ДЕТЕКТИВ У СВІТОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ:
навчальна програма факультативного курсу
для учнів 7 класу
Кошова Тетяна Миколаївна,
Чала Людмила Миколаївна,
учителі зарубіжної літератури
Ірпінської загальноосвітньої
школи І –ІІІ ступенів №13
Ірпінської міської ради
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
На сьогоднішній день одним із
найпопулярніших жанрів є детектив. Як стверджує М .Коен, детективи домінують
серед книг, які вийшли в світ протягом більшої частини ХХ століття. Залучити учнів до читання детективної
літератури, поглибити їхні знання про детектив і покликаний даний
факультативний курс. Пропонованою програмою даного курсу передбачено послідовне й докладне
висвітлення історії розвитку детективної літератури, сучасна класифікація
детективних творів,
знайомство з майстрами детективного жанру, кіноверсіями детективних
творів.
Мета програми – залучити учнів до
читання
детективів, розкрити історію розвитку детективного жанру, специфіку
творів даного жанру, розширити знайомство з їх театральними та
кінематографічними інтерпретаціями, формувати естетичні смаки, високу читацьку
і загальну культуру.
Об'єктом вивчення на
факультативних заняттях є тексти детективних творів, їх екранізації; учителю особливу
увагу слід звернути на роботу безпосередньо з художнім текстом: уміння
аналізувати та інтерпретувати текст, співставляти художній текст з його
екранізацією. На заняттях учителеві бажано використовувати елементи пошукової
роботи, роботу групах, семінарські заняття, інтерактивні навчальні технології,
такі як «пошук інформації», «синтез думок», «спільний проект» тощо.
Завдання курсу:
-
поглибити знання
учнів про детектив , його види, історію становлення жанру;
-
познайомити з
творчістю найвідоміших майстрів детективного жанру та екранізаціями їхніх творів;
-
вчити учнів співставляти літературний твір з його
сценічним втіленням;
-
збагачувати учнів новими знаннями з теорії літератури;
-
розвивати їхню творчу уяву, уміння працювати з
інформаційними джерелами, презентувати власний матеріал, створюючи презентації,
інформаційні бюлетені, буклети;
-
розвивати культурно-освітній рівень учнів.
ПРОГНОЗОВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Після вивчення
факультативного курсу учні знатимуть:
·
основні види
детективної літератури;
·
особливості детективної
літератури та найвідоміших авторів детективів;
·
найвідоміші
екранізації детективних творів.
Учні умітимуть:
·
характеризувати
художньо-образний світ творів;
·
формулювати власні
враження від прочитаних творів;
·
самостійно
знаходити інформацію для збагачення знань з літератури та інших видів
мистецтва, зокрема кіно та театру.
Тематично програмовий матеріал
факультативу пов'язаний зі змістом основного курсу «Зарубіжна література» (7
клас «Літературний детектив»), розширює й поглиблює його. Рекомендовано насамперед
учням класів з поглибленим вивченням літератури.
Структура програми
факультативного курсу
Програма факультативного курсу розрахована на 35 годин на рік (1 год. на
тиждень) та складається з таких розділів:
· Пояснювальна
записка.
· Змістова частина.
· Навчально-тематичне
планування.
· Використані
джерела.
ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
35 год. на рік, 1 год. на тиждень
№ п/п
|
Зміст програмового
матеріалу
|
Вимоги до рівня
підготовки учнів
|
1
|
ВСТУП
Детектив як жанр літератури, характерні ознаки
жанру. Жанрове розмаїття детективів. Витоки детективної літератури. Готичний
роман, твори В. Годвіна «Пригоди
Калеба Вільямса», Є. Відока «Записки».
|
Учень (учениця):
дає визначення жанру «детектив», виявляє його характерні ознаки на прикладі прочитаних творів;
знає про історію виникнення і
формування жанру у світовій літературі, видатних представників детективної
літератури.
|
2
|
Інтелектуальний
або логічний детектив. Е. А. По – засновник жанру детективу у світовій
літературі. «Вбивство на вулиці Морг»
(1841), «Таємниця Марі Роже» (1843),
«Украдений лист» (1844). Образ Огюста
Дюпена; ознаки інтелектуального детективу у творах, екранізації творів Е. По.
