16.08.18

Факультатив у 9 класі "Українські мотиви та образи у зарубіжній літературі"


УКРАЇНСЬКІ МОТИВИ ТА ОБРАЗИ
У ЗАРУБІЖНІЙ ЛІТЕРАТУРІ:
навчальна програма факультативного курсу для учнів 9 класу

Укладачі: Фесан Леся Петрівна,
методист методкабінету
управління освіти виконавчого комітету
Обухівської міської ради;
Поліщук Віра Володимирівна,
учитель зарубіжної літератури
загальноосвітньої школа І-ІІІ ступенів №2
міста Обухова;
Кіріченко Олена Володимирівна,
учитель зарубіжної літератури
навчально-виховного комплексу
 "спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №5
з поглибленим вивченням іноземних мов
– загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №5"
Обухівської міської ради;
Федоряченко Олена Анатоліївна,
 учитель зарубіжної літератури
навчально-виховного комплексу
"Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 – ліцей"
Обухівської міської ради.

Пояснювальна записка
Важливим напрямом української освіти є гуманітарний, що забезпечує духовний розвиток учнів. Серед навчальних дисциплін гуманітарного циклу особливе значення має література як мистецтво слова та спосіб формування загальної культури людини, її моральних орієнтацій і цінностей.
Навчальна програма факультативного курсу «Українські мотиви та образи у зарубіжній літературі» покликана підвищити інтерес учнів до літератури, сприяти оволодінню засобами звучання слова, служити ефективною основою здійснення педагогічного впливу на розум і почуття школярів.
Мета навчальної програми факультативного курсу: підвищити рівень знань учнів із теми українські образи у зарубіжній літературі, допомогти дітям сприймати та осмислювати феномен цього великого пласта національної культури, сприяти усвідомленню потреби вивчення, аналізу та інтерпретації літератури, духовно-літературної спадщини та наполегливої праці в опануванні творчого доробку письменників, які зверталися до українських мотивів та образів.
Реалізація змісту програми факультативу має забезпечити розв’язання наступних завдань:
·           знайомити учнів із духовними здобутками та художніми відкриттями окремих зразків зарубіжної літератури у кращих її перекладах;
·           навчати сприйняттю літературного твору як мистецького явища та розумінню особливостей стилю і світосприйняття автора;
·           формувати читацьку культуру учнів та їхні естетичні смаки, вчити самостійно оцінювати прочитане;
·           виховувати патріотичні почуття, розвивати критичне, образне мислення;
·           прищеплювати расову, етнічну, релігійну терпимість, повагу до інших культурних традицій, толерантність, готовність до діалогу культур у полікультурному просторі;
·           готувати передумови для успішної соціалізації й адаптації учнів, здатності використовувати набуті знання у життєвих ситуаціях.
Курс "Українські образи та мотиви у зарубіжній літературі" адресований учням 9 класу і розрахований на 35 годин, являє собою ланцюг оглядових і монографічних тем.
Програма факультативного курсу передбачає творчість учителя, його вміння знайти нові, часом несподівані, форми й методи організації навчальної діяльності учнів.
Основні вимоги до знань та умінь учнів
Учні повинні знати:
§  історичне підґрунтя розвитку зарубіжної літератури;
§  проблематику, систему образів, особливості сюжету та композиції вивчених творів;
§  головні проблеми духовного життя героїв;
§  жанрові й художні особливості прочитаних творів.
Учні повинні вміти:
§  вдумливо читати, аналізувати й інтерпретувати твори;
§  обґрунтовувати власну думку з приводу прочитаного, вміти відстоювати свою позицію;
§  визначати роль образної системи, сюжету, композиції та художніх засобів у їх єдності;
§  характеризувати героїв твору, виявляти мотивацію їхніх вчинків, аналізувати художню деталь, знаходити і розуміти підтекст;
§  порівнювати твори, особливості їхнього художнього світу, встановлювати паралелі та асоціації, звертаючись до інших видів мистецтва.

ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
9 клас (35 годин, 1 година на тиждень)
К-ть год.
Зміст програмового матеріалу
Вимоги до рівня підготовки учнів

1
1
ВСТУП.
Зв'язок світового письменства із історією, культурою, визначними особистостями України.
Учень (учениця):
знайомиться із творчістю зарубіжних письменників, які у своїх творах звертались до теми України;
вчиться аргументовано висловлювати думки, визначати теми та мотиви творів;
аналізує переклади творів зарубіжної літератури українською мовою.
І
3
ТАРАС ШЕВЧЕНКО ТА СВІТОВА ЛІТЕРАТУРА.
 Місце Т. Шевченка в українській та світовій культурах.
Місце Т. Шевченка в українському суспільстві та культурі. Духовна сила Шевченкового «Кобзаря». Географічний діапазон обізнаності з Шевченковою спадщиною. Світова велич Тараса Шевченка.
Спільні образи й мотиви творчості Т. Шевченка та зарубіжних письменників.
Тарас Григорович Шевченко – блискучий знавець зарубіжної літератури. Творчість Т. Шевченка в контексті світового романтизму й реалізму. Т. Шевченко та європейська література: В. Шекспір, Д.-Г. Байрон, Ф. Шиллер, А. Міцкевич, М. Лермонтов, О. Пушкін, М. Гоголь, П.Й. Шафарик, Ш. Петефі, В. Скотт та ін.
Поезія Т. Шевченка – єдине та неповторне явище у світовій літературі.
Т. Шевченко як майстер різних напрямів духовної культури у світовій історії. Переклади творів Тараса Шевченка різними мовами світу. Визначні діячі світової культури про Т. Шевченка. Увічнення слави Кобзаря у світі.
Учень (учениця):
характеризує епоху і літературний процес XІX століття;
знає та виділяє характерні риси творчості поета, його внесок в українську та світову культуру;
визначає місце творчості Т. Шевченка у світовій культурі; специфічні ознаки романтизму та реалізму як художніх напрямів у літературі й мистецтві, чинники їх розвитку, національну специфіку;
визначає і порівнює провідні теми й мотиви творчості Т. Шевченка і митців європейської літератури, їхній внесок у духовну скарбницю  світу;
встановлює трансформацію романтичних та реалістичних мотивів із зарубіжної літератури в українську;
виявляє особливість індивідуального стилю Т. Шевченка;
відзначає великий духовний імпульс, що подала діяльність Т. Шевченка у боротьбі за політичну незалежність України і культурне збагачення світової історії;
характеризує внесок Тараса Шевченка у скарбницю української поезії, розвиток літературної мови;
виразно читає і аналізує переклади творів Т. Шевченка різними мовами світу.
ІІ
5
ОБРАЗ ІВАНА МАЗЕПИ
У СВІТОВОМУ ПИСЬМЕНСТВІ.
Постать гетьмана Івана Мазепи – історична та літературна. Гетьман Мазепа, його непересічна роль у процесі українського державотворення. Причини інтересу до постаті гетьмана.
Художньо-естетичне освоєння життя й діяльності гетьмана в українській літературі ХІХ cт. Образ Мазепи в західній літературі ХІХ століття.
