КАЗКОВА МОЗАЇКА:
навчальна програма
факультативного курсу
для учнів 5 класу
Костенко Ольга Володимирівна,
учитель зарубіжної літератури
комунального закладу
Миронівська
загальноосвітня школа I-III ступенів №3;
Майсус Лариса Георгіївна,
учитель зарубіжної літератури
Миронівського НВК;
Тітлова Валентина Іванівна, завідувач РМК
Миронівської районної ради
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Програма факультативного курсу «Казкова мозаїка» для учнів 5 класу має
сприяти розвитку літературної освіти, розширенню читацького світогляду
школярів, які починають вивчати новий предмет «Зарубіжна література». Цей курс
допоможе вчителю-предметнику прилучити п’ятикласників до читання, формувати мовленнєву й
читацьку культуру, комунікативну та літературну компетентності, гуманістичний
світогляд, естетичні смаки й ціннісні орієнтації.
Актуальність факультативного
курсу полягає в тому, що об’єктом вивчення є казка – найпривабливіший
для дітей цього віку жанр і один із найбільш ефективних
засобів виховання високої моралі, активної громадянської позиції, формування
характеру, усвідомлення істин, відчуття добра і зла. Учні матимуть можливість
долучитися до кращих зразків жанру, відкрити у них різноманітність і повноту
навколишнього світу, широту людської фантазії. Програма укладена за принципом
доповнення і поглиблення навчального матеріалу курсу «Зарубіжна література» для
5 класу. Тексти для читання добираються, враховуючи обсяг твору та читацькі
інтереси дітей цього віку.
Основна
мета курсу – розширення
знань п’ятикласників про народну і
літературну казку, формування основних
умінь і навичок роботи з художнім твором, початкових уявлень
про творчість письменників, жанр казки, елементи її змісту і форми,
виховання інтересу до читання.
Факультативний
курс «Казкова мозаїка» має вирішувати такі завдання:
-
навчати учнів розуміти специфіку літератури як мистецтва слова, сприймати
літературний твір як естетичне явище у нерозривній єдності форми і змісту,
визначати національну своєрідність і загальнолюдську значущість художніх творів;
-
розвивати усне і писемне мовлення школярів, критичне мислення, естетичний
смак;
-
формувати навички аналізу літературного твору, потребу в систематичному
читанні художніх творів, здатність насолоджуватися мистецтвом
слова;
-
мотивувати активну навчальну та читацьку діяльність учнів;
-
розширювати їхній читацький досвід;
-
виховувати повагу до духовних скарбів людства, увагу до творчості митців.
Особливістю
даного факультативного курсу є те, що всі теоретико-літературознавчі поняття
розглядаються на уроках зарубіжної літератури, а паралельно на факультативних
заняттях закріплюються під час роботи з додатковими творами, при виконанні
практичних завдань. Такий підхід дозволить краще засвоїти складний і принципово
новий для п’ятикласників матеріал, допоможе глибше опанувати курс зарубіжної
літератури і сприятиме читацькій активності. А це, в свою чергу, дасть
можливість розвинути мовну культуру п’ятикласників, які дуже люблять
висловлюватися, однак їм бракує активного словникового запасу та лінгвістичної
грамотності.
Учителю особливу увагу потрібно
зосередити на формуванні умінь і навичок роботи з художнім твором,
аргументованого висловлювання. Діяльність повинна будуватися на основі
принципів творчої співпраці з учнями, головною формою роботи і оцінювання знань
учнів має бути діалог. Програма курсу складається з 2 розділів. Він
розрахований на один рік навчання, його зміст реалізується протягом 35 годин (1
год. на тиждень).
