12.08.18

Факультатив у 5 класі "Чарівний світ казки"



ЧАРІВНИЙ СВІТ КАЗКИ:
 навчальна програма факультативного курсу
 для учнів 5 класу

Пихнівська Наталія Вікторівна,
учитель зарубіжної літератури
Борівської загальноосвітньої школи I-II ступенів
Фастівськї  районної ради

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Політичні, економічні та соціальні зміни, які відбулися протягом останнього періоду в українському суспільстві, вимагають нових підходів до створення системи освіти, яка відповідала б викликам часу та реальним потребам школярів. Перед вчителями-філологами стоїть першочергове завдання залучити школярів до скарбниці української та зарубіжної літератури, а через неї – до фундаментальних цінностей культури людства у взаємодії історичного, національного та загальнолюдського значення.
Метою факультативу «Чарівний світ казки» для учнів 5-го класу є оптимізація процесу навчання, поглиблення та розширення знань учнів про світ казок, розвиток творчих здібностей школярів, формування естетичних смаків, вдосконалення читацької культури, виховання поваги до культурних надбань інших народів.
Завдання факультативного курсу «Чарівний світ казки»:
-                   навчити учнів сприймати художній текст казки як явище словесного мистецтва;
-                   підвищувати інтерес учнів до читання художньої літератури;
-                   розширювати та вдосконалювати читацький досвід школярів;
-                   вчити самостійно оцінювати прочитане; 
-                   удосконалювати уміння висловлювати в усній та письмовій формі власний погляд на художні тексти;
-                   формувати умови для успішної соціалізації особистості, здатної використати набуті знання на практиці.
Програма містить навчальний матеріал, органічно пов'язаний із загальнообов’язковим навчальним змістом чинної програми, що сприяє реалізації школою ідей загального, інтелектуального та морально-етичного розвитку особистості.
       Факультативний курс розрахований на 35 годин ( 1 год. на тиждень) і містить теоретичні та практичні заняття. Для текстуального вивчення та аналізу творів передбачається 32 години; вступ – 1 година; підсумкові уроки – 2 години. При доборі творів для текстуального вивчення враховувались вікові та психологічні особливості школярів. П’ятикласники з цікавістю ставляться до читання казок, оскільки сприймають світ навколо себе, оцінюючи події сьогодення, через призму фантастики, чарівності та доброти. Важливо не втратити віру школярів у найкращі людські чесноти. Знайомство з казками допоможе п’ятикласникам у ході активної інтелектуальної праці духовно зростати.
Програма факультативу «Чарівний світ казки» побудована за блочним принципом. Вона передбачає вивчення розділів: «Літературні казки відомих європейських письменників», «У світі друзів наших менших», «Мудрість народної казки», «Казка вчить, як на світі жити». Для текстуального вивчення пропонуються казки літературні, фольклорні, чарівні, про тварин тощо.
У процесі вивчення літературних казок учні знайомляться із сторінками життя та творчості автора твору, що сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу, підвищує інтерес до читання, сприяє формуванню всебічно розвиненої особистості школяра.
Факультативний курс «Чарівний світ казки» сприятиме поглибленню літературної освіти школярів на етапі прилучення до читання (5-7 кл.), виховуватиме у підлітків повагу до книги, потребу читати книжки, шукати відповіді на складні життєві питання на сторінках улюблених творів. 
Вивчення курсу передбачає на меті (як результат навчання) такі основні загальні вимоги до знань та умінь учнів:     
·         по завершенню вивчення факультативного курсу учні знатимуть та визначатимуть  характерні риси жанру казки;
·         розрізнятимуть види (типи) казок; 
·         знатимуть найвідоміших    казкарів світу та відомості про їхню творчість;
·         учні вмітимуть аналізувати образи головних та другорядних героїв казок на основі вчинків,  ставлення до інших героїв; визначати елементи фантастики в казках;
·         передавати свій настрій та враження від прочитаного;
·         будувати усні та письмові висловлювання на основі прочитаного;
·         визначати та пояснювати роль художніх засобів, пейзажних замальовок, фольклорних елементів тощо;
·         визначати тему та ідею казки, розуміти її виховний потенціал;
·         висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених у казці.

