16.08.18

Факультатив у 7-8 класах "Таємниці героїчного епосу"




  
ТАЄМНИЦІ ГЕРОЇЧНОГО ЕПОСУ: навчальна програма факультативного курсу для учнів 7-8 класів

Укладачі: Вершута Валентина Василівна,
методист районного методичного кабінету
відділу освіти Богуславської районної
державної адміністрації;
Тарасенко Тетяна Анатоліївна,
Самойленко Галина Петрівна,
учителі зарубіжної літератури
Богуславської спеціалізованої школи № 1 –
 загальноосвітнього
навчального закладу І-ІІІ ступенів
з поглибленим вивченням окремих предметів

Пояснювальна записка
Державотворчі процеси, що відбуваються в Україні, зумовлюють необхідність вирішення проблеми виховання національно свідомих громадян, патріотів. 
Навчальна програма факультативного курсу «Таємниці героїчного епосу» для учнів 7-8 класів, розрахована на вивчення протягом двох років (70 годин, 1 година на тиждень), але може використовуватися у 9-10 класах. Факультативний курс побудований за блочним принципом та складається із восьми розділів, які органічно поєднані між собою.
Програма курсу є орієнтиром у прилученні школярів до читання, систематичного ознайомлення із творами зарубіжної літератури з метою загального естетичного розвитку, розширення та збагачення духовних потреб, підвищення рівня творчої активності, громадянської свідомості, стимулювання і розвитку життєвої компетентності.
Факультативний курс не дублює програму загальноосвітнього курсу із зарубіжної літератури, а орієнтує на творчий підхід у самостійному вивченні творів, розширює кругозір, розвиває комунікативні уміння і навички.
Актуальність курсу зумовлена важливістю культурно-антропологічного підходу до художньо-естетичного виховання, підвищення інтересу до вивчення народного героїчного епосу як своєрідного історичного та культурного джерела засобом збереження й упорядкування традицій, звичаїв та обрядів народів світу.
Метою навчальної програми факультативу є поглиблення знань про кращі зразки стародавньої та середньовічної літератури через читання та аналіз художніх творів героїчного епосу.
Реалізація мети передбачає виконання таких завдань:
·                    ознайомити з героїчним епосом як джерелом історичних знань, умовами формування, ґенезою розвитку, жанровою та тематичною класифікацією, художніми особливостями, типологічними мотивами та образами, впливом епосу на розвиток різних видів мистецтва;
·                    вчити сприймати літературний твір як естетичне явище у нерозривній єдності його форми та змісту;
·                    формувати навички зіставлення та порівняння художнього тексту з іншими видами мистецтва; потребу в систематичному читанні літературних творів, культуру почуттів; здатність сприймати та висловлювати особистісне судження щодо мистецьких та літературних творів;
·                    розвивати усне та писемне мовлення, логічне і критичне мислення учнів; творчу уяву й фантазію, ораторські здібності, художньо-естетичні інтереси;
·                    виховувати моральні цінності, патріотизм, національну свідомість та толерантне ставлення до культури народів, які проживають на теренах України.
Героїчний епос та твори світового мистецтва в програмі подаються з урахуванням нових досліджень в історико-філологічній науці. Важливим критерієм відбору творів є відповідність віковим особливостям та читацьким інтересам учнів, доступність та проблематика. Бажаним є використання повних текстів творів.
Методичні форми, до яких найдоцільніше звертатися вчителеві в процесі викладання курсу, можуть бути традиційні та інноваційні. Пріоритетними у процесі роботи на заняттях є евристичний, репродуктивно-творчий та частково-дослідницький методи навчання.
У кінці вивчення факультативного курсу учні повинні
знати:
художню та історичну функцію героїчного епосу народів світу;
– етапи становлення, жанрову та тематичну класифікацію епосу народів світу;
– персонажів епосу; творців і виконавців народної поезії;
– ідейну спрямованість, особливості художнього зображення персонажів;
– категорії героїв національних міфосистем;
– типологічні мотиви та образи народного героїчного епосу;
– вплив епосу на розвиток різних видів мистецтва;
вміти:
– розуміти та переказувати сюжет художнього твору;
– визначати сюжетно-структурну будови поем, пісень;
– аналізувати образи, їхні характерні риси, вчинки, стосунки з іншими персонажами;
– розкривати ідейно-тематичну сутність переказів;
– висловлювати ставлення до ідей твору та порушених проблем.

ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
7 клас (35 годин, 1 година на тиждень)
К-ть год.
Зміст програмового матеріалу
Вимоги до рівня підготовки учнів
І.
2
ВСТУП



Героїчний епос – єдине джерело історичних знань. Умови формування та розвитку героїчного епосу. Предмет епосу – історія народу, боротьба за племінну і народну єдність, формування державності. Класифікація епосу та його художні особливості. Творці та виконавці народної поезії: дружинні співці, мандрівні актори, співці-потішники. Панегірики і плачі як світосприйняття світу. Своєрідність епосу та поетичне переосмислення. Питання авторства.
Учень (учениця):
дає визначення поняття «героїчний епос»;
знає жанрову класифікацію епосу;
називає історичні умови виникнення, формування та розвитку героїчного епосу; творців і виконавців народної поезії;
визначає функції епосу;
тлумачить значення слів «панегірики», «плачі».
ІІ.
17
ЕПОС СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ

2.1
2
Епос Шумеру. «Поема про Гільгамеша».
Епос Шумеру. «Поема про Гільгамеша» – «про того, хто побачив все». Історичні обставини виникнення «Поеми про Гільгамеша». Сюжетно-структурна будова поеми. Епос про Гільгамеша як гімн доброчинності. Гільгамеш та Утнапіштім. Спільне коріння шумерівського та біблійного епосів «Всесвітній потоп» та «Ноїв ковчег».
Учень (учениця):
розповідає про історичне тло виникнення «Поеми про Гільгамеша»;
називає персонажів епосу; творців і виконавців народної поезії;
визначає сюжетно-структурну будову поеми;
переказує зміст твору;
розуміє роль виконавців в історії збереження епосу.
2.2
7
Давньоіндійський героїчний епос.
 «Махабхарата» – давньоіндійська енциклопедія та етичний кодекс древнього народу. Сюжет епосу – боротьба за владу між двома царськими родами Кауравами і Пандавами. Співці епосу – сути (сутами). Особливості будови та мови твору.
«Битва на полі Куру». «Огляд Бгагавад-Гіті». «Поема про Нала і Наменті» (переклад В.Жуковського) – підручник мудрості, доблесті, любові.
«Рамаяна». Виникнення епосу та зв'язок із «Махабхаратою». «Пам’ятки давньоіндійського епосу – невичерпне джерело для творчості письменників».
Учень (учениця):
розповідає про давньоіндійський героїчний епос;
називає причини виникнення епосу;
володіє поняттями «шлок» (двовірш), «парв» (книга), санскрит (мова), сути (співці), «дгарма», «артхі», «ками» та «мокші»;
висловлює ставлення до ідеї твору та порушених проблем;
переказує сюжет;
аналізує образи та їхні характерні риси, вчинки, стосунки з іншими персонажами.
2.3
2
Біблійний героїчний епос.
«Давид і Голіаф», «Дужий Самсон». Біблія як давня пам’ятка світової культури, невичерпне джерело мудрості. Ідейно-тематичний зміст, проблематика переказів. Функції гіперболи у зображенні персонажів.
Учень (учениця):
розповідає про історію виникнення Біблії та її будову;
називає персонажів творів;
переказує сюжет прочитаних творів;
розкриває ідейно-тематичну сутність переказів;
висловлює судження про значення загальнолюдських цінностей, викладених у Біблії.
2.4
2
Героїчний епос Давньої Греції.
Міфологічна основа грецького епосу. Міфи Троянського циклу. Епічний зміст поем Гомера «Іліада» та «Одіссея». Час і місце виникнення поем. Виконавці поем: аеди та рапсоди. Особливості зображення героїв, творення характерів, опису подій.
Учень (учениця):
розповідає про міфологічну основу героїчного епосу;
дає загальну характеристику основним циклам;
висловлює судження про загальнолюдські цінності давньогрецького епосу;
оцінює значимість епосу та його героїв;
називає афоризми, тлумачить їхнє значень.
2.5
4
Кельтський епос.
Історичні передумови створення кельського епосу. Саги (скели): основа розповіді, прозова форма з віршованими вставками, система персонажів. Уланський цикл саг. «Сватання Емер», «Хвороба Кухуліна», «Смерть Кухуліна». Саги про Кухуліна.
Учень (учениця):
розрізняє жанри героїчного епосу, ознаки саги;
тлумачить поняття саги;
переказує сюжет Уланського циклу;
називає персонажів;
наводить приклади художніх особливостей кельтського епосу;
характеризує саги за змістом;
аналізує вчинки героів.
ІІІ
9
ЕПОС РАННЬОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