Одноплановість зображення Івана Мазепи зарубіжними письменниками. Неоднозначність змалювання Івана Мазепи в російській літературі. Протилежні зображення опального гетьмана в російській літературі.
Переосмислення, проблема створення об’єктивного образу гетьмана Мазепи українською літературою в ХХ ст. Причини повернення до об’єктивного зображення І. Мазепи українською літературою.
Учень (учениця):
знає визначних історичних осіб; об'єктивно оцінює їхній внесок в історію;
чітко розуміє історичну місію гетьмана Івана Мазепи, його непересічну роль у процесі українського державотворення;
характеризує стереотипність романтичного образу Мазепи в західній літературі ХІХ ст.;
порівнює протилежні зображення опального гетьмана в російській літературі ХІХ ст.;
визначає причини повернення до об'єктивного зображення І. Мазепи українською літературою в ХХ ст.
ІІІ
5
ТАЄМНИЦЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ДУШІ У ТВОРЧОСТІ МИКОЛИ ГОГОЛЯ.
М. Гоголь та Україна. Світ українського козацтва в зображенні М. Гоголя («Вечори на хуторі біля Диканьки», «Миргород»).
Прояви національної української ментальності в творах М. Гоголя («Тарас Бульба», «Сорочинський ярмарок», «Вечір проти Івана Купала», «Майська ніч, або Утоплена»).
Елементи української пісенної творчості в повістях М. Гоголя («Майська ніч, або Утоплена», «Сорочинський ярмарок», «Ніч перед Різдвом», «Пропала грамота», «Тарас Бульба»).
Поетичний образ України в збірці М. Гоголя «Вечори на хуторі біля Диканьки (міфічне і реалістичне в повістях «Ніч перед Різдвом» та «Майська ніч, або Утоплена»).
Історичні мотиви у повістях М. Гоголя «Ніч перед Різдвом» та «Страшна помста».
Учень (учениця):
розповідає про вплив української культури на творчу спадщину письменника;
визначає яку роль в історії відводив М. Гоголь українському козацтву;
досліджує, як зображено світ козацтва в прочитаних творах;
знаходить у творах загальні риси в зображенні двох гілок козацтва (хуторського та запорізького військового);
підтверджує думку цитатами з текстів;
усвідомлює сутність поняття «українська ментальність»;
досліджує повісті М. Гоголя та виявляє риси української ментальності як форми української народності;
розкриває роль письменника у виявленні української національної ідентичності;
виявляє елементи українських народних пісень і дум у прочитаних творах, особливості авторської інтерпретації пісенних елементів;
пояснює погляд М. Гоголя на значення народної поезії для дослідження минулих часів;
аналізує елементи українського фольклору у творі.
ІV
3
ПРОСПЕР МЕРІМЕ ТА УКРАЇНА.
Проспер Меріме – французький козак.
Цікавість до українського козацтва. Трактування французами козацької доби.
Оповідь «Українські козаки та їхні останні гетьмани». Особливість зображення життя і боротьби козаків.
Образ гетьманів Богдана Хмельницького та Івана Мазепи в «Оповіді» Проспера Меріме. Роль українського козацтва у ствердженні української державності. Проспер Меріме і Україна. Україна очима французів.
Учень (учениця):
розповідає про виникнення українського козацтва;
висловлює судження чому Проспер Меріме зацікавився українською історичною тематикою;
виразно читає текст і визначає особливості зображення автором життя і боротьби козаків;
простежує життєві позиції Богдана Хмельницького;
характеризує образ Хмельницького, ілюструє прикладами з тексту;
робить спробу пояснити, яким зображує Меріме останнього гетьмана України – Івана Мазепу.
V
3
ВОЛЬТЕР І УКРАЇНА.
Місце України в творчій спадщині французького просвітника. Життєвий і творчий шлях письменника-просвітника Вольтера. Вольтер – символ Просвітництва у Франції. Провідні риси вольтерівського класицизму.
«Найдивовижніші люди» на землі (запорізькі козаки у змалюванні Вольтера). Україна та українці в спадщині французького просвітництва.
Боротьба українського козацтва за своє самовизначення і свободу. Симпатія до Мазепи та його союзу з Карлом ХІІ.
Популяризація творів Вольтера в Україні. Інтерес до Вольтера в Україні. Втілення ідей письменника у творах українських митців.
Учень (учениця):
характеризує життєвий і творчий шлях письменника;
визначає його внесок у розробку основних принципів просвітительського класицизму;
аналізує повість «Простак»;
розповідає про оцінку України Вольтером, його ставлення до історії України, козацьких традицій та звичаїв.
2
РАЙНЕР МАРІЯ РІЛЬКЕ ТА УКРАЇНА.
Подорож Р.М. Рільке в Україну та його захоплення українським мистецтвом. Дитинство та освіта. Початок творчого життя. Лу Андерс-Саломе в житті Рільке. Роль Україна в житті Рільке. «Пісня про правду» – прототип сліпця Остапа.
Українські мотиви в творчості Рільке.
«Карл ХІІ Шведський їздить верхи в Україні». «В оцім селі стоїть останній дім» (2 переклади). «Пане, що можу – скажи ти мені».
Учень (учениця):
знає факти життя письменника, пов’язані з Україною; причини подорожі;
називає місця перебування Рільке в Україні;
визначає ознаки національного колориту, актуальні проблеми у прочитаних творах;
розкриває художні образи, пов’язані з Україною.
VIІ
3
АДАМ МІЦКЕВИЧ І УКРАЇНА.
Адам Бернард Міцкевич – великий національний співець польського народу. Трагічна доля видатного поета. Університетські роки А. Міцкевича. Три періоди розвитку творчості. Зацікавленість українських поетів творчістю А. Міцкевича.
Самобутність авторського сприйняття А. Міцкевичем історії, культури українського народу. Перлини світової лірики «Кримські сонети» та «Сонети». Балада «Світязь» - один із найемоційніших творів поета. По-справжньому народний «Пан Тадеуш». Спільні риси у баладах Шевченка та Міцкевича.
Іван Франко «Адам Міцкевич в українській літературі».

Учень (учениця):
розповідає про основні віхи життя Адама Міцкевича;
визначає творчість А. Міцкевича як найяскравіший вияв польського романтизму;
дає загальну характеристику творчої спадщини письменника та визначає її жанровий діапазон;
коментує статтю українського письменника-літературознавця І. Франка про роль і значення у загальнолюдській художній культурі творчості А. Міцкевича;
вказує на вагоме значення творів А. Міцкевича;
висвітлює самобутність авторського сприйняття митцем історії та культури українського народу;
називає історичні передумови виникнення «Кримських сонетів»; аналізує «Кримські сонети» як своєрідний синтез культур; характеризує баладу «Світязь»;
доводить використання традиційних образів-символів у поемі «Пан Тадеуш», глибоке розуміння письменника української душі;
називає образи й мотиви А. Міцкевича у творчості Т. Шевченка
VІІІ
4
ВОЛОДИМИР КОРОЛЕНКО ТА УКРАЇНА.
В. Короленко –російський письменник із українською душею.
Короленко та Рівненщина, Полтава. Любов письменника до України, краси її природи. Місце В. Короленка у великому світі мистецтва. Музичність як самобутня риса його літературного стилю.
Українські мотиви й образи у творах В. Короленка. Міцні зв’язки дружби митця з українськими письменниками. «У поганому товаристві» – твір-спогад В. Короленка про дитячі та юнацькі роки, проведені у Рівному. «Історія мого сучасника» – автобіографічний твір про дитячі та юнацькі роки, проведені у Житомирі, Рівному, Харалузі. «Без язика» – оповідання про життя та пригоди української еміграції в Америці. «Парадокс» – твір, пов’язаний із дитячими враженнями, отриманими в Житомирі та Рівному. «Ліс шумить» – оповідання, в якому
В. Короленко розповідає поліську легенду з кріпацької дійсності в Україні на початку ХІХ ст. «Брати Менделі» – незавершений твір, в якому автор використав спогади дитячих років,  порушує питання співіснування людей різних націй та вірувань.
Володимир Галактіонович Короленко «Сліпий музикант». Українська природа, народні образи й традиції в повісті.
Історичний контекст, часи козацтва, гайдамаччини, панування польської шляхти, використання елементів героїчного епосу – народні думи, історичні пісні у творах В.Г. Короленка.
Учень (учениця):
знає та виділяє характерні риси творчості письменника, його внесок в українську та світову культуру;
визначає значення творчості В. Короленка у світовій культурі;
визначає актуальні проблеми у прочитаних творах;
висловлює ставлення до порушених питань, розкриває їх актуальність;
виявляє особливості сюжету і композиції творів;
визначає кульмінаційні моменти;
характеризує персонажів;
пояснює вчинки персонажів, мотиви їхньої поведінки;
розкриває внутрішні порухи, поривання, мрії й прагнення персонажів;
пояснює символічний зміст назв творів;
виразно читає текст і визначає головну думку прочитаного, підтверджує її прикладами, цитатами з тексту;
зіставляє літературні твори з екранізаціями, ілюстраціями;
характеризує образи персонажів, виявляє в них ключові риси, національний зміст;
визначає та порівнює  провідні теми й мотиви творчості Т. Шевченка і В. Короленка, їх внесок у духовну скарбницю;
відзначає художнє новаторство митців – відкриття нових тем і мотивів, збагачення поетичної мови, нові рішення в галузі образотворчості, жанрів тощо.
ІХ
5
ОЛЕКСАНДР ПУШКІН І УКРАЇНА.
Українські мотиви та образи у творчості поета.
Поезії, написані під враженням перебування О. Пушкіна у Криму, їх провідні мотиви, образи.
Жанрово-тематичне розмаїття поезій кримського періоду. Мотиви й образи в інтимній, філософській ліриці. Інтимна лірика. «Мне вас не жаль, года весны моей», «Я пережил свои желанья». Краса української природи у творах періоду заслання. Уривок з поеми «Полтава» (Пісня друга «Тиха украинская ночь…»).
Мариністична поезія О. Пушкіна періоду південного заслання. Мотиви й образи в мариністичних поезіях Пушкіна. «Погасло дневное светило», «К морю».
Вшанування О. Пушкіна в Україні. Мотиви й образи в перекладах творів поета українськими майстрами пера. А. Малишко «До моря», В. Сосюра «К***», І. Муратова «Я вас любив…», М. Рильський «Я пам’ятник собі поставив незотлінний», поема «Евгений Онегин».
Підсумкове залікове заняття за вивченою темою «О. Пушкін та Україна. Українські мотиви й образи у творчості поета».
Учень (учениця):
систематизує знання про життя поета;
характеризує його творчість як злет у російській поезії;
знає й розуміє матеріал про перебування О. Пушкіна в Україні;
вирізняє в його творчості поезії  кримського періоду;
дає визначення понять роман у віршах, соціально-психологічний роман, інтимна та пейзажна лірика;
знає й систематизує поезію заслання за жанровою тематикою;
виразно читає вірші;
знаходить і характеризує пейзажі в запропонованих зразках, визначає їх роль у творі;
висловлює особисте ставлення до проблем, порушених у творі;
робить висновки про вшанування творчості поета в Україні.

1
1
ПІДСУМКИ.
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.
Учень(учениця):
розуміє значення зарубіжної літератури в сучасному житті людини;
визначає українські мотиви у зарубіжній літературі;
розкриває українські образи у зарубіжній літературі.

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
К-ть год.
Назва розділів, тем
Форма роботи
Форма контролю
1
1
Вступ.
Лекція.



Т. Шевченко та світова література
2
1
Місце Т. Шевченка в українській та світовій культурах.
Літературний диктант.

3
1
Спільні образи й мотиви творчості Тараса Шевченка та зарубіжних письменників.
Створення мультимедійної картотеки.
Захист мультиме-дійної картотеки.  
4
1
Поезія Тараса Шевченка – єдине і неповторне явище у світовій літературі.
Написання сценарію.
Сценарій.


Образ Івана Мазепи у світовому письменстві
5
1
Постать гетьмана Івана Мазепи – історична й літературна.
Урок-інтерв’ю. 

6
1
Художньо-естетичне освоєння життя й діяльності гетьмана в українській літературі ХІХ століття.
Урок-дослідження.

7
1
Одноплановість зображення Івана Мазепи у зарубіжній літературі.
Навчальна дискусія.

8
1
Неоднозначність змалювання І. Мазепи в російській літературі.
Робота в групах.

9
1
Переосмислення, проблема створення об’єктивного образу гетьмана Мазепи українською літературою в ХХ столітті.
Створення мультимедійної презентації.
Захист мульти-медійної презента-ції.


Таємниця національної української душі у творчості М. Гоголя
10
1
М. Гоголь і Україна. Світ українського козацтва зображеним М. Гоголем
(«Вечори на хуторі біля Диканьки», «Миргород»).
Віртуальна екскурсія.

Аналітична бесіда.

11
1
Прояви національної української ментальності в творах М. Гоголя. («Тарас Бульба», «Сорочинський ярмарок», «Вечір проти Івана Купала», «Майська ніч, або Утоплена»)
Інсценізація
уривків.

Практичне
заняття.



12
1
Елементи української пісенної творчості в повістях М. Гоголя («Майська ніч, або Утоплена», «Сорочинський ярмарок», «Ніч перед Різдвом», «Пропала грамота», «Тарас Бульба»).
Бесіда-дослідження.

13
1
Поетичний образ України в збірці М. Гоголя «Вечори на хуторі біля Диканьки» (міфічне та реалістичне у повістях «Ніч перед Різдвом» та «Майська ніч, або Утоплена»).
Практичне
заняття.

14
1
Історичні мотиви в повістях М. Гоголя «Ніч перед Різдвом» та «Страшна помста».
Підготовка творчих
проектів.
Захист творчих проектів.


Проспер Меріме та Україна
15
1
Історія запорізького козацтва в працях П. Меріме.
Літературний диктант.

16
1
Дослідження «Українські козаки та їхні останні гетьмани».
Урок-дослідження.

17
1
Образ гетьмана Богдана Хмельницького в «Оповідях» Проспера Меріме.
Робота в групах.



Вольтер і Україна
18
1
Україна та українці в творчій спадщині французького просвітника.
Випереджальні завдання.

19
1
«Найдивовижніші люди» на землі (запорізькі козаки зображені Вольтером).
Урок-дослідження.

20
1
Популяризація творів Вольтера в Україні.
Урок-прес-конференція.
Написання листа автору.


Р.М. Рільке та Україна
21
1
Подорож Р.М. Рільке Україною та його захоплення українським мистецтвом.
Усний журнал.

22
1
Українські мотиви в творчості Рільке.
Робота в малих групах.
Складання завдання для самоперевірки.


Адам Міцкевич і Україна
23
1
Адам Бернард Міцкевич – великий національний співець польського народу.
Літературно-біографічна екскурсія.

24
1
Іван Франко «Адам Міцкевич в українській літературі».
Групові форми роботи.

25
1
Самобутність авторського сприйняття А. Міцкевичем історії культури українського народу.
Створення мультимедійної презентації.
Захист мультиме-дійної презента-ції.


В. Короленко та Україна
26
1
Україна у творчості
В. Короленка.
Індивідуальні повідомлення.

27
1
Українські мотиви й образи у творах В. Короленка.
Робота в групах.

28
1
Українська природа, народні образи й традиції в повісті В. Короленка «Сліпий музикант».
Створення фанфікшн.

29
1
Історичний контекст, часи козацтва, гайдамаччини, панування польської шляхти, використання елементів героїчного епосу – народні думи, історичні пісні у творах В. Короленка.
Створення мультимедійної презентації.
Захист мульти-медійної презента-ції.


Олександр Пушкін і Україна. Українські мотиви й образи у творчості поета
30
1
Поезії, написані під враженням перебування О. Пушкіна у Криму, провідні мотиви, образи.
Лекція з використанням епістолярної спадщини поета.
Складання літерату-рного буклету: «О. Пушкін та Україна».
31
1
Жанрово-тематичне розмаїття поезій кримського періоду. Мотиви й образи в інтимній, філософській ліриці. Інтимна лірика «Мне вас не жаль, года весны моей», «Я пережил свои желанья». Краса української природи у творах періоду заслання. Уривок із поеми «Полтава» (Пісня друга «Тиха украинская ночь…»).
Практичне заняття із художнім аналізом творів.

32
1
Мариністична поезія О. Пушкіна періоду південного заслання. «Погасло дневное светило», «К морю». Мотиви й образи в мариністичних поезіях Пушкіна.
Рецензування прочитаних поезій групою рецензентів за планом.


1
Вшанування О. Пушкіна в Україні. Мотиви й образи в перекладах творів поета  українськими майстрами пера. А. Малишко «До моря». В. Сосюра «К***», І. Муратова «Я вас любив….», М. Рильський «Я пам’ятник собі поставив незотлінний», поема «Евгений Онегин».
Написання власних поезій.

33
1
Підсумкове залікове заняття за вивченою темою «О. Пушкін та Україна. Українські мотиви й образи у творчості поета».
Створення мультимедійної презентації.

34
1
Підсумкове заняття.
Створення проектів.
Захист проектів.

Використані джерела
1.                  Барабаш Ю. Вибрані студії. Сковорода. Гоголь. Шевченко. / Ю. Барабаш. К. : Видавничий дім "Києво-Могилянська академія", 2006.
2.                  Гоголівські місця на Полтавщині : фотоальбом / упорядник і автор вступної статті М. О. Хоцький; фото І. А. Гільбо. – К. : Мистецтво, 1984. – 96с.
3.                  Грабович Г. Гоголь і міф України / Г. Грабович // Сучасність. — 1994. – Ч. 9.
4.                  Жулинський М. Дві половинки українськогосерця. Шевченко і Гоголь / М.Жулинський // Бахмутський шлях. – 2010. – № 1-2. – С. 3-23.
5.                  3виняцковский В. Николай Гоголь. Тайны национальной души / В. Я. 3виняцковский. – К. : Лицей, 1994.
6.                  Зібрання творів О. С. Пушкіна в чотирьох томах. Том третій. – Київ : Державне видавництво художньої літератури,1973.
7.                  Манн Ю. В. Поэтика Гоголя. / Ю. Манн. М., 1978.
8.                  Наливайко Д. С. Шевченко в контексті романтизму і націоналізму / Д. С. Наливайко // Теорія літератури й компаративістика. – К. : Києво-Могилянська академія – 2006. – С. 197–226.
9.                  А.С. Поэзия и судьба : Книга о Пушкине. / А.С. Непомнящий. – М.,1999.
10.              Сверстюк Є. Феномен Шевченка / Євген Сверстюк // Блудні сини України. – К. : Т-во «Знання», 1993. – С. 180–188.
11.              Скобельська О. Міфотворець / О. Скобельська // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2007. – № 9 – С.57–60
12.              Степаненко М. І. Літературні музеї Полтавщини. / М.І. Степаненко – Полтава : АСМІ – 2006.– 404с.
13.              Сутула О., Тригуб І. Микола Васильович Гоголь і Україна / О. Сутула, І. Тригуб. // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. 2007. – №10 – С. 33–34
14.              Шевченко Т. Г. Твори в 5 т.  К. : Дніпро, 1984–1985.
15.              Жулинський М. Дві половинки українського серця. Шевченко і Гоголь. Петербург : у пошуках власної сутності [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/bsh_2010_1-2_3.pdf
16.              Поезія Шевченка чужими мовами [Електронний ресурс] – Режим доступу:
17.              Рудницький Я. Бернс і Шевченко [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.diasporiana.org.ua/
18.              Славутич Я. Велич Шевченка [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.diasporiana.org.ua/