|
Учень (учениця):
знає зміст творів; виявляє
особливості сюжету і композиції творів Е.А. По;
характеризує головних персонажів
твору;
розуміє поняття «точка зору»,
виявляє у творах різні точки
зору (персонажів, оповідача) на події, зіставляє
їх;
порівнює екранізації творів з
художнім текстом.
|
3
|
Агата Крісті – королева детективу. Життєвий і творчий шлях
письменниці. Еркюль Пуаро та міс Марпл
як найвідоміші детективи, їхні методи розслідування злочинів. Тандем Еркюль
Пуаро Гастінгс як віддзеркалення дуету Шерлока Холмса і доктора Ватсона.
Роман «Десять негренят» як один із найкращих творів Агати Крісті, так званий
«детектив закритого виду».
Особливості композиції твору, засоби створення атмосфери загадковості,
екранізація роману.
|
Учень (учениця):
розповідає про ключові віхи життя
письменниці;
називає її найвідоміші твори,
характеризує відомих детективів письменниці;
визначає причини надзвичайної
популярності творів Агати Крісті.
|
4
|
Вілкі Коллінз як засновник «джентльменського детективу».
Життєвий і творчий шлях письменника його творча спадщина. Роман «Місячний камінь» - перший твір
«джентльменського детективу». Риси
класичного детективу, пригодницького та авантюрного роману у творі.
|
Учень (учениця):
розповідає про творчість В.
Коллінза;
знаходить риси класичного
детективу, пригодницького та авантюрного роману у творі В. Коллінза.
|
5
|
Джеймс Хедл Чейз – «батько «поліцейського роману». Життєві віхи письменника. Огляд
творчості. Екранізації романів Чейза.
Роман «Ні орхідей для міс Блендіш» - перший роман автора.
|
Учень (учениця):
називає найвідоміші твори
Джеймса Чейза;
аналізує особливості стилю
письменника.
|
6
|
Історичний
детектив. Особливості історичного детективу. Представники жанру історичного
детективу. Гілберт Кіт Честертон
цикл творів про отця Брауна.
|
Учень (учениця):
називає авторів історичного
детективу;
визначає його особливості; розповідає
про творчість Гілберта Честертона; характеризує головних персонажів
творів.
|
7
|
Соціально-психологічний
детектив. Творчість Жоржа Сіменона. Роман «Мій друг Мегре». Образ комісара
Мегре. Екранізації творів Ж. Сіменона.
|
Учень (учениця):
знає основні відомості про життя і
творчість Ж. Сіменона;
характеризує образ комісара Мегре;
знає найвідоміші екранізації творів
Ж. Сіменона;
порівнює
екранізацію твору з його текстом;
пояснює особливості екранного
втілення задуму автора.
|
8
|
Авантюрно-поліційний
детектив. Моріс Леблан
Пригоди Арсена Люпена. («Арешт Арсена Люпена», «Арсен Люпен проти Херлока
Шолмса» чи будь-який інший твір). Екранізація творів про Арсена Люпена.
|
Учень (учениця):
називає найвідоміші твори
Моріса Леблана, відомі екранізації його творів;
характеризує образи персонажів
творів; висловлює своє
ставлення до героїв творів.
|
9
|
Іронічний, або
пародійний детектив. Особливості
іронічного детективу, найвідоміші творці іронічного детективу. Роман Дональда Вестлейка «Проклятий смарагд». Екранізації творів.
|
Учень (учениця):
називає авторів іронічного
детективу;
визначає стильові особливості
творів;
знаходить
інформацію про екранізації творів та презентує її.
|
10
|
Фантастичний детектив. Найвідоміші автори фантастичного детективу.
