РЕАЛІЗМ
У КОНТЕКСТІ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ:
програма
курсу за вибором для учнів 10 класу
Автор:
Льовіна Галина Мирославівна,
учитель зарубіжної
літератури
Бучанської
спеціалізованої
загальноосвітньої
школи І-ІІІ
ступенів №5 з
поглибленим
вивченням іноземних мов
Пояснювальна
записка
Література
кожної країни розглядається в контексті розвитку духовної культури та
мистецтва. Літературі як виду мистецтва притаманне багатовимірне, історичне
осмислення дійсності, сприйняття і зображення її як процесу. Курс за вибором
«Реалізм у контексті зарубіжної літератури» покликаний підвищити інтерес учнів
до літератури XІXст., зацікавити неперевершеними творами реалізму, пробудити бажання
прочитати їх, осмислити та зміцнити підвалини духовності, моралі.
Програма
розрахована на 35 годин. Навчальний курс може бути реалізований за 1 навчальний
рік (у 10 класі) із розрахунку 0,5 годин на тиждень.
Метою курсу є ознайомлення учнів із розвитком
Реалізму, характерними ознаками доби, національними відмінностями;
удосконалення уміння школярів аналізувати художні твори, а також виховання
високої читацької та загальної культури, гуманізму й патріотизму, вироблення
естетичного смаку, власного світогляду.
Для досягнення
цієї мети необхідно вирішувати такі основні завдання:
1) відпрацьовувати
з учнями вміння й навички аналізу та інтерпретації художнього тексту, здатність
сприймати його з урахуванням задуму й стилю автора;
2) формувати
уявлення про художню літературу як важливу складову системи мистецтва та
духовної культури;
3) розвивати
мислення школярів (абстрактне, логічне, образне, асоціативне);
4) формувати
бажання читати літературні твори, здатність насолоджуватися мистецтвом слова;
5) виховувати
повагу до духовних скарбів різних народів світу, здатність формувати й активно
відстоювати власну думку, прагнення мати свій погляд на світовий літературний
процес;
6) сприяти
всебічному розвитку, духовному збагаченню, активному становленню й
самореалізації особистості в сучасному світі.
7) прищеплювати
школярам вишуканий естетичний смак;
Результати
навчання учнів:
- розуміння
конкретно-історичної умови розвитку реалізму;
- знання, творців
літератури реалізму,
- знання специфіки
змісту і форми творів;
- вміння
аналізувати явища окресленого періоду.
Отже,
курс за вибором «Реалізм у контексті зарубіжної літератури» має певною мірою
доповнити основний курс зарубіжної літератури в 10 класі.
Програма
передбачає постійну творчу співпрацю, діалог учителя, учня з художнім твором,
дає широкий простір для самостійного сприйняття літератури як явища мистецтва.
ЗМІСТОВА
ЧАСТИНА
10 клас
(З5 годин, 0,5 годин на
тиждень)
№
|
К-ть
год.
|
Зміст
програмового матеріалу
|
Вимоги
до рівня підготовки учнів
|
1.
|
1
|
Загальна
характеристика реалізму в контексті світового літературного процесу.
Представники
літератури реалізму.
|
Учень (учениця):
характеризує реалізм в контексті світового літературного процесу;
називає характерні риси літератури реалізму; називає найвизначніших представників реалізму.
|
2.
|
1
|
Реалізм у
Франції.
|
Учень (учениця):
називає характерні риси французького реалізму; дає визначення реалізму.
|
3.
|
2
|
Стендаль «Пармський
монастир». Життєвий та творчий шлях письменника.
Політично-побутовий аспект роману. Образ Італії в романі.
|
Учень (учениця):
розповідає основні відомості про письменника та його місце в контексті світового
літературного процесу;
визначає політично-побутовий аспект роману, риси реалізму в творі;
аналізує героїв роману.
|
4.
|
2
|
Оноре де
Бальзак «Шагренева шкіра». Життєвий і творчий шлях
письменника. Бальзак та Україна. Зачинатель соціального реалістичного роману.
