16.08.18

Спецкурс в 10 (11) класі "Літературні премії та їх лауреати"


ЛІТЕРАТУРНІ ПРЕМІЇ ТА ЇХ ЛАУРЕАТИ:
навчальна програма спецкурсу для учнів 10 (11) класу

Укладачі: Михайленко Олена Степанівна,
учитель  зарубіжної літератури
Забуянської загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів
Макарівського району;
Шестак Олександра Григорівна,
учитель  зарубіжної літератури
Ясногородського навчально-виховного об’єднання
«загальноосвітня школа І–ІІ ступенів – дитячий садок»  
Макарівського району

Пояснювальна записка
Навчальна програма спецкурсу  «Літературні премії та їх лауреати» може бути використана в 10 або 11 класах із поглибленим вивченням гуманітарних предметів.   
Програма спецкурсу  розроблена відповідно до Державного стандарту базової і повної середньої освіти та ґрунтується на положеннях Концепції профільного навчання в старшій школі.
На вивчення спецкурсу відводиться 35 годин (1 год. на тиждень).
Мета викладання курсу «Літературні премії та їх лауреати» – ознайомити учнів із найпрестижнішими преміями в галузі літератури; залучити до скарбниці зразків літературних премій; удосконалювати навички інтерпретації художнього твору; формувати естетичні смаки школярів.
Головним об'єктом вивчення є відомості про літературні премії, тексти літературних творів та пов'язаний із ними контекст, засвоєння художніх цінностей та підготовка школярів до самостійного опрацювання літературних творів.
При доборі творів для текстуального вивчення враховувалися віхи історико-літературних подій, естетична цінність, наявність україномовних перекладів, можливість доступу до інтернет-ресурсів.
Результати навчання учнів. Учні повинні знати:
·           літературні премії світу;
·           твори лауреатів, їх місце у творчості митця та літературному процесі певного періоду.
       Учні повинні вміти
·           аналізувати художні твори в єдності змісту та форми;
·           визначати сюжет, композицію, систему образів, проблематику;
·           користуватися додатковими джерелами (словниками літературознавчих термінів, літературними енциклопедіями, інтернет-ресурсами).

ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
(35 годин, 1 год. на тиждень).
К-ть год.
Зміст програмового матеріалу
Вимоги до рівня  підготовки учнів
Вступ
1
1
Загальна характеристика спецкурсу «Літературні премії та їх лауреати».
Мета і завдання.
Учень (учениця):
визначає місце літературних премій у світовому літературному процесі;
характеризує літературні премії;
складає план усного виступу.
Нобелівська премія Nobel Prize (7 год.)
2
1
Нобелівська премія в галузі літератури. Історія найпрестижнішої нагороди.
Учень (учениця):
розповідає про історію Нобелівської премії та її вплив на розвиток світової літератури;
готує виступ або презентацію.
3

2
Сельма Лагерлеф – шведська письменниця. Лауреат Нобелівської премії. Життєвий і творчий шлях С. Лагерлеф. Казкова повість «Чудесна мандрівка Нільса Гольґерсона з дикими гусьми». Історія написання казкової повісті. Подорож Нільса Швецією. Характеристика Нільса та його оточення. Переродження головного героя.
Учень (учениця):
повідомляє короткі відомості про життя та творчість С. Лагерлеф;
розповідає історію створення літературного твору;
знає сюжет повісті;
характеризує головних і другорядних персонажів;
висловлює судження про причини популярності твору; особисте ставлення до проблем, піднятих у казковій повісті.
4



2
Моріс Метерлінк – бельгійський поет, драматург. Лауреат Нобелівської премії. Концепція «театру мовчання» та її подальше переосмислення. П’єса «Синій птах». Філософський зміст пошуку щастя. Символічність сюжету та образів.
Учень (учениця):
готує доповідь про життєвий та творчий шлях письменника;
визначає характерні риси творчого стилю Метерлінка-драматурга;
розкриває філософські мотиви та ідеї п’єси;
характеризує головні образи твору;.
5
2
Джон Голсуорсі – англійський письменник, представник реалістичного мистецтва. Лауреат Нобелівської премії. Трилогія «Сага про Форсайтів»: «Власник», «У Сієтлі», «Здається у найм». Хроніка життя роду Форсайтів. Композиція твору. Система образів.
Учень (учениця):
знає про життя і творчість письменника;
аналізує зміст роману;
дає характеристику персонажам твору;
досліджує ставлення членів сім’ї до кохання, родини, шлюбу та капіталу.

