№ |
Дата |
Тема
уроку |
Теорія літератури (ТЛ) Література і культура (ЛК) Україна і світ (УС) Елементи компаративістики (ЕК) Міжпредметні зв’язки (МЗ) |
Очікувані
результати |
Вступ (2 години) |
||||
1 |
|
Література як
вид мистецтва. |
(ТЛ) Художній образ, початкові поняття про традиційний образ, вічний образ. (ЛК) Специфічні ознаки різних видів мистецтва. Вічні образи в літературі й мистецтві. (УС) Традиційні образи українського й зарубіжного фольклору . (ЕК) Особливості зображення одного й того самого образу в різних видах мистецтва. (МЗ) Українська література, образотворче мистецтво. |
знає та розуміє роль культурних традицій у державному поступі (НЛ-2); усвідомлює роль духовних цінностей у формуванні гармонійно розвиненої особистості (НЛ-3). виявляє ознаки
різних видів мистецтва, встановлює своєрідність літератури в системі видів
мистецтва, її характерні риси; дає визначення
поняття «художній образ», знає його різновиди «традиційний образ», «вічний образ»; наводить 2-3 приклади традиційних і вічних образів (із фольклору, прочитаних літературних творів, різних видів мистецтва); виявляє
специфіку зображення одного й того самого образу в літературі та інших видах мистецтва; розповідає про
свої улюблені твори літератури й мистецтва, виявляє їхні специфічні риси. |
2 |
|
Художній образ. |
||
Міфи народів світу (7 годин) |
||||
3 |
|
Поняття про міф. Основні тематичні групи міфів (про створення і будову світу, про героїв, календарні та ін.). Відображення єдності людини й природи в міфах різних народів. Популярні міфологічні образи, сюжети, мотиви різних народів. |
(ТЛ) Початкове поняття про міф, мотив. Поглиблення поняття про образ (міфологічний образ). (ЛК) Утілення міфів народів світу в мистецтві (живопис, музика, кіно, театр, мультиплікація та ін.). (УС) Давні міфологічні уявлення українців (про створення світу, про природу, про добрі й злі сили). (ЕК) Подібність елементів у міфах різних народів (образи, сюжети, мотиви). Міф іказка. (МЗ) Українська мова, образотворче мистецтво. |
усвідомлює єдність людини й природи (НЛ-1); оцінює вплив міфів на подальший розвиток культурних традицій народів світу (НЛ-2); визнає
переваги фізичного здоров’я людини (НЛ-3); усвідомлює
роль особистої ініціативи у подоланні життєвих перешкод, заповзятості й
наснаги в реалізації творчих планів (НЛ-4). визначає
причини появи міфів, особливості міфологічного світосприйняття; дає визначення
поняття «міф», відрізняє його від казки; називає тематичні групи міфів, наводить приклади сюжетів та образів, що належать до певних груп міфів; розуміє (на елементарному рівні) поняття «мотив», співвідносить його з поняттям «тема» (як часткове й ціле; мотив – реалізація теми); називає провідні міфологічні теми (творення світу, діяння героїв та ін.) і мотиви (сонця, ночі, випробування та ін.), що виявляються у міфах різних народів; переказує
найвідоміші міфи народів світу, розкриває їхній загальнолюдський зміст; характеризує
популярні міфологічні образи, розкриває втілення в них народних уявлень про
світ, виявляє актуальний зміст міфологічних образів; зіставляє
типологічно подібні образи (наприклад, образи героїв та ін.) у міфах народів
світу; виявляє
схожість давніх міфологічних уявлень українців і міфології інших народів; розкриває
специфіку втілення міфів народів світу у творах мистецтва (живопис, музика,
театр, кіно, мультиплікація тощо); розповідає про свої улюблені міфи, міфологічних героїв, висловлює власне ставлення до них. |
4 |
|
Грецькі міфи. Міф
про Прометея. |
||
5 |
|
Міфи про Геракла. |
||
6 |
|
Нарцис. |
||
7 |
|
Пігмаліон і Галатея. |
||
8 |
|
Індійські міфи. Творення. Про створення ночі. Про потоп. Про золоті часи. |
||
9 |
|
Єгипетські міфи. Ра та Апоп. Міф про те, як Тефнут покинула Єгипет. |
||
10 |
|
Розвиток
мовлення. Усний твір-характеристика улюбленого міфічного персонажа. |
||
Мудрість байки (3 години) |
||||
11 |
|
Байка як літературний жанр, її характерні ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст. |
(ТЛ) Байка, езопова мова. Поглиблення понять про алегорію, образ (алегоричний образ). (ЛК) Втілення сюжетів і образів байок Езопа та Ж. де Лафонтена в мистецтві. (УС) Поетичне переосмислення традиційних сюжетів і образів Езопа в українських байках. (ЕК) Розвиток
жанру байки в різних країнах. (МЗ) Іноземна
мова, українська мова. |
