Календарно-тематичне планування
із зарубіжної літератури та мистецтва
для учнів 5, 8, 10, 11 класів
на І семестр 2024/2025 навчального року
учителя зарубіжної літератури та мистецтва
Складено відповідно до програм:
«ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА. 5 - 9 класи» («ШКОЛА РАДОСТІ», автори Ніколенко
О.М., Ісаєва О.О., Клименко Ж.В., Мацевко-Бекерська Л.В. та ін.), рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ № 795 від 12.07.2021 р.);
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА. 8 – 9 класи. Навчальна програма для закладів загальної
середньої освіти, рекомендованою Міністерством освіти і науки України (наказ
№698 від 03 серпня 2022 року);
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА. 10 – 11 класи. Рівень стандарту. Навчальна програма
для закладів загальної середньої освіти, рекомендованою Міністерством освіти
науки України (наказ №698 від 03 серпня 2022 року);
МИСТЕЦТВО. 5– 9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних
закладів, рекомендованою Міністерством освіти і науки України (наказ №804
від 07 червня 2017 року);
МИСТЕЦТВО. 10– 11 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних
закладів, рекомендованою Міністерством освіти і науки України (наказ №1407
від 23 жовтня 2017 року);
Схвалено на засіданні методичної комісії вчителів суспільно-гуманітарних дисциплін (протокол № від )
5 клас
№
Дата
Тема уроку
Очікувані результати
Види навчальної діяльності
ВСТУП
РОЛЬ КНИЖКИ В ТРЕТЬОМУ ТИСЯЧОЛІТТІ
1
02.09
Роль книги та читання художньої літератури для формування гармонійної особистості. Види читання в цифрову епоху. Паперові та електронні книги.
(ТЛ) Зарубіжна література.
І. Взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації у різних комунікативних ситуаціях визначає мету (провідну думку) почутого та/або прочитаного висловлювання та його форму (монолог/діалог); формулює і відповідає на запитання за змістом почутого та/або прочитаного повідомлення; відтворює усно (творчо переказує (повністю або частково), коментує, інтерпретує) почутий та/або прочитаний текст.
ІІ. Аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів
характеризує, обговорює порушені в художньому тексті/медіатексті теми й проблеми читання, діалогу з книжкою, формування якостей творчого читача/читачки; проєктує власний або відомий життєвий досвід на порушені в тексті проблеми; висловлює в усній формі власні думки, почуття і враження, викликані прочитаними раніше творами зарубіжної літератури, розмірковує про користь паперових та електронних книг.
ІІІ. Висловлювання думок, почуттів, ставлень, письмова взаємодія з іншими особами, зокрема в цифровому середовищі
створює власні міркування про улюблену книжку у вигляді мінітвору або посту для соцмереж; дискутує (очно або в онлайн - середовищі) на тему читання та вибору художньої літератури, порівнює позиції учасників дискусії, обстоює власну позицію.
IV. Дослідження літературних і мовних явищ, читацької діяльності та індивідуального мовлення
вирізняє окремі мовні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх.
Різні види читання (про себе, вголос, «ланцюжком» або ін.), визначення провідної думки та деталей почутого та/або прочитаного тексту, формулювання запитань до тексту, відповіді на запитання до тексту, творчий переказ тексту, коментування та інтерпретація тексту, самостійне збирання інформації, написання мінітвору або створення посту для соцмереж, дискусія (очно або в онлайнсередовищі), розповідь про улюблений твір, виокремлення і пояснення окремих мовних явищ у своєму і чужому мовленні.
СКАРБНИЦЯ НАРОДНИХ КАЗОК
2
04.09
Казки народів світу: різновиди, ознаки, загальнолюдські ідеали та національна самобутність. (ТЛ) Фольклор, народна казка.
І. Взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації у різних комунікативних ситуаціях
стисло переказує (усно) зміст почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту, акцентує увагу на окремих деталях; перефразовує репліки в діалозі персонажів; унаочнює та візуалізує зміст почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту (малюнки, комікси тощо) для відтворення змісту.
ІІ. Аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів
визначає головну і другорядну інформацію у прочитаному тексті; формулює тему та основну думку художнього тексту/медіатексту; проводить паралелі між образами та ситуаціями, зображеними в художньому тексті/медіатексті і власним життєвим досвідом; висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані прочитаним художнім текстом/медіатекстом, а також своє ставлення до зображених у тексті людей, подій, ситуацій, явищ тощо; переказує зміст художнього тексту/медіатексту у різний спосіб відповідно до завдання.
ІІІ. Висловлювання думок, почуттів, ставлень, письмова взаємодія з іншими особами, зокрема в цифровому середовищі
створює власне висловлення про вчинок/вчинки персонажа(ів), враховуючи основні засади академічної доброчесності; складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними нормами сучасної української мови; добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення.
IV. Дослідження літературних і мовних явищ, читацької діяльності та індивідуального мовлення
виокремлює та розрізняє в художніх текстах мовні одиниці різних рівнів (частини мови, форми слова, словосполучення, речення тощо), визначає їхню роль у характеристиці персонажів, розкритті подій і явищ; відтворює окремі художні засоби для втілення власних творчих намірів (створення стилізації казки або фанфіку)
Різні види читання (про себе, вголос, «ланцюжком», в особах, виразне або ін.), усний переказ почутого та/або прочитаного тексту з акцентуванням на окремих деталях, творчий перефраз реплік персонажів, унаочнення та візуалізація змісту почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту, виокремлення головної і другорядної інформації в тексті, формулювання теми та основної думки тексту, проведення паралелей між образами та ситуаціями тексту й власним життєвим досвідом, висловлювання в усній та/або письмовій формі власних почуттів і ставлень до казкових персонажів і подій, усний переказ змісту казки (або уривку), створення власного письмового висловлення (мінітвір або ін.) про вчинок/вчинки персонажа (ів) із дотриманням норм сучасної української мови, добирання доречних засобів мовної виразності, виокремлення у прочитаному тексті мовних одиниць різних рівнів та визначення їхньої ролі у творі, відтворення окремих художніх засобів казки у процесі створення стилізації казки або фанфіку.
3
09.09
«Момотаро, або Хлопчик-Персик». Теми дружби, сміливості, зв’язку з природою в казці..
4
11.09
Національний колорит японських казок.
5
16.09
Значення діяльності братів Я. і В. Ґрімм для розвитку європейської культури. Знайомство із змістом казки “Пані Метелиця”.
(ТЛ) Мандрівні сюжети.
6
18.09
Зіставлення образів героїнь казки «Пані Метелиця».Утвердження у творі доброти, працьовитості, справедливості.
ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ СВІТУ
7
23.09
Літературна казка та її ознаки. Подібності й відмінності з народною казкою.
І. Взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації у різних комунікативних ситуаціях
вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту; самостійно складає простий план почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту; у разі потреби грамотно перепитує співрозмовника (формулює відповідні запитання) для уточнення важливих для розуміння почутого та/або прочитаного деталей; вибірково переказує (усно) зміст почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту; передає з використанням окремих способів і засобів візуалізації (у формі малюнка, постера, фотоколажу або ін.) враження від почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту.
