ТАЄМНИЦІ ГЕРОЇЧНОГО ЕПОСУ: навчальна програма факультативного курсу
для учнів 7-8 класів
Укладачі: Вершута Валентина Василівна,
методист районного методичного кабінету
відділу освіти Богуславської районної
державної адміністрації;
Тарасенко Тетяна Анатоліївна,
Самойленко Галина Петрівна,
учителі зарубіжної літератури
Богуславської спеціалізованої школи № 1 –
загальноосвітнього
навчального закладу І-ІІІ ступенів
з поглибленим вивченням окремих предметів
Пояснювальна записка
Державотворчі процеси, що відбуваються в Україні,
зумовлюють необхідність вирішення проблеми виховання національно свідомих
громадян, патріотів.
Навчальна програма факультативного курсу «Таємниці
героїчного епосу» для учнів 7-8 класів, розрахована на вивчення протягом двох
років (70 годин, 1 година на тиждень), але може використовуватися у 9-10
класах. Факультативний курс побудований за блочним принципом та складається із
восьми розділів, які органічно поєднані між собою.
Програма курсу є орієнтиром у прилученні школярів до читання, систематичного ознайомлення із
творами зарубіжної літератури з
метою загального естетичного
розвитку, розширення та збагачення духовних потреб, підвищення рівня творчої активності,
громадянської свідомості, стимулювання і розвитку життєвої компетентності.
Факультативний курс не дублює програму
загальноосвітнього курсу із зарубіжної літератури, а орієнтує на творчий підхід
у самостійному вивченні творів, розширює кругозір, розвиває комунікативні
уміння і навички.
Актуальність курсу зумовлена важливістю
культурно-антропологічного підходу до художньо-естетичного виховання,
підвищення інтересу до вивчення народного героїчного епосу як своєрідного
історичного та культурного джерела засобом збереження й упорядкування традицій,
звичаїв та обрядів народів світу.
Метою навчальної програми
факультативу є поглиблення
знань про кращі зразки стародавньої та середньовічної літератури через читання
та аналіз художніх творів героїчного епосу.
Реалізація мети передбачає виконання таких завдань:
·
ознайомити з героїчним епосом як джерелом
історичних знань, умовами формування, ґенезою розвитку, жанровою та тематичною
класифікацією, художніми особливостями, типологічними мотивами та образами,
впливом епосу на розвиток різних видів мистецтва;
·
вчити сприймати літературний твір як
естетичне явище у нерозривній єдності його форми та змісту;
·
формувати навички зіставлення та
порівняння художнього тексту з іншими видами мистецтва; потребу в
систематичному читанні літературних творів, культуру почуттів; здатність
сприймати та висловлювати особистісне судження щодо мистецьких та літературних
творів;
·
розвивати усне та
писемне мовлення, логічне і критичне мислення учнів; творчу уяву й фантазію,
ораторські здібності, художньо-естетичні інтереси;
·
виховувати
моральні цінності, патріотизм, національну свідомість та толерантне ставлення
до культури народів, які проживають на теренах України.
Героїчний епос та твори світового мистецтва в
програмі подаються з урахуванням нових досліджень в історико-філологічній
науці. Важливим критерієм відбору творів є відповідність віковим особливостям
та читацьким інтересам учнів, доступність та проблематика. Бажаним є
використання повних текстів творів.
Методичні форми, до яких найдоцільніше звертатися
вчителеві в процесі викладання курсу, можуть бути традиційні та інноваційні.
Пріоритетними у процесі роботи на заняттях є евристичний, репродуктивно-творчий
та частково-дослідницький методи навчання.
У кінці вивчення факультативного курсу учні
повинні
знати:
– художню та історичну функцію героїчного епосу народів
світу;
– етапи
становлення, жанрову та тематичну класифікацію епосу народів світу;
– персонажів епосу;
творців і виконавців народної поезії;
– ідейну
спрямованість, особливості художнього зображення персонажів;
– категорії героїв
національних міфосистем;
– типологічні
мотиви та образи народного героїчного епосу;
– вплив епосу на
розвиток різних видів мистецтва;
вміти:
– розуміти та переказувати сюжет художнього твору;
– визначати сюжетно-структурну будови поем, пісень;
– аналізувати образи, їхні характерні риси, вчинки,
стосунки з іншими персонажами;
– розкривати ідейно-тематичну сутність переказів;
– висловлювати ставлення
до ідей твору та порушених проблем.
ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
7 клас (35 годин, 1 година на тиждень)
№
|
К-ть год.
|
Зміст програмового матеріалу
|
Вимоги до рівня підготовки учнів
|
І.
|
2
|
ВСТУП
|
|
Героїчний епос – єдине джерело історичних знань. Умови формування та
розвитку героїчного епосу. Предмет епосу – історія народу, боротьба за
племінну і народну єдність, формування державності. Класифікація епосу та
його художні особливості. Творці та виконавці народної поезії: дружинні
співці, мандрівні актори, співці-потішники. Панегірики і плачі як
світосприйняття світу. Своєрідність епосу та поетичне переосмислення. Питання
авторства.
|
Учень (учениця):
дає визначення поняття «героїчний епос»;
знає жанрову класифікацію епосу;
називає історичні умови виникнення, формування та
розвитку героїчного епосу; творців і виконавців народної поезії;
визначає функції епосу;
тлумачить значення слів «панегірики», «плачі».
|
||
ІІ.
|
17
|
ЕПОС СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ
|
|
2.1
|
2
|
Епос Шумеру. «Поема про Гільгамеша».
Епос Шумеру. «Поема про Гільгамеша» – «про того, хто побачив все».
Історичні обставини виникнення «Поеми про Гільгамеша». Сюжетно-структурна
будова поеми. Епос про Гільгамеша як гімн доброчинності. Гільгамеш та
Утнапіштім. Спільне коріння шумерівського та біблійного епосів «Всесвітній
потоп» та «Ноїв ковчег».
|
Учень (учениця):
розповідає про історичне тло виникнення «Поеми про
Гільгамеша»;
називає персонажів епосу; творців і виконавців народної
поезії;
визначає сюжетно-структурну будову поеми;
переказує зміст твору;
розуміє роль виконавців в історії збереження епосу.
|
2.2
|
7
|
Давньоіндійський героїчний епос.
«Махабхарата» – давньоіндійська енциклопедія та етичний
кодекс древнього народу. Сюжет епосу – боротьба за владу між двома царськими
родами Кауравами і Пандавами. Співці епосу – сути (сутами). Особливості
будови та мови твору.
«Битва на полі Куру».
«Огляд Бгагавад-Гіті». «Поема про Нала і Наменті» (переклад В.Жуковського) – підручник мудрості,
доблесті, любові.
«Рамаяна». Виникнення епосу та зв'язок із
«Махабхаратою». «Пам’ятки давньоіндійського епосу – невичерпне джерело для
творчості письменників».
|
Учень (учениця):
розповідає про давньоіндійський героїчний епос;
називає причини виникнення епосу;
володіє поняттями «шлок» (двовірш), «парв» (книга),
санскрит (мова), сути (співці), «дгарма», «артхі», «ками» та «мокші»;
висловлює ставлення до ідеї твору та порушених проблем;
переказує сюжет;
аналізує образи та їхні характерні риси, вчинки,
стосунки з іншими персонажами.
|
2.3
|
2
|
Біблійний героїчний епос.
«Давид і Голіаф», «Дужий
Самсон». Біблія як
давня пам’ятка світової культури, невичерпне джерело мудрості.
Ідейно-тематичний зміст, проблематика переказів. Функції гіперболи у зображенні
персонажів.
|
Учень (учениця):
розповідає про історію виникнення Біблії та її будову;
називає персонажів творів;
переказує сюжет прочитаних творів;
розкриває ідейно-тематичну сутність переказів;
висловлює судження про значення загальнолюдських цінностей,
викладених у Біблії.
|
2.4
|
2
|
Героїчний епос Давньої Греції.
Міфологічна основа грецького епосу. Міфи Троянського циклу. Епічний зміст
поем Гомера «Іліада» та «Одіссея». Час і місце виникнення
поем. Виконавці поем: аеди та рапсоди. Особливості зображення героїв,
творення характерів, опису подій.
|
Учень (учениця):
розповідає про міфологічну основу героїчного епосу;
дає загальну характеристику основним циклам;
висловлює судження про загальнолюдські цінності
давньогрецького епосу;
оцінює значимість епосу та його героїв;
називає афоризми, тлумачить їхнє значень.
|
2.5
|
4
|
Кельтський епос.
