💙💛
№ |
Дата |
Тема уроку |
Теорія
літератури (ТЛ) Література і
культура (ЛК) Україна і світ
(УС) Елементи
компаративістики (ЕК) Міжпредметні
зв’язки (МЗ) |
Очікувані
результати |
Вступ (2 години) |
||||
1 |
|
Література і
культура. Роди літератури (епос, лірика,
драма), їхні характерні ознаки. |
(ТЛ) Рід літератури,
епос, лірика, драма. Початкові
поняття про літературний напрям,
літературну течію. (ЛК)
Своєрідність культури різних країн, народів,
національностей. (УС)
Взаємозв’язки української і зарубіжних
літератур. (ЕК) Порівняння
ознак епосу, лірики, драми. (МЗ) Українська
література |
усвідомлює
розмаїття культур різних країн, місце
української літератури у світовому
історико-літературному процесі (НЛ-2). розрізняє
поняття «культура» і «література»; розуміє
поняття «літературний процес»; називає
основні епохи (періоди) літературного
процесу в різних країнах; характеризує
поняття «літературний напрям»,
«літературна течія», розрізняє їх (як
ціле та часткове); дає визначення
понять «рід літератури»,
«епос», «лірика», «драма», називає
їхні характерні ознаки,
демонструє прикладами з прочитаних
творів. |
2 |
|
Літературний
процес. Основні літературні
епохи, напрями, течії, специфіка
їхнього розвитку в різних країнах. |
||
Священні книги людства як пам'ятки культури і джерело літератури
(7 годин) |
||||
3 |
|
Загальнокультурне
значення священних книг народів
світу, найвідоміші з них. Священні книги
як вихідна основа світових релігій, етичних
уявлень, мистецтва різних народів. |
(ТЛ) Поглиблення
понять про міф, міфологічний
образ. (ЛК) Утілення
сюжетів і образів священних книг
людства у мистецтві (література,
живопис, музика, скульптура, архітектура,
кіно та ін.). (УС) Звернення
українських письменників до образів,
сюжетів, мотивів Біблії, Корану. Визначні
пам’ятки християнства та ісламу в
Україні й за кордоном. (ЕК) Схожість і
відмінність між Біблією і Кораном як
пам’ятками культури. (МЗ) Історія,
географія, образотворче мистецтво,
музичне мистецтво |
обґрунтовує
взаємозв’язок людини з природою (НЛ-1); розуміє спільні
для різних народів морально-етичні
принципи, розрізняє поняття добра і
зла (НЛ-2). називає
найвідоміші священні книги людства, розуміє
їхнє значення для розвитку
світових релігій, культури, мистецтва; розповідає про
походження та побудову Вед,
Біблії, Корану; називає
основні міфи (їхні різновиди) священних книг –
Вед, Біблії, Корану; переказує
окремі міфологічні сюжети (передбачені
програмою), розкриває їхній
морально-філософський зміст; характеризує
міфологічні образи, символи, що
трапляються в сюжетах священних книг; виявляє
гуманістичні цінності, утілені у священних
книгах людства; пояснює окремі
вислови зі священних книг; порівнює
священні книги людства як пам’ятки
культури – Біблію і Коран, виявляє схожість
і відмінності між ними; називає 1-2
твори українських і зарубіжних
письменників, які зверталися до
образів, сюжетів, мотивів
священних книг; розкриває
особливості відображення сюжетів і
образів священних книг у творах світового
мистецтва – живопис, музика, кіно та ін. (1-2 твори за вибором); називає
визначні пам’ятки християнства та ісламу в Україні й за кордоном, виявляє в них особливості
культури, утілення ідей, сюжетів і
образів священних книг. |
4 |
|
Веди як пам’ятка індоєвропейської
словесності II-I тис. до н.е. Образи ведійської міфології (боги, напівбоги,
герої, ворожі сили, символи та ін.). Космогонічні
міфи Вед. |
||
5 |
|
Біблія як основа
двох релігій –
юдейської і християнської. Зв’язок Біблії з
історією і міфологією. Структура
Біблії, її складники. |
||
6 |
|
Ключові ідеї та образи
Старого Заповіту. Морально-філософський
зміст біблійних сюжетів і