3.1
1
Загальна характеристика доби Середньовіччя.
Жанрова класифікація епосу, його ідейна специфіка, ідеалізація героя, особливості художнього зображення персонажів, типи дійових осіб.
Учень (учениця):
характеризує літературу Середньовіччя;
тлумачить поняття «героїчний епос»;
називає художні ознаки героїчного епосу, розрізняє жанри;
визначає функцію епосу;
висловлює судження про взаємодію героїчного епосу з літературою, живописом, театром та іншими видами мистецтва.
3.2
2
Скандинавський героїчний епос.
Найстарша з пісень епосу. «Слово про Вйолунда». Волелюбний пафос пісні. Сюжет твору. Поєднання міфологічного та героїчного в епосі. «Сказання про Вольсунгів». Сюжет твору. Спільність сюжетів із піснями германського епосу готів, франків, бургундців (про загибель Нібелунгів, сказання про Зігфріда). Типологічність образів: Гунтер – Гупор, Зігфрід – Сігурд, Крімхільда – Гудрун, Атілла – Атлі (Етцель).
Учень (учениця):
розповідає про створення «Старшої Едди»; особливості суспільно-культурного життя скандинавських народів;
характеризує сюжет епосу;
визначає основні мотиви твору;
виділяє міфологічне та героїчне;
переказує сюжети «Старшої Едди», «Сказання про Вольсунгів»;
характеризує героїв;
визначає спільність сюжетів із піснями германського епосу готів, франків, бургундців.
3.3
3
Карело-фінський героїчний епос.
 «Калевала» – збірка рун – свідчення глибинної історії фінського народу. Вейнемейнен – співець рун, головний герой, який володіє віковими знаннями. Характеристика воїнів, колишніх рибалок та землеробів. Фольклорист та етнограф Еліас Льонтрот та академік О. Куусинен.
Учень (учениця):
розповідає про соціально-історичні умови виникнення «Калевали»;
переказує сюжет твору;
характеризує Вейнемейнена та Ілмаринена;
визначає поняття «культурний герой»;
знаходить додатковий матеріал про Льонтрота та Куусинена.
3.4
1
Естонський
героїчний епос.
 «Калевіпоег» – скарбниця естонського народу. Перекази та легенди про Калевіпоега. Уявлення давніх естів про світ.
Учень (учениця):
характеризує твір «Калевіпоег» як синтез літературної діяльності Крейцвальда та народної творчості;
розповідає про історичну основу поеми;
переказує сюжет твору;
оцінює суперечливість і трагізм шляху Калевіпоега.
3.5
2
Давньогерманський епос (юти).
Історичні передумови створення давньогерманського епосу. «Пісня про Хільдебранда» – єдиний зразок героїчної пісні континентальних германців. Англосаксонська поема «Беовульф». Фольклорно-казкові та міфологічні образи епосу. Образ хороброго витязя Беовульфа.
Учень (учениця):
розповідає про створення давньогерманського епосу, створення «Поеми про Беовульфа»;
характеризує уривок «Пісні про Хільдебранда»;
зіставляє образ Хільдебранда та його сина;
знаходить спільне і відмінне у «Пісні» та її інтерпретаціях;
характеризує сюжет епосу, головного героя.
ІV.
5
ЕПОС ЄВРОПЕЙСЬКОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ


5
Французький героїчний епос.
Поема «Шансон де жест» («Пісні про діяння»). Три цикли пісень: Королівський (головний герой Карл Великий), Гарена де Монглана (головний герой – ідеальний васал), Доона де Майанса – феодальний цикл.
«Пісня про Роланда». Історична основа твору. Зображення боротьби французів із арабськими завойовниками. Зображення християнського світу у поемі. Головні персонажі пісні. Образ Роланда. Зрадник Ганелон – втілення феодального егоїзму та анархії. Народнопоетичний образ Карла Великого. Тема кохання і відданості в епосі. Жіночі образи: Альда та Брамімонда.
Учень (учениця):
розповідає про створення французького епосу;
дає загальну характеристику основних циклів епосу;
висловлює судження про відображення французького епосу у різних видах мистецтва;
переказує зміст епосу;
зіставляє образ Роланда у різних творах мистецтва;
висловлює міркування про вчинки героїв;
зіставляє інтерпретації епосу в різних видах мистецтва.
V
2
ПІДСУМОК


2
Узагальнення та систематизація знань.
Віртуальна подорож у світ героїчного епосу.
Учень (учениця):
називає вивчені твори;
складає власну творчу роботу (ілюстрація, читацький щоденник, портфоліо тощо) на основі вивченого;
захищає роботу науково-дослідницького характеру.


НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ 
7 КЛАС

№/№
К-ть год.
Назва розділів, тем
Форма роботи
Форма контролю
1
2
ВСТУП.
Героїчний епос – джерело історичних знань. Предмет епосу. Класифікація та художні особливості. Питання авторства.

Пояснення вчителя, монологіч-на.

Усна відповідь, тести.
2
17
ЕПОС СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ.
Епос стародавнього світу як енциклопедія та етичний кодекс древнього народу. Особливості формування епосу. Шумерівський, давньоіндійський, біблійський та кельтський епоси.



Колектив-на, діалогічна, евристич-на.



Захист творчих проектів: вікторини, кросворди,
ілюстрації до творів.
3
9
ЕПОС РАННЬОГО  СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ. Історичні умови формування та розвитку героїчного епосу раннього Середньовіччя. Скандинавський, карело-фінський, естонський та давньогерманський епоси.


Монологі-чна, частково-пошукова; репродукти-вна.


Створення і захист презентації; тестування.
4
5
ЕПОС ЄВРОПЕЙСЬКОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ. Французький героїчний епос. Поема «Шансон де жест» та «Пісня про Роланда». Характеристика персонажів твору.



Колектив-на, індивідуа-льна.

Створення проектів; самостійна робота.
5
2
ПІДСУМОК. Узагальнення та систематизація вивченого.

Групова.
Захист творчих проектів.


ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
8 клас (35 годин, 1 година на тиждень)
К-ть год.
Зміст програмового матеріалу
Вимоги до рівня підготовки учнів
І
1
ВСТУП