Історичні передумови створення кельського епосу. Саги (скели): основа
розповіді, прозова форма з віршованими вставками, система персонажів.
Уланський цикл саг. «Сватання Емер», «Хвороба
Кухуліна», «Смерть Кухуліна». Саги про Кухуліна.
|
Учень (учениця):
розрізняє жанри героїчного епосу, ознаки саги;
тлумачить поняття саги;
переказує сюжет Уланського циклу;
називає персонажів;
наводить приклади художніх особливостей кельтського епосу;
характеризує саги за змістом;
аналізує вчинки героів.
|
ІІІ
|
9
|
ЕПОС РАННЬОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
|
|
3.1
|
1
|
Загальна характеристика доби Середньовіччя.
Жанрова класифікація епосу, його ідейна специфіка, ідеалізація героя,
особливості художнього зображення персонажів, типи дійових осіб.
|
Учень (учениця):
характеризує літературу Середньовіччя;
тлумачить поняття «героїчний епос»;
називає художні ознаки героїчного епосу, розрізняє
жанри;
визначає функцію епосу;
висловлює судження про взаємодію героїчного епосу з
літературою, живописом, театром та іншими видами мистецтва.
|
3.2
|
2
|
Скандинавський героїчний епос.
Найстарша з пісень епосу. «Слово
про Вйолунда». Волелюбний пафос пісні. Сюжет твору. Поєднання
міфологічного та героїчного в епосі. «Сказання
про Вольсунгів». Сюжет твору. Спільність сюжетів із піснями германського
епосу готів, франків, бургундців (про загибель Нібелунгів, сказання про
Зігфріда). Типологічність образів: Гунтер – Гупор, Зігфрід – Сігурд,
Крімхільда – Гудрун, Атілла – Атлі (Етцель).
|
Учень (учениця):
розповідає про створення «Старшої Едди»; особливості
суспільно-культурного життя скандинавських народів;
характеризує сюжет епосу;
визначає основні мотиви твору;
виділяє міфологічне та героїчне;
переказує сюжети «Старшої Едди», «Сказання про
Вольсунгів»;
характеризує героїв;
визначає спільність сюжетів із піснями германського
епосу готів, франків, бургундців.
|
3.3
|
3
|
Карело-фінський героїчний епос.
«Калевала» – збірка рун – свідчення глибинної історії
фінського народу. Вейнемейнен – співець рун, головний герой, який володіє
віковими знаннями. Характеристика воїнів, колишніх рибалок та землеробів.
Фольклорист та етнограф Еліас Льонтрот та академік О. Куусинен.
|
Учень (учениця):
розповідає про соціально-історичні умови виникнення
«Калевали»;
переказує сюжет твору;
характеризує Вейнемейнена та Ілмаринена;
визначає поняття «культурний герой»;
знаходить додатковий матеріал про Льонтрота та Куусинена.
|
3.4
|
1
|
Естонський
героїчний епос.
«Калевіпоег» – скарбниця естонського народу. Перекази та
легенди про Калевіпоега. Уявлення давніх естів про світ.
|
Учень (учениця):
характеризує твір «Калевіпоег» як синтез літературної
діяльності Крейцвальда та народної творчості;
розповідає про історичну основу поеми;
переказує сюжет твору;
оцінює суперечливість і трагізм шляху Калевіпоега.
|
3.5
|
2
|
Давньогерманський епос (юти).
Історичні передумови створення давньогерманського епосу. «Пісня про Хільдебранда» – єдиний
зразок героїчної пісні континентальних германців. Англосаксонська поема «Беовульф». Фольклорно-казкові та
міфологічні образи епосу. Образ хороброго витязя Беовульфа.
|
Учень (учениця):
розповідає про створення давньогерманського епосу,
створення «Поеми про Беовульфа»;
характеризує уривок «Пісні про Хільдебранда»;
зіставляє образ Хільдебранда та його сина;
знаходить спільне і відмінне у «Пісні» та її
інтерпретаціях;
характеризує сюжет епосу, головного героя.
|
ІV.
|
5
|
ЕПОС ЄВРОПЕЙСЬКОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
|
|
5
|
Французький героїчний епос.
Поема «Шансон де жест» («Пісні про діяння»). Три цикли
пісень: Королівський (головний герой Карл Великий), Гарена де Монглана
(головний герой – ідеальний васал), Доона де Майанса – феодальний цикл.
«Пісня про Роланда». Історична основа твору. Зображення
боротьби французів із арабськими завойовниками. Зображення християнського
світу у поемі. Головні персонажі пісні. Образ Роланда. Зрадник Ганелон –
втілення феодального егоїзму та анархії. Народнопоетичний образ Карла
Великого. Тема кохання і відданості в епосі. Жіночі образи: Альда та
Брамімонда.
|
Учень (учениця):
розповідає про створення французького епосу;
дає загальну характеристику основних циклів епосу;
висловлює судження про відображення французького епосу у
різних видах мистецтва;
переказує зміст епосу;
зіставляє образ Роланда у різних творах мистецтва;
висловлює міркування про вчинки героїв;
зіставляє інтерпретації епосу в різних видах мистецтва.
|
|
V
|
2
|
ПІДСУМОК
|
|
2
|
Узагальнення та систематизація знань.
Віртуальна подорож у світ героїчного епосу.
|
Учень (учениця):
називає вивчені твори;
складає власну творчу роботу (ілюстрація, читацький щоденник, портфоліо
тощо) на основі вивченого;
захищає роботу науково-дослідницького характеру.
|
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
7 КЛАС
№/№
|
К-ть год.
|
Назва розділів, тем
|
Форма роботи
|
Форма контролю
|
1
|
2
|
ВСТУП.
Героїчний епос – джерело історичних знань.
Предмет епосу. Класифікація та художні особливості. Питання авторства.
|
Пояснення вчителя, монологіч-на.
|
Усна відповідь, тести.
|
2
|
17
|
ЕПОС СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ.
Епос стародавнього світу як енциклопедія та
етичний кодекс древнього народу. Особливості формування епосу. Шумерівський,
давньоіндійський, біблійський та кельтський епоси.
|
Колектив-на, діалогічна, евристич-на.
|
Захист творчих проектів: вікторини, кросворди,
ілюстрації до творів.
|
3
|
9
|
ЕПОС РАННЬОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ. Історичні умови формування та
розвитку героїчного епосу раннього Середньовіччя. Скандинавський,
карело-фінський, естонський та давньогерманський епоси.
|
Монологі-чна, частково-пошукова;
репродукти-вна.
|
Створення і захист презентації; тестування.
|
4
|
5
|
ЕПОС ЄВРОПЕЙСЬКОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ. Французький героїчний епос.
Поема «Шансон де жест» та «Пісня про Роланда». Характеристика персонажів
твору.
|
Колектив-на, індивідуа-льна.
|
Створення проектів; самостійна робота.
|
5
|
2
|
ПІДСУМОК. Узагальнення та систематизація
вивченого.
|
Групова.
|
Захист творчих проектів.
|
ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
8 клас (35 годин, 1 година на тиждень)
№
|
К-ть год.
|
Зміст програмового матеріалу
|
Вимоги до рівня підготовки учнів
|
І
|
1
|
ВСТУП
|
|
Середньовіччя як доба, її хронологічні межі, специфічні ознаки. Розквіт
героїчного епосу. Нове осмислення історичного минулого.
|
Учень (учениця):
характеризує літературу Середньовіччя;
тлумачить поняття «героїчний епос»;
називає художні ознаки героїчного епосу, розрізняє
жанри;
визначає функцію епосу;
висловлює судження про взаємодію героїчного епосу з
літературою та іншими видами мистецтва.
|
||
ІІ
|
8
|
ЕПОС ЗРІЛОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
|
|
2.1
|
4
|
Іспанський
героїчний епос.
Вплив античності, християнства та арабської культури. Сід – центральна
постать епосу. Поема «Родріго», «Пісня
про мого Сіда» – перлини іспанської літератури. Сюжет і композиція твору.
Втілення поеми «Пісня про мого Сіда» у творах світового мистецтва.
|
Учень (учениця):
розповідає про створення іспанського епосу, пісні;
знаходить інформацію в Інтернеті про іспанський епос,
користується послугами віртуальних довідок, бібліотек; переказує зміст
епосу;
характеризує події та образи епосу.
|
2.2
|
4
|
Німецький
героїчний
епос.
Історичні передумови створення німецького героїчного епосу. Вплив
рицарської поезії, роману та лірики вагантів на епос. Поема «Гудруна», цикл поем про Дитріха
Бернського. «Пісня про Нібелунгів».
Сюжет і композиція пісень-авантюр. Казкові елементи пісні. Образ Зігфрида.
Головні персонажі «Пісні про Нібелунгів». Долі героїв.
|
Учень (учениця):
розповідає про створення німецького героїчного епосу,
пісні;
характеризує твори;
знаходить інформацію в Інтернеті про іспанський епос;
переказує зміст епосу;
коментує події твору;
характеризує головних персонажів епосу;
зіставляє зображення образу Зігфрида у різних творах
мистецтва.
|
ІІІ
|
11
|
ЕПОС СЕРЕДНЬОВІЧНОГО СХОДУ
|
|
3.1
|
4
|
Грузинський героїчний епос.
«Аміраніані». Фольклорні тексти про Амірані та згадка про
героя в письмових пам’ятках Грузії ХІІ ст. Конфлікт між героєм і богами –
стрижень поеми. Порівняння образів Амірані та Прометея. «Гармонія висот» у
поемі «Витязь в тигровій шкурі».
Гуманістичний зміст, художні особливості твору. Образи поеми.
|
Учень (учениця):
переказує сюжет твору «Аміраніані»;
доводить, що конфлікт між героєм та богами – основа
поеми;
характеризує основних героїв;
порівнює героїв грузинського героїчного епосу
«Аміраніані» та героя давньогрецького міфу
про Прометея;
володіє поняттям «вічний образ»;
розповідає про національну своєрідність грузинської
культури;
порівнює героїв поеми «Витязь» та «Аміраніані», називає
героїв твору;
знаходить афоризми.
|
3.2
|
2
|
Перський
героїчний епос.
«Шах-наме» – видатна пам’ятка персько-таджицької
літератури, національний епос іранських народів. Передумови створення.
Композиція та сюжет твору. Фірдоусі як співець епосу. Оспівування розуму як
вищого дару, умови перемоги та безсмертя людини.
|
Учень (учениця):
розповідає про історію виникнення епосу;
називає передумови виникнення твору;
переказує сюжет епосу;
тлумачить термінів
«бейт», «фарсі»;
розуміє значення твору та його вплив на кавказьку
культуру;
знайомиться з постаттю співця епосу – Фірдоусі;
визначає основні проблеми твору;
висловлює ставлення до твору, героїв, подій.
|
3.3
|
3
|
Вірменський народний епос.
«Давид Сасунський» – оригінальна пам’ятка народної епіки Вірменії.
Історична основа поеми. Композиційні особливості, історичне та фантастичне.
Сасун – образ міста в поемі «Давид Сасунський». Мотив чарівного народження
героя, здобуття зброї та коня, надзвичайні подвиги. Знайомство з епосом: «Давид в Мсирі», «Бій з сонячним
променем», «Давида випробують вогнем та золотом».
|
Учень (учениця):
характеризує вірменський народний епос «Давид Сасунський» як
оригінальну пам’ятку народної Вірменії;
розповідає про історичну основу та композиційні
особливості твору;
переказує сюжет поеми;
характеризує основних героїв;
розуміє поняття героїчного епосу та народного епосу.
|
3.4
|
2
|
Киргизький
народний епос.
«Манас». Казково-міфологічний сюжет твору. Скарбниця
народного досвіду, мудрості, втілення мужності та незалежності. Основні проблеми
твору. Героїчні подвиги хана-богатиря Манаса, його сина Семетея і внука
Сейтека. Ідеалізація героїв.
|
Учень (учениця):
характеризує киргизький героїчний епос «Манас»;
розповідає історію виникнення епосу;
переказує сюжет;
розрізняє казкове та реальне в поемі;
називає проблеми твору.
|
ІV
|
12
|
СЛОВ'ЯНСЬКИЙ ЕПОС
|
|
4.1
|
6
|
Східнослов’янський епос.