Результатами факультативного курсу «Казкова мозаїка» мають
стати:
·
зацікавленість
учнів літературою як явищем мистецтва слова;
·
всебічний розвиток,
духовне збагачення особистості;
·
розширення знань
учнів щодо теми «Казка»;
·
допомога учням в
осмисленні, поглибленні знань про особливості літературного твору;
·
формування навичок аналізу літературного твору;
·
розвиток
естетичного смаку, творчого мислення, уяви про сприйняття та оцінку художнього
твору;
·
розвиток
творчих здібностей і комунікативних
компетентностей учнів;
·
формування
гуманістичного світогляду.
ЗМІСТОВА
ЧАСТИНА
35
год. на рік, 1 год. на тиждень
№
|
Кіль-кість годин
|
Зміст
|
Вимоги до рівня
підготовки
|
1
|
1
|
Вступ. У казці – увесь світ. Фольклорна
казка. Боротьба добра зі злом – головна тема фольклорної казки. Зв’язок
казки із старовинними обрядами і міфами. Класифікація казок.
|
Учень (учениця):
дає визначення поняття «казка»;
називає основні види казок;
пояснює причини їх виникнення, наявність мандрівних сюжетів;
наводить приклади народних казок.
|
2
|
1
|
Казки про тварин як один із найдавніших
різновидів казки. Алегоричний зміст казкових образів. Шотландська народна
казка «Лисиця і яструб».
|
Учень
(учениця): характеризує
один із найдавніших різновидів казки – казки про тварин; стисло
переказує казку;
пояснює алегоричний зміст
казкових образів.
|
3
|
2
|
Поетика чарівної казки. Особливості східної
казки. Книга «Тисяча і одна ніч». «Чарівна лампа Аладдіна». Звеличення
простої людини, яка не боїться труднощів і перемагає зло.
|
Учень
(учениця): називає
характерні риси чарівної казки; розуміє своєрідність східних казок; розповідає
про пригоди Аладдіна; висловлює
особисте ставлення до героя.
|
4
|
2
|
Брати Грімм. Старовинні легенди,
їхнє відлуння в казковому жанрі. Уславлення любові до праці та інших людських
чеснот у казці «Пані Метелиця».
|
Учень
(учениця):
розповідає про діяльність відомих фольклористів - братів Грімм;
стисло відтворює зміст казки;
висловлює враження і власне
ставлення до подій і поведінки героїв.
|
5
|
1
|
Російська народна казка
«Морозко». Моральні принципи народного світогляду.
|
Учень
(учениця):
розкриває гуманістичний зміст
казки, моральні цінності, втілені в ній;
стисло переказує твір;
визначає головну думку
твору; розкриває національний
колорит.
|
6
|
1
|
Російська народна казка
«Василиса Прекрасна». Уславлення у казці
кращих людських якостей: доброти, мудрості, вірності, працьовитості.
Подолання всіх випробувань долі і перемога добра над злом у творі.
|
Учень
(учениця):
переказує зміст казки;
характеризує головних героїв; висловлює особисте ставлення до них; пояснює,
за яких умов можлива перемога добра над злом.
|
7
|
1
|
Словацька народна казка
«Золотоволоска». Звеличення у казці людської доброти, любові та засудження зла і
жорстокості. Взаємозв’язок людини і природи у творі.
|
Учень
(учениця):
стисло переказує зміст твору;
наводить приклади звеличення у казці людських чеснот; наводить
приклади взаємозв’язку людини і природи у казці.
|
8
|
1
|
Білоруська народна казка
«Хведір Набилкін та богатирі». Відображення у казці високих моральних якостей
білорусів. Розум і винахідливість – головні помічники у боротьбі зі злом.
|
Учень
(учениця):
розповідає про головного героя та його пригоди; висловлює власну
думку щодо подвигів Хведора Набилкіна; доводить, що головними
помічниками у боротьбі зі злом мають бути розум і винахідливість.
|
9
|
1
|
Побутові казки. Любов до праці,
мудрість, доброта, кмітливість – типові чесноти героїв побутових казок.
Стосунки між людьми в українському та світовому фольклорі. Англійська
народна казка «Розумна жінка».
|
Учень
(учениця): називає
характерні риси побутової казки; стисло відтворює зміст казки
«Розумна жінка»;
робить висновок про типові чесноти
героїв казок даного виду; порівнює стосунки між людьми в українському
та світовому фольклорі; розкриває національний колорит казки.
|
10
|
1
|
Казкова веселка. Узагальнення та
систематизація знань за темою «Фольклорна казка».
|
Учень
(учениця):
знає зміст вивчених казок;
визначає головну думку,
характеризує казкових персонажів; висловлює
враження і власне ставлення до подій і героїв.
|
11
|
2
|
За що ми цінуємо літературні
казки? Особливості літературної казки.
«Казки – зовсім не витребеньки...» Шарль Перро. Художня своєрідність його
казок. Збірка «Казки моєї матусі Гусині». Здоровий практицизм, живий розум,
спритність і кмітливість – головні якості героїв казки Ш. Перро «Кіт у
чоботях».
|
Учень (учениця):
пояснює роль казки у житті;
дає визначення терміну «літературна
казка»;
розуміє поняття «автор
літературного твору»;
пояснює різницю між фольклорною
казкою і літературною; виявляє особливості
побудови казок Ш.Перро;
переказує
художній твір; на основі цитат характеризує персонажів казки; висловлює
особисте ставлення до них.
|
12
|
3
|
Казкар міста Оденсе. Вплив народної
данської казки на формування письменника. Поєднання побутовості і фантастики
у творах Ганса Крістіана Андерсена. «Снігова королева». Герда і Кай,
їхні пригоди. Засоби характеристики персонажів у творі. Торжество щирих
людських стосунків у казці.
|
Учень
(учениця): переказує
текст казки «Снігова королева»; виявляє прихований зміст;
дає
визначення
поняття «тема», розкриває його на
прикладі казки; розуміє значення
антитези як основи побудови твору; характеризує
головних героїв на основі їхніх вчинків.
|
13
|
2
|
Фольклорні джерела казки В. Гауфа «Гаданий принц». Обробка письменником
арабських народних казок. Східний колорит у казці «Гаданий принц». Торжество
справедливості як провідна думка казки . Характеристика образів Лабакана та
Омара.
|
Учень
(учениця):
називає факти з життя і творчості письменника; переказує
текст казки «Гаданий принц»; називає ознаки чарівної казки, знаходить
приклади в тексті;
визначає особливості східного
колориту в казці;
характеризує героїв на основі їхніх
вчинків;
висловлює власну думку про них.
|
14
|
2
|
Гуманістичне звучання і
поетична піднесеність ліричних казок
О. Уайльда.
Як жити:
заради насолоди чи самовіддано? Оспівування
доброчинності, уславлення людяності і любові у казці «Щасливий принц».
|
Учень
(учениця):
розповідає про життя письменника, називає його твори;
визначає
головну думку твору; розкриває його гуманістичний зміст; характеризує
персонажів з використанням цитат; висловлює власну позицію щодо
прочитаного; зіставляє свої погляди з авторськими.
|
15
|
2
|
Добрий казкар із Риму. Незвичайні вигадки і
веселі повчання у «Казках по телефону» Джанні Родарі. «Людина, яка хотіла вкрасти Колізей»,
«Як один перукар купив місто Стокгольм» та ін.
|
Учень
(учениця):
розповідає про життя і творчість Дж.Родарі;
переказує зміст казок; дає характеристики казкових героїв, оцінює
їхні вчинки; розкриває моральні цінності, які утверджуються в
казках.
|
16
|
3
|
Обробка
С. Маршаком казки видатної чеської
письменниці
Б. Нємцової «Дванадцять місяців». Казкові мотиви у
п’єсі. Протиставлення образів пасербиці –
з одного боку, та мачухи і її рідної доньки – з
другого як втілення боротьби добра і зла. Підлабузництво підлеглих та
необмежена влада – головні причини спотворення характеру принцеси. Особливості
драматичного твору.
|
Учень
(учениця):
розповідає про життя і творчість
С. Я. Маршака; називає ознаки
драматичного твору; дає визначення понять «драматичний твір, «діалог»,
«монолог», «ремарка»;
розкриває
моральний зміст казки;
дає оцінку людським якостям
персонажів з огляду їхніх вчинків, ставлення до роботи, інших людей;
добирає цитатний матеріал для
характеристики героїв.
|
17
|
2
|
Світ казок
О. С. Пушкіна. Народнопоетична основа «Казки про
попа і про робітника його Балду». Уславлення працьовитості, винахідливості як
найхарактерніших рис представників
народу.
|
Учень
(учениця):
називає факти з життя поета;
визначає особливості віршованого
твору; встановлює зв’язок
народної та літературної казок; стисло переказує зміст твору;
здійснює
порівняльну характеристику персонажів, опираючись на цитати з твору;
з’ясовує авторське відношення
до героїв.
|
18
|
2
|
Диво напередодні Нового року. Світ добра і
краси, фантазії і мрії. Ернест Теодор Амадей Гофман. «Лускунчик і
Мишачий король». Гімн людській доброті, милосердю, щедрості та
доброзичливості. Поєднання реалістичного (побутового) і фантастичного в казці.
|
Учень
(учениця): розповідає про
життя і творчість письменника; визначає жанрові особливості казки,
фантастичні та реалістичні елементи у ній;
дає
визначення понять «тема», «ідея», розкриває їх у творі; оцінює
вчинки героїв, аргументує свою точку зору;
знаходить
в тексті цитати, які ілюструють ставлення автора казки до героїв.
|
19
|
2
|
Протиставлення справжньої
краси, багатства душі красі зовнішній у казці У. Діснея «Білосніжка та семеро
гномів». Зображення у казці вірності, віри в перемогу любові й добра.
|
Учень
(учениця):
називає мультиплікаційні твори У. Діснея; виявляє особливості
інтерпретації казкових образів; переказує текст казки та виділяє
в ньому тему та ідею; характеризує
героїв на основі їхніх вчинків, ставлення до них оточуючих, авторської
оцінки; спираючись на текст, доводить, що істинною красою є багатство
душі, щирість, доброта.
|
20
|
1
|
Захаріас Топеліус – відомий
фінський письменник. «Казка про старого гнома». Замок та його мешканці.
Жадібність та «довгий язик» - причини нещасть людей.
|
Учень
(учениця):
називає факти з життя письменника; розповідає про свої
враження від казки; переказує текст; пояснює ідею твору; дає
характеристику персонажів, опираючись на цитати.
|
21
|
1
|
Латиський письменник
Імант Зієдоніс та його збірка
«Кольорові казки». «Синя казка». Якого кольору мрії? «Сіра казка».
Барвисті веселки із сірої дощової хмари.
|
Учень (учениця):
висловлює враження від особи письменника та його казок;
формулює тему та ідею кожної
казки; виявляє художньо-виражальні засоби,
які використовує автор;
демонструє вміння бачити в
довкіллі прекрасне в процесі виконання завдань творчого характеру.
|
22
|
1
|
У країні літературних героїв. Урок
узагальнення і систематизації знань з теми «Літературна казка».
|
Учень
(учениця):
знає зміст вивчених казок;
визначає
головну думку,
характеризує казкових персонажів; висловлює
враження і власне ставлення до подій і героїв.
|
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ
ПЛАНУВАННЯ
№ уроку
|
Назва розділів, тем
|
Форма роботи
|
Форма контролю
|
1
|
Вступ. У казці – увесь світ. Фольклорна казка. Боротьба добра зі злом –
головна тема фольклорної казки. Зв’язок казки із старовинними обрядами і
міфами. Класифікація казок.
|
Конкурс знавців фольклорної казки. Порівняння фольклорних казок
народів світу з українськими. Робота в
творчих групах з таких питань: Навіщо потрібно вивчати фольклор? У чому полягає головний конфлікт
народної казки?
