Сторінки

Для учнів 👧👦

Для вчителя 👩‍🏫

25.08.22

Календарно-тематичне планування для 10 класу на І семестр (рівень стандарт)

 

Дата

Тема уроку

Теорія літератури (ТЛ)

Література і культура (ЛК)

Україна і світ (УС)

Елементи компаративістики (ЕК)

Міжпредметні зв’язки (МЗ)

Очікувані результати

ВСТУП

ОРИГІНАЛЬНА І ПЕРЕКЛАДНА ЛІТЕРАТУРА В СУЧАСНОМУ СВІТІ (1 год.)

1

 

Значення художньої літератури для людини й людства XXI ст.

Формування читача в епоху цифрових технологій. Оригінали й

переклади художніх творів, їхня роль у розвитку особистості.

Перекладна література як важливий складник вітчизняної культури й

чинник формування української нації.

(ТЛ) Автор, читач, художній переклад, діалог культур.

(ЛК) Використання Інтернету для розширення кола читання.

(УС) Українські бібліотеки. Електронні ресурси українських бібліотек.

(ЕК) Відмінності перекладного твору від оригінального.

(МЗ) Інформатика, художня культура.

розуміє значення художньої літератури для розвитку суспільства та

особистості;

знає особливості художнього перекладу, його різновиди;

з’ясовує сутність діалогу автора й читача, діалогу культур у процесі читання художньої літератури;

уміє користуватися фондами бібліотек, зокрема електронних

мережевих бібліотек;

усвідомлює духовні цінності, утілені у творах літератури й

мистецтва;

тлумачить поняття «автор», «читач», «діалог культур», «оригінал»,

«художній переклад»;

знає вислови зарубіжних митців про літературу й культуру

іноземною мовою (за умови володіння нею);

на підставі прочитаного виокремлює головну та другорядну

інформацію;

знає електронні сайти українських бібліотек, використовує їх у

процесі навчання й читання художньої літератури;

створює електронну продукцію (презентації, буктрейлери тощо)

для популяризації улюблених книжок;

використовує різні джерела довідкової інформації (словники,

енциклопедію, он-лайн ресурси) для отримання нових знань;

толерантно ставиться до культурних надбань інших народів;

усвідомлює роль художньої літератури для світового культурного

поступу;

розуміє значення читання художньої літератури для

духовного здоров’я людини як спосіб протидії насильству,

агресії та іншим негативним явищам сучасного світу.

ЗОЛОТІ СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ (7 год.)

2

 

Етапи й шедеври античності (огляд). Міфологічні, пригодницькі й побутові елементи в «Одіссеї»Гомера.

Уславлення людського розуму, вірності, винахідливості й

допитливості. Засудження беззаконня, насильства й

несправедливості та самовпевненості й марнославства.

(ТЛ) Міф, епічна поема, вічний образ, трагедія.

(ЛК) Утілення поем Гомера і Данте, трагедії В. Шекспіра у

творах мистецтва.

(УС) Українські переклади творів. Уплив літератури античності

й Відродження на українську літературу. Гомерівські, дантівські

й шекспірівські мотиви у творчості українських поетів.

(ЕК) Порівняння образів, оригіналу й перекладу (фрагментів – за

умови володіння учнями іноземною мовою).

(МЗ) Історія, художня культура

дає стислу характеристику літератури античності та

Відродження;

називає видатних представників античної та ренесансної

культур;

знає основні відомості про Гомера, Данте і В. Шекспіра;

розуміє вплив творчості Гомера, Данте і В. Шекспіра на

українську літературу й світовий літературний процес;

дає загальну характеристику змісту творів; називає імена відомих українських перекладачів творів

античності й Відродження; аналізує ідейно-тематичний зміст, сюжет, особливості

композиції, проблематику поем «Одіссея» та «Божественна

комедія» (за прочитаними уривками), трагедії «Гамлет»;

визначає міфологічні, пригодницькі й побутові елементи в

«Одіссеї»;

характеризує стиль гомерівської оповіді, концепцію світу і

людини в «Божественній комедії», образи Одіссея і Гамлета,

жанрову своєрідність творів;

висловлює ставлення до літературних персонажів;

аргументує, чому образ Гамлета став «вічним»;

визначає провідні мотиви трагедії «Гамлет», роль монологів у

розкритті образу головного героя;

узагальнює результати аналізу творів, свої знання про

літературу античності й Відродження; обговорює філософсько-етичні проблеми, порушені у творах;

висловлює судження щодо проблем праведного

благочестивого життя (за «Божественною комедією») та

морального вибору в житті людини (за трагедією «Гамлет»);

оцінює чинники (цінності, ідеали, стани) духовного життя і

вчинків літературних персонажів;

робить висновки про значення прочитаних творів для

світового культурного поступу в цілому і розвитку

українського культурного середовища зокрема.

тлумачить поняття «трагедія», «міф», «епічна поема»,

«вічний образ»;

збагачує власне мовлення крилатими висловами з «Одіссеї» та

«Гамлета»; читає уривок із трагедії «Гамлет» англійською мовою (за

умови володіння цією мовою);

порівнює уривки оригіналу та перекладу трагедії «Гамлет» (за

умови володіння англійською мовою);

установлює причиново-наслідкові зв’язки між подіями твору;

застосовує цифрові технології для пошуку необхідної

інформації;

створює електронну продукцію (презентації, афіші тощо) для

популяризації прочитаних творів;

використовує різні види читання (повільне, виразне,

коментоване, повторне, вибіркове);

здійснює самооцінювання результатів власної діяльності,

рефлексію, зіставляючи свої погляди з поглядами головних

персонажів трагедії «Гамлет»;

визначаєу творах актуальні соціальні проблеми та ідеї;

оцінює стосунки Гамлета і зображеного у шекспірівській

трагедії соціуму;

висловлює думку щодо порушених у прочитаних творах

соціальних проблем;

сприймає прочитані твори в контексті відповідної доби й

сучасної культурної ситуації;

аналізує та інтерпретує твори в аспекті національної

культури та загальнолюдських цінностей;

усвідомлює роль античності і Відродження в розвитку

української і світової культури.

3

 

Розвиток мовлення. Усна характеристика літературного героя. Образ Одіссея.

4

 

Специфіка італійського Відродження, його основні етапи,

представники.

Роль Данте Аліґ’єрі в історії європейської культури. Поема

«Божественна комедія» як філософсько-художній синтез

середньовічної культури й утілення ідей раннього Відродження.

Особливості композиції поеми.

5

 

Концепція світу й людини.

Алегоричний зміст образів та епізодів. Жанрова своєрідність

твору.

6

 

Ренесанс в Англії. Здобутки й представники. Здобутки драматургії В. Шекспіра. Філософські та моральні

проблеми в трагедії «Гамлет». Провідні мотиви твору. Художній

простір (данське королівство як символ).

7

 

Гамлет – вічний образ

світової літератури.

8

 

Багатогранність шекспірівських характерів.

Відкритість твору в часі, його рецепція та інтерпретації в наступні

епохи.

9

 

Контрольна робота. Твір-роздум за вивченими творами на одну із запропонованих тем.

 

 

ПРОЗА Й ПОЕЗІЯ ПІЗНЬОГО РОМАНТИЗМУ ТА ПЕРЕХОДУ ДО РЕАЛІЗМУ XIX СТ. (6 год.)

10

 

Романтизм у Німеччині.

 Е. Т. А. Гофман як представник гротескної течії романтизму. Віхи

мистецького шляху.

(ТЛ) Гротеск, фантастика, соціальна сатира, психологізм,

верлібр.

(ЛК) Утілення образів літературних творів у різних видах

мистецтва.

(УС) Майстерність українських перекладів ліричних творів В.

Вітмена. Уплив В. Вітмена на українську поезію.

(ЕК) Зіставлення образів персонажів, оригіналів і перекладів.

(МЗ) Історія, українська мова, художня культура.

розуміє особливості розвитку романтизму, специфіку його

течій у національних літературах і творчості митців;

знає українських перекладачів та українські переклади

прочитаних творів, визначає в них засоби художньої

виразності;

виявляє жанрові ознаки прочитаних творів;

визначає особливості взаємодії різних елементів

(романтичних і реалістичних) у творах письменників;

аналізує провідні теми, проблеми, мотиви творів;

коментує, характеризує, інтерпретує образи персонажів та засоби їх створення;

виявляє особливості індивідуального стилю митців;

зіставляє образи, засоби виразності;

виявляє традиції й новаторство митців на тлі літературного

процесу;

висловлює власну думку щодо порушених у творах проблем;

усвідомлює гуманістичні цінності доби романтизму (пріоритет особистості, свободи, мистецтва, людських почуттів та ін.);

пояснює сутність понять і фактів, пов’язаних із розвитком

романтизму;

бере участь у дискусії стосовно проблем, порушених у

творах;

читає тексти (уривки) іноземною мовою (за умови володіння порівнює оригінали й переклади (у фрагментах);

складає таблиці, схеми на підставі прочитаних творів;

установлює причиново-наслідкові зв’язки подій та образів;

самостійно знаходить і систематизує інформацію про

літературні твори та явища;

використовує цифрові технології для розширення уявлень про

творчість письменників;

виявляє соціальні явища, які знайшли відбиток у творах,

аналізує авторську позицію щодо соціальних проблем;

оцінює стосунки романтичних героїв і соціуму;

усвідомлює цінність активної життєвої позиції;

розглядає твори письменників на тлі історико-літературного

процесу, у зв’язках з історією культури;

з’ясовує роль пейзажів у творах романтизму, визначає

ставлення представників романтизму до природи.

11

 

Протиставлення філістерів та ентузіастів як

провідний конфлікт творчості Е. Т. А. Гофмана. Особливості

сюжету й композиції повісті «Крихітка Цахес на прізвисько

Цинобер».

12

 

Гротескні образи. Викривальний зміст твору.Символіка.

13

 

Розвиток мовлення. Твір-роздум за повістю Гофмана на одну із запропонованих тем.

14

 

Розвиток романтизму в США, видатні представники. Місце В. Вітмена в літературному процесі США. Особливості

світобачення митця. Зв’язок збірки «Листя трави» з історією та

життям Америки. Тематика, проблематика, композиція збірки

«Листя трави».

15

 

Образ ліричного героя. Символи. Традиції й

художнє новаторство

В. Вітмена.

16

 

Контрольна робота. Проза й поезія пізнього романтизму та переходу до реалізму ХІХ ст. Тести.

17

 

Позакласне читання.

 Гофман Е. Т. А. «Золотий горнець». Протистояння поетів, ентузіастів та філістерів.