Головні герої роману «Шагренева шкіра». Характеристика Рафаеля. Точна формула
людської машини.
|
Учень (учениця):
розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху письменника;
відзначає зв’язок його життя з Україною;
визначає провідні риси Рафаеля;
аналізує дії головних
героїв роману;
висловлює особисте ставлення до проблем, порушених у творі.
|
5.
|
2
|
Гюстав Флобер
«Пані Боварі». Життєвий і творчий шлях письменника.
Художньо-стилістичні особливості роману. Проблематика роману.
|
Учень (учениця):
розповідає про життєвий і творчий шлях письменника;
визначає художньо-стилістичні
особливості роману;
висловлює особисте ставлення до проблематики роману.
|
6.
|
2
|
Гі де Мопассан
«Пампушка». Життєвий і творчий шлях письменника. Образ
героїні новели. Викриття лицемірства та егоїзму буржуа утворі.
|
Учень (учениця):
розповідає про основні віхи життя письменника;
аналізує героїв новели;
характеризує образ головної героїні;
розкриває
сутність лицемірства та егоїзму в новелі.
|
7.
|
1
|
Проспер
Меріме. Майстер реалістичної новели.
«Матео Фальконе». Історія створення. Сюжет новели. Художні особливості твору.
|
Учень (учениця):
аналізує творчість письменника через призму реалістичної новели;
розповідає історію створення твору, сюжет твору;
розкриває художні особливості новели.
|
8.
|
1
|
Англійський
реалізм.
|
Учень (учениця):
називає характерні риси англійського реалізму.
|
9.
|
2
|
Чарльз Діккенс
«Домбі і син». Літературний стиль. Ідея згубності
людської пихи у романі.
|
Учень (учениця):
розповідає про головні віхи життєвого і творчого шляху письменника, місце роману
«Домбі і син» у житті митця;
характеризує письменника як одного з провідних представників соціальної прози ХІХ
століття, його літературний стиль; висловлює судження про ідею
згубності людської пихи в романі.
|
10.
|
2
|
Вільям
Теккерей «Ярмарок марноти». Етапи творчості. Проблематика
і поетика роману. Сюжет.
|
Учень (учениця):
називає етапи творчості письменника;
наводить приклади проблематики і поетики в романі;
розповідає сюжет твору.
|
11.
|
1
|
Шарлотта
Бронте «Джейн Ейр». Життєвий та творчий шлях
письменниці. Сюжет. Прототипи.
|
Учень (учениця):
називає головні віхи життєвого і творчого шляху письменниці;
розповідає сюжет твору; називає прототипи;
висловлює ставлення до проблем твору.
|
12.
|
1
|
Російський
реалізм.
|
Учень (учениця):
називає характерні риси російського
реалізму.
|
13.
|
2
|
Федір
Достоєвський «Брати Карамазови». Життєвий і творчий
шлях письменника. Персонажі роману. Християнські мотиви в романі.
|
Учень (учениця):
називає головні віхи життєвого і творчого шляху письменника;
аналізує І частину роману;
характеризує персонажів твору;
розкриває християнські мотиви в романі.
|
14.
|
2
|
Іван Тургенєв «Батьки і діти». Життєвий
та творчий шлях письменника. Історія створення роману. Сюжет.
Композиція. Образ Базарова. Базаров як
герой свого часу.
|
Учень (учениця):
називає головні віхи життєвого та творчого шляху письменника;
акцентує увагу
на історії створення роману; розповідає сюжет твору;
визначає композицію роману;
висловлює особисте ставлення до образу головного героя.
|
15.
|
2
|
Антон
Чехов «Вишневий сад». Значення творчості Чехова для світової літератури. Образ вишневого
саду. Старі та нові господарі, як минуле, теперішнє і майбутнє Росії.
|
Учень (учениця):
аналізує творчість письменника; значення творчості Чехова для світової
літератури;
характеризує образ вишневого
саду;
порівняє старих та нових господарів, як минуле, теперішнє і майбутнє Росії.
|
16.
|
2
|
Іван Гончаров
«Обломов». Своєрідність стилю Гончарова. Історія
створення та особливості композиції роману. Тема кохання у творі. Соціальна
проблематика роману. «Обломовщина», як соціально-історичне явище.
|
Учень (учениця):
визначає своєрідність стилю Гончарова;
розповідає історію створення
роману; акцентує увагу на композиції роману;
наводить приклади теми кохання
у творі;
характеризує соціальну проблематику роману;
відзначає «Обломовщину» як соціально-історичне явище.
|
17.
|
2
|
Олександр
Островський. Реалізм Островського. П’єса «Гроза». Зміст назви п’єси.