|
|
2
|
Казки про тварин як один із найдавніших різновидів казки. Алегоричний
зміст казкових образів. Шотландська народна казка «Лисиця і яструб».
|
Усний диктант «Упізнай за ознаками вид казки». Робота в творчих групах:
підготувати інсценізацію казки.
|
|
3
|
Поетика чарівної казки. Особливості східної казки. Книга «Тисяча і одна
ніч». «Чарівна лампа Аладдіна».
|
Бесіда з елементами коментованого читання. Перегляд та обговорення м/ф за
мотивами казки.
|
Інсценізація уривків з казки «Чарівна лампа Аладдіна».
|
4
|
«Чарівна лампа Аладдіна». Звеличення простої людини, яка не боїться труднощів і
перемагає зло.
|
Літературна вікторина «Чи уважні ви читачі?» Переказ твору від імені
головного героя. Колективне складання простого плану характеристики образу на
основі підготовлених запитань учителя.
Обговорення варіантів
продовження казки.
|
|
5
|
Брати Грімм. Старовинні легенди, їхнє відлуння в казковому жанрі. «Пані Метелиця».
|
Виразне читання казки в особах.
Робота в мікрогрупах: обговорити ряд запитань та дати відповіді на
них. Питання для обговорення: Чим відрізняються німецька казка «Пані
Метелиця» та українська казка «Дідова дочка і бабина дочка»? Чому в різних народів є схожі
казки?
|
Написання сценарію фільму за мотивами казок братів Грімм.
|
6
|
Уславлення любові до праці та
інших людських чеснот у казці «Пані Метелиця».
|
Складання порівняльної характеристики головних персонажів казки у вигляді
таблиці. Робота з текстом в
мікрогрупах: знайти приклади працьовитості головної героїні та ледарства
рідної доньки вдови. Словесне малювання: створити портретну
характеристику кожного з героїв казки.
|
|
7
|
Російська народна казка «Морозко». Моральні принципи
народного світогляду.
|
Стислий переказ твору.
Перегляд та обговорення фрагментів х/ф за мотивами казки. Інсценізація окремих
фрагментів казки.
|
|
8
|
Російська народна казка «Василиса Прекрасна». Уславлення у казці кращих
людських якостей: доброти, мудрості, вірності, працьовитості. Подолання всіх
випробувань долі і перемога добра над злом у творі.
|
Бесіда за прочитаною казкою, з'ясування її теми, головної думки. Характеристика персонажів за
поданим планом. Анкетування
«Наскільки сучасними є вимоги до казкових героїв?»
|
|
9
|
Словацька народна казка «Золотоволоска». Звеличення у казці людської
доброти, любові та засудження зла і жорстокості. Взаємозв’язок людини і
природи у творі.
|
Переказ казки від імені головного героя. Самостійне складання простого
плану характеристики образу головного героя. Робота в мікрогрупах: виявити
приклади взаємозв'язку людини і природи в творі.
|
|
10
|
Білоруська народна казка «Хведір Набилкін та богатирі». Відображення у казці
високих моральних якостей білорусів. Розум і винахідливість – головні
помічники у боротьбі зі злом.
|
Стислий переказ твору.
Словесне малювання: створення портретної характеристики головного
героя казки.
Розподільчий диктант: риси характеру записати у дві колонки («Хведір
Набилкін» та «Справжній герой»).
Міні-диспут «Яким повинен бути справжній герой?»
|
Вернісаж літературних героїв.
|
11
|
Побутові казки. Любов до праці, мудрість,доброта, кмітливість – типові
чесноти героїв побутових казок. Стосунки між людьми в українському та
світовому фольклорі. Англійська народна казка «Розумна жінка».
|
Стислий переказ твору.
Самостійне складання простого плану казки. Робота в мікрогрупах: скласти
тести для виявлення змісту казки; сформулювати основні ознаки побутової казки.
|
|
12
|
Казкова веселка. Узагальнення та систематизація знань за темою
«Фольклорна казка».
|
Виконання різнорівневих завдань.
|
Тестування, встановлення співвідношень, відповіді на запитання.
|
13
|
За що ми цінуємо літературні казки? Особливості літературної казки.
«Казки – зовсім не витребеньки...» Шарль Перро. Художня своєрідність
його казок. Збірка «Казки моєї матусі Гусині». «Кіт у чоботях».
|
Вікторина «Сторінками казок Ш. Перро». Створення порівняльної
схеми-таблиці «Літературна і фольклорна казки». Бесіда з елементами коментованого
читання. Розв'язання
кросворду.
|
|
14
|
Здоровий практицизм, живий розум, спритність і кмітливість – головні
якості героїв казки Ш. Перро «Кіт у
чоботях».
|
Презентація казки з опорою на власні ілюстрації. Переказ ключових епізодів казки. Перегляд фрагментів мультфільму «Кіт у
чоботях» та їх обговорення.
|
|
15
|
Казкар міста Оденсе. Вплив народної данської казки на формування
письменника. Поєднання побутовості і фантастики у творах Г. К. Андерсена. «Снігова королева».
|
Усна подорож книжковою виставкою. Вікторина «Упізнай героя за
реплікою». Робота у творчих групах:
розбити текст казки на епізоди та до кожного підібрати епіграф із
запропонованого переліку, пояснити свій вибір.
|
|
16
|
Герда і Кай, їхні пригоди. Засоби характеристики персонажів у творі.
|
Переказ казки від імені одного з героїв: «У володіннях Снігової
королеви», «Як я шукала Кая?»
Складання плану характеристики літературного героя. Робота над деталями твору,
що розкривають образи головних героїв. Створення детальної карти
подорожі Герди.
|
|
17
|
Торжество щирих людських стосунків у казці Г. К. Андерсена «Снігова
королева».
|
Конкурс аплікацій і малюнків за мотивами казки «Снігова королева».
Перегляд фрагментів кінофільму за
мотивами казки та їх обговорення.
Інсценізація у творчих групах окремих епізодів казки.
|
Інсценізація уривків з казки
«Снігова королева».
|
18
|
Фольклорні джерела казки В. Гауфа «Гаданий принц». Обробка
письменником арабських народних казок.
Східний колорит у казці.
|
Інтерв'ю з автором.
Переказ ключових епізодів казки. Вікторина «Знайди в тексті…»
|
|
19
|
Торжество справедливості як провідна думка казки В. Гауфа «Гаданий
принц». Характеристика образів Лабакана та Омара.
|
Характеристика образів Омара і Лабакана за допомогою прийому «Прокрустове
ложе». З'ясування особистих позицій учнів стосовно центральної проблеми твору
за допомогою технології «Мікрофон».
Рольова гра «Діалог з героями казки».
|
|
20
|
Гуманістичне звучання і поетична піднесеність ліричних казок О.Уайльда.
«Щасливий принц». Як жити: заради насолоди чи самовіддано?
|
Створення усного виступу «Слово про
О.Уайльда». Усний стислий
переказ твору «Щасливий принц».
Евристична бесіда.
Виконання інтерактивної вправи «Акваріум» за питанням, винесеним у
тему заняття.
|
|
21
|
Оспівування доброчинності, уславлення людяності і любові у казці «Щасливий
принц».
|
Експрес-опитування. Усна
розповідь про героя з цитуванням та переказом окремих фрагментів казки. Створення діафільму на основі малюнків
учнів.
|
|
22
|
Добрий казкар із Риму. Незвичайні вигадки і веселі повчання у «Казках
по телефону» Джанні Родарі.
|
Розповідь про письменника «Яким я уявляю собі Дж.Родарі?» Бесіда з елементами коментованого читання
окремих казок письменника.
|
|
23
|
«Людина, яка хотіла вкрасти Колізей», «Як один перукар купив місто
Стокгольм» та ін.
|
Робота в мікрогрупах: дати відповідь на питання «Казки – це лише цікаві
розповіді для розваги дітлахів чи історії із серйозним змістом?» Конкурс на кращий усний переказ однієї
з казок Дж. Родарі.
|
|
24
|
Обробка С.