6
1
Розвиток мовлення.
Лист-подяка лауреату Нобелівської премії.
Учень (учениця):
удосконалює мовлення;
уміє висловити, аргументувати власну точку зору.
Букерівська премія The Man Booker Prize (7 год.)
7





1
Найпрестижніша літературна нагорода у світі англійської літератури – Букерівська премія. Історія. Порядок присудження. Лауреати.
Учень (учениця):
розповідає про Букерівську премію в галузі літератури;
готує реферат на літературну тему за кількома джерелами;
добирає додатковий культурологічний матеріал.
8








2
Айріс Мердок — англійська письменниця і філософ. Лауреат Букерівської премії. Своєрідність творчої майстерні письменниці.
Роман «Чорний принц». Проблематика й художня своєрідність роману. Символічний образ «чорного принца».
Учень (учениця):
ознайомлюється з життям і творчістю А. Мердок;
уміє працювати з прозовим текстом, аналізувати його;
розкриває символічний образ «чорного принца»;
висловлює власне судження щодо тем, порушених у творі.

9




2
Ві́льям Дже́ральд Ґо́лдінґ – англійський письменник. Лауреат Букерівської премії. Філософсько-естетичні домінанти творчості В. Ґо́лдінґа. Метаморфічність роману «Паперові люди». Жанрова специфіка, особливості композиції, образи. Семантика назви.
Учень (учениця):
простежує життєвий та творчий шлях письменника;
розкриває суть назви роману «Паперові люди»;
аналізує жанрову специфіку особливості композиції, образи та  структуру твору;
висловлює особисте ставлення до проблеми сенсу буття, порушеної у творі.
10






2
Маргарет Етвуд – канадська письменниця, літературний критик. Лауреат Букерівської премії. «Візитна картка» романістки – роман «Леді-оракул». Відображення життя головної героїні. Проблеми батьків і дітей.
Учень (учениця):
характеризує особливості творчості письменниці;
знає зміст роману «Леді-Оракул»;
пояснює роль героїні у розкритті ідейного змісту твору;
розкриває проблеми батьків і дітей у творі.
Премія імені Астрід Ліндгрен Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA) (7 год.)
11


1
Премія імені Астрід Ліндгрен. Умови конкурсу.  Лауреати.


Учень (учениця):
розповідає про літературну премію імені Астрід Ліндгрен;
добирає культурологічний матеріал з допомогою учителя;
готує виступ або презентацію про премію імені Астрід Ліндгрен у галузі літератури.
12










2
Кристи́на Не́стлінґер  австрійська дитяча письменниця. Лауреат премії імені Астрід Ліндгрен. «Конрад, або Дитина з бляшанки». Незвичайність образу Конрада. Конрад і його становище в світі. Роль кольорової гами у творі.
Учень (учениця):
готує доповідь про життєвий та творчий шлях письменниці;
переказує та аналізує твір;
складає плани-характеристики героїв;
обґрунтовує власні думки, доводить судження;
досліджує  особливості кольорової гами у творі.
13










2
Філіп Пулман – англійський письменник. Лауреат премії імені Астрід Ліндгрен. Трилогія «Темні матерії: «Північне сяйво», «Магічний ніж», «Янтарне скло». Мотиви добра і зла у фентезійному романі. Міфопоетика образів надприродних істот. Складна парадигма символу Півночі в трилогії.
Учень (учениця):
знає основні віхи творчого шляху письменника, сюжет твору;
уміє аналізувати твір із урахуванням його художніх особливостей;
виявляє основну проблематику твору;
дає визначення понять «фентезі», «трилогія».

14













2
Лижія Божунга – бразильська дитяча письменниця. Лауреат премії імені Астрід Ліндгрен. «Будинок хресної істоти». Подорож Олександра з фантастичною істотою. Сенс назви твору. Або «Жовта сумка». Реальна основа твору. Символічна алегорія у творі. Проблематика твору. Система образів.
Учень (учениця):
повідомляє основні віхи творчого шляху письменника;
знає сюжет літературного твору;
розкриває головну тему, визначає символічну алегорію у творі;
визначає авторську позицію;
готує виступ на літературну тему;
складає план виступу.
Премія імені Г. К. Андерсена Hans Christian Andersen Author Award (7 год.)
15

1
Премія імені Г.К. Андерсена. Лауреати в галузі літератури. Лауреати художники-ілюстратори. Українські письменники та Міжнародна премія імені Г.К. Андерсена.
Учень (учениця):
ознайомлюється з премією імені Г.К. Андерсена та може розповісти про лауреатів конкурсу;
розповідає про українських майстрів дитячої книги, які були відмічені нагородами конкурсу.
16






2
Туве Маріка Янсон – фінська дитяча письменниця та ілюстратор. Лауреат премії імені Г.К. Андерсена. «Диво-капелюх». Чарівність художнього світу автора. Персонажі твору. Світ дитинства в казці. Родинні цінності.
Учень (учениця):
простежує життєвий та творчий шлях фінської художниці та казкарки;
розкриває особливості сюжету;
висловлює власне судження щодо подій та вчинків героїв.