образів. (Створення світу. Каїн і Авель). |
||
7 |
|
Ключові ідеї та образи
Старого Заповіту. Морально-філософський
зміст біблійних сюжетів і образів ( 10 заповідей). |
||
8 |
|
Ключові ідеї та образи Нового Заповіту. Морально-філософський
зміст біблійних сюжетів і
образів. |
||
9 |
|
Розвиток
мовлення. Усна розповідь на тему одного з блаженств. |
||
10 |
|
Коран – головна
книга ісламу. Побудова
Корану, охоплення в ньому різних
сфер людського життя. |
||
11 |
|
Контрольна
робота. Твір-роздум на одну із запропонованих тем. |
|
|
Античність (11 годин) |
||||
12 |
|
Поняття про
античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. Специфіка
розвитку літератури в Давній Греції і в
Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії
тілесного і духовного, любов до життя в усіх
його проявах, відкриття світу, героїчне
служіння, катарсис, поєднання реального і
міфологічного та ін.). |
(ТЛ) Героїчний
епос, елегія, ода, віршовий розмір
(гекзаметр, пентаметр), трагедія. (ЛК) Вічні
образи античності в мистецтві (живопис,
скульптура, музика, кіно та ін.). Античні образи й
мотиви у творчості письменників
різних часів і народів. (УС) Українські
переклади творів античних митців. (ЕК) Ахілл і
Гектор (порівняльна характеристика
образів). Зевс і Прометей у міфах і в
трагедії «Прометей закутий» Есхіла. Елегії
Тіртея і Овідія. (МЗ) Історія,
образотворче мистецтво. |
• усвідомлює
війну як катастрофу, розуміє необхідність гармонійного співіснування людини і природи
(НЛ-1); •наводить
приклади героїзму та самопожертви
заради захисту рідної землі, шанує сімейні традиції, усвідомлює взаємозвязок між
ухваленим рішення та його наслідками
(НЛ-2); •висловлює
судження про цінність життя, гармонійну красу людини (НЛ-3); • усвідомлює
підступність стратегії завойовників (НЛ-4). знає загальні особливості розвитку античної літератури; називає
видатних представників античної
літератури, їхній внесок в історію світової культури; розкриває
концепцію людини і світу в античній літературі та її втілення у прочитаних
творах; називає
основні цикли давньогрецьких
міфів (троянський, фіванський, про аргонавтів), їхні ключові міфологічні
образи і сюжети; переказує та
інтерпретує сюжети троянських міфів, передбачених програмою; характеризує
центральні міфологічні образи й символи троянського циклу; розповідає про
основні факти життя і творчості митців; розкриває
специфіку втілення міфологічних
образів і сюжетів у творах античних
авторів; знає визначення
понять «героїчний епос», «елегія», «ода», «трагедія», їхні характерні ознаки,
які виявляє у прочитаних текстах; знає
визначення поняття «віршовий розмір», виявляє гекзаметр і пентаметр у
прочитаних творах; аналізує вірші
поетів з акцентом на розкриття античних ідеалів, авторської позиції; знає загальні
особливості розвитку лірики, епосу і драми в добу античності; розкриває
художні конфлікти в прочитаних
творах; характеризує
образи Ахілла, Гектора («Іліада»
Гомера), Прометея («Прометей закутий»
Есхіла), Енея («Енеїда» Вергілія); установлює
схожість і відмінності міфологічних образів та їхнім утіленням у літературних
творах (на прикладі прочитаних текстів); розкриває
специфіку втілення вічних образів античності в зарубіжній і українській
літературі, у творах світового мистецтва (на прикладі 1-2 творів за
вибором); називає імена
відомих українських перекладачів творів античності, висловлює судження про
їхній внесок у розвиток української культури, прилученні українства до
світових вершин. |
13 |
|
Давньогрецька
міфологія. Основні цикли давньогрецьких
міфів. Міфологічна основа героїчного
епосу. Відображення
історичних подій у міфах
троянського циклу(Троя. Паріс викрадає Єлену.