Кір Буличов серія «ІнтерГпол» («Дитячий острів», «На півшляху до
прірви», «Замах на Тесея») (за вибором учнів та вчителя).
|
Учень (учениця):
визначає особливості
фантастичного детективу;
знаходить
у творах елементи фантастики;
розповідає
про творчість Кіра Буличова;
знає зміст творів та дає власну оцінку вчинкам героїв.
|
11
|
Повторення та узагальнення вивченого матеріалу.
|
Учень (учениця):
готує презентації чи творчі роботи
та захищає їх
|
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
№/№
|
К-ст
годин
|
Назва розділів, тем
|
Форма роботи
|
Форма
контролю
|
||
2
|
Вступ
|
|||||
1
|
1
|
Детектив як жанр літератури, характерні ознаки
жанру. Жанрове розмаїття детективів.
|
Лекція з елемента-ми бесіди.
|
|||
2
|
1
|
Витоки детективної літератури. Готичний роман,
твори В. Годвіна «Пригоди Калеба
Вільямса», Є. Відока «Записки».
|
Робота в парах, групах, творча презента-
ція.
|
|||
13
|
Інтелектуальний
або логічний детектив
|
|||||
3
|
1
|
Е. А. По – засновник жанру детективу у світовій літературі. Ознаки
інтелектуального детективу у творах письменника.
|
Лекція з елемента-ми бесіди.
|
Творча візитівка письмен-
ника.
|
||
4
|
1
|
«Вбивство на вулиці Морг»
Особливості сюжету і композиції творів.
|
Робота з текстом, евристич-
на бесіда.
|
|||
5
|
1
|
«Таємниця Марі Роже», «Украдений лист»
Образ Огюста Дюпена.
|
Робота з текстом, творчі завдання.
|
|||
6
|
1
|
Найвідоміші екранізації творів Е.
А. По.
|
Перегляд та обговоренння екраніза-цій творів.
|
|||
7
|
1
|
Агата Крісті – королева детективу. Життєвий і творчий шлях письменниці.
|
Робота в парах.
|
|||
8
|
1
|
«Таємниця єгипетської гробниці»
Образ Еркюля Пуаро. Особливості
його методу.
|
Інтерв'ю з літератур- ним героєм.
|
Творча візитівка
твору.
|
||
9
|
1
|
Тандем Еркюль Пуаро - Гастінгс як віддзеркалення дуету Шерлока Холмса і
доктора Ватсона.
|
Бесіда, робота в творчих групах
|
Складання порівняль-ної характеристики образів.
|
||
10
|
1
|
«Забуте вбивство». Міс Марпл – жінка-детектив.
Гострий розум і спостережливість основа її успіху в розслідуванні злочинів.
|
Колектив-не складання плану.
|
|||
11
|
1
|
Роман «Десять негренят» як один із найкращих
творів Агати Крісті, так званий «детектив
закритого виду». Особливості композиції твору.
|
Літератур-на вікторина «Кому з героїв належать ці слова?»
|
|||
12
|
1
|
Засоби створення атмосфери загадковості,
екранізація роману.
|
Гра «Обери позицію».
|
|||
13
|
1
|
Вілкі Коллінз як засновник «джентльменського детективу».
Життєвий і творчий шлях письменника його творча спадщина.
|
Робота в творчих групах.
|
|||
14
|
1
|
Роман «Місячний камінь» -перший твір
«джентльменського детективу».
|
Робота з текстом, пошукова робота.
|
|||
15
|
1
|
Риси класичного детективу, пригодницького та
авантюрного роману у творі.
|
Робота в мікрогру-пах: знаходження рис класично-
го детективу, пригодни-
цього та авантюрно-го роману у творі «Місячний камінь».
|
Написання фанфіка за романом.
|
||
2
|
Поліцейський
детектив
|
|||||
16
|
1
|
Джеймс Хедлі Чейз – «батько «поліцейського роману». Життєві віхи письменника. Огляд
творчості Чейза.
|
Мультиме-дійна презента
ція.
|
|||
17
|
1
|
Роман «Ні орхідей для міс Блендіш» Особливості стилю письменника. Екранізації романів Чейза.
|
Робота з текстом, пошукова робота.
|
Створення інформаційного вісника.
|
||
2
|
Історичний
детектив
|
|||||
18
|
1
|
Особливості історичного детективу. Представники жанру історичного
детективу.
|
Лекція з елемента-ми бесіди.
|
|||
19
|
1
|
Гілберт Кіт Честертон цикл творів
про отця Брауна. Огляд творчості
|
Презента-
ція творчості.