Середньовіччя як доба, її хронологічні межі, специфічні ознаки. Розквіт героїчного епосу. Нове осмислення історичного минулого.
Учень (учениця):
характеризує літературу Середньовіччя;
тлумачить поняття «героїчний епос»;
називає художні ознаки героїчного епосу, розрізняє жанри;
визначає функцію епосу;
висловлює судження про взаємодію героїчного епосу з літературою та іншими видами мистецтва.
ІІ
8
ЕПОС ЗРІЛОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
2.1
4
Іспанський
героїчний епос.
Вплив античності, християнства та арабської культури. Сід – центральна постать епосу. Поема «Родріго», «Пісня про мого Сіда» – перлини іспанської літератури. Сюжет і композиція твору. Втілення поеми «Пісня про мого Сіда» у творах світового мистецтва.
Учень (учениця):
розповідає про створення іспанського епосу, пісні;
знаходить інформацію в Інтернеті про іспанський епос, користується послугами віртуальних довідок, бібліотек; переказує зміст епосу;
характеризує події та образи епосу.
2.2
4
Німецький
 героїчний епос.
Історичні передумови створення німецького героїчного епосу. Вплив рицарської поезії, роману та лірики вагантів на епос. Поема «Гудруна», цикл поем про Дитріха Бернського. «Пісня про Нібелунгів». Сюжет і композиція пісень-авантюр. Казкові елементи пісні. Образ Зігфрида. Головні персонажі «Пісні про Нібелунгів». Долі героїв.

Учень (учениця):
розповідає про створення німецького героїчного епосу, пісні;
характеризує твори;
знаходить інформацію в Інтернеті про іспанський епос;
переказує зміст епосу;
коментує події твору;
характеризує головних персонажів епосу;
зіставляє зображення образу Зігфрида у різних творах мистецтва.
ІІІ
11
ЕПОС СЕРЕДНЬОВІЧНОГО СХОДУ
3.1
4
Грузинський героїчний епос.
 «Аміраніані». Фольклорні тексти про Амірані та згадка про героя в письмових пам’ятках Грузії ХІІ ст. Конфлікт між героєм і богами – стрижень поеми. Порівняння образів Амірані та Прометея. «Гармонія висот» у поемі «Витязь в тигровій шкурі». Гуманістичний зміст, художні особливості твору. Образи поеми.
Учень (учениця):
переказує сюжет твору «Аміраніані»;
доводить, що конфлікт між героєм та богами – основа поеми;
характеризує основних героїв;
порівнює героїв грузинського героїчного епосу «Аміраніані» та героя давньогрецького міфу  про Прометея;
володіє поняттям «вічний образ»;
розповідає про національну своєрідність грузинської культури;
порівнює героїв поеми «Витязь» та «Аміраніані», називає героїв твору;
знаходить афоризми.
3.2
2
Перський
героїчний епос.
 «Шах-наме» – видатна пам’ятка персько-таджицької літератури, національний епос іранських народів. Передумови створення. Композиція та сюжет твору. Фірдоусі як співець епосу. Оспівування розуму як вищого дару, умови перемоги та безсмертя людини.
Учень (учениця):
розповідає про історію виникнення епосу;
називає передумови виникнення твору;
переказує сюжет епосу;
тлумачить термінів «бейт», «фарсі»;
розуміє значення твору та його вплив на кавказьку культуру;
знайомиться з постаттю співця епосу – Фірдоусі;
визначає основні проблеми твору;
висловлює ставлення до твору, героїв, подій.
3.3
3
Вірменський народний епос.
 «Давид Сасунський» – оригінальна пам’ятка народної епіки Вірменії. Історична основа поеми. Композиційні особливості, історичне та фантастичне. Сасун – образ міста в поемі «Давид Сасунський». Мотив чарівного народження героя, здобуття зброї та коня, надзвичайні подвиги. Знайомство з епосом: «Давид в Мсирі», «Бій з сонячним променем», «Давида випробують вогнем та золотом».
Учень (учениця):
характеризує вірменський народний епос «Давид Сасунський» як оригінальну пам’ятку народної Вірменії;
розповідає про історичну основу та композиційні особливості твору;
переказує сюжет поеми;
характеризує основних героїв;
розуміє поняття героїчного епосу та народного епосу.
3.4
2
Киргизький
народний епос.
 «Манас». Казково-міфологічний сюжет твору. Скарбниця народного досвіду, мудрості, втілення мужності та незалежності. Основні проблеми твору. Героїчні подвиги хана-богатиря Манаса, його сина Семетея і внука Сейтека. Ідеалізація героїв.
Учень (учениця):
характеризує киргизький героїчний епос «Манас»;
розповідає історію виникнення епосу;
переказує сюжет;
розрізняє казкове та реальне в поемі;
називає проблеми твору.
ІV
12
СЛОВ'ЯНСЬКИЙ ЕПОС
4.1
6
Східнослов’янський епос.
Історичні передумови створення східнослов’янського епосу. Билини. Основа епосу – історія Київської Русі. Провідні цикли епосу та їх герої. Співці епосу. Билини Київського циклу. «Ілля Муромець та Ідомище в Києві», «Ілля Муромець та Калин-цар». Билини про Добриню. «Добриня і змій». «Олексій Попович». Характеристика героїв та їхніх вчинків. Українські думи й стрілецькі пісні – мудрий і правдивий голос душі народної. Думи «Козак Голота», «Маруся Богуславка».
Учень (учениця):
розповідає про створення билин;
дає загальну характеристику творам та героям;
пояснює виникнення циклів билин;
коментує тексти билин;
орієнтується в українському героїчному епосі;
передає зміст творів;
дає оцінку поведінці героїв;
розповідає про кобзарів.
4.2
3
Південнослов’янський героїчний епос.
Історичні передумови створення південнослов’янського героїчного епосу. Епос сербів, хорватів, болгар. Юнацькі пісні південних слов’ян і билини східних слов’ян. Головні герої епосу – Мамчин та Марко Королевич. Співці епосу. Косовські пісні. Історична основа твору – Косовська битва між сербами і турками. Герої циклу: князь Лазар, брати Юговичі. Скорбота й народне горе у піснях. Українські перекладачі пісень. Відтворення південнослов’янського епосу у творах Й.В. Гете, В. Скотта, братів Грімм, О. Пушкіна, П. Меріме, М. Старицького, І. Франка та у творах різних видів мистецтва.
Учень (учениця):
розповідає про створення юнацьких пісень;
розуміє передумови створення творів;
пояснює спільне між піснями та билинами;
називає героїв творів;
знає про співців епосу;
характеризує косовські пісні;
розповідає про історичну основу твору;
розуміє поняття «цикл»;
характеризує героя Лазара;
виділяє основні проблеми твору;
характеризує мову пісень;
розповідає про українських перекладачів пісень;
порівнює переклади;
зіставляє події й образи з різних видів мистецтва.
V
3
ПІДСУМОК