Маршаком казки видатної чеської письменниці Б.Нємцової «Дванадцять місяців». Казкові мотиви у
п’єсі. Особливості драматичного твору.
|
Інтерв'ю з письменником. Переказ ключових епізодів п'єси-казки. Літературна вікторина «Кому з
героїв належать ці слова?»
Робота у творчих групах: знайти у казці-п'єсі С. Маршака мотиви народної
словацької казки.
|
|
25
|
Протиставлення образів пасербиці – з одного боку, та мачухи і її рідної
доньки – з другого, як втілення боротьби добра і зла.
|
Робота в групах над описом героя відповідно до питань, підготовлених
учителем. Складання
порівняльної характеристики героїнь казки. Перегляд та обговорення фрагментів
х/ф за мотивами п'єси-казки.
|
|
26
|
Підлабузництво підлеглих та необмежена влада – головні причини
спотворення характеру принцеси.
|
Евристична бесіда на основі запитань учителя. Інсценізація окремих фрагментів
твору. Презентація афіші
до уявного спектаклю за п'єсою-казкою.
|
|
27
|
Світ казок О. С.
Пушкіна. Народнопоетична основа «Казки про попа і про робітника його Балду».
|
Творча розповідь про письменника з елементами театралізації. Переказ твору від імені одного з
персонажів. Бесіда за прочитаною
казкою, з'ясування її теми, головної думки.
|
|
28
|
Уславлення працьовитості, винахідливості як найхарактерніших рис
представників народу в казці
О. С. Пушкіна.
|
Колективне складання плану казки.
Складання
порівняльної характеристики персонажів.
Робота в мікрогрупах: користуючись таблицею-схемою, довести, що «Казка
про попа і про робітника його Балду» - соціально-побутова.
|
|
29
|
Диво напередодні Нового року. Світ добра і краси, фантазії і мрії. Е. Т. А. Гофман. «Лускунчик і
Мишачий король». Гімн людській
доброті, милосердю, щедрості та доброзичливості.
|
Творча розповідь про письменника з елементами театралізації. Переказ ключових епізодів казки.
Евристична бесіда щодо первісного враження від знайомства з казкою. Перегляд та обговорення фрагментів
м/ф за мотивами казки.
|
|
30
|
Поєднання реалістичного (побутового) і фантастичного в казці «Лускунчик
і Мишачий король».
|
Створення діафільму на основі малюнків учнів. Робота в групах:
проаналізувати чарівну казку, користуючись таблицею-схемою. Рольова гра
"Зустріч літературних героїв».
|
|
31
|
Протиставлення справжньої краси, багатства душі красі зовнішній у
казці У. Діснея «Білосніжка та
семеро гномів».
|
Створення усного виступу «Чарівний світ казок У.Діснея». Стислий переказ
твору. Перегляд
фрагментів мультфільму «Лускунчик» та їх обговорення. Порівняльна характеристика Білосніжки та
її мачухи.
|
|
32
|
Зображення у казці вірності, віри в перемогу любові й добра.
|
Переказ твору за малюнками учнів. Робота в мікрогрупах:
дослідити і порівняти призначення казкових персонажів (гномів і богатирів) з
казки про Білосніжку і «Казки про мертву царівну і сімох богатирів» О. С. Пушкіна. Інсценізація у творчих групах окремих
епізодів казки.
|
|
33
|
Захаріас Топеліус – відомий фінський письменник. «Казка про старого
гнома». Замок та його мешканці. Жадібність та «довгий язик» - причини нещасть
людей.
|
Стислий переказ твору.
Бесіда з елементами
коментованого читання.
