Сторінки

Для учнів 👧👦

Для вчителя 👩‍🏫

12.08.18

Факультатив в 11 класі "Література модернізму першої половини ХХ століття"


ЛІТЕРАТУРА МОДЕРНІЗМУ
 ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТОЛІТТЯ:
навчальна програма факультативного курсу для учнів 11  класів

Укладач: Педченко Вікторія Вікторівна, методист районного методичного кабінету відділу освіти Васильківської районної  державної адміністрації

Пояснювальна записка
Навчальна програма факультативного курсу «Література модернізму першої половини ХХ століття» побудована відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. Зміст факультативного курсу адаптовано відповідно до вікових особливостей учнів та рівня програмового матеріалу.
Навчальна програма факультативного курсу «Література модернізму першої половини ХХ століття» пропонується для учнів 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів на етапі профільної підготовки у класах філологічного, історико-правового, економічного та інших профілів суспільно-гуманітарного напряму. Вивчення курсу розраховане на 17 навчальних годин за семестр. Вивчення цього факультативу вчитель може обрати в І або у ІІ семестрі. 
Головна мета факультативного курсу – поглиблення знань учнів про літературу першої половини ХХ століття, розширення уявлення читачів про специфіку літератури модернізму та глибинні зв’язки між літературами різних народів; формування школяра як особистості, здатної самостійно здобувати інформацію та доцільно її використовувати.
            Для досягнення мети необхідно розв’язати такі основні завдання:
·         поглиблювати знання учнів про літературознавчі поняття та терміни, необхідні для  аналізу та інтерпретації художніх текстів;
·         формувати розуміння основних закономірностей розвитку літературного процесу;
·         формувати пізнавальну самостійність школярів та навички культури наукового дослідження;
·         удосконалювати вміння й навички аналізу та інтерпретації художнього твору, компаративного аналізу;
·         виховувати повагу до літературних скарбів людства;
·         розвивати логічне, критичне та творче мислення.
Головним об’єктом вивчення є тексти творів письменників першої половини ХХ століття. Заняття передбачають використання різноманітних форм і методів навчання: керована лекція, евристична бесіда, практичне заняття, семінар, диспут, створення проектів та їх захист, конференція тощо. Упродовж вивчення курсу передбачається робота учнів у групах, індивідуально, самостійно, підготовка творчих проектів та їх захист.
Учні повинні знати:
-            особливості історико-культурної доби початку ХХ століття;
-            основні літературні напрямки та течії;
-            сюжет, особливості композиції, систему образів художніх творів цього часу;
-            головні чинники, проблеми духовного життя героїв;
-            жанрові особливості прочитаних творів;
-            естетичне, загальнолюдське та історичне значення вивчених творів;
-            характерні особливості стилю письменників;
-            основні ознаки теоретичних понять, визначених програмою.
Учні повинні вміти:
-            вдумливо читати і критично оцінювати художні твори;
-            визначати проблематику, сюжет, композицію, систему образів, виражально-зображувальні засоби мови, стиль письменника;
-            розгорнуто пояснювати й обговорювати внутрішній світ героя у єдності його світоглядних та ціннісних позицій; порівнювати героїв творів;
-            аналізувати художні твори в єдності змісту та форми;
-            виявляти авторську позицію.

ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
11 клас (17 годин; 1 година на тиждень)

№/№
Зміст програмового матеріалу
Вимоги до рівня підготовки учнів
1.
Розділ І. Вступ.
Література модернізму початку ХХ століття.
ХХ століття як літературна епоха, глибинний переворот в естетиці й художній практиці. Вплив філософських, наукових, соціологічних, культурологічних та ін. концепцій на формування світобачення людини ХХ ст. Формування нових принципів художнього мислення. Модернізм і авангард.  Елітарна й масова культура. Традиції реалізму ХІХ ст. та їхня взаємодія з новими літературними течіями. Імпресіоністичні, натуралістичні та неоромантичні тенденції у літературі цього періоду. Розквіт ліричної прози. Найвідоміші представники авангардистської й модерністської течій першої половини ХХ ст. (П. Елюар, Т.С. Еліот, Г. Тракль, Ф. Гарсіа Лорка, В. Незвал, К.І. Галчинський та ін).
Учень (учениця)
розповідає про розвиток літератури початку ХХ століття від романтизму до модернізму та авангардизму;
визначає та пояснює хронологічні межі доби модернізму;
характеризує історичний і культурний контекст розвитку модернізму на початку ХХ століття;
виявляє основні риси модернізму;
знає ознаки окремих модерністських течій і явищ, виявляє їх у художніх творах.