|
Тестові завдання.
|
||
3
|
Соціально-психологічний
детектив
|
|||||
20
|
1
|
Творчість Жоржа Сіменона. Роман
«Мій друг Мегре».
|
Робота з художнім текстом.
|
|||
21
|
1
|
Образ комісара Мегре.
|
Пошукова робота.
|
Презента-ція творчих робіт.
|
||
22
|
1
|
Екранізації творів Ж. Сіменона.
|
Створення презента-
цій.
|
Написання сценарію фільму.
|
||
2
|
Авантюрно-поліційний
детектив
|
|||||
23
|
1
|
Моріс Леблан. Життєвий та творчий шлях письменника. Найвідоміші твори
письменника. «Арешт Арсена Люпена».
|
Розповідь учителя, колективна робота.
|
|||
24
|
1
|
Особливості сюжету твору, образ Арсена Люпена. Екранізації творів про Арсена Люпена.
|
Робота з текстом, пошукова робота.
|
Візитівка твору.
|
||
4
|
Іронічний
або пародійний детектив
|
|||||
25
|
1
|
Особливості
іронічного детективу, найвідоміші творці іронічного детективу.
|
«Мікро-фон», робота в групах.
|
|||
26
|
1
|
Роман Дональда Вестлейка «Проклятий смарагд» .
|
Робота з текстом, пошукова робота.
|
|||
27
|
1
|
Сюжет та композиція роману.
|
Дискусія, «Обери позицію».
|
|||
28
|
1
|
Екранізація твору Вестлейка, співставлення
художнього тексту з кіно версією.
|
Перегляд та обговорен-ня екраніза-
ції твору.
|
|||
4
|
Фантастичний
детектив
|
|||||
29
|
1
|
Особливості фантастичного детективу. Найвідоміші автори фантастичного
детективу.
|
Розповідь учителя, робота в творчих групах.
|
|||
30
|
1
|
Кір Буличов – автор фантастичного
детективу. Огляд творчості письменника.
|
Добір інформації про К. Буличова для «учнівської
Вікіпедії».
|
|||
31
|
1
|
Серія творів «ІнтерГпол» «Дитячий
острів». («На півшляху до прірви», «Замах на Тесея») (за вибором учнів чи
вчителя).
|
Робота з художнім текстом.
|
Анкета літератур
ного героя.
|
||
32
|
1
|
Образ головної героїні твору. Стильові особливості твору.
|
Пошукова робота.
|
|||
33
|
3
|
Повторення та узагальнення вивченого
|
Проектна діяльність.
Рольова гра "Зустріч детективів».
|
Презента
ція творчих проектів.
|
||
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
1. Літературний словник-довідник. – К., 1997. – 605
с.
2. Словник української мови. Т. 2. – К.: Наукова
думка, 1971. –258 с.
3. Давиденко Г. Й., Чайка О. М. Історія зарубіжної
літератури ХІХ – початку ХХ століття: навчальний посібник. – К. : Центр учбової
літератури, 2007. – 400 с.
4.Наливайко Д. С, Шахова К. О. Зарубіжна
література XIX сторіччя. Доба романтизму: підручник. — К : Заповіт, 1997.— 464
с.
5. Шахова К. Дивні манери надпопулярного жанру //
Зарубіжна література – 1998. – червень 21. – С. 1-2
6. Новікова
Н., Барабан О. Символіка детективу // Зарубіжна література. – 21.06.1998.
7. Кузнєцов Ю., Іванов А. Детектив: занепад чи
розквіт? // Всесвіт. – № 10. – 1990. – С. 155-163
8. Кукса Г. М. Історія розвитку та типологія жанру
детективу у контексті світової літератури // Вісник Житомирського державного
університету імені Івана Франка – Випуск № 15. - 2004. – С. 150-154.
9 Навчальні матеріали он-лайн [Електронний ресурс]
. - Режим доступу : http://pidruchniki.com
10. Розвиток детективного жанру у світовій літературі [Електронний ресурс]. -
Режим доступу : http://www.rusnauka.com
11. Вікіпедія [Електронний ресурс]. - Режим
доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki/