ЛІТЕРАТУРА ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ:
навчальна програма факультативного курсу для учнів 8 класу
Укладач: Білобродська Ольга Вікторівна,
учитель зарубіжної літератури
Володарської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №1
Пояснювальна записка
Факультативні заняття є важливим
компонентом у структурі профільного навчання, метою якого є загальний естетичний розвиток школяра,
розширення та збагачення духовних потреб, підвищення рівня творчої активності,
громадянської свідомості, стимулювання і розвиток життєвої компетентності.
Програма факультативного курсу «Література
західноєвропейського Середньовіччя» для 8 класу пропонує вивчення кращих
зразків західноєвропейського письменства на історико-літературній основі,
ознайомлення з літературою раннього, зрілого та пізнього Середньовіччя.
Мета факультативного
курсу – ознайомлення
учнів із особливостями розвитку середньовічної літератури, поглиблення знань
про кращі зразки літератури Середньовіччя через читання та аналіз художніх
творів західноєвропейських письменників, в яких специфічно втілена свідомість
людей, ставлення до оточуючого світу,
осмислення історичного розвитку, поняття патріотизму; дослідження змін
інтерпретації сюжетів та образів, формування естетичного, загальнокультурного
рівня школярів.
Завдання факультативного курсу:
- ознайомити
учнів із духовними здобутками та художніми відкриттями літератури
Середньовіччя;
- розвивати навички грамотного читача,
уміння задумуватись над прочитаним, здатність критично мислити;
- сприймати та розуміти літературний твір як
художню своєрідність, розглядати його в контексті розвитку культури певного
періоду, визначати індивідуальність стилю автора;
- відпрацьовувати
вміння і навички аналізу та інтерпретації
художнього тексту;
- виховувати
толерантність до іншої точки зору, повагу до інших національних традицій,
оцінювати їхній внесок у розвиток світової літератури
та культури.
Запропонована програма розрахована на 17 годин. Вивчати
матеріал доцільно у І семестрі, коли восьмикласники починають ознайомлюватися
з літературою доби Середньовіччя за
програмою для загальноосвітніх навчальних закладів. Програму можна
використовувати як допрофільну підготовку для
вибору гуманітарного профілю навчання.
Учні повинні знати:
- основні особливості історико-культурної
доби;
- сюжет, особливості композиції, систему
образів;
- жанрові особливості прочитаних творів;
- естетичне, загальнолюдське та
конкретно-історичне значення вивчених творів.
Учні повинні вміти:
- вдумливо читати і критично оцінювати
художні твори;
- визначати основну проблематику, сюжет,
композицію, систему образів, виражально-зображувальні засоби мови;
- розгорнуто пояснювати й обговорювати
внутрішній світ героя у єдності його світоглядних та ціннісних чинників;
- порівнювати героїв твору (або різних
творів);
- аналізувати художні твори в єдності змісту
та форми.
ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
8 клас (17 годин, 0,5 год. на тиждень)
№
|
К-ть год.
|
Зміст програмового матеріалу
|
Вимоги до рівня підготовки учнів
|
1
|
1
|
Вступ.
Західноєвропейське Середньовіччя як культурна епоха: загальнокультурний
та літературний аспекти.
|
Учень (учениця):
розуміє особливості західноєвропейського Середньовіччя;
порівнює відомості про культуру західноєвропейського
Середньовіччя, отримані на уроках всесвітньої історії та зарубіжної
літератури.
|
2
|
6
|
Раннє Середньовіччя V-X ст.
|
|
2
|
Кельтський
епос.
Ірландські саги. «Народження
Кухуліна – непереможного воїна». «Викрадення бика із Куалнге». Ідея
захисту рідного краю, віра в народ, який здатний витримати різні
випробування.
|
Учень (учениця):
розуміє значення понять епос, сага;
переказує зміст саги «Народження Кухуліна – непереможного
воїна»;
визначає провідну тематику саги «Викрадення бика із
Куалнге»;
характеризує образи, події; художні засоби.
|
|
1
|
Германський
героїчний епос.
Англосаксонська «Поема про
Беовульфа». Беовульф – хоробрий витязь з племені геатів. Зображення
релігійно-ідеологічної атмосфери в поемі.
|
Учень (учениця):
визначає провідну тематику середньовічного епосу;
характеризує Беовульфа;
висловлює ставлення до проблем, що порушуються в епосі.
|
|
2
|
Давньоскандинавська
література.
Еддична поезія. Поезія скальдів – співців та придворних поетів. Розуміння
суспільного життя і психології народів скандинавської півночі в поезії
скальдів.
Егіль Скалагримссон. Життя і творчість. «Викуп за голову», «Сага про Егіля».
|
Учень (учениця):
розповідає про культуру скандинавських народів, освоєння
Ісландії;
пояснює значення поезії скальдів;
переказує зміст саг Егіля Скалагримссона;
висловлює особисте ставлення до проблем, які порушуються
у творі.
|
|
1
|
РМ. Відгук на
один із вивчених творів.
|
Учень (учениця):
уміє знаходити матеріал для відгуку;
удосконалює мовлення;
аргументує свою точку зору прикладами і цитатами з тексту.
|
|
3
|
10
|
Зріле (класичне) та пізнє Середньовіччя
ХІ – ХV століття
|
|
2
|
Іспанський
героїчний епос.
«Пісня про мого Сіда» – перлина іспанської культури. Значна
історична достовірність, демократизм та антиаристократична спрямованість
поеми.
|
Учень (учениця):
визначає «Пісню про мого Сіда» як іспанський
середньовічний героїчний епос;
характеризує Сіда;
переказує ключові фрагменти твору;
висловлює власні міркування щодо змісту прочитаного
твору.
|
|
2
|
Німецький
героїчний епос.
«Пісня про Нібелунгів» – найвизначніша пам’ятка німецького
середньовічного епосу. Зображення суворої германської давнини в складному
переплетінні з дійсністю феодально-рицарської Німеччини ХІІ-ХІІІ століть.
|
Учень (учениця):
визначає «Пісню про Нібелунгів» як важливу пам’ятку
німецького середньовічного епосу;
розрізняє й оцінює риси літературних героїв.
|
|
1
|
Південнослов’янський
героїчний епос.
Юнацькі пісні. Героїчний епос сербів та болгар. Цикл, присвячений Марку
Королевичу.
|
Учень (учениця):
називає характерні риси героїчного епосу;
робить висновки щодо зображених історичних подій у піснях;
визначає основну проблематику, сюжет, композицію, систему
образів.
|
|
2
|
Рицарська
література.
Лірика трубадурів і труверів. Жанри. Мелодії Бернарта де Вентадорна, сирвенти Гільйома Фігейра. Бретонський цикл. «Роман про Трістана та Ізольду».
|
Учень (учениця):
пояснює причини розквіту рицарської літератури;
називає жанри лірики трубадурів;
виразно читає та аналізує сирвенти Гільйома Фігейра;
визначає провідну тематику канцон Бернарта де
Вентадорна;
називає характерні риси бретонських ле;
пояснює популярність роману, глибину образів, роль
фантастики;
характеризує особливості теми кохання Трістана та Ізольди.
|
|
2
|
Міська та
народна література.
Сатира і дидактика. Фабліо, шванки.
Рютбеф – французький поет. Фабліо «Заповіт осла».
Штрікер (ХІІІ ст.) – німецький поет. Цикл шванків «Піп Аміс». Тваринний епос. «Роман про Ренара». Лірика.
П’єр Гренгуар – видатний французький майстер соті (комічний
жанр). Соті «Гра про Князя дурнів і
про Матір дурнів». Драма.
|
Учень (учениця):
розуміє значення понять сатира, дидактика,
фабліо, шванки, тваринний епос;
доводить сатиричну спрямованість проти духовенства у
фабліо «Заповіт осла»;
пояснює особливості композиції шванків Штрікера;
розуміє алегорію гумористичної та сатиричної картини
феодальної дійсності Франції у поемі «Роман про Ренара»;
розповідає про французького майстра соті П’єра Гренгуара;
осмислює порушені проблеми у творі «Гра про Князя дурнів
і про Матір дурнів».
|
|
4
|
1
|
Підсумок.
Узагальнення
та систематизація вивченого матеріалу.
|
Учень (учениця):
називає основні риси епохи Середньовіччя, зміст
прочитаних творів;
аналізує твори, які ілюструють дану епоху;
висловлює міркування щодо проблем, порушених у творах.
|
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
№
|
К-ть год.
|
Назва розділів, тем
|
Форма роботи
|
Форма
контролю
|
1
|
1
|
Вступ. Західноєвропейське Середньовіччя як культурна епоха: загальнокультурний
та літературний аспекти.
|
Літературний усний журнал.
|
Тестування
закритого типу.
|
2
|
1
|
Раннє Середньовіччя V-X ст. Кельтський епос. Ірландські саги. «Народження Кухуліна
– непереможного воїна».
|
Літературна вікторина.
|
Складання
сенкану.
|
3
|
1
|
«Викрадення бика із Куалнге».
Ідея захисту рідного краю, віра в народ, який здатний витримати різні
випробування.
|
Робота з
текстом.
|
Написання
листа від імені літерату-рного героя.
|
4
|
1
|
Германський героїчний епос.
Англосаксонська «Поема про Беовульфа».
Беовульф – хоробрий витязь з племені геатів.
Зображення релігійно-ідеологічної атмосфери в поемі.
|
Робота в парах:
аналіз ситуації.
|
Тестува-ння
відкритого типу.
|
5
|
1
|
Давньоскандинавська література.
Еддична поезія. Поезія скальдів – співців та придворних поетів. Розуміння
суспільного життя і психології народів скандинавської півночі в поезії
скальдів.
|
«Незакінчені
речення».
|
Створення
ілюстра-цій.
|
6
|
1
|
Егіль Скалагримссон (Х ст.).
Життя і творчість. «Викуп за голову», «Сага про Егіля».
|
Літературна
естафета.
|
Складання
розповіді про творчість письме-нника.
|
7
|
1
|
РМ. Написати відгук на один із вивчених творів.
|
Твір.
|
|
8-9
|
2
|
Зріле (класичне) та пізнє Середньовіччя ХІ – ХV ст.
Іспанський героїчний епос.
«Пісня про мого Сіда» – перлина іспанської культури. Значна історична
достовірність, демократизм та анти аристократична спрямованість поеми.
|
Написання листа
від імені літератур-ного героя.
|
|
10-11
|
2
|
Німецький героїчний епос. «Пісня про Нібенлунгів» – найвизначніша
пам’ятка німецького середньовічного епосу. Зображення суворої германської
давнини в складному переплетінні з дійсністю феодально-рицарської Німеччини
ХІІ-ХІІІ століть.
|
Диспут.
|
Віртуаль-на
подорож у замок Зігфріда.
|
12
|
1
|
Південнослов’янський героїчний епос.
Юнацькі пісні. Героїчний епос сербів і болгар. Цикл, присвячений Марку
Королевичу
|
Репортаж,
конкурс на кращого ілюстратора.
|
Створення
кросворду.
|
13
|
1
|
Рицарська література.
Лірика трубадурів і труверів. Жанри.
Мелодії Бернарта де Вентадорна.
Сирвенти Гільйома Фігейра.
|
Літературна
естафета
|
Створення
проекту афіші
|
14
|
1
|
Рицарський роман.
Бретонський цикл. «Роман про Трістана та Ізольду».
|
Літератур-ний коментар.
|
Творча
робота «Зміни фінал твору».
|
15
|
1
|
Міська та народна література. Сатира і дидактика. Фабліо, шванки. Рютбеф – французький поет. Фабліо «Заповіт
осла». Штрікер – німецький поет. Цикл шванків «Піп Аміс».
Тваринний епос. «Роман про Ренара». Лірика.
|
Інсценізація.
|
Тестува-ння
закритого типу.
|
16
|
1
|
П’єр Гренгуар – видатний французький майстер соті (комічний
жанр). Соті «Гра про Князя дурнів і про Матір дурнів». Драма.
|
Анкета
письме-нника.
|
|
17
|
1
|
Підсумок.
РМ. Усний твір-роздум із теми: «Середньовічна література та читач ХХІ
століття».
|
Репортаж.
|
Гра
«Щасли-вий випадок».
|
Використані джерела
- Андреев Л. Д. История болгарской литературы / Л. Д. Андреев. – М. : Высшая школа, 1978. – С. 10 – 41.
- Аникин Г.В. История английской литературы / Г.В. Аникин, И.П. Михальская. – М. : Высшая школа, 1975. – С. 5 – 93.
- Гаспаров М. Л. Поэзия вагантов / М. Л. Гаспаров. – М. : Наука, 1975. – С. 421-514.
- Гинебург Л. В. Лирика вагантов / Л. В. Гинебург. – М., 1970. – 191 с.
- Жирмунский В. М. Сказание о Нибелунгах / В. М. Жирмунский // А. Хойслер. Германский героический эпос и сказание о Нибелунгах. – М., 1960. – 446 с.
- Зарубежная литература средних веков. Латинская, кельтская, скандинавская, провансальская, французская литературы / составитель Б. И. Пуришев. – 2-е изд. – М. : Просвещение, 1974. – 395 с.
- Зарубіжна література : хрестоматія / упорядник Г. Н. Сиваченко, І. О. Києнко. – К., 1989. – С. 4 – 18.
- Історія української та зарубіжної культури : навч. посібник / Б. Білик, Ю. Горбань, Я. Калакура та ін. – К. : Вища шк., 1999. – 326 с.
- Матузова Н. Героїчний епос німецького народу / Н.Матузова // Пісня про Нібелунгів. – К., 1991. – С. 5-8.
- Михайлов А.Д. Французский рыцарский роман и вопросы типологии жанра в средневековой литературе / А.Д. Михайлов. – М. : Наука, 1976. – 351 с.
- Смирнов А.А. Средневековая литература Испании / А.А. Смирнов. – Л. : Наука, 1969. – 211 с.
- Шалагінов Б.Б. Зарубіжна література. Західна Європа від античності до початку ХІХ ст. : підручник. / Б.Б. Шалагінов. – К. : Вежа, 1999. – 304 с.
- Ірландські
саги. Народження Кухуліна [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ae-lib.org.ua/texts/_compert_con_culainn__ru.htm
- Ірландські саги. Викрадення бика із Куалнге [Електронний ресурс] – Режим доступу:– http://royallib.com/read/sagi_irlandskie/pohishchenie_bika_iz_kualnge.html#0
- Германський героїчний епос. Поема про
Беовульфа [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://www.fbit.ru/free/myth/texty/beowulf/beo_1.htm
- Егіль
Скалагримссон. Викуп за
голову [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://norse.ulver.com/poetry/egill.html#hof
- Егіль
Скалагримссон. Сага про
Егіля [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://norse.ulver.com/src/isl/egil/ru.html
- Іспанський
героїчний епос. Пісня про мого Сіда [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://royallib.com/read/evropeyskaya_starinnaya_literatura_avtor_neizvesten_/pesn_o_side.html#0
- Німецький
героїчний епос. Пісня про Нібелунгів [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://www.lib.ru/INOOLD/WORLD/nibelungi.txt
- Південнослов’янський героїчний епос.
Смерть Марка Королевича. [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://www.e-reading.link/chapter.php/1023352/63/Pesni_yuzhnyh_slavyan.html
- Поезія голіардів [Електронний ресурс]
– Режим доступу : http://svr-lit.niv.ru/svr-lit/srednie-veka-france-vozrozdenie/poeziya-goliardov.htm
- Рицарський роман. Трістан та Ізольда
[Електронний ресурс] – Режим доступу : http://www.lib.ru/INOOLD/BEDIE/bedje_tristan.txt
- Фабліо. Заповіт осла [Електронний ресурс]
– Режим доступу : http://grigam.narod.ru/verseth/vers2/vers95.htm
- А. Рекем. Ілюстрації. Пісня про
Нібелунгів [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://answerkid.ru/raznoe/ml_mif/artur-rekhem-i-ego-prekrasnye-illyustratsii-k-knige-pesn-o-nibelungah-pesn-o.html
- М. Алеш. Художній цикл. Життя старих слов’ян [Електронний ресурс] – Режим доступу
: http://www.radio.cz/cz/static/mikolas-ales/cykly
- Урош Предіч. Картина «Дівчина Косовка» [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://uk.wikipedia.org/wiki/Косівська_дівчина#mediaviewer/File:Kosovka_devojka.jpg
- В. Каульбах. Ілюстрації. Рейнеке – Лис [Електронний ресурс] – Режим доступу : https://sites.google.com/site/sonkincerdak/istoria-kultury-i-religii/srednie-veka/o-lise/rejneke-lis-illustracii-vilgelma-fon-kaulbaha
Додаток
Для самостійного опрацювання учнями
Твори літератури
|
Твори
образотворчого мистецтва
|
Музичні твори
|
1.Р.
Йордан. Сага про Зігфріда.
2.Леся
Українка. Ізольда Білорука.
3.Пісні
про Марка Королевича.
4.Героїчні
пісні Старшої Едди.
5.Д.
Рюдель. Біографії трубадурів.
6.Романи
про святий Грааль.
7.П.
Корнель. Трагедія «Сід».
8.Й.
Гете. Рейнеке – «Лис».
9.О.Пушкін.
Воєвода Мілош.
|
1. А.
Рекем, ілюстрації (до «Пісні про Нібелунгів»).
2. В.
Носков, ілюстрації (до роману «Трістан та Ізольда»).
3. Д.
Бісті, цикл ілюстрацій (до «Пісні про Сіда»).
4. М.
Алеш, художній цикл «Життя старих слов’ян».
5. Урош
Предіч. Картина «Дівчина Косовка».
6. В.
Каульбах, ілюстрації до «Рейнеке - Лиса» Й.Гете.
|
1. Р.
Вагнер. Цикл опер «Перстень Нібелунгів».
2. Р.
Вагнер. Опера «Трістан та Ізольда».
3. Л.
Піпков. Опера «Момчіл».
4. І.
Вимер. Симфонічна сюїта «Лис Микита».
5. І.
Вимер. Балет «Лісова казка».
|
Література (переклади)
№
|
Художній твір
|
Український переклад
|
Російський переклад
|
1
|
Кельтський
епос. Ірландські саги.
«Народження Кухуліна – непереможного воїна». «Викрадення бика із Куалнге».
|
Шкунаев С., «Похищение быка из Куальнге»,
«Рождение Конхобара».
|
|
2
|
Германський
героїчний епос.
Англосаксонська
«Поема про Беовульфа».
|
Тихомиров В., «Беовульф. Старшая Эдда».
|
|
3
|
Давньоскандинавська
література. Егіль Скалагримссон (Х ст.). «Викуп за голову», «Сага про Егіля».
|
Петров С.
Э.
Скалагримссон «Выкуп головы».
|
|
4
|
Іспанський
героїчний епос.
«Пісня про мого
Сіда».
|
Лончина
Б. «Пісня про мого Сіда».
|
|
5
|
Німецький
героїчний епос. «Пісня
про Нібелунгів».
|
Настека
М. «Пісня про Нібелунгів».
|
|
6
|
Південнослов’янський
героїчний епос.
Юнацькі пісні.
Героїчний епос сербів і болгар. Цикл, присвячений Марку Королевичу.
|
Рильський
М. «Пісні про Марка Королевича».
|
|
7
|
Рицарська
література.
Лірика
трубадурів і труверів. Жанри.
Мелодії Бернарта
де Вентадорна.
|
Терещенко М. «Бернарт
де Вентадорн. Поезія».
|
|
8
|
Сирвенти Гільйома Фігейра.
|
Дынник В., «Поэзия трубадуров. Поэзия
миннезингеров. Поэзия вагантов».
|
|
9
|
Бретонський
цикл. «Роман про Трістана та Ізольду».
|
Рильський
М. «Роман про Трістана та Ізольду».
|
|
10
|
Рютбеф. Фабліо «Заповіт осла».
|
Т. Котрелев Рютбеф.
«Заповіт осла».
|
|
11
|
Штрікер. Цикл шванків «Піп Аміс».
|
Пуришев. Б.
Штрикер. «Поп
Амис».
|
|
12
|
Тваринний епос. «Роман про Ренара».
|
Коптілов В., «Роман про Ренара».
|
|
13
|
П’єр
Гренгуар. Соті «Гра про
Князя дурнів і про Матір дурнів». Драма.
|
Румер О. «Клич принца дураков».
|