Узагальнення та систематизація вивченого протягом року.
Учень (учениця):
висловлює власну думку про факультатив;
дає оцінку героїчного епосу і доцільності його вивчення;
узагальнює і підсумовує вивчене;
складає власну творчу роботу (ілюстрація, читацький щоденник, читацьке портфоліо тощо) на основі вивченого;
захищає свою дослідницьку роботу.

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
 8 КЛАС
№/№
К-ть год.
Назва розділів, тем
Форма роботи
Форма контролю
1
1
ВСТУП. Загальне поняття про героїчний епос, його класифікація, творці і виконавці.
Колектив-на.
Тестування.
2
8
ЕПОС ЗРІЛОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ. Іспанський та німецький героїчний епос. Вплив античної, християнської та арабської культури на твори «Пісня про мого Сіда» та «Пісня про Нібелунгів». Сюжет, герої твору. Жанрові особливості.
Групова та індиві-дуальна.
Створення і захист презентацій, самостійна робота.
3
11
ЕПОС СЕРЕДНЬОВІЧНОГО СХОДУ. Загальна характеристика епосу Середньовічного Сходу. Грузинський та перський героїчний епос. Шота Руставелі та Фірдоусі як співці епосу. Вірменський епос «Давид Сасунський» та киргизький «Манас». Казково-міфологічні сюжети творів.
Колектив-на, частково-пошукова, дослід-ницька.
Творчі проекти: створення словника афоризмів.
4
12
СЛОВ’ЯНСЬКИЙ ЕПОС. Історичні передумови виникнення слов’янського епосу. Билини, їх цикли та герої. Билини про Іллю Муромця, Олексія Поповича. Українські думи та стрілецькі пісні. Епос сербів, хорватів та болгар.
Групова, евристи-чна.
Створення творчих проектів.
5
3
ПІДСУМОК. Узагальнення та систематизація вивченого.
Групова, індиві-дуальна.
Захист творчих проектів; виступ на конференції.


Використані джерела
1.        Адроник В. Песнь о Нибелунгах, летоки и её художественная структура / В. Андрони // Песнь о Нибелунгах, летоки и её художественная структура. – М., 1972.
2.        Алексеев М. П. Средневековая литература Англии и Шотландии. / М. П. Алексеев // Средневековая Англия и Шотландия. – М., 1984.
3.        Біленький О. Давня Індія та її література / О. Біленький // Давня Індія та її література. Голоси стародавньої Індії. – К., 1962. – 163с.
4.        Грановский Т. Н. Лекции по истории средневековья / Т. Н. Грановский // Лекции по истории средневековья. – М., 197.
5.        История западноевропейской литературы. Средные века и Возрождение / М.П. Алексеев, В.М. Жирмунский, С.С. Мокульський, А.А. Смирнов. – М. : Высшая школа, 2000.
6.        Історія світової та української культури. Підручник для вищих навчальних закладів / В. А. Гребенюк, І. В. Чорний, В. А. Кушнерук, В. А. Режко. – К. : Литера ЛТД, 2005.
7.        Калевала. Фінський народний епос / Переклад з фінської Є. Темчука; ред. Перекладу Д. Павличко. – К. : Основи, 1995.
8.        Кельтський героїчний епос // Відродження мови, літератури; історія народів України у національній школі. – 1995. № 5-6,61-68с.
9.        Література західноєвропейського середньовіччя / За редакцією Н. О. Висоцької. – Вінниця : Нова книга., 2003. – 464с.
10.    Малетинский Е. М. «Эдда» и ранние формы Эпоса. / Е. М. Мелетинский. – М., 1968.
11.    Таланчук О. М. Героїчний епос українського народу. / О. М. Таланчук, Ф. С. Кислий // Героїчний епос українського народу. Хрестоматія : навчальний посібник; Упорядн. та приміт. О. М. Таланчук, Ф. С. Кислого; Передм. О. М. Таланчук. – К. : Либідь, 1993. – 432с.
12.    Шалагінов Б. Б. Зарубіжна література від античності до початку XIX століття / Б. Б. Шалагінов // Зарубіжна література від античності до початку XIX століття. – К. : Академія, 2004. – 360с.
13.    Доба Середньовіччя [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki
14.    Бібліотека текстів [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://rome.classics.lsa.umich.edu/
15.    Бібліотека середньовіччя і класицизму [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://sunsite.berkeley.edu/OMACL/
16.    Ірландський Корпус Електронних Текстів «C.E.L.T.» [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.ucc.ie/celt/publishd.html
17.    Корпус середньовічної англійської прози та поезії [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://www.hti.umich.edu/c/cme/index.html
18.    Українські переклади і оригінали середньовічної літератури [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://www.ae-lib.narod.ru/_lit_medieval.htm
19.    Матеріали з історії середньовічної літератури [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://www.ae-lib.narod.ru/_lithistory.htm#mid
20.    Кельтська міфологія. Кухулін. [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://godsbay.ru/celts/cuchulainn.html
21.    Тексти «Старшої Едди» [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://www.fbit.ru/free/myth/texty/sedda/home.htm
22.    Коментар до «Пісні про Роланда» [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://www.russianplanet.ru/filolog/epos/roland/index.htm
23.    Коментар до епосу «Пісня про мого Сіда» [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://www.russianplanet.ru/filolog/epos/cid/index.htm
24.    Билиннийепос [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://www.russianplanet.ru/filolog/ruslit/druzhina.htm#hrabor
25.    Державна бібліотека України для юнацтва [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://www.4uth.gov.ua/
26.    Національна бібліотека України для дітей. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.chi.riev.ua
27.    Національна парламентська бібліотека України [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://www.nplu.org/