Складання простого плану казки. Гра «Казкова плутанина». Складання сенкану.
|
|
34
|
Латиський письменник Імант
Зієдоніс та його збірка «Кольорові казки». «Синя казка». Якого кольору
мрії? «Сіра казка». Барвисті
веселки із сірої дощової хмари.
|
Евристична бесіда щодо первісного враження від знайомства з казками
І. Зієдоніса. Словесне
малювання: конкурс обкладинок до казок письменника; колективне складання сценарію
мультиплікаційного фільму за мотивами казок.
|
Написання сценарію фільму.
|
35
|
У країні літературних героїв. Урок узагальнення і систематизації знань з
теми «Літературна казка».
|
Написання творчої роботи на тему
«Мій улюблений літературний герой».
|
Твір «Мій улюблений літературний герой».
|
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
1.
Державний Стандарт
базової і повної загальної середньої освіти [Електронний ресурс] // Режим
доступу :
2.
Концепція
літературної освіти [Електронний ресурс] // Режим доступу : http://uchni.com.ua>literatura/13315/index.html
3.
Світова література.
5-9 класи. Програма для загальноосвітніх
навчальних закладів з українською мовою навчання / авт. к-тив : О. М.
Ніколенко (кер.) К. В. Тараннік-Ткачук, С. П. Фоміна, О. В. Ревнивцева, Т. П.
Сегеда, Н. В. Оніщенко / К. : Видавничий дім «Освіта», 2013. – 80 с.
4.
Зарубіжна
література: плани-конспекти для 5 класу за програмою для загальноосвітніх
навчальних закладів з українською мовою навчання (для 12-річної школи) /
[упоряд.
Н. В. Химера; за наук. ред. Н. І. Клокар]. – Біла Церква:
КОІПОПК, 2005. – 152 с.
5.
Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські
перспективи: Бібліотека з освітньої політики / [за заг. ред. О.В.Овчарук]. –
К. : «К.І.С.», 2004. – С. 105-108.
6.
Методичні матеріали
до уроків світової літератури в 5 класі (з мультимедійними додатками):
навчальний комплект / [за заг. ред. Н.
В. Химери]. – Біла Церква: ТОВ «Офсет», 2013. – 180 с. + DVD – диск :
мультимедійні додатки до 70 уроків.
7.
Світова література:
підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є. В. Волощук. – К. : Генеза,
2013. – 256 с.
8.
У світі зарубіжної літератури
/ [упоряд. Л. Ф. Мірошніченко, О. О.Ісаєва,
Ж. В. Клименко]. – К. : Просвіта, 1998. –23 с.
9.
Хрестоматія зі
світової літератури / [упоряд. О. М. Ніколенко, Т.М.Конєва, О. В. Орлова]. – К. : Грамота, 2013. –
243 с.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА ДЛЯ
УЧНІВ
1. Андерсен Г. К. Снігова королева [Електронний ресурс]
// Режим доступу : http://andersen.com.ua/ua_snigova_koroleva.Html
2. Гофман Е. Т. А. Лускунчик і Мишачий король
[Електронний ресурс] // Режим доступу :
3. Дісней У. Білосніжка і сім гномів [Електронний ресурс]
// Режим доступу :
4. Маршак С. Я. Дванадцять місяців [Електронний ресурс] // Режим
доступу :
5. Перро Ш. Кіт у чоботях [Електронний ресурс] // Режим
доступу : http://multfilmy-dlya-ditey.org.ua/povnometrazhni/kit-u-chobotyah-online.html
6. Російська народна казка «Морозко» [Електронний ресурс]
// Режим доступу : http://bigcinema.tv/movie/morozko.html
7. Уайльд О. Щасливий принц [Електронний ресурс] // Режим
доступу : http://myltiki.at.ua/news/shhaslivij_princ/2011-03-19-1826
8. Чарівна лампа Аладдіна [Електронний ресурс] // Режим
доступу : http://moviestape.com/katalog_multfilmiv/multfilm/2691-aladdin.html