Факультативний курс «Чарівний світ казки» викладається українською мовою. З переважною більшістю художніх текстів на практиці учні ознайом­люються в перекладах українською мовою, тому особливу увагу слід звернути на якість цих перекладів. Проте за наявності необхідних умов (вивчення в закладі відповідної мови; достатнє володіння учнями мовою оригіналу, якою написаний художній твір; якісна підготовка вчителя, у тому числі можливість дослідження образної системи, засобів виразності, поетики, стилістичних особливостей твору тощо мовою оригіналу) є бажаним читання та аналіз творів мовою оригіналу. Так, наприклад, пропонується  вивчення мовою оригіналу (російською) творів Д.Н. Мамина-Сибіряка, П. Бажова, О.С.Пушкіна, С.Т.Аксакова, С.Я.Маршака, російських народних казок тощо.


ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
35 год. на рік, 1 год. на тиждень

Кількість годин
Зміст програмового матеріалу

Вимоги до рівня підготовки учнів
1
1
Вступ. Чарівний світ казок.
Літературні (авторські) та фольклорні (народні) казки. Особливості жанру казки. Види (типи) казок. Виховний потенціал.
Учень (учениця):
розуміє значення понять «фольклорна» та «літературна» казка;
визначає характерні риси жанру казки, знає  відомих письменників-казкарів;
вміє наводити приклади
прочитаних народних та авторських казок.
2
3
Відомі збирачі німецьких народних казок брати Грімм.
Цікаві сторінки біографії братів Грімм. Роль діяльності братів у процесі збереження й відродження фольклорних шедеврів німецького народу. Популярні казки братів Грімм.
Казка  «Хоробрий шевчик» - одна з найпопулярніших казок, записаних братами. Образ головного героя. Виховний потенціал казки
Казка «Стоптані черевички». Реальне та фантастичне в казці.
Учень (учениця): розповідає про творчість збирачів народних німецьких казок  братів Грімм;
відтворює зміст казок;
характеризує головних  героїв на основі вчинків,  ставлення до інших;
визначає елементи фантастики в казках.
3
2
Г. К. Андерсен.  Короткі відомості про життя й творчий шлях автора. Найпопулярніші казки Андерсена. Казка «Дикі лебеді».
Боротьба добра та зла – рушійна сила сюжету казки. Образна система. Протистояння Елізи злій та жорстокій мачусі.
Учень (учениця):
розповідає  про творчість Андерсена та називає його найпопулярніші казки;
відтворює зміст прочитаної казки «Дикі лебеді»;
вміє визначати ключові епізоди твору;
 характеризує героїв казки;
 передає свій настрій та враження від прочитаного.
4
2
Сельма Лагерлеф. Життя та творчість письменниці.
Казка «Дивовижні мандри  Нільса Гольгерсона з дикими гусьми». Засудження в образі головного героя неробства, лінощів, неуцтва. Казкове перетворення й мандри Нільса – можливість усвідомити власні помилки. Елементи фольклорної казки в творі .
Учень (учениця):
розповідає про творчість  С.Лагерлеф;
 відтворює зміст казки;
вміє визначати головних та другорядних героїв;
розуміє та пояснює роль елементів фольклору у творі (образ гнома-чарівника);
характеризує головного героя та його духовний світ; пояснює причини перетворення, «переродження» Нільса;
висловлює особисте ставлення до вчинків, бажань, характеру
Нільса Гольгерсона.
5
1
Шарль Перро.  Цікаві сторінки біографії французького казкаря. Найпопулярніші казки. Казка «Спляча красуня». Майстерне поєднання реальності з фантастикою. Щасливий фінал твору.
Учень (учениця):
розповідає про французького письменника Ш.Перро;
відтворює  зміст прочитаної казки;
розуміє та пояснює на прикладі казки «Спляча красуня» значення поняття «мандрівний сюжет» літературного твору; коментує фінальну частину казки;
визначає за характерними особливостями тип цієї казки (чарівна).
6
2
Дж. Р. Кіплінг. Індія: культура, звичаї, традиції та природа джунглів в житті й творчості автора. Казка  «Ріккі-Тіккі-Таві» - історія одного хороброго мангуста. Образ Ріккі-Тіккі-Таві. Риси характеру. Образ Нага та його подруги Нагайни. «Війна» мангуста зі зміями. 
Учень (учениця):
розповідає  про життя й творчість Р.Кіплінга;
відтворює зміст прочитаної казки;
характеризує головного героя на основі його вчинків,
пояснює, що головний герой здійснив справжній подвиг, знищивши найнебезпечніших ворогів людини – змій.
7
2
Д. Н. Мамин-Сибіряк. «Сіра шийка». Природа та її закони в казці. Образ Сірої Шийки. Боротьба скаліченої качечки за своє життя. Роль пейзажних замальовок  у творі.
Учень (учениця):
відтворює зміст прочитаної казки; розуміє роль пейзажних замальовок у творі;
передає свій настрій, враження від прочитаного;
визначає тему казки; називає її героїв та дає їх коротку характеристику.
8
2
О.  Кірога. «Гігантська черепаха». Відомості про іспанського письменника та його творчість. Зображення в казці тісного зв’язку світу Людей зі світом Тварин. Образ Черепахи. Перебування Людини на межі життя та смерті.
Учень (учениця):
розповідає про іспанського письменника-казкаря;
розуміє й пояснює ідейний задум автора;
висловлює особисте ставлення до проблеми, порушеної в казці;
визначає художні засоби змалювання образу черепахи.
9
2
П. Бажов. «Срібне копитце». Відомості про російського письменника-казкаря. Збірка «Уральські скази». Казка -бувальщина «Срібне копитце». Система образів казки. Зображення в образі дівчинки Даринки системи вірувань народу.
Учень (учениця): розповідає про життя й творчість російського письменника-казкаря
П. Бажова;
 визначає особливості жанру бувальщини (рос. «сказ»); переказує твір від імені одного з героїв; пояснює значення діалектизмів, користуючись «лексичним коментарем»;
визначає роль фольклору в зображенні центральних образів казки.
10
1
Підсумковий урок за вивченими казками європейських письменників. Творча робота за прочитаними казками.
Учень (учениця):
дає визначення поняття «літературна казка»;
 називає найвідоміших письменників-казкарів Європи та їхні твори;
 відтворює зміст прочитаних казок;
розповідає про життя й творчість європейських письменників-казкарів.
11
1
Арабська народна казка «Алі-Баба та сорок розбійників».
Популярність казки в світі. Образ головного героя Алі-Баби та його брата Касима. Засудження в казці жадібності, заздрості та злості. Виховний потенціал твору.
Учень (учениця):
відтворює  зміст прочитаної казки;
висловлює думку про причини популярності сюжету  та образу головного героя Алі-Баби; характеризує головного героя на основі його вчинків, портрету, ставлення до нього інших героїв та порівнює образ Алі-Баби з образом його рідного брата Касима.
12
1
Ненецька народна казка «Володар вітрів».
Образ Котури – володаря вітрів тундри. Уславлення в казці працелюбності, розуму, наполегливості та ін. чеснот дівчини, яка врятувала свій народ від страшної завірюхи.
Учень (учениця):
висловлює особисте ставлення до зображуваного в казці;
характеризує головну героїню;
розуміє особливості вірувань північних народів;
 розкриває виховний потенціал казки.
13
1
В’єтнамська казка «Чарівна перлина». Мудрість в’єтнамського народу, його мрії та сподівання на краще життя. Роль елементів фантастики в сюжеті побутової казки. Образ знедоленої та працьовитої дівчини Уа.
Учень (учениця):
переказує близько до тексту зміст прочитаного твору від імені головного героя (героїні);
визначає головних та другорядних героїв,
визначає тему та пояснює  ідею казки;
називає риси фольклорної казки у творі.
14
1
Російська народна казка у віршах «Іван – та Мар’я» (обробка
Г. В. Калініної).
Притчовий  характер казки. Вірування слов’ян в існування русалок, водяних, чортів та ін. чарівних істот. Майстерне поєднання в казці реальності та фантастики.
Учень (учениця):
розуміє особливості побудови та мови віршованої казки;
визначає  в казці реальне та фантастичне;
висловлює особисте ставлення до головних героїв твору;
демонструє навички виразного читання;
розуміє виховний потенціал твору.
15
2
Румунська казка «Серце матері». Возвеличення материнської любові та самопожертви заради власних дітей. Тема боротьби добра зі злом в казці. Протистояння матері та королеви Богації. Образи дітей Войнічела та Гарнікуци.
Учень (учениця):
дає визначення фольклорної казки;
передає свій настрій та враження від прочитаного;
визначає тему, ідею казки, основні проблеми;
висловлює особисте ставлення до проблем, порушених в творі;
характеризує образ головної героїні на основі її вчинків, поведінки, ставлення до інших героїв.
16
3
І. Франко. «Абу-Касимові капці».
Цікаві сторінки біографії Івана Франка. Літературні казки у творчій спадщині І.Я.Франка. Найпопулярніші казки із збірки «Коли ще звірі говорили».
Незабутня мандрівка до екзотичного Багдада та вир неймовірних пригод багатія Абу-Касима. Диво-капці Абу-Касима. Виховний потенціал твору. Віршована форма казки.
Учень (учениця):
розповідає про цікаві сторінки життя й творчості І.Франка;
демонструє навички виразного читання віршованої казки;
розуміє виховний потенціал твору;
визначає  риси характеру головного героя та роль елементів фантастики у творі.
17
2
О. Пушкін.  «Казка про золотого півника». Короткі відомості про О.С.Пушкіна. Найвідоміші казки Пушкіна. Образ царя Дадона, шамаханської цариці та Золотого Півника в казці. Майстерне поєднання елементів фантастики та реальності.
Учень (учениця):
розповідає про життя й творчість О.С.Пушкіна;
відтворює зміст прочитаного тексту казки;
демонструє  навички виразного читання віршованого твору.
18
1
О. Уайльд.  «Соловей і рожа». Цікаві факти біографії англійського письменника О.Уайльда. Популярні казки автора.
Співвідношення добра, користі та краси в казці. Драматичний зміст твору. Образ Соловейка.
Учень (учениця):
розповідає  про життя й творчість О.Уайльда;
визначає основні проблеми казки;
характеризує головного героя, його духовний світ;
передає свій настрій та враження від прочитаного твору.
19
2
С. Т. Аксаков. «Червоненька квіточка». Коротка історія створення казки. Ствердження всеперемагаючої сили добра, любові, вірності, відданості. Захоплююча історія красуні та чудовиська. Елементи фольклорної казки в творі.
Учень (учениця): відтворює  зміст прочитаного тексту казки;
розповідає історію написання казки С.Аксаковим;
визначає елементи фольклорної казки та пояснює  їхню роль у творі;
характеризує образ головної героїні на основі її вчинків та ставлення до інших героїв.
20
2
С. Я. Маршак. П’єса-казка «Дванадцять місяців». Цікаві факти біографії автора.
Непримиренна боротьба між добром і злом в казці. Засудження людських вад в образах мачухи, дочки-ледащиці, королеви. Уславлення в образі пасербиці найкращих людських чеснот. Особливості побудови та мови драматичного твору.
Учень (учениця): розповідає  про життя й творчість С.Маршака;
висловлює думку про причини популярності казки;
дає визначення поняття «п’єса-казка»;
розуміє особливості побудови драматичного твору.
21
1
Підсумковий урок за вивченими казками. Творча робота.
Учень (учениця):
розрізняє типи казок та називає їхні характерні особливості (риси); дає визначення літературної та народної казки, відтворює зміст прочитаних текстів; характеризує головних героїв;
висловлює особисте ставлення до прочитаних казок.



НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
Кіль-кість годин
Назва розділів, тем
Форма роботи
Форма контролю
1
1
Вступ. Чарівний світ казок.
Літературні (авторські) та фольклорні (народні) казки. Особливості жанру казки. Види (типи) казок. Виховний потенціал.
Складання опорних схем, грона; плану усної відповіді; добір прикладів, що стосуються теми.
Вікторина

8 годин
Літературні казки відомих європейських письменників
(8 годин)


2
1
Відомі збирачі німецьких народних казок брати Грімм.
Цікаві сторінки біографії братів Грімм. Роль діяльності братів у процесі збереження й відродження фольклорних шедеврів німецького народу. Популярні казки братів Грімм.
Складання грона;
написання сенкана.

3
1
Казки братів Грімм. Казка  «Хоробрий шевчик» - одна з найпопулярніших казок, записаних братами. Образ головного героя. Виховний потенціал казки.
Виразне читання тексту казки; складання плану усної характеристики героя.

4
1
Казки братів Грімм. Казка «Стоптані черевички». Реальне та фантастичне в казці.
Виразне читання тексту казки; словникова робота;
стислий усний переказ змісту казки.

5
1
Г. К. Андерсен.  Короткі відомості про життя й творчий шлях автора. Найпопулярніші казки Андерсена. Казка «Дикі лебеді».
Презентація учнями виконаного випереджувального завдання; виразне читання тексту казки.

6
1
Казка Г. К. Андерсена «Дикі лебеді».
Боротьба добра та зла – рушійна сила сюжету казки. Образна система. Протистояння Елізи злій та жорстокій мачусі.
Добір цитатного матеріалу до образу героїні; читання ключових епізодів.
Написання фанфіка на основі прочитаної казки.
7
1
Сельма Лагерлеф. Життя та творчість письменниці. Популярні казки.
Казка «Дивовижні мандри  Нільса Гольгерсона з дикими гусьми». Елементи фольклорної казки в творі.
Виразне читання тексту казки; читання в особах; робота зі «словничком».

8
1
Сельма Лагерлеф. Казка «Дивовижні мандри  Нільса Гольгерсона з дикими гусьми». Засудження в образі головного героя неробства, лінощів, неуцтва. Казкове перетворення й мандри Нільса – можливість усвідомити власні помилки.
Добір цитат для характеристики головного героя; складання схеми-маршруту подорожі Нільса.
Написання фанфіка на основі прочитаної казки.

9
1
Шарль Перро. Цікаві сторінки біографії французького казкаря. Найпопулярніші казки. Казка «Спляча красуня». Майстерне поєднання реальності з фантастикою. Щасливий фінал твору.
Читання епізодів казки; слухання аудіозапису казки.
Створення ілюстрацій (коміксів) за змістом казки.

8 годин
В світі друзів наших менших
(8 годин)


10
1
Дж. Р. Кіплінг. Цікаве про письменника. Індія: культура, звичаї, традиції та природа джунглів в житті й творчості автора. Казка  «Ріккі-Тіккі-Таві» - історія одного хороброго мангуста.
Презентація учнями виконаного випереджувального завдання; робота з лексичним коментарем, читання епізодів  казки.

12
1
Казка  «Ріккі-Тіккі-Таві». Образ Ріккі-Тіккі-Таві. Риси характеру. Образ Нага та його подруги Нагайни. «Війна» мангуста зі зміями.
Складання гроно «Ріккі-Тіккі-Таві»,
читання епізодів казки; читання в особах.
Стислий переказ кульмінацій-ного епізоду казки.
13
1
Д. Н. Мамин-Сибіряк.  «Сіра шийка». Природа та її закони в казці. Роль пейзажних замальовок  в творі.
Виразне читання тексту казки; складання плану розповіді про головну героїню.

14
1
Д. Н. Мамин-Сибіряк. «Сіра шийка». Образ Сірої Шийки. Боротьба скаліченої качечки за своє життя. Ключові епізоди казки.
Робота зі «словничком», аналіз прочитаного ключового епізоду.
Усна розповідь про  Сіру Шийку (за планом);
написання фанфіка на основі прочитаної казки.
15
1
О. Кірога. «Гігантська черепаха». Відомості про іспанського письменника та його творчість. Зображення в казці тісного зв’язку світу Людей зі світом Тварин.
Читання й аналіз тексту казки.

16
1
О. Кірога. «Гігантська черепаха». Образ Черепахи. Перебування Людини на межі життя та смерті.
Читання епізодів казки; добір цитат до образу Черепахи.
Створення ілюстрацій (коміксів) за змістом казки.
17
1
П. Бажов. «Срібне копитце». Відомості про російського письменника-казкаря. Збірка «Уральські скази». Казка -бувальщина «Срібне копитце».
Робота з лексичним коментарем; виразне читання тексту казки;
усний переказ уривка казки.

18
1
П. Бажов. «Срібне копитце». Система образів казки. Зображення в образі дівчинки Даринки системи вірувань народу. 
Робота з таблицею «Реальне й фантастичне в казці».
Написання листа героїні казки Даринці.
19
1
Підсумковий урок за вивченими казками європейських письменників.
Колективна та індивідуальна робота.
Вікторина.

6 годин
Мудрість народної казки
(6 годин)


20
1
Арабська народна казка «Алі-Баба та сорок розбійників»
Популярність казки в світі. Образ головного героя Алі-Баби та його брата Касима. Засудження в казці жадібності, заздрості та злості. Виховний потенціал твору.
Порівняльна характеристика братів Касима та Алі-Баби; читання ключового епізоду твору.
Написання «вільного листа» на визначену тему.
21
1
Ненецька народна казка «Володар вітрів».
Образ Котури – володаря вітрів тундри. Уславлення в казці працелюбності, розуму, наполегливості та ін. чеснот дівчини, яка врятувала свій народ від страшної завірюхи.
Робота з лексичним коментарем;  Читання тексту казки; усна характеристика героїв казки.

22
1
В’єтнамська народна казка «Чарівна перлина». Мудрість в’єтнамського народу, його мрії та сподівання на краще життя. Роль елементів фантастики в сюжеті побутової казки. Образ знедоленої та працьовитої дівчини Уа.
Складання гроно «дівчина Уа»; епізодичне читання змісту казки.
Переказ казки за самостійно складеним планом.
23
1
Російська народна казка у віршах «Іван – та Мар’я» (обробка Г.В.Калініної).
Притчовий  характер казки. Вірування слов’ян в існування русалок, водяних, чортів та ін. чарівних істот. Майстерне поєднання в казці реальності та фантастики.
Робота  із  «словничком»; виразне читання тексту казки.
Відповіді на поставлені вчителем запитання.
24
1
Румунська народна казка «Серце матері». Возвеличення материнської любові та самопожертви заради власних дітей.
Читання й аналіз тексту казки; робота в групах (виконання творчого завдання).

25
1
Румунська народна казка «Серце матері». Тема боротьби добра зі злом в казці. Протистояння матері та королеви Богації. Образи дітей Войнічела та Гарнікуци.
Складання сенкана «Мати», «Богація», читання епізодів казки.
Написання фанфіка на основі прочитаної казки;
складання цитатного плану змісту казки.

10 годин
Казка вчить, як на світі жити
(10 годин)


26
1
І. Франко. «Абу-Касимові капці».
Цікаві сторінки біографії Івана Франка. Літературні казки у творчій спадщині І.Я.Франка. Найпопулярніші казки із збірки «Коли ще звірі говорили» .
Складання грона «Іван Франко», індивідуальне опрацювання життєпису автора.

27
1
І. Франко.  «Абу-Касимові капці».
Незабутня мандрівка до екзотичного Багдада та вир неймовірних пригод багатія Абу-Касима. Диво-капці Абу-Касима .
Робота  із  «словничком»; виразне читання тексту казки.