Облога Трої. Смерть Ахілла.
Троянський кінь ). Ключові образи циклу, їхній
гуманістичний зміст. Міфологічні
символи (яблуко розбрату, троянський кінь
та ін.). |
||
14 |
|
Гомер та його значення
в історії розвитку європейських
літератур. Міфологічна основа
гомерівського епосу («Іліада» (огляд). «Двобій Ахілла і Гектора» (пісня
22, вірші140–410), «Пріам у Ахілла» (пісня
24, вірші 470–670). |
||
15 |
|
Образи Ахілла і Гектора.
Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис. |
||
16 |
|
Особливості
розвитку і види лірики в Давній Греції.
Ідея захисту
рідної країни в елегії Тіртея
(VII ст. до н. е.). «Добре вмирати тому…». Античний
ідеал героя. Авторська позиція. |
||
17 |
|
Звернення у
вірші Сапфо (VII–VI ст. до н. е.) «До Афродіти»
(«Барвношатна владарко, Афродіто…). до Афродіти –
богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина
її почуттів і переживань. |
||
18 |
|
Давньогрецький
театр, його характерні особливості,
роль в античному суспільстві. Основні жанри
давньогрецької драми – трагедія і
комедія. |
||
19 |
|
Значення
творчості Есхіла для
розвитку європейської драми і театру. Утілення міфу про Прометея у трагедії
«Прометей закутий». Основний конфлікт
трагедії. «Дари» Прометея людству. Ідеї
служіння, самопожертви,
свободи. |
||
20 |
|
«Золота доба»
давньоримської літератури. Публій Вергілій
Марон (70–19 рр. до н.е.). «Енеїда» (огляд, 1-2 уривки за вибором
учителя). Зв’язок твору з гомерівським
епосом, міфологією. Ідея громадського
служіння, утвердження величі держави.
Образ Енея та його значення в
композиції твору. |
||
21 |
|
Квінт Горацій
Флакк (65–8 рр. до н. е.). «До Мельпомени»
(«Мій пам’ятник стоїть…»). Тема
мистецтва і призначення митця у творі.
Пам’ятник як символ вічності поезії.
Розуміння автором значення свого
доробку. |
||
22 |
|
Публій Овідій
Назон (43 р. до н. е. – бл. 18 р. н. е.).
«Сумні елегії» («Життя поета» (IV, 10)). Життя
та творчість поета. Міфологічний і
філософський зміст поеми «Метаморфози»
(огляд). Конфлікт митця з владою, трагедія
вигнання і сум за батьківщиною у
«Сумних елегіях». Образ відторгненого
поета. Любов до вітчизни як провідна ідея
твору (в межах циклу «Сумні елегії»). |
||
23 |
|
Контрольна
робота. Античність. Тест. |
|
|
Середньовіччя (8 годин) |
||||
24 |
|
Середньовіччя як
доба, її хронологічні межі й специфічні
ознаки в історії європейських і східних
літератур. Вплив релігії, філософії на літературу і
культуру в добу Середньовіччя.
Основні жанри середньовічної
літератури на Заході й Сході. |
(ТЛ) Поглиблення
понять про героїчний епос
(середньовічний). Рубаї, сонет. (ЛК) Культурні центри Середньовіччя на Сході й Заході.
Ключові поняття китайської
міфології, філософії
(конфуціанство, даосизм), які знайшли відбиток
у літературі.