ІІ. Аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів
читає тексти у різний спосіб (оглядово, вибірково, з коментуванням, в особах тощо) відповідно до мети читання; проєктує власний або відомий життєвий досвід на порушені в художньому тексті/медіатексті проблеми; визначає спільні та різні елементи змісту і форми у фольклорних і літературних казках; характеризує емоційний стан літературних персонажів, їхню поведінку та вчинки; переказує зміст художнього тексту/медіатексту у різний спосіб відповідно до завдання; творчо опрацьовує прочитаний художній текст/медіатекст, у разі потреби змінюючи персонажів, додаючи окремі епізоди, переказуючи прочитане з позиції одного з персонажів тощо
ІІІ. Висловлювання думок, почуттів, ставлень, письмова взаємодія з іншими особами, зокрема в цифровому середовищі
створює письмові тексти (коментар, пост для соцмереж щодо прочитаного твору або ін.), зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення; знаходить і виправляє недоліки та помилки в будові і мовному оформленні власного висловлення; аналізує зміст написаного з погляду цілісності та повноти викладу; коригує текст на основі проведеного аналізу.
IV. Дослідження літературних і мовних явищ, читацької діяльності та індивідуального мовлення
творчо використовує мовні засоби, обираючи із запропонованих варіантів доречні, обґрунтовуючи зроблений вибір
Різні види читання (про себе, вголос, «ланцюжком», в особах, виразне, коментоване або ін.), відповіді на запитання за змістом почутого та/або прочитаного художнього тексту та медіатексту, складання простого плану почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту, формулювання запитань для уточнення важливих для розуміння змісту деталей вибірковий переказ (усно) почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту, візуалізація враження (малюнок, постер, фотоколаж або ін.) від почутого та/або прочитаного художнього/медіатексту, проєкція власного або відомого життєвого досвіду на порушені в художньому тексті/медіатексті проблеми, визначення спільних та різних елементів змісту і форми у фольклорних і літературних казках, характеристика емоційного стану та вчинків літературних персонажів, усний і письмовий переказ прочитаної казки (стислий та/або вибірковий, творчий), створення письмового тексту (коментар, пост для соцмереж або ін.) з урахуванням мети, адресата і власного життєвого досвіду, знаходження і виправлення недоліків та помилок у власному висловленні, аналіз змісту написаного власного висловлення, коригування тексту на основі проведеного аналізу, творче використання мовних засобів із запропонованих варіантів та обґрунтування зробленого вибору.
8
25.09
Сторінки життя і творчості Г. К. Андерсена. Знайомство зі змістом казки “Снігова королева”. Боротьба добра і зла в казці.
9
30.09
Утвердження дружби та вірності в казці “Снігова королева”.
10
02.10
Перешкоди на шляху Герди, її помічники.
11
07.10
Чарівний світ твору “Снігова королева”.
12
09.10
Цікаві факти з життя і творчості Оскара Вайльда. Знайомство зі змістом казки «Хлопчик-Зірка». Символічний зміст назви твору.
13
14.10
Динаміка образу головного героя, його стосунки з матір’ю та іншими персонажами. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя.
14
16.10
Шлях Хлопчика-Зірки від егоїзму й байдужості до відкриття в собі любові й милосердя.
15
21.10
Фальшиві та справжні цінності. Краса зовнішня та внутрішня. Синтез фольклорних і літературних елементів у творі.
16
23.10
Сторінки життя і творчості Роальда Дала. Казкові пригоди персонажів казки “Чарлі і шоколадна фабрика”.
17
04.11
Шлях хлопчика Чарлі до своєї мети. Доброта, щирість і наполегливість головного героя.
18
06.11
Зображення родинних стосунків у творі: сім’я Бакетів, інші родини. Образи дітей і дорослих у повісті-казці.
19
11.11
Утвердження співчуття, милосердя, взаємодопомоги, відповідальності, морального вибору. Вади й небезпеки сучасного світу, їх утілення у творі Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика».
Підсумкова робота. ГР1. Аудіювання.
20
13.11
Підсумкова робота. ГР3. Переказ.
СЛУХАЄМО ГОЛОСИ ПРИРОДИ
21
18.11
Поетизація природи, утвердження зв’язку природи й людини; утілення любові та дбайливого ставлення до довкілля у вірші
Дж. Кітса («Про коника та цвіркуна». (ТЛ) Вірш, пейзаж.
І. Взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації у різних комунікативних ситуаціях
знаходить у почутому та/або прочитаному повідомленні (художньому тексті/медіатексті) відповіді на поставлені запитання; визначає ключові слова в почутому та/або прочитаному повідомленні (науково-популярному тексті, художньому тексті, медіатексті); формулює тему та ідею почутого та/або прочитаного повідомлення (художнього тексту/медіатексту); визначає основну і другорядну інформацію, мікротеми, важливі деталі в художньому тексті/медіатексті; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань, які виникли в результаті сприймання художнього тексту/медіатексту; регулює власні емоції під час художньої декламації.
ІІ. Аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів
знаходить у тексті відому і нову інформацію; розрізняє тексти різних стилів, типів і жанрів (науково-популярний текст, вірш, казка, оповідання) у контексті авторського задуму; розпізнає виражальні засоби (пейзаж), використовує окремі з них; переказує зміст художнього тексту/медіатексту у різний спосіб відповідно до завдання; творчо опрацьовує прочитаний текст (художній текст/медіатекст), у разі потреби змінюючи персонажів, додаючи окремі епізоди, переказуючи прочитане з позиції одного з персонажів тощо.
ІІІ. Висловлювання думок, почуттів, ставлень, письмова взаємодія з іншими особами, зокрема в цифровому середовищі
створює невеликі типові повідомлення на спеціальних (захищених) цифрових сервісах і в соціальних мережах; дискутує (очно або в онлайн-середовищі) на теми, пов’язані з прочитаними творами, переглянутими фільмами; дотримується норм етикету під час онлайн-спілкування.
IV. Дослідження літературних і мовних явищ, читацької діяльності та індивідуального мовлення порівнює художні та науково-популярні тексти про тварин і явища природи, виявляючи в них певні мовні та стильові ознаки.
Різні види читання (про себе, вголос, «ланцюжком», в особах, виразне, коментоване, повторне, вибіркове або ін.), знаходження в почутому та/або прочитаному художньому тексті/медіатексті відповідей на поставлені запитання, визначення ключових слів у почутому та/або прочитаному повідомленні, формулювання теми та ідеї почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту, визначення основної і другорядної інформації в почутому та/або прочитаному тексті, декламація художнього твору, розповідь про власний емоційний стан під впливом прочитання твору, характеристика персонажів, знаходження у різних видах текстів відомої та нової інформації, розрізнення текстів різних стилів, типів і жанрів у контексті авторського задуму, розпізнавання та використання виражальних засобів (пейзаж), переказ змісту художнього тексту/медіатексту, підготовка відгуку про твір, створення невеликих типових повідомлень на цифрових (захищених) сервісах і в соцмережах (повідомлення для шкільного сайту, пост для соцмережі тощо), дискусія щодо прочитаних творів та/або переглянутих фільмів, порівняння художніх та науково-популярних текстів про тварин і явища природи.
22
20.11
Виразне читання напам’ять вірша Дж. Кітса.
23
25.11
Сторінки життя і творчості Джозефа-Редьярда Кіплінга. Історія хлопчика, якого виховали тварини, його дружба з ними в казці “Мауглі”. (ТЛ) Оповідання.
24
27.11
Сміливість, кмітливість, доброта Мауглі. Яскравість характерів персонажів-тварин, утілення в них людських рис.
25
02.12
Закони джунглів і цінності людського життя. Ідея відповідальності людини за природний світ.
26
04.12
Сторінки життя і творчості Ернеста Сетона-Томпсона. Авторські спостереження за світом природи в оповіданні “Лобо”.
27
09.12
Образи тварин, розкриття їх у подіях оповідання, авторських характеристиках.
28
11.12
Утвердження любові до всього живого, гуманного ставлення людей до тварин.
Підсумкова робота. ГР2. Читання мовчки.
29
16.12
Підсумкова робота. ГР4. Тести.
30
18.12
Узагальнення та систематизація матеріалу, вивченого у І семестрі.
8 клас
№
Тема уроку
Дата
ВСТУП
1
Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки. Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їхнього розвитку в різних країнах. Діагностувальна робота.
02.09
СВЯЩЕННІ КНИГИ ЛЮДСТВА ЯК ПАМ’ЯТКИ КУЛЬТУРИ І ДЖЕРЕЛО ЛІТЕРАТУРИ
2
Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів. Повторення розділів “Балада у світовій літературі”, “Історичне минуле в літературі”.
05.09
3
Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності II-I тис. до н. е. Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.). Космогонічні міфи Вед. Повторення розділів “Духовне випробування людини”, “Дружба і кохання”.
09.09
4
Біблія як основа двох релігій – юдейської і християнської. Зв’язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники. Повторення розділів “Літературний детектив”, “Світова новела”.
12.09
5
Ключові ідеї та образи Старого Заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів.
16.09
6
Ключові ідеї та образи Нового Заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів.
19.09
7
Коран – головна книга ісламу. Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя.
23.09
8
Контрольна робота. Есе на одну із запропонованих тем за вивченими творами.
26.09
АНТИЧНІСТЬ
9
Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури..
30.09
10
Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.)
03.10
11
Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу. Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.).
07.10
12
Міфи троянського циклу. Троя. Паріс викрадає Єлену. Облога Трої. Смерть Ахілла. Троянський кінь (2-3 за вибором учителя). Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.).
10.10
13
Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу. Гомер. «Іліада» (огляд). Образи Ахілла та Гектора. Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис.
14.10
14
Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції. Тіртей (VII ст. до н. е.). «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція.
17.10
15
Сапфо (VII–VI ст. до н. е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань.
21.10
16
Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві.Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Утілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». Основний конфлікт трагедії. «Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви, свободи.
24.10
17
«Золота доба» давньоримської літератури. Публій Вергілій Марон (70–19 рр. до н. е.). «Енеїда» (огляд, 1-2 уривки за вибором учителя). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави.
04.11
18
Квінт Горацій Флакк (65–8 рр. до н. е.). «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку.
07.11
19
Життя та творчість Публія Овідія Назона. Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд).
11.11
20
Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях». Образ відторгненого поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору (в межах циклу «Сумні елегії»).
14.11
21
Контрольна робота. Античність. Тест.
18.11
СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
22
Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Вплив релігії, філософії на літературу і культуру в добу Середньовіччя. Основні жанри середньовічної літератури на Заході й Сході.
21.11
23
Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. Лі Бо (701–762). «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори», «Сосна біля південної галереї» (1-2 за вибором учителя). Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя.
25.11
24
Ду Фу (712–770). «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид», «Подорожуючи, вночі описую почуття» (1-2 за вибором учителя). Зв’язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи, символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину.
28.11
25
Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хайям (бл. 1048–після 1122). Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма. Література середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне розмаїття.
02.12
26
«Пісня про Роланда» (X ст.) (2-3 розділи за вибором учителя). Історична основа твору й поетичне переосмислення в ньому реальних подій. Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда».
05.12
27
Образна система (Роланд, Ганелон, Карл та ін.). Елементи фольклору. Особливості поетичної мови твору.
09.12
28
Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання.
12.12
29
Контрольна робота. Середньовіччя. Тест.
16.12
30
Узагальнення та систематизація вивченого у І семестрі.
19.12
Зарубіжна література, 10 клас
№
Тема уроку
Дата
ОРИГІНАЛЬНА І ПЕРЕКЛАДНА ЛІТЕРАТУРА В СУЧАСНОМУ СВІТІ (1 година)
1
Значення художньої літератури для людини й людства XXI ст. Формування читача в епоху цифрових технологій. Оригінали й переклади художніх творів, їхня роль у розвитку особистості. Перекладна література як важливий складник вітчизняної культури й чинник формування української нації. Діагностувальна робота.
04.09
ЗОЛОТІ СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ (5 годин)
2
Етапи й шедеври античності (огляд). Міфологічні, пригодницькі й побутові елементи в «Одіссеї» Гомера. Уславлення людського розуму, вірності, винахідливості й допитливості. Засудження беззаконня, насильства й несправедливості та самовпевненості й марнославства. Повторення творів, вивчених у 9 класі.
11.09
3
Образ Одіссея.
18.09
4
Специфіка італійського Відродження, його основні етапи, представники. Роль Данте Аліґ’єрі в історії європейської культури. Поема «Божественна комедія» як філософсько-художній синтез середньовічної культури й утілення ідей раннього Відродження. Особливості композиції поеми.
25.09
5
Концепція світу й людини. Алегоричний зміст образів та епізодів. Жанрова своєрідність твору.
02.10
6
Ренесанс в Англії. Здобутки й представники. Здобутки драматургії В. Шекспіра. Філософські та моральні проблеми в трагедії «Гамлет». Провідні мотиви твору. Художній простір (данське королівство як символ).
09.10
7
Гамлет – вічний образ світової літератури. Багатогранність шекспірівських характерів. Відкритість твору в часі, його рецепція та інтерпретації в наступні епохи.
16.10
8
Контрольна робота. Есе на одну з тем за вивченими творами.
23.10
ПРОЗА Й ПОЕЗІЯ ПІЗНЬОГО РОМАНТИЗМУ ТА ПЕРЕХОДУ ДО РЕАЛІЗМУ XIX СТ. (4 години)
9
Романтизм у Німеччині. Е. Т. А. Гофман як представник гротескної течії романтизму. Віхи мистецького шляху. Протиставлення філістерів та ентузіастів як провідний конфлікт творчості Е. Т. А. Гофмана.
06.11
10
Особливості сюжету й композиції повісті «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер».
13.11
11
Гротескні образи в повісті «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер». Викривальний зміст твору «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер». Символіка.
20.11
12
Розвиток романтизму в США, видатні представники. Місце В. Вітмена в літературному процесі США. Особливості світобачення митця.
27.11
13
Зв’язок збірки «Листя трави» з історією та життям Америки. Тематика, проблематика, композиція збірки «Листя трави». Образ ліричного героя. Символи. Традиції й художнє новаторство В. Вітмена.
04.12
14
Контрольна робота. Проза й поезія пізнього романтизму та переходу до реалізму ХІХ століття. Тест.