Художно-образні якості п’єси. Реалістична символіка п’єси.
|
Учень (учениця):
називає головні віхи життєвого і творчого шляху письменника;
відзначає реалізм Островського;
пояснює зміст назви п’єси; наводить приклади художньо-образних якостей твору;
характеризує реалістичну символіку п’єси.
|
18.
|
1
|
Значення
художнього спадку письменників-реалістів для світової літератури.
|
Учень (учениця):
називає і
переказує зміст творів письменників-реалістів;
відзначає значення творів письменників-реалістів для світової літератури.
|
19.
|
1
|
Реалізм у
мистецтві.
|
Учень (учениця):
характеризує реалізм у мистецтві;
називає характерні риси реалізму в мистецтві;
відзначає найвизначніших представників у мистецтві.
|
20.
|
1
|
Підсумок. Узагальнення та систематизація вивченого протягом року матеріалу.
|
Учень (учениця):
повторює і
систематизує засвоєні відомості про особливості розвитку реалізму в
контексті світового літературного процесу.
|
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
№/№
|
К-ть год.
|
Назва розділів, тем
|
Форма роботи
|
Форма контролю
|
||
1.
|
1.
|
Вступ.
Загальна
характеристика реалізму в контексті світового літературного процесу.
Представники літератури реалізму.
|
Лекція-демонстрація.
|
Усне опитування.
|
||
Розділ І. Французький реалізм
|
||||||
2.
|
1.
|
Особливості
французької прози XІX століття.
|
Лекція-демонстрація.
|
Усне опитування.
|
||
3.
|
2.
|
Стендаль
«Пармський монастир». Життєвий і творчий шлях
письменника. Політично-побутовий аспект роману. Образ Італії в романі.
|
Бесіда-обговорення.
|
|||
4.
|
2.
|
Оноре де
Бальзак
«Шагренева шкіра».
Життєвий і
творчий шлях письменника.
Бальзак та Україна.
Засновник соціального реалістичного роману. Головні герої твору «Шагренева
шкіра». Характеристика Рафаеля. Точна формула людської машини.
|
Лекція з наочністю.
|
Перевірка
конспектів.
|
||
5.
|
2.
|
Гюстав Флобер
«Пані Боварі».
Життєвий і
творчий шлях письменника. Художньо-стилістичні особливості роману.
Проблематика твору.
|
Бесіда-обговорення.
|
|||
6.
|
2.
|
Гі де Мопассан
«Пампушка». Життєвий і творчий шлях письменника. Образ
героїні новели. Викриття лицемірства та егоїзму буржуа в новелі.
|
Лекція-обговорення.
|
|||
7.
|
1.
|
Проспер Меріме.
Майстер
реалістичної новели.
«Матео Фальконе». Історія створення.
Сюжет новели.
Художні
особливості твору.
|
Усна бесіда за змістом прочитаного.
|
Літератур-ний
диктант.
|
||
8.
|
1.
|
Засідання круглого столу з теми «Літературна
спадщина французьких письменників-реалістів».
|
Круглий стіл.
|
|||
Розділ ІІ. Англійський реалізм
|
||||||
9.
|
1.
|
Особливості
Англійського реалізму.
|
Урок-презентація
|
|||
10.
|
2.
|
Чарльз
Діккенс «Домбі і син». Літературний стиль. Ідея згубності людської пихи у романі.
|
Усна бесіда за змістом прочитаного.
|
Написання сенканів.
|
||
11.
|
2.
|
Вільям
Теккерей
«Ярмарок марноти». Етапи
творчості. Проблематика і поетика роману. Сюжет.