критично оцінює суспільні вади, виявляє готовність обстоювати власну думку (НЛ-1); цінує злагоджену роботу для досягнення спільної мети (НЛ-2); усвідомлює необхідність уникати небезпечних життєвих ситуацій (НЛ3). дає визначення жанру «байки», називає її характерні ознаки підтверджує прикладами з прочитаних творів; розкриває специфіку художньої структури байки; пояснює мораль байок, визначає її в прочитаних творах; розуміє поняття «езопова мова», демонструє на конкретних прикладах особливості езопової мови; зіставляє байки, виявляє в них подібності й відмінності; характеризує алегоричні образи байок, виявляє в них прихований зміст; називає українські байки, у яких знайшли відображення сюжети й образи байок Езопа; розкриває специфіку сюжетів і образів у байках, їхнє втілення у світовому мистецтві (на прикладі окремих творів образотворчого мистецтва, мультиплікації та ін.) |
12 |
|
Езоп. «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця», «Мурашки й Цикада». Поєднання конкретного і загального в байках Езопа. Утілення людських якостей (працелюбність, розум, хитрість, дурість, жорстокість, лінощі та ін.) в алегоричних образах. Мораль байок Езопа. |
||
13 |
|
Жан де Лафонтен (1621 – 1695). «Зачумлені звірі». Новаторство Ж. де Лафонтена у жанрі байки. Людські вади в байці «Зачумлені звірі». Алегоричні образи твору. |
||
14 |
|
Контрольна
робота. Міфи народів світу. Мудрість байки. Тест. |
||
Пригоди і фантастика (16 годин) |
||||
15 |
|
Жуль Верн (1828–1905) – автор роману «П'ятнадцятирічний капітан». |
(ТЛ) Поглиблення
понять про роман (пригодницький
роман), повість. Композиція. (ЛК) Утілення
сюжетів і мотивів прочитаних
творів у мистецтві. (УС) Українські
переклади творів. М.В. Гоголь і Україна.
Висловлювання українських митців про творчість Ж.
Верна, Ч. Діккенса, М. В. Гоголя. (ЕК) Традиції
фольклору (казка, пісня, народні образи) у творах
Ч. Дікенса, М. Гоголя. (МЗ) Географія,
іноземна мова, ботаніка. |
усвідомлює роль екологічних знань у досягненні життєвої мети (НЛ -1); обстоює демократичні цінності (НЛ -2); оцінює ініціативність та підприємливість під час ухвалення життєво важливих рішень (НЛ -4). переказує (стисло) основні події творів; розкриває основні теми й проблеми творів; визначає роль описів природи у творах; характеризує образи персонажів, порівнює їх, визначає етапи духовного зростання, зміни у внутрішньому світі, сприйнятті людей і життя; визначає ключові моменти сюжету; простежує динаміку художніх образів, знаходить у тексті відповідні цитати; висловлює власне ставлення до персонажів; знаходить елементи фольклору в повістях Ч. Дікенса, М. Гоголя, виявляє роль фольклорних елементів у художніх текстах; висловлює власні враження, емоції, почуття, роздуми від прочитаних творів; визначає особливості композиції творів; знаходить у творах письменників портрети персонажів, визначає роль портретів у розкритті образів; називає 1-2 твори мистецтва за мотивами прочитаних творів, висловлює враження від них; визначає особливості українських перекладів творів. |
16 |
|
Тема духовного випробування людини в романі Ж. Верна. |
||
17 |
|
Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність. |
||
18 |
|
Дік Сенд і його
друзі. |
||
19 |
|
Дік Сенд і
Негоро. |
||
20 |
|
Проблема рабства в романі. |
||
21 |
|
Описи природи. |
||
22 |
|
Контрольна
робота. Твір-характеристика літературного персонажа на одну із запропонова-них
тем. |
||
23 |
|
Чарльз Дікенс (1812–1870) – автор повісті «Різдвяна пісня в прозі». |
||
24 |
|
Подорож у часі й
просторі Скруджа. |
||
25 |
|
Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження. |
||
26 |
|
Сюжет і композиція повісті. |
||
27 |
|
Значення образу Різдва у творі. Елементи фольклору (казки, пісні). |
||
28 |
|
Розвиток
мовлення. Письмовий твір-роздум «Диво Різдва». |
||
29 |
|
Микола Васильович Гоголь (1809–1852) – автор повісті «Ніч перед Різдвом». |
||
30 |
|
Народні традиції та звичаї у творі. |
||
31 |
|
Тема кохання.
Образи Оксани і Вакули. |
||
32 |
|
Роль фантастики в повісті. Елементи фольклору (традиційні образи – відьма, чорт, місяць та ін.; різдвяні символи; елементи казки). |
||
33 |
|
Контрольна
робота. Пригоди і фантастика. Тести. |
|
|
34 |
|
Позакласне читання. Дефо Д. «Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо». Сюжет твору. |
|
|
35 |
|
Позакласне читання. Дефо Д. «Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо». Образ Робінзона. |
|
|