2.
Розділ 2. Скарбниця філософської думки літератури ХХ століття.
Фрідріх Ніцше. «Фатум та історія», «Ecce Homo. Як стають самі собою». Ідеї «смерті Бога» і «надлюдини», яка є вільною від усталених моральних норм та керується «волею влади». Ідеї Ніцше і гітлерівська ідеологія.
Зиґмунд Фрейд.
 «Тлумачення сновидінь», «Психопатологія повсякденного життя». Австрійський невролог і психіатр, засновник психоаналізу та психоаналітичного підходу до мистецтва. Виявив існування у психіці людини так званих «комплексів». Розробив концепцію мистецтва як результату сублімації (витіснення) позасвідомих потягів митця. Ідеї Фрейда лягли в підґрунтя мистецтва ХХ ст..
Анрі Бергсон «Два джерела моралі і релігії». Французький філософ, засновник інтуїтивізму, критик інтелектуального та аналітичного пізнання. Концепція «життєвого пориву».
Учень (учениця)
визнає філософську основу модернізму;
розкриває символічність і багатозначність творів;
визначає характерні риси у спадщині митця;
 знає наукове підґрунтя творчості автора;
 розкриває провідні ідеї творчості;
виявляє характерні ознаки цих явищ у літературних творах.
3.
Розділ 3. Авангардистські й модерністські тенденції в поезії. Західна поезії.
Картина авангардистської й модерністської поезії першої половини ХХ століття. Пошуки нових засад і форм зображення світу й відтворення людських почуттів у західній поезії початку ХХ століття. Широкий спектр літературних течій та їх художні особливості.
Поль Елюар. Збірка віршів «Фенікс».
Один із найталановитіших представників сюрреалізму. У своїй поезії поєднував естетичні набутки сюрреалістів – техніку «автоматичного письма», створення «несподіваних образів», вільних асоціацій – із глибоким змістом.
Федеріко Гарсіа Лорка. Збірка віршів «Мотиви сну», п'єса «Іерма». Іспанський поет-модерніст. Іспанська барочна лірика та народнопісенна традиція. Модерністська міфотворчість.
Юліан Тувім. Поезія «Бал в опері». Вільна спонтанність лірики Тувіма. Поєднання оновленої романтичної традиції з національним колоритом.
 Константи Галчинський. Вірш «Вулиця шарлатанів». Перетини настроїв катастрофізму, апокаліптичні передчуття та іронічна гра, майстерне зображення побутових деталей.
Ісікава Такубоку. Збірка «Жадання» («Акогаре»). Один із найулюбленіших поетів Японії. Вірші нової форми – сінтайсі.
Учень (учениця)
називає основні риси модерністських тенденцій в поезії;
виявляє художню своєрідність поетичних творів початку ХХ століття;
називає найвідоміших представників літератури модернізму;
розкриває віхи життєвого і творчого шляху поетів;
визначає провідну ідею творів;
порівнює образи персонажів, виділяє спільні та відмінні риси;
характеризує історичні умови виникнення нових літературних течій;
вирізняє символічні сюжети й образи.