11.12
15
Узагальнення та систематизація матеріалу, вивченого у І семестрі .
18.12
Зарубіжна література, 11 клас
№
Тема уроку
Дата
ВСТУП ЛІТЕРАТУРА. МОРАЛЬ. ЛЮДЯНІСТЬ (1 година)
1
Виклики сучасного світу. Значення літератури та культури для збереження миру й духовності. Роль вітчизняної перекладацької школи для популяризації світової літератури й формування українського читача. Літературні премії світу, письменники лауреати та їхній внесок у боротьбу за мир і духовність. Діагностувальна робота.
04.09
ЗОЛОТІ СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ (2 години)
2
Німецьке Просвітництво та його вплив на розвиток Європи. Віхи життя та значення діяльності Й. В. Ґете для світової культури. Історія створення трагедії «Фауст». Особливості композиції. Повторення творів, вивчених у 10 класі.
11.09
3
Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації. Проблематика твору.
18.09
МОДЕРНІЗМ (6 годин)
4
Світоглядні й естетичні засади модернізму, його художнє новаторство. Модерністські явища в художній прозі на початку ХХ ст. Ф. Кафка, Дж. Джойс і М. Пруст як зачинателі модернізму в європейській прозі. Екзистенціалізм, його філософські засади та представники.
25.09
5
Життя і творчий шлях Ф. Кафки. Зображення відчуження особистості в новелі «Перевтілення».
02.10
6
Образ Грегора Замзи: проблемність, метафоричність, символічність. Розкриття у творі світового буття як абсурдного. Особливості композиції, функції фантастики. Характерні риси стилю Ф. Кафки, поєднання реалістичних і міфологічних елементів у гротескному світі.
09.10
7
Віхи життя й особливості світогляду А. Камю. Роман «Чума».
16.10
8
Роман «Чума»: проблематика, сюжет і композиція, притчевість твору.
23.10
9
Роман «Чума»: алегоризм образів і ситуацій.
06.11
10
Контрольна робота. Есе на одну із запропонованих тем за вивченими творами.
13.11
ШЕДЕВРИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ЛІРИКИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ
XX СТ. (3 години )
11
Розмаїття течій модернізму й авангардизму в європейській ліриці XX ст. Ґійом Аполлінер – поет-авангардист. Специфіка віршованої форми каліграм («Зарізана голубка й водограй»). Тема кохання й часу у вірші «Міст Мірабо». Верлібр у творчості Ґійома Аполлінера.
20.11
12
Своєрідність поглядів і поетики Р. М. Рільке. Діалог ліричного героя з Богом («Згаси мій зір…»). Переосмислення античних міфів у віршах митця («Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея»). Філософський характер і художня довершеність лірики поета.
27.11
13
Віхи творчого шляху й художні здобутки Ф. Ґарсіа Лорки. Жанрове розмаїття його лірики. Яскраві образи й символи у віршах поета. Своєрідність художнього світу Ф. Ґарсіа Лорки.
04.12
14
Контрольна робота. Шедеври європейської лірики першої половини ХХ ст. Тест.
11.12
15
Узагальнення та систематизація матеріалу, вивченого у І семестрі .
18.12
Мистецтво, 8 клас
№
Тема уроку
Дата
8 - А, Б
8 - В
СТИЛІ ТА НАПРЯМИ МИСТЕЦТВА
1
Види і жанри мистецтва: повторення.
05.09
04.09
2
Мистецтво Античності: Давня Греція.
12.09
11.09
3
Мистецтво Античності: Давній Рим.
19.09
18.09
4
Мистецтво Середньовіччя: Київська Русь та Візантія.
26.09
25.09
5
Мистецтво Середньовіччя: романське мистецтво.
03.10
02.10
6
Мистецтво Середньовіччя: готична архітектура.
10.10
09.10
7
Мистецтво Середньовіччя: синтез мистецтв в готичному храмі.
17.10
16.10
8
Контрольна робота. Мистецтво Античності та Середньовіччя. Тести.
24.10
23.10
9
Мистецтво епохи Відродження: архітектура.
07.11
06.11
10
Мистецтво епохи Відродження: живопис.
14.11
13.11
11
Мистецтво епохи Відродження: скульптура.
21.11
20.11
12
Мистецтво епохи Відродження: Північне Відродження.
28.11
27.11
13
Музика епохи Відродження.
05.12
04.12
14
Контрольна робота. Мистецтво епохи Відродження. Тести.
12.12
11.12
15
Узагальнення вивченого у І семестрі.
19.12
18.12
Мистецтво, 10 клас
№
Тема уроку
Дата
1
Вступ. Діагностувальна робота.Повторення стилів, вивчених у 9 класі.
05.09
МИСТЕЦТВО АФРИКАНСЬКОГО КУЛЬТУРНОГО РЕГІОНУ
2
Музика африканського культурного регіону. Повторення розділу “Кінематограф”.
06.09
3
Особливості мистецтва архітектури народів Африки.
12.09
4
Живопис країн Африки.
13.09
5
Декоративно-ужиткове мистецтво Африки.
19.09
6
Своєрідне мистецтво скульптури країн Африки. Маски народів африканського культурного регіону.
20.09
7
Практикум. Виготовлення африканської маски.
26.09
8
Захист мистецьких проєктів “Якою я бачу Африку”
27.09
МИСТЕЦТВО АМЕРИКАНСЬКОГО КУЛЬТУРНОГО РЕГІОНУ
9
Музичне мистецтво США. Національна музика США.
03.10
10
Кінематограф США. Основні жанри.
04.10
11
Особливості живопису США.
10.10
12
Символи США в камені.
11.10
13
Захист мистецьких проєктів “Символи США в різних видах мистецтва”.
17.10
14
Контрольна робота. Мистецтво африканського та американського культурних регіонів. Тести.
18.10
МИСТЕЦТВО ЛАТИНОАМЕРИКАНСЬКОГО КУЛЬТУРНОГО РЕГІОНУ
15
Мистецтво ольмеків
24.10
16
Мистецтво майя.
25.10
17
Практикум. Створення піраміди.
07.11
18
Латиноамериканські музика і танці.
08.11
19
Мистецтво інків.
14.11
20
Перлини різних видів мистецтв Латинської Америки.
15.11
МИСТЕЦТВО ДАЛЕКОСХІДНОГО КУЛЬТУРНОГО РЕГІОНУ
21
Характерні риси храмової архітектури Китаю та Японії.
21.11
22
Мистецтво скульптури в храмах Китаю та Японії.
22.11
23
Образотворче мистецтво Китаю та Японії.
28.11
24
Практикум. Малюємо в китайському стилі.
29.11
25
Театральне мистецтво Китаю та Японії.
05.12
26
Ландшафтна культура Японії. Філософія ікебани.
06.12
27
Практикум. Створення ікебани з паперу.
12.12
28
Традиційне чаювання у Китаї. Чайна церемонія Японії.
13.12
29
Контрольна робота. Мистецтво латиноамериканського та далекосхідного культурних регіонів. Тести.
19.12
30
Узагальнення вивченого у І семестрі.