17















1
Джанні Родарі – італійський письменник, журналіст. Лауреат премії імені Г.К. Андерсена. Веселі, дотепні, мудрі «Казки по телефону» (2-3 казки на вибір учителя). Незвичайний світ казок Філософський зміст. Казкове оповідання «Пригоди Цибуліно». Фантастична подорож у країну принца Лимона. Казкові персонажі, їх характеристика. Основний конфлікт.
Учень (учениця):
розповідає про життя та творчість письменника;
ознайомлюється з творами Дж. Родарі;
висловлює враження і власне ставлення до героїв прочитаних казок;
розкриває гуманістичний зміст казок, моральні цінності;
характеризує людські вади, що відтворені в образах овочів і фруктів;
дає визначення понять «гіперболізація», «шарж», «гротеск».
18





1
Розвиток мовлення. Фанфік. Несподівана зустріч сучасного школяра з героями казкового оповідання Джанні Родарі «Пригоди Цибуліно».
Учень (учениця):
удосконалює  мовлення;
уміє вступити в дискусію з письменником і аргументувати власну точку зору.
19


2
Марія Ґріпе – шведська письменниця. Лауреат премії імені Г.К. Андерсена. Автор романів про «Хлопчика Ельвіса»: «ЕльвісКарлсон», «Ельвіс! Ельвіс!», «Справжній Ельвіс», «Як бути Ельвісом», і «Просто Ельвіс!». Кар’єра справжньої феї. Таємниця хлопчика Ельвіса. Світ дорослих і світ дітей.
Учень (учениця):
повідомляє відомості про життя та творчість Марії Ґріпе;
переказує один із творів, характеризує його;
готує презентацію (за бажанням);
добирає додатковий культурологічний матеріал.

Відомі міжнародні премії світу в галузі літератури (3 год.)
20
1
Нейштадська літературна премія. Лауреати в галузі літератури. Огляд творчості Г. Маркеса, М. Фріша (на вибір).
Учень (учениця):
розповідає  про Нейштадську літературну премію як другу за престижністю після Нобелівської премії;
добирає культурологічний матеріал за допомогою учителя;
готує усний виступ про  Нейштадську премію та її лауреатів.
21
1
Літературна міжнародна премія Гете. Лауреати премії (Г. Гауптман, Г. Гессе, Т. Манн тощо). Огляд творчості одного із письменників.
Міжнародна літературна премія імені М. Гоголя. Представники премії: Віра Вовк (Бразилія), Єфраїм Баух (Ізраїль), М.Р. Стех (Канада).
Учень (учениця):
ознайомлюється з Літературною міжнародною премією Гете та розповідає про її лауреатів;
визначає місце Міжнародної літературної премії імені М. Гоголя серед інших нагород;
готує реферат на літературну тему;
ознайомлюється з творами лауреатів премій.
22
1
Єрусалимська премія та її відомі лауреати. Х. Муракамі – японський письменник, перший лауреат премії, який пише не європейською мовою.
Премія «Книга року Бі-Бі-Сі». Творчість Ю. Винничука, С. Жадана, В. Діброви, Ю. Іздрика, Люко Дашвар.
Учень (учениця):
називає особливості вручення Єрусалимської премії;
характеризує творчість одного із представників Єрусалимської премії (М. Фріша, Б. Рассела, Л. Борхеса, Е. Йонеско, Г. Гріна, М. Кундера, А. Міллера);
інтерпретує творчість  Х. Муракамі;
ознайомлюється з творами лауреатів премій.
23
1
Премія «Ars Translationis» («Мистецтво перекладу») імені Миколи Лукаша.
Роман Скакун – лауреат премії 2010 року – за майстерний переклад роману «Якщо подорожній одної зимової ночі» видатного італійського письменника Італо Кальвіно та вибрані оповідання з книжки «Дублінці» класика ірландської літератури Джеймса Джойса.
Учень (учениця):
розповідає про умови вручення  премії;
презентує творчість одного із лауреатів;
висловлює враження і власне ставлення до героїв прочитаних творів у перекладі Р. Скакуна.
ПІДСУМОК
24
1
Узагальнення та систематизація вивченого протягом року матеріалу.
Учень (учениця):
презентує творчу роботу (твір, наукове дослідження, мультимедійний проект).