4.
Розділ 4. Поезія російського модернізму.
Вплив Західної Європи на розвиток модернізму в Росії. Роль філософських ідей про непізнанність реального світу, відносність людських знань, первинність ідеї та мистецтва. Найпотужніша течія модернізму – символізм. Акмеїзм, як відхід від символізму. Його особливості. Футуризм, кубофутуризм.
Валерій Брюсов. Корифей російського символізму. Поетичні збірки «Шедеври», «Це – я», «Третя сторожа», «Місту і світові», «Вінок».
Зінаїда Гіппіус.
«Присвята». Теми згасання, смерті, потяг до небуденності, до того, «чого нема на світі», до чуда.
Анна Ахматова. Вірші «І зовсім я не пророчиця...», цикл «Вітер війни». Загальна настанова на «пізнання світу через біль». Позиція морального стоїцизму, духовної стійкості та гідності в переживанні трагічних життєвих випробувань, готовності власною долею розділити загальнонародне лихо.
Микола Гумільов. Збірки «Романтичні квіти», «Вогняний стовп». Теоретики і практики акмеїзму. Творчість позначена впливом неоромантизму.
Володимир Маяковський. Збірка «Ляпас суспільному смаку», п'єса «Клоп». Співець великого міста, урбаніст. Поєднання ніжності, ліризму із сатирою і героїкою. Переплітання різних віршових систем. Володимир Маяковський і кінематограф.
Учень (учениця)
виявляє традиції і новаторство у творчості митців;
встановлює національний і загальнолюдський зміст творів;
знає про життєвий і творчий шлях поетів «Срібної доби» російської поезії;
характеризує історичне середовище, в якому формувався світогляд особистості, економічні й суспільно-політичні інтереси та прагнення сучасників;
визначає форми ідейно-емоційної оцінки життя (пафос);
акцентує на психологічній деталі, через яку розкривається характер, або сутність ситуації;
розуміє та пояснює своєрідність світосприймання і світогляду автора.

5.
Розділ 5. Модерністська проза початку ХХ століття.
Світоглядні й естетичні засади модерністського мистецтва, його художнє новаторство. Засновники європейської модерністської прози: М. Пруст, Ф. Кафка, Дж. Джойс.
Марсель Пруст. Хроніка життя і творчості. Цикл романів «У пошуках утраченого часу». Завдання, що ставить перед собою автор: відродити життя, яке відійшло в минуле.
Учень (учениця)
виявляє в літературних творах ознаки і взаємодію різних художніх напрямів, течій, родів, жанрів, тенденцій, стилів;
характеризує художні образи, засоби їх створення;
встановлює роль фольклору і міфології у творах;
знає факти життя і творчості митців, пов’язані з Україною.


Михайло Булгаков. «Майстер і Маргарита», «Записки юного лікаря», «Собаче серце». Життєвий і творчий шлях письменника. М. Булгаков і Україна. М. Булгаков – випускник медичного факультету Університету Св.Володимира.
«Записки юного лікаря». Створення письменником сили особистого подвигу інтелігента за часів його перебування в Нікольській земській лікарні. Оригінальність і свіжість оповідань, які розкривають психологію лікаря-хірурга.
«Собаче серце». Стильова своєрідність автора; питання сенсу буття, протесту проти абсурдного соціального устрою, відповідальності кожної людини за фатальні експерименти та наслідки своєї праці.
«Майстер і Маргарита». Історія створення, художні джерела роману. Широта філософсько-етичної проблематики твору: питання про співвідношення добра й зла, морального вибору, справедливості й відповідності, взаємин особистості з владою, покликання мистецтва тощо. Світ біблійної давнини, радянської сучасності й фантастичної «демоніади» у творі. Сатиричне змалювання Москви 30-х років, галерея радянських обивателів і функціонерів. Ствердження цінності творчості й кохання та їхньої рятівної сили в долях Майстра і Маргарити. Переосмислення євангельських сюжетів і образів у творі, прийом «роману в романі». Образи Воланда та його оточення; іронія та гротеск у картинах зіткнення демонічних сил із московською дійсністю. Особливості композиції, художнього часу й простору, наскрізні мотиви.
Учень (учениця)
знає основні події життєвого і творчого шляху письменника;
дає характеристику творам письменника;
виділяє їх тематику;
розвиває уміння знаходити необхідну інформацію;
порівнює та співставляє різні явища;
сприймає і розуміє естетику образного слова, його значення для розвитку загального естетичного смаку, естетичної розвиненості людини;
усвідомлює європейську єдність естетичних цінностей із морально-етичними;
визначає деталі наочної зображальності, композиційні та стилістичні деталі твору;
уміє робити  аналіз літературно-художнього твору;
пояснює символічність творів,
єдність біблійної давнини радянської сучасності й фантастичної демоніади;
визначає композицію сюжету й окремих образів, а також загальну архітектоніку твору;
уміє будувати загальний план відповіді про значення творчості письменника.