|
Урок-диспут.
|
|||
12.
|
1.
|
Шарлотта
Бронте «Джейн Ейр». Життєвий і творчий шлях
письменниці. Сюжет. Прототипи.
|
Усна бесіда за змістом прочитаного.
|
Написання
твору-роздуму.
|
||
13.
|
1.
|
Літературний
Брейн-ринг із теми: «Англійський реалізм».
|
Брейн-ринг.
|
|||
Розділ ІІІ. Російський
реалізм
|
||||||
14.
|
1.
|
Особливості
російського реалізму.
|
Урок –презентація.
|
|||
15.
|
2.
|
Федір
Достоєвський «Брати Карамазови».
Життєвий та творчий
шлях письменника. І частина роману.
Персонажі твору.
Християнські мотиви в романі.
|
Лекція-обговорення.
|
Тестування.
|
||
16.
|
2.
|
Іван Тургенєв
«Батьки і діти». Життєвий та творчий шлях
письменника.Історія створення роману. Сюжет. Композиція. Образ Базарова.
Базаров як герой свого часу
|
Бесіда –обговорення.
Диспут.
|
|||
17.
|
2.
|
Антон
Чехов «Вишневий сад». Значення творчості Чехова для світової літератури. Образ вишневого
саду. Старі та нові господарі, як минуле, теперішнє і майбутнє Росії.
|
Бесіда за змістом прочитаного.
|
|||
18.
|
2.
|
Іван Гончаров
«Обломов». Своєрідність стилю Гончарова. Історія
створення та особливості композиції роману. Тема кохання в творі. Соціальна
проблематика роману. «Обломовщина» як соціально-історичне явище.
|
Урок-дослідження.
|
Літератур-ний
диктант.
|
||
19.
|
2.
|
Олександр
Островський. Реалізм Островського. П’єса «Гроза».
Зміст назви п’єси. Художно-образні якості твору. Реалістична символіка
п’єси.
|
Усна бесіда за змістом прочитаного.
|
Написання
фанфіку.
|
||
20.
|
1.
|
Значення
художнього спадку письменників-реалістів для зарубіжної літератури.
|
Урок-презентація проектів.
|
Оцінювання проектів.
|
||
21.
|
2.
|
Реалізм у
мистецтві.
|
Лекція-демонстрація.
|
|||
22.
|
1.
|
Реклама
улюбленого твору російських письменників-реалістів
|
Урок – презентація буктрейлерів.
|
Бук-трейлери.
|
||
Розділ ІV.
Підсумок.
|
||||||
23.
|
1.
|
Узагальнення та
систематизація вивченого протягом року матеріалу.
|
Урок-представле-ння власних проектів.
|
Захист
проектів.
|
||
ВИКОРИСТАНІ
ДЖЕРЕЛА
1.
|
Бандура О. Теорія літератури в тезах, дефініціях, таблицях : навч. довідник
/ О.Бандура, Г.Бандура. – К. : Шк.світ, 2008.
– 128с.
|
2.
|
Гуляєв Н.А. Літературні напрями і методи в російській і зарубіжній
літературі 17-19 століть : кн. для вчителя. – М. : Просвещение, 1983.
|
3.
|
Зарубіжна література : хрестоматія для 10 кл. / Упоряд. В.Я. Звиняцьковський,
Т.Г.Свербілова. – К. : Освіта, 2005. –528 с.
|
4.
|
Історія зарубіжної літератури ХІХ століття / За ред. М. А. Соловйової.
– М.
: Вища школа, 1991.
|
5.
|
Літературознавчий словник-довідник / за ред. Р.Т.
Гром’яка, Ю.І. Коваліна,
В.І.Теремка. – К. : ВЦ «Академія», 2007.-752 с.
|
6.
|
Бібліотека світової літератури. Оригінали та переклади. [Електронний ресурс] – Режим
доступу: http://ae.lib.narod.ru
|
7.
|
|
8.
|
Літературна Інтернет-бібліотека школяра. [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://litbook.bu.ru
|
9.
|