16.08.18

Факультатив в 11 класі "Російські письменники - лауреати Нобелівської премії"


РОСІЙСЬКІ ПИСЬМЕННИКИ ЛАУРЕАТИ НОБЕЛІВСЬКОЇ ПРЕМІЇ:
навчальна програма факультативного курсу
для учнів 11 класу

Укладач: Матеєнко Оксана Володимирівна,
учитель зарубіжної літератури
Сквирської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №1
ім. М.Ольшевського

Пояснювальна записка
Концепція профільного навчання у старшій школі передбачає врахування індивідуальних особливостей, нахилів, інтересів, здібностей кожної дитини. Таке навчання передбачає поглиблене й професійно зорієнтоване вивчення циклу споріднених навчальних предметів.
Програма факультативу «Російські письменники – лауреати Нобелівської премії» розрахована на 17 годин та пропонується для учнів 11 класу з вивчення зарубіжної літератури за чинною програмою профільного навчання загальноосвітніх навчальних закладів природничо-математичного, технологічного, спортивного напрямів (рівень стандарту).
Метою факультативного курсу є поглиблення та розширення знань учнів про письменників, творчість яких стала найвищим досягненням російської літератури ХХ століття і світовим культурним надбанням; залучення до загальнолюдських духовних цінностей; виховання естетичного смаку, високої читацької та загальнолюдської культури. Програма націлена на формування учня як особистість, здатну самостійно здобувати, поновлювати, корегувати та інтерпретувати знання впродовж усього життя.
            Завданням факультативного курсу є:
- підвищення інтересу учнів до читання художньої літератури, розширення та удосконалення їхнього читацького досвіду;
- удосконалення умінь аналізувати художні тексти у єдності форми та змісту;
- розвивати уміння самостійно оцінювати прочитане у контексті національної та світової літератури, висловлювати власний погляд на художні тексти.
            Головним об'єктом вивчення є тексти літературних творів, відомості про письменників, добу написання творів, художні системи, до яких вони належать. У роботі переважає усний характер опрацювання програмового матеріалу, обговорення літературних творів, які не дублюють вивчене на уроках зарубіжної літератури. Факультативний курс викладається українською мовою. Проте за наявності необхідних умов бажаним є розгляд творів мовою оригіналу, що сприятиме удосконаленню володіння учнями україномовних шкіл іноземної мови.
Оглядові теми ознайомлюють із особливостями тієї чи іншої епохи та літературних напрямів. Монографічні теми відображають основні етапи творчості письменників та забезпечують теоретичну основу для текстуального вивчення художнього твору. У процесі роботи передбачається проведення таких видів занять: інтерактивні лекції, урок-семінар, урок-дискусія тощо. Форма контролю: поточні (бесіди, доповіді, творчі роботи, тести) та підсумкові (проект, презентація).
Основні вимоги до знань та вмінь учнів є такими:
Учні повинні знати:
- російських письменників-лауреатів Нобелівської премії;
- місце та значення вивчених творів у контексті творчості письменника та літературного процесу певного періоду;
Учні повинні вміти:
- аналізувати художні твори в єдності змісту та форми;
- визначати сюжет, композицію, систему образів, проблематику;
- користуватися довідковими джерелами (літературними енциклопедіями, словниками літературознавчих термінів та ін.);
- висловлювати особисті враження від прочитаних творів та обґрунтовувати власну думку щодо світового значення вивчених творів.  


ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
11 клас (17 годин на рік, 0,5 на тиждень)
К-ть год.
Зміст програмового матеріалу
Вимоги до рівня підготовки учнів


ВСТУП
1
1
Вступ. Історія створення Нобелівської премії та її вплив на розвиток світової літератури. Російські письменники лауреати Нобелівської премії.
Учень (учениця):
називає визначних представників російської культури, що стали лауреатами Нобелівської премії;
висловлює власні судження щодо впливу Нобелівської премії на розвиток світової літератури.

Із літератури першої половини ХХ століття
2
3
Іван Бунін. «Легке дихання», «Сонячний удар», «Сни Чанга».
Традиції реалізму ХІХ ст. та їх взаємодія з новими літературними течіями на початку ХХ ст.
Життєвий і творчий шлях письменника. Думка про батьківщину, трагізм її історії, самотність сучасної людини – головна тема творів написаних у еміграції. Новаторський характер зображення трагізму внутрішніх переживань людини, що втратила сенс буття. Імпресіоністичні ознаки у новелах письменника.
Автобіографічний роман «Життя Арсеньєва».
Учень (учениця):
розповідає про головні віхи життя та творчого шляху І. Буніна;
аналізує тексти у єдності змісту і форми;
відтворює сюжетно-фабульні особливості творів;
визначає нові тенденції у літературі початку ХХ століття.

3
2
Михайло Шолохов.
Життєвий та творчий шлях письменника. Засудження антигуманної сутності війни в історії смертельного зіткнення найближчих родичів в оповіданні «Родимка». Масштабна картина зображення боротьби двох світів у романі «Тихий Дон».
Учень (учениця):
розповідає про головні віхи життя та творчого шляху М. Шолохова;
знає зміст виступу М. Шолохова на ІІІ з'їзді письменників України;
аналізує тексти у єдності змісту і форми;
відтворює сюжетно-фабульні особливості творів;
висловлює судження щодо моральних та етичних проблем, відображених у творах.
4
3
Борис Пастернак. «Визначення поезії», «По стіні збігали стрілки», «Гамлет», «Зимова ніч», «Цей лютий! Час для сліз і віршів…», «У всьому хочу я дійти самої суті…».
Життєвий і творчий шлях письменника.
Пастернак і російський футуризм. Еволюція поезії Б. Пастернака.
Зображення подій, глибини характерів головних героїв та філософського узагальнення у романі «Доктор Живаго».
Учень (учениця):
розповідає про головні віхи життя та творчого шляху Б. Пастернака;
пояснює складні стосунки письменника з радянською владою;
виразно читає і аналізує поетичні твори;
простежує еволюцію поета від футуристичних пошуків до філософсько-поетичного осягнення вічних тем.
5
3
Олександр Солженіцин.
Особливості розвитку російської літератури в добу «відлиги». Драматична доля О. Солженіцина, людини та письменника. Оригінальний погляд письменника на події, характери, ситуації російської дійсності в оповіданні «Матрёнин двор». Трагізм долі героїні та життєва основа твору.
Учень (учениця):
розповідає про головні віхи життя та творчого шляху О. Солженіцина;
відтворює сюжетно-фабульні особливості творів;
висловлює особисте судження щодо моральних та етичних проблем, відображених у творах;
пояснює характерні особливості стилю письменника.
6
3
Йосип Бродський. «Я входил вместо дикого зверя в клетку», «Осенний крик ястреба», «Снег идёт, оставляя весь мир в меньшинстве…» та ін. «Нобелівська промова».
Життєвий і творчий шлях поета. Нобелівська промова Й. Бродського як взірець літературно-публіцистичного есе. Лірика Й. Бродського – зразок інтелектуально-філософської поезії другої половини ХХ століття. Постмодерністська мозаїчність художнього світу, настанова на одночасне відтворення буття космосу, людського духу, історії, природи, дрібних речей тощо. Утвердження високої місії поетичного слова. Нобелівська промова Й. Бродського як взірець літературно-публіцистичного есе.
Учень (учениця):
розповідає про головні віхи життя та творчого шляху письменника;
визначає особливості сприйняття «світу як тексту» у його поезіях;
виразно читає і аналізує поетичні твори;
визначає постмодерністські риси у поезія;
висловлює особисте ставлення до проблем, порушених у творах.
7
1
Підсумок.
Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.
Учень (учениця):
називає авторів і переказує зміст вивчених творів;
повторює, узагальнює і систематизує засвоєні впродовж навчального року відомості про російських письменників-лауреатів Нобелівської премії, творчість яких стала надбанням світової культури.

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

К-ть год.
Назва розділів, тем
Форма роботи
Форма контролю
1.       
1
Вступне інформаційне заняття про завдання та вимоги факультативного курсу. Історія створення Нобелівської премії та її вплив на розвиток світової літератури. Російські письменники-лауреати Нобелівської премії.
Лекція.
Поточна бесіда.
2. 
1
Традиції реалізму ХІХ ст. та їх взаємодія з новими літературними течіями початку ХХ ст. Життєвий і творчий шлях І. Буніна. Автобіографічний роман «Життя Арсеньєва».
Інтеракти-вна лекція.

3. 
1
Думка про батьківщину та трагізм її історії, самотність сучасної людини – головна тема творів написаних у еміграції.
Практичне заняття.
Доповіді.
4. 

Новаторський характер зображення трагізму внутрішніх переживань людини, що втратила сенс буття. Імпресіоністичні ознаки у новелах письменника.
Практичне заняття.
Тест.
5. 
1
Життєвий і творчий шлях Михайла Шолохова. Масштабна картина зображення боротьби двох світів у романі «Тихий Дон».
Інтеракти-вна лекція.

6. 
1
Засудження антигуманної сутності війни в історії смертельного зіткнення найближчих родичів в оповіданні «Родимка».
Семінар-ське заняття.
Твір-роздум.
7. 
1
Життєвий та творчий шлях Бориса Пастернака.
Інтеракти-вна лекція.

8. 
1
Зображення подій, глибини характерів головних героїв та філософського узагальнення у романі «Доктор Живаго».
Семінар-ське заняття.

Доповіді.
9. 
1
Пастернак та російський футуризм. Еволюція поезії Б. Пастернака.
Семі-нарське заняття.
Тест.
10.   
1
Підсумок. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу з теми «Із літератури першої половини ХХ століття»
Урок-дискусія.
Фронталь-на бесіда.
11.   
1
Особливості розвитку російської літератури в добу «відлиги».
Лекція.

12.   
1
Драматична доля О. Солженіцина.
Інтер-активна лекція.
Поточна бесіда.
13.   
1
Оригінальний погляд письменника на події, характери, ситуації російської дійсності в оповіданні «Матрёнин двор».
Семі-нарське заняття.

14.   
1
Трагізм долі героїні та життєва основа твору.
Семінар-ське заняття.
Твір-мініатюра.
15.   
1
Життєвий і творчий шлях Й. Бродського. Нобелівська промова поета як взірець літературно-публіцистичного есе.
Інтер-активна лекція.
Доповіді.
16.   
1
Лірика Й. Бродського – зразок інтелектуально-філософської поезії другої половини ХХ століття. Постмодерністська мозаїчність художнього світу, настанова на одночасне відтворення буття космосу, людського духу, історії, природи, дрібних речей тощо. Утвердження високої місії поетичного слова
Семінар-ське заняття.
Твір-мініатюра.
17.   
1
Підсумок. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу з теми «Із літератури другої половини ХХ століття»
Конфере-нція.
Доповіді.

Використані джерела
1. Герцик А.В. Изучение творчества И. Бунина / А.В. Герцик // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 1996. – №8.
2. Иванова Н. Б. Борис Пастернак. Времена жизни / Н. Б. Иванова. – М. : Время, 2007. – 460 с.
3. Концепція профільного навчання в старшій школі // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2009. – №11. – с.2-5.
4. Скакун В. П. Михайло Шолохов : нарис життя і творчості / В. П. Скакун. – Суми : ВВП «Мрія-1» ТОВ, 2007. – 90 с.
5. Титова Є.Г. Нобелівська літературна премія та її вплив на розвиток світової літератури / Є. Г. Титова // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2001. –  №4.
6. Шпиталь А. Нобелівські лауреати літератури.  / А. Шпиталь, Л. Шкляр // Бібліотечка газети «Зарубіжна література». Київ, 1997 р.
7. Бібліотека світової літератури [Електронний ресурс]. – Режим доступу :  http://ae.lib.narod.ru
8. Літературна бібліотека школяра [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://litbook.by.ru