Арчибальд Джозеф Кронін. «Цитадель».
Життєвий і творчий шлях письменника, лікаря. Роман «Цитадель» – вершина  його творчості. Традиція реалізму ХІХ століття  та його взаємодія з новими літературними течіями ХХ ст. Проблеми медичної практики того часу, необхідність реформи з питань охорони здоров’я та проблема морального вибору. Художня своєрідність твору.
Учень (учениця)
знає основні події життєвого і творчого шляху письменника;
визначає основні ідеї твору;
пояснює художню своєрідність твору;
характеризує художні особливості стилю письменника.
6.
Підсумок.
Осмислення досвіду різних генерацій першої половини ХХ ст., культурної пам’яті, пошуків ідентичності, ґендерних стосунків та інші провідні теми актуального літературного життя. 
Узагальнення і систематизація вивченого.

Учень (учениця)
висловлює судження з приводу проблеми, що порушується, та аргументує її прикладами з текстів, статей тощо;
демонструє вміння узагальнити і систематизувати засвоєні відомості;
розуміє специфіку розвитку національних літератур, внесок письменників у скарбницю світової культури.




НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
№/№
К-сть год.
Назва розділів, тем
Форма роботи
Форма контролю
1
1
Вступ. Модернізм як сукупність тенденцій у літературі, філософії та мистецтві першої половини ХХ століття.
Лекція, обговорення проблем у загальному колі.

2
1
Скарбниця філософської думки літератури ХХ століття.
Фрідріх Ніцше «Фатум та історія», «Ecce Homo. Як стають самі собою». Ідеї «смерті Бога» і «надлюдини», яка є вільною від усталених моральних норм і керується «волею влади». Ідеї Ніцше та гітлерівська ідеологія.
Дискусія.
Виступ (за планом).

3
1
Зиґмунд Фрейд – австрійський невролог і психіатр, засновник психоаналізу та психоаналітичного підходу до мистецтва.  Наукові праці «Тлумачення сновидінь», «Психопатологія повсякденного життя».
Анрі Бергсон. «Два джерела моралі та релігії». Французький філософ, засновник інтуїтивізму, критик інтелектуального та аналітичного пізнання. Концепція «життєвого пориву».
Робота творчих груп

4
1
 Авангардистські й модерністські тенденції в поезії. Західна поезії. Картина авангардистської й модерністської поезії першої половини ХХ століття.
Діалог.
Синтез думок.


5
1
Поль Елюар. Збірка віршів «Фенікс». Один із найталановитіших представників сюрреалізму.
Федеріко Гарсіа Лорка - іспанський поет-модерніст. Збірка віршів «Мотиви сну», п'єса «Іерма». Іспанська барочна лірика та народнопісенна традиція. Модерністська міфотворчість.
Диспут.
Участь у дискусії.
6
1
Юліан Тувім. Поезія «Бал в опері». Вільна спонтанність лірики Тувіма.
 Константи Галчинський. Вірш «Вулиця шарлатанів». Перетини настроїв катастрофізму, апокаліптичні передчуття та іронічна гра, майстерне зображення побутових деталей.
Ісікава Такубоку – один із найулюбленіших поетів Японії. Вірші нової форми – сінтайсі. Збірка «Жадання».
Семінар.
Дискусія.






Концерт (виразне читання).
7
1
Поезія російського модернізму.
Вплив Західної Європи на розвиток модернізму в Росії. Роль філософських ідей про непізнанність реального світу, відносність людських знань, первинність ідеї та мистецтва. «Срібна доба» російської поезії.
Метод ПРЕС.