28
1
І. Франко.  «Абу-Касимові капці».
Незабутня мандрівка до екзотичного Багдада та вир неймовірних пригод багатія Абу-Касима. Виховний потенціал твору. Віршована форма казки.
Характеристика головного героя казки; складання «списку пригод» Абу-Касима.
Твір-мініатюра на основі прочитаного.
29
1
О. Пушкін. «Казка про золотого півника». Короткі відомості про О.С.Пушкіна. Образ царя Дадона, шамаханської цариці та Золотого Півника в казці.
Складання грона «Пушкін»; виразне читання тексту казки; робота з лексичним коментарем.

30
1
О. Пушкін. «Казка про золотого півника». Майстерне поєднання елементів фантастики та реальності в казці. Найвідоміші казки Пушкіна.
Робота з таблицею «Реальне й фантастичне в казці».
Читання напам’ять  уривка казки.
31
1
О. Уайльд. «Соловей і рожа». Цікаві факти біографії англійського письменника О.Уайльда. Популярні казки автора.
Співвідношення добра, користі та краси в казці. Драматичний зміст твору. Образ Соловейка.
Індивідуальне опрацювання життєвого шляху письменника (презентація учнями виконаного випереджувального завдання), складання грона «Уайльд».
Написання фанфіка на основі прочитаної казки.
32
1
С. Т. Аксаков. «Червоненька квіточка». Коротка історія створення казки. Захоплююча історія красуні та чудовиська.
Виразне читання тексту казки, складання запитань за змістом прочитаного.

33
1
С. Т. Аксаков. «Червоненька квіточка». Ствердження всеперемагаючої сили добра, любові, вірності, відданості. Елементи фольклорної казки в творі.
Робота з описами природи в казці, визначення їх ролі й місця в творі.
Виконання тестових завдань;
створення ілюстрацій за змістом казки.
34
1
С. Я. Маршак. П’єса-казка «Дванадцять місяців». Цікаві факти біографії автора. Особливості побудови та мови драматичного твору. Непримиренна боротьба між добром і злом в казці.
Творча робота: добір інформації про С.Маршака для «учнівської Вікіпедії».

35
1
С. Я. Маршак. П’єса-казка «Дванадцять місяців».  Засудження людських вад в образах мачухи, дочки-ледащиці, королеви. Уславлення в образі пасербиці найкращих людських чеснот.
Виразне читання казки-п’єси в особах; усна характеристика головних дійових осіб.
Виконання творчого завдання.
21
1
Підсумковий урок за вивченими казками.
Колективна та індивідуальна робота.
Написання твору за прочитани-
ми казками на одну з обраних тем (або написання власної казки).


ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА

1.                  Грицай М. С., Бойко В. Г., Дунаєвська Л. Ф. Українська народнопоетична творчість / М. С. Грицай, В. Г. Бойко, Л.Ф. Дунаєвська. – К., 1983. – 112 с.
2.                  Ісаєва О. Дещо про читацьку культуру та шляхи зацікавлення книгою / О. Ісаєва.  – К., 1998. – 19 с.
3.                  Куцінко О. Г. Професійний довідник учителя літератури / О. Г. Куцінко.  – Харків : «Видавнича група «Основа», 2012. – 69 с.
4.                  Літературознавчий словник-довідник. – К., 1997. – 56 с.
5.                  Література і фантазія / укл. Л. Стрельцова. – М., 1992. – 37 с.
6.                  Мартинець А. Сучасний урок зарубіжної літератури / А. Мартинець.  – Х., 2005. – 64 с.
7.                  Прометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання / О. Пометун, Л. Пироженко.  – К., 2005. – 48 с.
8.                  Пропп  В. Ю. Міфологія казки. Історичні корені чарівної казки / В. Ю. Пропп. - М., 2000. – 51 с.
9.                  Соколов Д. Ю. Казки і казкотерапія / Д. Ю. Соколов. – М., 2000. – 21 с.
10.              Фесюкова Л. Б. Виховання казкою / Л. Б. Фесюкова. – Харків, 1996. – 17 с.
11.              Франц Л. М. Психологія казки. Тлумачення чарівних казок / Л. М. Франц. – СПб, 1998. – 39 с.
12.              Розвиток творчої уяви в процесі роботи над казками. [Електронний ресурс]  - Режим доступу : http://ua-referat.com/
13.               Мультиплікаційний фільм «Хоробрий шевчик» (за мотивами казки братів Грімм) [Електронний ресурс].   – Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=FkdkzwVGvLc
14.              Мультиплікаційний фільм (за мотивами казки Андерсена) «Дикі лебеді» [Електронний ресурс].   - Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=GwVIZ3WOQiE
15.              Мультиплікаційний фільм «Зачарований хлопчик» (за мотивами казки Сельми Лагерлеф «Дивовижні мандри  Нільса Гольгерсона з дикими гусьми») [Електронний ресурс].   - Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=CU5PsW3f9So
16.              Мультиплікаційний фільм (за мотивами казки Шарля Перро) «Спляча красуня» [Електронний ресурс].   - Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=asecmb13qs4
17.              Мультиплікаційний фільм-казка «Ріккі-Тіккі-Таві» (за мотивами казки Киплінга) [Електронний ресурс].  - Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=ar-lv03ElXI
18.              Мультиплікаційний фільм за мотивами казки Д. Н. Мамина-Сибіряка «Сіра шийка». [Електронний ресурс].  - Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=WWUUxjAFd3U
19.              Орасіо Кірога «Гігантська черепаха». [Електронний ресурс]  (Інтернет-журнал). - Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=ElSVsSBqNds
20.              Мультиплікаційний фільм за мотивами казки П. Бажова «Срібне копитце». [Електронний ресурс].  - Режим доступу :
21.              Мультиплікаційний (ляльковий) фільм за мотивами народної арабської казки «Алі-Баба та сорок розбійників [Електронний ресурс]  » .- Режим доступу :
22.              Мультиплікаційний (ляльковий) фільм за мотивами народної ненецької казки «Володар вітрів» [Електронний ресурс].-Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=_fuVnfeBj1c
23.              Мультиплікаційний фільм «Казка про золотого півника». [Електронний ресурс].  - Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=4ZVm8pnTj_4
24.              Аудіокнига. О.Уайльд «Соловей і рожа» (казка). [Електронний ресурс].   - Режим доступу :  https://www.youtube.com/watch?v=FjmettEaUPA
25.               Мультиплікаційний фільм «Червоненька квіточка» (за мотивами казки С.Аксакова) [Електронний ресурс].  - Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=xGIIsRl--UA
26.              Мультиплікаційний фільм «Дванадцять місяців» (за мотивами п’єси-казки С.Маршака). [Електронний ресурс].  - Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=xIydib54W3A


РЕКОМЕНДОВАНІ ТВОРИ ДЛЯ УЧНІВ

1.  Брати Грімм.  «Хоробрий шевчик».
2.  Брати Грімм.  «Стоптані черевички».
3.  Г. К. Андерсен.   «Дикі лебеді».
4.  Сельма Лагерлеф.  «Дивовижні мандри  Нільса Гольгерсона з дикими гусьми».
5.  Шарль Перро. «Спляча красуня».
6.  Дж. Р. Кіплінг. Казка  «Ріккі-Тіккі-Таві».
7 .  Д. Н. Мамин-Сибіряк «Сіра шийка».
8.  О. Кірога «Гігантська черепаха».
9.  П. Бажов «Срібне копитце».
10.  Арабська народна казка «Алі-Баба та сорок розбійників».
11.  Ненецька народна казка «Володар вітрів».
12.  В’єтнамська казка «Чарівна перлина».
13.  Російська народна казка у віршах «Іван – та Мар’я» (обробка Г. В. Калініної).
14. Румунська казка «Серце матері».
15.  І. Франко «Абу-Касимові капці».
16.  О. Пушкін «Казка про золотого півника».
17.  О. Уайльд «Соловей і рожа».
18.  С. Т.  Аксаков «Червоненька квіточка».
19.  С. Я. Маршак. П’єса-казка «Дванадцять місяців».