Історичні передумови створення східнослов’янського епосу. Билини. Основа
епосу – історія Київської Русі. Провідні цикли епосу та їх герої. Співці
епосу. Билини Київського циклу. «Ілля
Муромець та Ідомище в Києві», «Ілля
Муромець та Калин-цар». Билини про Добриню. «Добриня і змій». «Олексій Попович». Характеристика героїв та їхніх
вчинків. Українські думи й стрілецькі пісні – мудрий і правдивий голос душі
народної. Думи «Козак Голота», «Маруся
Богуславка».
|
Учень (учениця):
розповідає про створення билин;
дає загальну характеристику творам та героям;
пояснює виникнення циклів билин;
коментує тексти билин;
орієнтується в українському героїчному епосі;
передає зміст творів;
дає оцінку поведінці героїв;
розповідає про кобзарів.
|
4.2
|
3
|
Південнослов’янський героїчний епос.
Історичні передумови створення південнослов’янського героїчного епосу.
Епос сербів, хорватів, болгар. Юнацькі пісні південних слов’ян і билини
східних слов’ян. Головні герої епосу – Мамчин та Марко Королевич. Співці
епосу. Косовські пісні. Історична основа твору – Косовська битва між сербами
і турками. Герої циклу: князь Лазар, брати Юговичі. Скорбота й народне горе у
піснях. Українські перекладачі пісень. Відтворення південнослов’янського
епосу у творах Й.В. Гете, В. Скотта, братів Грімм, О. Пушкіна,
П. Меріме, М. Старицького, І. Франка та у творах різних видів
мистецтва.
|
Учень (учениця):
розповідає про створення юнацьких пісень;
розуміє передумови створення творів;
пояснює спільне між піснями та билинами;
називає героїв творів;
знає про співців епосу;
характеризує косовські пісні;
розповідає про історичну основу твору;
розуміє поняття «цикл»;
характеризує героя
Лазара;
виділяє основні проблеми твору;
характеризує мову пісень;
розповідає про українських перекладачів пісень;
порівнює переклади;
зіставляє події й образи з різних видів мистецтва.
|
V
|
3
|
ПІДСУМОК
|
|
Узагальнення та систематизація вивченого протягом року.
|
Учень (учениця):
висловлює власну думку про факультатив;
дає оцінку героїчного епосу і доцільності його вивчення;
узагальнює і підсумовує вивчене;
складає власну творчу роботу (ілюстрація, читацький щоденник,
читацьке портфоліо тощо) на основі вивченого;
захищає свою дослідницьку роботу.
|
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
8 КЛАС
№/№
|
К-ть год.
|
Назва розділів, тем
|
Форма роботи
|
Форма контролю
|
1
|
1
|
ВСТУП. Загальне поняття про героїчний епос,
його класифікація, творці і виконавці.
|
Колектив-на.
|
Тестування.
|
2
|
8
|
ЕПОС ЗРІЛОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ. Іспанський та німецький
героїчний епос. Вплив античної, християнської та арабської культури на твори
«Пісня про мого Сіда» та «Пісня про Нібелунгів». Сюжет, герої твору. Жанрові
особливості.
|
Групова та
індиві-дуальна.
|
Створення і
захист презентацій, самостійна робота.
|
3
|
11
|
ЕПОС СЕРЕДНЬОВІЧНОГО СХОДУ. Загальна характеристика
епосу Середньовічного Сходу. Грузинський та перський героїчний епос. Шота
Руставелі та Фірдоусі як співці епосу. Вірменський епос «Давид Сасунський» та
киргизький «Манас». Казково-міфологічні сюжети творів.
|
Колектив-на, частково-пошукова, дослід-ницька.
|
Творчі проекти:
створення словника афоризмів.
|
4
|
12
|
СЛОВ’ЯНСЬКИЙ ЕПОС. Історичні передумови
виникнення слов’янського епосу. Билини, їх цикли та герої. Билини про Іллю
Муромця, Олексія Поповича. Українські думи та стрілецькі пісні. Епос сербів,
хорватів та болгар.
|
Групова, евристи-чна.
|
Створення
творчих проектів.
|
5
|
3
|
ПІДСУМОК. Узагальнення та систематизація
вивченого.
|
Групова, індиві-дуальна.
|
Захист творчих
проектів; виступ на конференції.
|
Використані джерела
1.