Християнство. Іслам. (УС) Українські
перекладачі середньовічних творів. (ЕК) Порівняння
образів ліричних героїв Лі Бо, Ду Фу, Омара
Хайяма. Порівняння персонажів «Пісні
про Роланда» (Роланд – Ганелон, Карл –
Ганелон). |
цінує красу
природи, сприймає людину як частку навколишнього світу (НЛ-1); усвідомлює вплив
історичних подій на долю людини,
висловлює судження щодо активної
громадянської позиції (НЛ-2); розуміє вплив
позитивного мислення на відновлення душевної рівноваги (НЛ-3). знає і пояснює хронологічні межі доби Середньовіччя, основні ознаки й тенденції
розвитку середньовічних літератур Заходу
і Сходу; називає
видатних представників середньовічної
літератури Заходу і Сходу, визначає
їхній внесок у розвиток
світової культури; характеризує
історичний і культурний
контекст розвитку середньовічних
літератур; розповідає про основні віхи
життя й творчості письменників
(твори яких передбачені для
текстуального вивчення), про
їхню роль у розвитку національних
літератур; показує вплив
релігії, філософії на художню
літературу на прикладі прочитаних
текстів; знає ключові
періоди й жанри середньовічної
літератури на Заході та Сході; дає визначення
жанрів «героїчний епос»
(середньовічний), «рубаї», «сонет», виділяє
їхні жанрові ознаки у прочитаних
творах; виявляє
основні теми й мотиви в ліриці митців; визначає
символи та їхній прихований зміст у творах
поетів; характеризує
образ ліричного героя у текстах,
рекомендованих програмою; знає історичну
основу «Пісні про Роланда» та
особливості її художнього
втілення у творі; переказує,
аналізує й інтерпретує окремі частини
(епізоди) «Пісні про Роланда»; характеризує
образи персонажів «Пісні про
Роланда» (Роланд, Карл, Ганелон),
визначає засоби їхнього художнього зображення (на прикладі уривків із
тексту); висловлює
власне ставлення до персонажів та
їхніх вчинків; порівнює
художні образи персонажів «Пісні про
Роланда» (Роланд – Ганелон, Карл –
Ганелон); виявляє риси
фольклору в «Пісні про Роланда»:
символи, повтори, постійні епітети,
метафори тощо (на прикладі уривків із
тексту за вибором учня); зіставляє
образи ліричних героїв у східній поезії
(Лі Бо, Ду Фу, Омар Хайям); виявляє
актуальний зміст середньовічних
творів, вічність порушених у них
проблем; знає
українських перекладачів середньовічних
творів; виявляє
особливості художньої мови творів митців (в
українських перекладах). |
25 |
|
Особливості
розвитку китайської лірики епохи Тан. Основні теми і
мотиви лірики Лі Бо. Вплив даосизму на його
світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо,
утілення в них краси природи і
духовного життя («Печаль на яшмовому ганку»,
«Призахідне сонце навіює думки про гори»,
«Сосна біля південної галереї»). |
||
26 |
|
Зв’язок поезії
Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на
його світогляд. Національні
образи, символи в ліриці митця. Образ
ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про
батьківщину («Пісня про хліб
і шовк», «Весняний
краєвид», «Подорожуючи, вночі описую
почуття»). |
||
27 |
|
Золота доба
персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Лаконізм і
місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви
творчості Омара Хайяма. |
||
28 |
|
Виразне читання
напам’ять рубаї. |
||
29 |
|
Розвиток
мовлення. Письмовий твір-роздум за одним із рубаї Омара Хайяма. |
||
30 |
|
Література
середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне
розмаїття. Історична основа «Пісні про
Роланда» й поетичне переосмислення в ній реальних подій. Патріотичні ідеї в
«Пісні про Роланда». |
||
31 |
|
Образна система (Роланд, Ганелон, Карл та ін.). Елементи фольклору. Особливості поетичної
мови твору. |
||
32 |
|
Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і
переходу до Відродження. Загальна
характеристика його творчості. Утілення в
сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання. |
||
33 |
|
Контрольна
робота. Середньовіччя. Тести. |
|
|
34 |
|
Позакласне
читання. Руставелі
Ш. «Витязь у тигровій шкурі». Ідея
звільнення людини від царства пітьми, рабства і пригнічення. |
|
|
35 |
|
Позакласне
читання. Руставелі
Ш. «Витязь у тигровій шкурі». Проблема любові
і дружби у творі. |
|
|