20.12
5 клас
№ | Дата | Тема уроку | Очікувані результати | Види навчальної діяльності |
ВСТУП РОЛЬ КНИЖКИ В ТРЕТЬОМУ ТИСЯЧОЛІТТІ | ||||
1 | 02.09 | Роль книги та читання художньої літератури для формування гармонійної особистості. Види читання в цифрову епоху. Паперові та електронні книги. (ТЛ) Зарубіжна література. | І. Взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації у різних комунікативних ситуаціях визначає мету (провідну думку) почутого та/або прочитаного висловлювання та його форму (монолог/діалог); формулює і відповідає на запитання за змістом почутого та/або прочитаного повідомлення; відтворює усно (творчо переказує (повністю або частково), коментує, інтерпретує) почутий та/або прочитаний текст. ІІ. Аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів характеризує, обговорює порушені в художньому тексті/медіатексті теми й проблеми читання, діалогу з книжкою, формування якостей творчого читача/читачки; проєктує власний або відомий життєвий досвід на порушені в тексті проблеми; висловлює в усній формі власні думки, почуття і враження, викликані прочитаними раніше творами зарубіжної літератури, розмірковує про користь паперових та електронних книг. ІІІ. Висловлювання думок, почуттів, ставлень, письмова взаємодія з іншими особами, зокрема в цифровому середовищі створює власні міркування про улюблену книжку у вигляді мінітвору або посту для соцмереж; дискутує (очно або в онлайн - середовищі) на тему читання та вибору художньої літератури, порівнює позиції учасників дискусії, обстоює власну позицію. IV. Дослідження літературних і мовних явищ, читацької діяльності та індивідуального мовлення вирізняє окремі мовні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх. | Різні види читання (про себе, вголос, «ланцюжком» або ін.), визначення провідної думки та деталей почутого та/або прочитаного тексту, формулювання запитань до тексту, відповіді на запитання до тексту, творчий переказ тексту, коментування та інтерпретація тексту, самостійне збирання інформації, написання мінітвору або створення посту для соцмереж, дискусія (очно або в онлайнсередовищі), розповідь про улюблений твір, виокремлення і пояснення окремих мовних явищ у своєму і чужому мовленні. |
СКАРБНИЦЯ НАРОДНИХ КАЗОК | ||||
2 | 04.09 | Казки народів світу: різновиди, ознаки, загальнолюдські ідеали та національна самобутність. (ТЛ) Фольклор, народна казка. | І. Взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації у різних комунікативних ситуаціях стисло переказує (усно) зміст почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту, акцентує увагу на окремих деталях; перефразовує репліки в діалозі персонажів; унаочнює та візуалізує зміст почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту (малюнки, комікси тощо) для відтворення змісту. ІІ. Аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів визначає головну і другорядну інформацію у прочитаному тексті; формулює тему та основну думку художнього тексту/медіатексту; проводить паралелі між образами та ситуаціями, зображеними в художньому тексті/медіатексті і власним життєвим досвідом; висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані прочитаним художнім текстом/медіатекстом, а також своє ставлення до зображених у тексті людей, подій, ситуацій, явищ тощо; переказує зміст художнього тексту/медіатексту у різний спосіб відповідно до завдання. ІІІ. Висловлювання думок, почуттів, ставлень, письмова взаємодія з іншими особами, зокрема в цифровому середовищі створює власне висловлення про вчинок/вчинки персонажа(ів), враховуючи основні засади академічної доброчесності; складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними нормами сучасної української мови; добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення. IV. Дослідження літературних і мовних явищ, читацької діяльності та індивідуального мовлення виокремлює та розрізняє в художніх текстах мовні одиниці різних рівнів (частини мови, форми слова, словосполучення, речення тощо), визначає їхню роль у характеристиці персонажів, розкритті подій і явищ; відтворює окремі художні засоби для втілення власних творчих намірів (створення стилізації казки або фанфіку) | Різні види читання (про себе, вголос, «ланцюжком», в особах, виразне або ін.), усний переказ почутого та/або прочитаного тексту з акцентуванням на окремих деталях, творчий перефраз реплік персонажів, унаочнення та візуалізація змісту почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту, виокремлення головної і другорядної інформації в тексті, формулювання теми та основної думки тексту, проведення паралелей між образами та ситуаціями тексту й власним життєвим досвідом, висловлювання в усній та/або письмовій формі власних почуттів і ставлень до казкових персонажів і подій, усний переказ змісту казки (або уривку), створення власного письмового висловлення (мінітвір або ін.) про вчинок/вчинки персонажа (ів) із дотриманням норм сучасної української мови, добирання доречних засобів мовної виразності, виокремлення у прочитаному тексті мовних одиниць різних рівнів та визначення їхньої ролі у творі, відтворення окремих художніх засобів казки у процесі створення стилізації казки або фанфіку. |
3 | 09.09 | «Момотаро, або Хлопчик-Персик». Теми дружби, сміливості, зв’язку з природою в казці.. | ||
4 | 11.09 | Національний колорит японських казок. | ||
5 | 16.09 | Значення діяльності братів Я. і В. Ґрімм для розвитку європейської культури. Знайомство із змістом казки “Пані Метелиця”. (ТЛ) Мандрівні сюжети. | ||
6 | 18.09 | Зіставлення образів героїнь казки «Пані Метелиця».Утвердження у творі доброти, працьовитості, справедливості. | ||
ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ СВІТУ | ||||
7 | 23.09 | Літературна казка та її ознаки. Подібності й відмінності з народною казкою. | І. Взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації у різних комунікативних ситуаціях вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту; самостійно складає простий план почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту; у разі потреби грамотно перепитує співрозмовника (формулює відповідні запитання) для уточнення важливих для розуміння почутого та/або прочитаного деталей; вибірково переказує (усно) зміст почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту; передає з використанням окремих способів і засобів візуалізації (у формі малюнка, постера, фотоколажу або ін.) враження від почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту. ІІ. Аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів читає тексти у різний спосіб (оглядово, вибірково, з коментуванням, в особах тощо) відповідно до мети читання; проєктує власний або відомий життєвий досвід на порушені в художньому тексті/медіатексті проблеми; визначає спільні та різні елементи змісту і форми у фольклорних і літературних казках; характеризує емоційний стан літературних персонажів, їхню поведінку та вчинки; переказує зміст художнього тексту/медіатексту у різний спосіб відповідно до завдання; творчо опрацьовує прочитаний художній текст/медіатекст, у разі потреби змінюючи персонажів, додаючи окремі епізоди, переказуючи прочитане з позиції одного з персонажів тощо ІІІ. Висловлювання думок, почуттів, ставлень, письмова взаємодія з іншими особами, зокрема в цифровому середовищі створює письмові тексти (коментар, пост для соцмереж щодо прочитаного твору або ін.), зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення; знаходить і виправляє недоліки та помилки в будові і мовному оформленні власного висловлення; аналізує зміст написаного з погляду цілісності та повноти викладу; коригує текст на основі проведеного аналізу. IV. Дослідження літературних і мовних явищ, читацької діяльності та індивідуального мовлення творчо використовує мовні засоби, обираючи із запропонованих варіантів доречні, обґрунтовуючи зроблений вибір | Різні види читання (про себе, вголос, «ланцюжком», в особах, виразне, коментоване або ін.), відповіді на запитання за змістом почутого та/або прочитаного художнього тексту та медіатексту, складання простого плану почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту, формулювання запитань для уточнення важливих для розуміння змісту деталей вибірковий переказ (усно) почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту, візуалізація враження (малюнок, постер, фотоколаж або ін.) від почутого та/або прочитаного художнього/медіатексту, проєкція власного або відомого життєвого досвіду на порушені в художньому тексті/медіатексті проблеми, визначення спільних та різних елементів змісту і форми у фольклорних і літературних казках, характеристика емоційного стану та вчинків літературних персонажів, усний і письмовий переказ прочитаної казки (стислий та/або вибірковий, творчий), створення письмового тексту (коментар, пост для соцмереж або ін.) з урахуванням мети, адресата і власного життєвого досвіду, знаходження і виправлення недоліків та помилок у власному висловленні, аналіз змісту написаного власного висловлення, коригування тексту на основі проведеного аналізу, творче використання мовних засобів із запропонованих варіантів та обґрунтування зробленого вибору. |
8 | 25.09 | Сторінки життя і творчості Г. К. Андерсена. Знайомство зі змістом казки “Снігова королева”. Боротьба добра і зла в казці. | ||
9 | 30.09 | Утвердження дружби та вірності в казці “Снігова королева”. | ||
10 | 02.10 | Перешкоди на шляху Герди, її помічники. | ||
11 | 07.10 | Чарівний світ твору “Снігова королева”. | ||
12 | 09.10 | Цікаві факти з життя і творчості Оскара Вайльда. Знайомство зі змістом казки «Хлопчик-Зірка». Символічний зміст назви твору. | ||
13 | 14.10 | Динаміка образу головного героя, його стосунки з матір’ю та іншими персонажами. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя. | ||
14 | 16.10 | Шлях Хлопчика-Зірки від егоїзму й байдужості до відкриття в собі любові й милосердя. | ||
15 | 21.10 | Фальшиві та справжні цінності. Краса зовнішня та внутрішня. Синтез фольклорних і літературних елементів у творі. | ||
16 | 23.10 | Сторінки життя і творчості Роальда Дала. Казкові пригоди персонажів казки “Чарлі і шоколадна фабрика”. | ||
17 | 04.11 | Шлях хлопчика Чарлі до своєї мети. Доброта, щирість і наполегливість головного героя. | ||
18 | 06.11 | Зображення родинних стосунків у творі: сім’я Бакетів, інші родини. Образи дітей і дорослих у повісті-казці. | ||
19 | 11.11 | Утвердження співчуття, милосердя, взаємодопомоги, відповідальності, морального вибору. Вади й небезпеки сучасного світу, їх утілення у творі Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика». Підсумкова робота. ГР1. Аудіювання. | ||
20 | 13.11 | Підсумкова робота. ГР3. Переказ. | ||
СЛУХАЄМО ГОЛОСИ ПРИРОДИ | ||||
21 | 18.11 | Поетизація природи, утвердження зв’язку природи й людини; утілення любові та дбайливого ставлення до довкілля у вірші Дж. Кітса («Про коника та цвіркуна». (ТЛ) Вірш, пейзаж. | І. Взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації у різних комунікативних ситуаціях знаходить у почутому та/або прочитаному повідомленні (художньому тексті/медіатексті) відповіді на поставлені запитання; визначає ключові слова в почутому та/або прочитаному повідомленні (науково-популярному тексті, художньому тексті, медіатексті); формулює тему та ідею почутого та/або прочитаного повідомлення (художнього тексту/медіатексту); визначає основну і другорядну інформацію, мікротеми, важливі деталі в художньому тексті/медіатексті; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань, які виникли в результаті сприймання художнього тексту/медіатексту; регулює власні емоції під час художньої декламації. ІІ. Аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів знаходить у тексті відому і нову інформацію; розрізняє тексти різних стилів, типів і жанрів (науково-популярний текст, вірш, казка, оповідання) у контексті авторського задуму; розпізнає виражальні засоби (пейзаж), використовує окремі з них; переказує зміст художнього тексту/медіатексту у різний спосіб відповідно до завдання; творчо опрацьовує прочитаний текст (художній текст/медіатекст), у разі потреби змінюючи персонажів, додаючи окремі епізоди, переказуючи прочитане з позиції одного з персонажів тощо. ІІІ. Висловлювання думок, почуттів, ставлень, письмова взаємодія з іншими особами, зокрема в цифровому середовищі створює невеликі типові повідомлення на спеціальних (захищених) цифрових сервісах і в соціальних мережах; дискутує (очно або в онлайн-середовищі) на теми, пов’язані з прочитаними творами, переглянутими фільмами; дотримується норм етикету під час онлайн-спілкування. IV. Дослідження літературних і мовних явищ, читацької діяльності та індивідуального мовлення порівнює художні та науково-популярні тексти про тварин і явища природи, виявляючи в них певні мовні та стильові ознаки. | Різні види читання (про себе, вголос, «ланцюжком», в особах, виразне, коментоване, повторне, вибіркове або ін.), знаходження в почутому та/або прочитаному художньому тексті/медіатексті відповідей на поставлені запитання, визначення ключових слів у почутому та/або прочитаному повідомленні, формулювання теми та ідеї почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту, визначення основної і другорядної інформації в почутому та/або прочитаному тексті, декламація художнього твору, розповідь про власний емоційний стан під впливом прочитання твору, характеристика персонажів, знаходження у різних видах текстів відомої та нової інформації, розрізнення текстів різних стилів, типів і жанрів у контексті авторського задуму, розпізнавання та використання виражальних засобів (пейзаж), переказ змісту художнього тексту/медіатексту, підготовка відгуку про твір, створення невеликих типових повідомлень на цифрових (захищених) сервісах і в соцмережах (повідомлення для шкільного сайту, пост для соцмережі тощо), дискусія щодо прочитаних творів та/або переглянутих фільмів, порівняння художніх та науково-популярних текстів про тварин і явища природи. |
22 | 20.11 | Виразне читання напам’ять вірша Дж. Кітса. | ||
23 | 25.11 | Сторінки життя і творчості Джозефа-Редьярда Кіплінга. Історія хлопчика, якого виховали тварини, його дружба з ними в казці “Мауглі”. (ТЛ) Оповідання. | ||
24 | 27.11 | Сміливість, кмітливість, доброта Мауглі. Яскравість характерів персонажів-тварин, утілення в них людських рис. | ||