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
К-ть год.
Назва розділів, тем
Форма роботи
Форма контролю
1
1
Загальна характеристика спецкурсу «Літературні премії та їх лауреати».
Мета і завдання.
Лекція вчителя.
Використання відео- та аудіо матеріалів.

2
1
Нобелівська премія в галузі літератури. Історія найпрестижнішої нагороди.
Розповідь учителя.
Використання відео-та аудіо матеріалів.
Прес-конференція.
3-4
2
Сельма Лагерлеф – шведська письменниця. Лауреат Нобелівської премії.
Життєвий і творчий шлях С. Лагерлеф. Казкова повість «Чудесна мандрівка Нільса Гольґерсона з дикими гусьми». Історія написання казкової повісті. Подорож Нільса Швецією. Характеристика Нільса та його оточення. Переродження головного героя.
Евристична бесіда.
Використання відео- та аудіо матеріалів.


5-6
2
Моріс Метерлінк – бельгійський поет, драматург. Лауреат Нобелівської премії. Концепція «театру мовчання» та її подальше переосмислення. П’єса «Синій птах». Філософський зміст пошуку щастя. Символічність сюжету та образів.
Інсценізація уривка.
Використання відео- та аудіо-матеріалів.

7-8
2
Джон Голсуорсі – англійський письменник, представник реалістичного мистецтва. Лауреат Нобелівської премії. Трилогія «Сага про Форсайтів»: «Власник», «У Сієтлі», «Здається у найм». Хроніка життя роду Форсайтів. Композиція твору. Система образів.
Робота  в групах.


«Аукціон знань».

9
1
Розвиток мовлення.
Лист-подяка лауреату Нобелівської премії.
Розвиток мовлення.
Написання листа-подяки.
10
1
Найпрестижніша літературна нагорода у світі англійської літератури – Букерівська премія. Історія. Порядок присудження. Лауреати.
Робота в парах.
Використання відео-та аудіо-матеріалів.

11-12
2
Айріс Мердок — англійська письменниця, філософ. Лауреат Букерівської премії. Своєрідність творчої майстерні письменниці. Роман «Чорний принц». Проблематика і художня своєрідність роману. Символічний образ «чорного принца».
Лекція вчителя.



Практичне заняття.
«Коло думок».

13-14
2
Ві́льям Дже́ральд Ґо́лдінґ – англійський письменник. Лауреат Букерівської премії. Філософсько-естетичні домінанти творчості В. Ґо́лдінґа. Метаморфічність роману «Паперові люди». Жанрова специфіка, особливості композиції, образи. Семантика назви.
Індивідуальні повідомлення учнів. Практикум із перекладу.

15-16
2
Маргарет Етвуд – канадська письменниця, літературний критик. Лауреат Букерівської премії. «Візитна картка» романістки –роман «Леді-оракул». Зображення життя головної героїні. Проблеми батьків і дітей.
Диспут.
«Розмірко-вуючи – навчаюся».
Тестові завдання.
17
1
Премія імені Астрід Ліндгрен. Умови конкурсу. Лауреати.
Робота в групах.
Використання відео- та аудіо-матеріалів.

18-19
2
Кристи́на Не́стлінґер – австрійська дитяча письменниця. Лауреат премії імені Астрід Ліндгрен. «Конрад, або Дитина з бляшанки». Незвичайність образу Конрада. Конрад і його становище в світі. Роль кольорової гами у творі.
Лекція вчителя.


Робота з текстом.
Написання листа до письменниці.
20-21
2
Філіп Пулман – англійський письменник. Лауреат премії імені Астрід Ліндгрен. Трилогія «Темні матерії: «Північне сяйво», «Магічний ніж», «Янтарне скло». Мотиви добра і зла у фентезійному романі. Міфопоетика образів надприродних істот. Складна парадигма символу Півночі в трилогії.
Словесне малювання.
Проблемні питання.

22-23
2
Лижія Божунга – бразильська дитяча письменниця. Лауреат премії імені Астрід Ліндгрен. «Будинок хресної істоти». Подорож Олександра з фантастичною істотою. Сенс назви твору. Або «Жовта сумка». Реальна основа твору. Символічна алегорія у творі. Проблематика твору. Система образів.
Слово вчителя.
Евристична бесіда.
Експрес-тестування.
24
1
Премія імені Г.К. Андерсена. Лауреати в галузі літератури. Лауреати художники-ілюстратори. Українські письменники та Міжнародна премія імені Г.К. Андерсена.
Перегляд презентації.
Використання відео- та аудіо матеріалів.
Дискусія в стилі телевізійно-го ток-шоу.

25-26
2
Туве Маріка Янсон – фінська дитяча письменниця та ілюстратор. Лауреат премії імені Г.К. Андерсена. «Диво-капелюх». Чарівність художнього світу автора. Персонажі твору. Світ дитинства в казці. Родинні цінності.
Рольова гра.
Використання відео-та аудіо матеріалів.


27
1
Джанні Родарі – італійський письменник, журналіст. Лауреат премії імені Г.К. Андерсена. Веселі, дотепні, мудрі «Казки по телефону» (2-3 казки на вибір учителя). Незвичайний світ казок Філософський зміст.
Казкове оповідання «Пригоди Цибуліно». Фантастична подорож у країну принца Лимона. Казкові персонажі, їх характеристика. Основний конфлікт.
Заочна екскурсія. Використання відео- та аудіо матеріалів.

Творчі проекти.
28-29
2
Марія Ґріпе – шведська письменниця. Лауреат премії імені Г.К. Андерсена. Автор романів про «Хлопчика Ельвіса»: «ЕльвісКарлсон», «Ельвіс! Ельвіс!», «Справжній Ельвіс», «Як бути Ельвісом», і «Просто Ельвіс!». Кар’єра справжньої феї. Таємниця хлопчика Ельвіса. Світ дорослих і світ дітей.
Робота з текстом.
Створення асоціативного ланцюжка.

30
1
Розвиток мовлення. Фанфік. Несподівана зустріч сучасного школяра з героями вивчених творів (на вибір учня).
Розвиток мовлення.

Написання фанфіку.
31
1
Нейштадська літературна премія. Лауреати в галузі літератури. Огляд творчості Г. Маркеса, М. Фріша (на вибір учителя).
Робота в парах.
Круглий стіл.
32
1
Літературна міжнародна премія Гете. Лауреати премії (Г. Гауптман, Г. Гессе, Т. Манн тощо). Огляд творчості одного із письменників.
Міжнародна літературна премія імені М. Гоголя. Представники премії: Віра Вовк (Бразилія), Єфраїм Баух (Ізраїль), М.Р. Стех (Канада).
Пошуково-дослідницька робота в групах.

33
1
Єрусалимська премія та її відомі лауреати. Х. Муракамі – японський письменник перший лауреат премії, який пише не європейською мовою.
Премія «Книга року Бі-Бі-Сі». Творчість Ю. Винничука, С. Жадана, В. Діброви, Ю. Іздрика, Люко Дашвар.
«Розмірко-вуючи – навчаюся».


Заочна екскурсія.
Обмін думками (круглий стіл).
34
1
Премія «Ars Translationis» («Мистецтво перекладу») імені Миколи Лукаша.
Роман Скакун – лауреат премії 2010 року – за майстерний переклад роману «Якщо подорожній одної зимової ночі» видатного італійського письменника Італо Кальвіно та вибрані оповідання з книжки «Дублінці» класика ірландської літератури Джеймса Джойса.
Практичне заняття.


«Мозковий штурм».

35
1
Узагальнення та систематизація вивченого протягом року матеріалу.
Круглий стіл.
Захист презентацій.

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
1.    Наказ міністерства освіти і науки України від 11.09.2009 р. №854 «Про затвердження нової редакції Концепції профільного навчання у старшій школі» // Українська мова та література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – №10. –2009.
2.    Літературознавчий словник-довідник. – Київ : Академія, 2006.
3.    Мірошниченко Л.Ф. Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах : Підручник для студентів-філологів / Л.Ф. Мірошниченко. – К. : Ленвіт, 2002.
4.    Мозговий В. Розвиток творчого потенціалу учнів як пріоритетний напрямок профільного навчання / В. Мозговий. // Управління школою. – 2004.  – №9. – С. 26-28.
5.    Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : Наук.-методич. Посібник/ О.І. Пометун, Л.В. Пироженко. – К. : А.С.К., 2003.
6.    БРАМА. Мистецтво і культура : проза, поезія, казки. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.brama/com/ukr/html
7.    Весна. Словник [Електронний ресурс] // літературно-критичні матеріали – Режим доступу: http://www.slovnyk.org
8.    Літературна Інтернет-бібліотека школяра [Електронний ресурс] – Режим доступу:  http://litbook.by.ru
9.    Літературні премії світу [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.odb.te.ua/1068
10.              Літературні премії у світі [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.web-standart.net/magaz.php?aid=6311
11.              Нобелівська літературна премія [Електронний ресурс] – Режим доступу: lib.if.ua/exhib/1350377099.html
12.               Премії в галузі літератури [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.ukrlib.com.ua/referats-zl/printout.php?id=322