8
1
Валерій Брюсов – корифей російського символізму. Поетичні збірки «Шедеври», «Це – я», «Третя сторожа», «Місту і світові», «Вінок».
Зінаїда Гіппіус. «Присвята». Теми згасання, смерті, потяг до небуденності, до того, «чого нема на світі», до чуда.       
Диспут.
Відгук.
9
1
Анна Ахматова (вірші «І зовсім я не пророчиця...»,  цикл «Вітер війни») і  Микола Гумільов (збірки «Романтичні квіти», «Вогняний стовп») – теоретики і практики акмеїзму.
Семінар.
Реферат-дослідження
10
1
Володимир Маяковський – співець великого міста, урбаніст. Збірка «Ляпас суспільному смаку», п'єса «Клоп».
Диспут.

11
1
Модерністська проза початку ХХ століття.
Світоглядні й естетичні засади модерністського мистецтва, його художнє новаторство.
Лекція.
Презентації.
12
1
Марсель Пруст. Хроніка життя і творчості. Цикл романів «У пошуках утраченого часу».
Метод «Мікрофон».


13
1
Михайло Булгаков. Життєвий і творчий шлях письменника. М. Булгаков і Україна. М. Булгаков – випускник медичного факультету Університету Св. Володимира. «Записки юного лікаря», «Собаче серце».
Урок-екскурсія.


14
1
«Майстер і Маргарита». Широта філософсько-етичної проблематики твору: питання про співвідношення добра й зла, морального вибору, справедливості й відповідності, взаємин особистості з владою, покликання мистецтва тощо. Світ біблійної давнини, радянської сучасності й фантастичної «демоніади» у творі. Сатиричне змалювання Москви 30-х років, галерея радянських обивателів і функціонерів.
 Дискусія.
Спільний проект.

15
1
Утвердження цінності творчості й кохання та їхньої рятівної сили в долях Майстра і Маргарити. Переосмислення євангельських сюжетів та образів у творі, прийом «роману в романі».
Семінар.
Учнівська публікація (відгук, стаття).
16
1
Арчибальд Джозеф Кронін. Життєвий і творчий шлях письменника, лікаря. Роман «Цитадель»  – вершина його творчості.
Лекція. Аналіз ситуацій (касе-метод).

17
1
Підсумок.
Осмислення досвіду різних генерацій першої половини ХХ ст., культурної пам’яті, пошуків ідентичності, ґендерних стосунків та інші провідні теми актуального літературного життя. 
Круглий стіл.
Презентація учнівських проектів, портфоліо.

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
1.Концепція профільного навчання в старшій школі в старшій школі // Завуч. Спецвипуск. – 2004. №16.
2. Світова література. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 10-11 класи. – Київ, 2010
3. Греченко В. А. Історія світової та української культури / В.А. Греченко, І.В. Чорний, В.А. Кушнерук, В.А. Режко // Підруч. для вищ. закл. освіти. К. : Літера, 2000. 464 с.
4. Історія українського мистецтва в 6 т. К. : АН УРСР. Голов. ред. УРЕ. 1966 1970.
5. Засурский Я. И. Американская литература XX века / Я.И. Засурский.  М, 1984.
6. Ивашева В. Судьбы английских писателей / В. Ивашева. М., 1989.
7. Ивашева В.В. Литература Великобритании XX века / В. Ивашева. М., 1984.
8. История зарубежной литературы XIX века / Под ред. Я.Н. Засурского, С. В.Тураева. – М, 1982.
9. История зарубежной литературы XX века. (1917-1945) / под ред. З.Т. Гражданской. М., 1987.
10. История зарубежной литературы конца XIX века начала XX века.. Курс лекций / Под ред. М.Е. Елизаровой, Н.П. Михальской. М., 1970.
11. Літературна майстерня. М. Булгаков. – К.,1999
12. Цибій І. Декілька слів про модернізм / І. Цибій. – К., 1999
13.Світова література : Модернізм [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.uk.wikipedia.org/wiki
14. Література ХХ століття : Модернізм [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.ukrlib.com.ua/referats-zl/printzip.php?id=349