Адроник
В. Песнь о Нибелунгах, летоки и её художественная структура / В. Андрони
// Песнь о Нибелунгах, летоки и её художественная структура. – М., 1972.
2.
Алексеев
М. П. Средневековая литература Англии и Шотландии. / М. П. Алексеев // Средневековая
Англия и Шотландия. – М., 1984.
3.
Біленький
О. Давня Індія та її література / О. Біленький // Давня Індія та її література.
Голоси стародавньої Індії. – К., 1962. – 163с.
4.
Грановский
Т. Н. Лекции по истории средневековья / Т. Н. Грановский // Лекции по истории средневековья.
– М., 197.
5.
История
западноевропейской литературы. Средные века и Возрождение / М.П. Алексеев, В.М.
Жирмунский, С.С. Мокульський, А.А. Смирнов. – М. : Высшая школа, 2000.
6.
Історія
світової та української культури. Підручник для вищих навчальних закладів / В.
А. Гребенюк, І. В. Чорний, В. А. Кушнерук, В. А. Режко. – К. : Литера ЛТД,
2005.
7.
Калевала.
Фінський народний епос / Переклад з фінської Є. Темчука; ред. Перекладу Д.
Павличко. – К. : Основи, 1995.
8.
Кельтський
героїчний епос // Відродження мови, літератури; історія народів України у
національній школі. – 1995. № 5-6,61-68с.
9.
Література
західноєвропейського середньовіччя / За редакцією Н. О. Висоцької. – Вінниця :
Нова книга., 2003. – 464с.
10. Малетинский Е. М. «Эдда» и ранние формы Эпоса.
/ Е. М. Мелетинский. – М., 1968.
11. Таланчук О. М. Героїчний епос українського
народу. / О. М. Таланчук, Ф. С. Кислий // Героїчний епос українського народу.
Хрестоматія : навчальний посібник; Упорядн. та приміт. О. М. Таланчук, Ф. С.
Кислого; Передм. О. М. Таланчук. – К. : Либідь, 1993. – 432с.
12. Шалагінов Б. Б. Зарубіжна література від
античності до початку XIX століття / Б. Б. Шалагінов // Зарубіжна література
від античності до початку XIX століття. – К. : Академія, 2004. – 360с.
15. Бібліотека середньовіччя і
класицизму [Електронний
ресурс] – Режим доступу:http://sunsite.berkeley.edu/OMACL/
16. Ірландський Корпус
Електронних Текстів «C.E.L.T.» [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.ucc.ie/celt/publishd.html
17. Корпус середньовічної англійської прози та
поезії [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://www.hti.umich.edu/c/cme/index.html
18. Українські переклади і оригінали
середньовічної літератури [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://www.ae-lib.narod.ru/_lit_medieval.htm
19. Матеріали з історії середньовічної
літератури [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://www.ae-lib.narod.ru/_lithistory.htm#mid
20. Кельтська міфологія. Кухулін. [Електронний
ресурс] – Режим доступу:http://godsbay.ru/celts/cuchulainn.html
21. Тексти «Старшої Едди» [Електронний ресурс]
– Режим доступу:http://www.fbit.ru/free/myth/texty/sedda/home.htm
22. Коментар до «Пісні про Роланда» [Електронний
ресурс] – Режим доступу:http://www.russianplanet.ru/filolog/epos/roland/index.htm
23. Коментар до епосу «Пісня про мого Сіда» [Електронний
ресурс] – Режим доступу:http://www.russianplanet.ru/filolog/epos/cid/index.htm
24. Билиннийепос [Електронний ресурс] – Режим
доступу:http://www.russianplanet.ru/filolog/ruslit/druzhina.htm#hrabor
25. Державна бібліотека України для юнацтва [Електронний
ресурс] – Режим доступу:http://www.4uth.gov.ua/
26. Національна бібліотека України для дітей. [Електронний
ресурс] – Режим доступу: http://www.chi.riev.ua
27. Національна парламентська бібліотека
України [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://www.nplu.org/