25 | 02.12 | Закони джунглів і цінності людського життя. Ідея відповідальності людини за природний світ. | ||
26 | 04.12 | Сторінки життя і творчості Ернеста Сетона-Томпсона. Авторські спостереження за світом природи в оповіданні “Лобо”. | ||
27 | 09.12 | Образи тварин, розкриття їх у подіях оповідання, авторських характеристиках. | ||
28 | 11.12 | Утвердження любові до всього живого, гуманного ставлення людей до тварин. Підсумкова робота. ГР2. Читання мовчки. | ||
29 | 16.12 | Підсумкова робота. ГР4. Тести. | ||
30 | 18.12 | Узагальнення та систематизація матеріалу, вивченого у І семестрі. |
№ | Тема уроку | Дата |
ВСТУП | ||
1 | Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки. Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їхнього розвитку в різних країнах. Діагностувальна робота. | 02.09 |
СВЯЩЕННІ КНИГИ ЛЮДСТВА ЯК ПАМ’ЯТКИ КУЛЬТУРИ І ДЖЕРЕЛО ЛІТЕРАТУРИ | ||
2 | Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів. Повторення розділів “Балада у світовій літературі”, “Історичне минуле в літературі”. | 05.09 |
3 | Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності II-I тис. до н. е. Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.). Космогонічні міфи Вед. Повторення розділів “Духовне випробування людини”, “Дружба і кохання”. | 09.09 |
4 | Біблія як основа двох релігій – юдейської і християнської. Зв’язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники. Повторення розділів “Літературний детектив”, “Світова новела”. | 12.09 |
5 | Ключові ідеї та образи Старого Заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. | 16.09 |
6 | Ключові ідеї та образи Нового Заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. | 19.09 |
7 | Коран – головна книга ісламу. Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя. | 23.09 |
8 | Контрольна робота. Есе на одну із запропонованих тем за вивченими творами. | 26.09 |
АНТИЧНІСТЬ | ||
9 | Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури.. | 30.09 |
10 | Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.) | 03.10 |
11 | Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу. Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.). | 07.10 |
12 | Міфи троянського циклу. Троя. Паріс викрадає Єлену. Облога Трої. Смерть Ахілла. Троянський кінь (2-3 за вибором учителя). Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.). | 10.10 |
13 | Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу. Гомер. «Іліада» (огляд). Образи Ахілла та Гектора. Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис. | 14.10 |
14 | Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції. Тіртей (VII ст. до н. е.). «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція. | 17.10 |
15 | Сапфо (VII–VI ст. до н. е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань. | 21.10 |
16 | Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві.Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Утілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». Основний конфлікт трагедії. «Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви, свободи. | 24.10 |
17 | «Золота доба» давньоримської літератури. Публій Вергілій Марон (70–19 рр. до н. е.). «Енеїда» (огляд, 1-2 уривки за вибором учителя). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави. | 04.11 |
18 | Квінт Горацій Флакк (65–8 рр. до н. е.). «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку. | 07.11 |
19 | Життя та творчість Публія Овідія Назона. Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд). | 11.11 |
20 | Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях». Образ відторгненого поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору (в межах циклу «Сумні елегії»). | 14.11 |
21 | Контрольна робота. Античність. Тест. | 18.11 |
СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ | ||
22 | Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Вплив релігії, філософії на літературу і культуру в добу Середньовіччя. Основні жанри середньовічної літератури на Заході й Сході. | 21.11 |
23 | Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. Лі Бо (701–762). «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори», «Сосна біля південної галереї» (1-2 за вибором учителя). Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя. | 25.11 |
24 | Ду Фу (712–770). «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид», «Подорожуючи, вночі описую почуття» (1-2 за вибором учителя). Зв’язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи, символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину. | 28.11 |
25 | Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хайям (бл. 1048–після 1122). Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма. Література середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне розмаїття. | 02.12 |
26 | «Пісня про Роланда» (X ст.) (2-3 розділи за вибором учителя). Історична основа твору й поетичне переосмислення в ньому реальних подій. Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». | 05.12 |
27 | Образна система (Роланд, Ганелон, Карл та ін.). Елементи фольклору. Особливості поетичної мови твору. | 09.12 |
28 | Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання. | 12.12 |
29 | Контрольна робота. Середньовіччя. Тест. | 16.12 |
30 | Узагальнення та систематизація вивченого у І семестрі. | 19.12 |
№ | Тема уроку | Дата |
ОРИГІНАЛЬНА І ПЕРЕКЛАДНА ЛІТЕРАТУРА В СУЧАСНОМУ СВІТІ (1 година) | ||
1 | Значення художньої літератури для людини й людства XXI ст. Формування читача в епоху цифрових технологій. Оригінали й переклади художніх творів, їхня роль у розвитку особистості. Перекладна література як важливий складник вітчизняної культури й чинник формування української нації. Діагностувальна робота. | 04.09 |
ЗОЛОТІ СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ (5 годин) | ||
2 | Етапи й шедеври античності (огляд). Міфологічні, пригодницькі й побутові елементи в «Одіссеї» Гомера. Уславлення людського розуму, вірності, винахідливості й допитливості. Засудження беззаконня, насильства й несправедливості та самовпевненості й марнославства. Повторення творів, вивчених у 9 класі. | 11.09 |
3 | Образ Одіссея. | 18.09 |
4 | Специфіка італійського Відродження, його основні етапи, представники. Роль Данте Аліґ’єрі в історії європейської культури. Поема «Божественна комедія» як філософсько-художній синтез середньовічної культури й утілення ідей раннього Відродження. Особливості композиції поеми. | 25.09 |
5 | Концепція світу й людини. Алегоричний зміст образів та епізодів. Жанрова своєрідність твору. | 02.10 |
6 | Ренесанс в Англії. Здобутки й представники. Здобутки драматургії В. Шекспіра. Філософські та моральні проблеми в трагедії «Гамлет». Провідні мотиви твору. Художній простір (данське королівство як символ). | 09.10 |
7 | Гамлет – вічний образ світової літератури. Багатогранність шекспірівських характерів. Відкритість твору в часі, його рецепція та інтерпретації в наступні епохи. | 16.10 |
8 | Контрольна робота. Есе на одну з тем за вивченими творами. | 23.10 |
ПРОЗА Й ПОЕЗІЯ ПІЗНЬОГО РОМАНТИЗМУ ТА ПЕРЕХОДУ ДО РЕАЛІЗМУ XIX СТ. (4 години) | ||
9 | Романтизм у Німеччині. Е. Т. А. Гофман як представник гротескної течії романтизму. Віхи мистецького шляху. Протиставлення філістерів та ентузіастів як провідний конфлікт творчості Е. Т. А. Гофмана. | 06.11 |
10 | Особливості сюжету й композиції повісті «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер». | 13.11 |
11 | Гротескні образи в повісті «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер». Викривальний зміст твору «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер». Символіка. | 20.11 |
12 | Розвиток романтизму в США, видатні представники. Місце В. Вітмена в літературному процесі США. Особливості світобачення митця. | 27.11 |
13 | Зв’язок збірки «Листя трави» з історією та життям Америки. Тематика, проблематика, композиція збірки «Листя трави». Образ ліричного героя. Символи. Традиції й художнє новаторство В. Вітмена. | 04.12 |
14 | Контрольна робота. Проза й поезія пізнього романтизму та переходу до реалізму ХІХ століття. Тест. | 11.12 |
15 | Узагальнення та систематизація матеріалу, вивченого у І семестрі . | 18.12 |
№ | Тема уроку | Дата |
ВСТУП ЛІТЕРАТУРА. МОРАЛЬ. ЛЮДЯНІСТЬ (1 година) | ||
1 | Виклики сучасного світу. Значення літератури та культури для збереження миру й духовності. Роль вітчизняної перекладацької школи для популяризації світової літератури й формування українського читача. Літературні премії світу, письменники лауреати та їхній внесок у боротьбу за мир і духовність. Діагностувальна робота. | 04.09 |
ЗОЛОТІ СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ (2 години) | ||
2 | Німецьке Просвітництво та його вплив на розвиток Європи. Віхи життя та значення діяльності Й. В. Ґете для світової культури. Історія створення трагедії «Фауст». Особливості композиції. Повторення творів, вивчених у 10 класі. | 11.09 |
3 | Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації. Проблематика твору. | 18.09 |
МОДЕРНІЗМ (6 годин) | ||
4 | Світоглядні й естетичні засади модернізму, його художнє новаторство. Модерністські явища в художній прозі на початку ХХ ст. Ф. Кафка, Дж. Джойс і М. Пруст як зачинателі модернізму в європейській прозі. Екзистенціалізм, його філософські засади та представники. | 25.09 |
5 | Життя і творчий шлях Ф. Кафки. Зображення відчуження особистості в новелі «Перевтілення». | 02.10 |
6 | Образ Грегора Замзи: проблемність, метафоричність, символічність. Розкриття у творі світового буття як абсурдного. Особливості композиції, функції фантастики. Характерні риси стилю Ф. Кафки, поєднання реалістичних і міфологічних елементів у гротескному світі. | 09.10 |
7 | Віхи життя й особливості світогляду А. Камю. Роман «Чума». | 16.10 |
8 | Роман «Чума»: проблематика, сюжет і композиція, притчевість твору. | 23.10 |
9 | Роман «Чума»: алегоризм образів і ситуацій. | 06.11 |
10 | Контрольна робота. Есе на одну із запропонованих тем за вивченими творами. | 13.11 |
ШЕДЕВРИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ЛІРИКИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. (3 години ) | ||
11 | Розмаїття течій модернізму й авангардизму в європейській ліриці XX ст. Ґійом Аполлінер – поет-авангардист. Специфіка віршованої форми каліграм («Зарізана голубка й водограй»). Тема кохання й часу у вірші «Міст Мірабо». Верлібр у творчості Ґійома Аполлінера. | 20.11 |
12 | Своєрідність поглядів і поетики Р. М. Рільке. Діалог ліричного героя з Богом («Згаси мій зір…»). Переосмислення античних міфів у віршах митця («Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея»). Філософський характер і художня довершеність лірики поета. | 27.11 |
13 | Віхи творчого шляху й художні здобутки Ф. Ґарсіа Лорки. Жанрове розмаїття його лірики. Яскраві образи й символи у віршах поета. Своєрідність художнього світу Ф. Ґарсіа Лорки. | 04.12 |
14 | Контрольна робота. Шедеври європейської лірики першої половини ХХ ст. Тест. | 11.12 |
15 | Узагальнення та систематизація матеріалу, вивченого у І семестрі . | 18.12 |
№ | Тема уроку | Дата | |
8 - А, Б | 8 - В | ||
СТИЛІ ТА НАПРЯМИ МИСТЕЦТВА | |||
1 | Види і жанри мистецтва: повторення. | 05.09 | 04.09 |
2 | Мистецтво Античності: Давня Греція. | 12.09 | 11.09 |
3 | Мистецтво Античності: Давній Рим. | 19.09 | 18.09 |
4 | Мистецтво Середньовіччя: Київська Русь та Візантія. | 26.09 | 25.09 |
5 | Мистецтво Середньовіччя: романське мистецтво. | 03.10 | 02.10 |
6 | Мистецтво Середньовіччя: готична архітектура. | 10.10 | 09.10 |
7 | Мистецтво Середньовіччя: синтез мистецтв в готичному храмі. | 17.10 | 16.10 |
8 | Контрольна робота. Мистецтво Античності та Середньовіччя. Тести. | 24.10 | 23.10 |
9 | Мистецтво епохи Відродження: архітектура. | 07.11 | 06.11 |
10 | Мистецтво епохи Відродження: живопис. | 14.11 | 13.11 |
11 | Мистецтво епохи Відродження: скульптура. | 21.11 | 20.11 |
12 | Мистецтво епохи Відродження: Північне Відродження. | 28.11 | 27.11 |
13 | Музика епохи Відродження. | 05.12 | 04.12 |
14 | Контрольна робота. Мистецтво епохи Відродження. Тести. | 12.12 | 11.12 |
15 | Узагальнення вивченого у І семестрі. | 19.12 | 18.12 |
№ | Тема уроку | Дата |
1 | Вступ. Діагностувальна робота.Повторення стилів, вивчених у 9 класі. | 05.09 |
МИСТЕЦТВО АФРИКАНСЬКОГО КУЛЬТУРНОГО РЕГІОНУ | ||
2 | Музика африканського культурного регіону. Повторення розділу “Кінематограф”. | 06.09 |
3 | Особливості мистецтва архітектури народів Африки. | 12.09 |
4 | Живопис країн Африки. | 13.09 |
5 | Декоративно-ужиткове мистецтво Африки. | 19.09 |
6 | Своєрідне мистецтво скульптури країн Африки. Маски народів африканського культурного регіону. | 20.09 |
7 | Практикум. Виготовлення африканської маски. | 26.09 |
8 | Захист мистецьких проєктів “Якою я бачу Африку” | 27.09 |
МИСТЕЦТВО АМЕРИКАНСЬКОГО КУЛЬТУРНОГО РЕГІОНУ | ||
9 | Музичне мистецтво США. Національна музика США. | 03.10 |
10 | Кінематограф США. Основні жанри. | 04.10 |
11 | Особливості живопису США. | 10.10 |
12 | Символи США в камені. | 11.10 |
13 | Захист мистецьких проєктів “Символи США в різних видах мистецтва”. | 17.10 |
14 | Контрольна робота. Мистецтво африканського та американського культурних регіонів. Тести. | 18.10 |
МИСТЕЦТВО ЛАТИНОАМЕРИКАНСЬКОГО КУЛЬТУРНОГО РЕГІОНУ | ||
15 | Мистецтво ольмеків | 24.10 |
16 | Мистецтво майя. | 25.10 |
17 | Практикум. Створення піраміди. | 07.11 |
18 | Латиноамериканські музика і танці. | 08.11 |
19 | Мистецтво інків. | 14.11 |
20 | Перлини різних видів мистецтв Латинської Америки. | 15.11 |
МИСТЕЦТВО ДАЛЕКОСХІДНОГО КУЛЬТУРНОГО РЕГІОНУ | ||
21 | Характерні риси храмової архітектури Китаю та Японії. | 21.11 |
22 | Мистецтво скульптури в храмах Китаю та Японії. | 22.11 |
23 | Образотворче мистецтво Китаю та Японії. | 28.11 |
24 | Практикум. Малюємо в китайському стилі. | 29.11 |
25 | Театральне мистецтво Китаю та Японії. | 05.12 |
26 | Ландшафтна культура Японії. Філософія ікебани. | 06.12 |
27 | Практикум. Створення ікебани з паперу. | 12.12 |
28 | Традиційне чаювання у Китаї. Чайна церемонія Японії. | 13.12 |
29 | Контрольна робота. Мистецтво латиноамериканського та далекосхідного культурних регіонів. Тести. | 19.12 |
30 | Узагальнення вивченого у І семестрі. | 20.12 |