16.08.18

Курс за вибором в 10 (11) класі "Лауреати Нобелівської премії"


ЛАУРЕАТИ НОБЕЛІВСЬКОЇ ПРЕМІЇ: навчальна програма курсу за вибором для учнів 10 (11) класу

Укладачі:
Заніна Віталіна Петрівна,
Костюк Лілія Миколаївна,
учителі зарубіжної літератури
Броварської спеціалізованої
школи І-ІІІ ст. №5
Броварської міської ради,
Федоренко Лариса Олексіївна,
методист науково-методичного
центру управління освіти і науки
Броварської міської ради

Пояснювальна записка
Навчальна програма курсу за вибором «Лауреати Нобелівської премії» може бути використана в 10 або 11 класах із поглибленим вивченням гуманітарних предметів.
Програма курсу розроблена відповідно до Державного стандарту базової і повної середньої освіти та ґрунтується на положеннях Концепції профільного навчання в старшій школі.
Головною метою вивчення курсу є ознайомлення учнів із найпрестижнішою Нобелівською премією в галузі літератури, розвиток особистості школярів, формування мовленнєвої та читацької культури, комунікативної й літературної компетентності, гуманістичного світогляду, національної свідомості, високої моралі, активної громадянської позиції, естетичних смаків та ціннісних орієнтацій шляхом залучення до найвищих досягнень світової літератури та культури, загальнолюдських і національних духовних цінностей.
В основу курсу покладено особистісно зорієнтовану модель навчання, умовою ефективного застосування якої є використання таких методичних підходів, які передбачають позицію учня як активного співтворця уроку, процесу вивчення літератури. Така позиція формується завдяки системному використанню міжлітературних зв'язків та міжпредметної інтеграції, створенню системи проектної діяльності (дослідницької, творчої тощо) й умов для самопізнання особистості учня в процесі вивчення зарубіжної літератури.
Курс за вибором покликаний розв’язувати такі завдання:
• ознайомити учнів із найвагомішими творчими здобутками нобелівських лауреатів;
• поглибити знання про зарубіжну літературу, відкрити нові імена всесвітньо відомих письменників та їхні твори;
• розкрити характерні особливості індивідуального стилю митців;
       закріпити знання літературознавчих понять;
       розвивати вміння аналізувати художній твір;
       виховувати повагу до духовних здобутків людства та прагнення зберігати й продовжувати кращі національні та світові традиції.
Специфіка даної програми. На вивчення курсу відводиться 35 годин (1 год. на тиждень). Із них 1 год. – вступне заняття, 33 год. – персоналії письменників за роками одержання Нобелівської премії, 1 год. - підсумок.
Результати навчання учнів.
Учні повинні знати:
·      історію Нобелівської премії;
·      лауреатів Нобелівської премії;
·      твори лауреатів, їхнє місце у творчості митця та літературному процесі певного періоду.
     Учні повинні вміти:
·      аналізувати художні твори в єдності змісту та форми;
·      визначати сюжет, композицію, систему образів, проблематику;
·      користуватися додатковими джерелами (словниками літературознавчих термінів, літературними енциклопедіями, інтернет-ресурсами).




ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
(35 годин на рік, 1 год на тиждень)
№ з/п
К-ть год.
Зміст навчального матеріалу
Вимоги до рівня підготовки учнів
1.                   
1
Історія Нобелівської премії. Альфред Нобель як видатна  особистість.
Учень (учениця):
визначає місце літературних премій у світовому літературному процесі;
розповідає про історію Нобелівської премії та її вплив на розвиток світової літератури;
складає план усного виступу.
2.                   
1
1901. Рене Сюллі-Прюдом (Франція).
Видатні літературні досягнення, високий ідеалізм, художня досконалість, незвичайне поєднання душевності й таланту.
Учень (учениця):
виявляє актуальність змісту, естетичну цінність творів, художні відкриття письменника;
визначає ключові концепти людського буття в художній літературі, значення твору для суспільства, розв’язання моральних проблем особистості.
3.                   
1
1907. Джозеф Редьярд  Кіплінг (Велика Британія).
Спостережливість, яскрава фантазія, зрілість ідей і визначний талант оповідача.
Учень (учениця):
розповідає про умови вручення  премії;
презентує творчість письменника;
висловлює враження та власне ставлення до героїв прочитаних творів.
4.                   
1
1909. Сельма Лагерлеф (Швеція).
Данина високому ідеалізму, яскравій уяві та духовному проникненню, що вирізняють усі її твори.
Учень (учениця):
повідомляє короткі відомості про життя та творчість С. Лагерлеф;
розповідає історію створення літературних творів письменниці;
знає сюжети творів;
висловлює судження про причини популярності творів, особисте ставлення до проблем, порушених у них.
5.                   
1
1911. Моріс Метерлінк (Бельгія).
Драматичні твори, відзначені багатством уяви та поетичною фантазією.
Учень (учениця):
готує доповідь про життєвий та творчий шлях письменника;
визначає характерні риси творчого стилю Метерлінка-драматурга;
розкриває філософські мотиви та ідеї п’єс;
характеризує головні образи творів;
аргументує власні думки;
готує інсценізацію уривків творів.
6.                   
1
1913. Рабіндранат Тагор (Індія).
Чуттєві, оригінальні й прекрасні вірші, в яких із винятковою майстерністю виразилося поетичне мислення письменника.
Учень (учениця):
презентує творчість митця;
виразно читає вірші;
усвідомлює їхній зміст, вивчає напам’ять вірш, що найбільше сподобався.

7.                   
1
1920. Кнут Гамсун (Норвегія).
Монументальний твір "Плоди землі" про життя норвезьких селян, що зберегли свою вікову прихильність до землі та вірність патріархальним традиціям.
Учень (учениця):
повідомляє відомості про життя та творчість письменника;
переказує твір та характеризує головних героїв.
8.                   
1
1921. Анатоль Франс (Франція).
Блискучі літературні досягнення, відмічені вишуканістю стилю, глибоко вистражданим гуманізмом та істинно галльським темпераментом.
Учень (учениця):
презентує життєвий і творчий шлях письменника;
обирає твір, читає та аналізує його.
9.                   
1
1925. Джордж Бернард Шоу (Велика Британія).
Творчість, відзначена ідеалізмом та гуманізмом, іскрометна сатира, що часто поєднується з винятковою поетичною красою.
Учень (учениця):
розповідає про життя та творчість письменника;
ознайомлюється з творами Джорджа Бернарда Шоу;
висловлює враження і власне ставлення до героїв прочитаних творів;
розкриває гуманістичний зміст та моральні цінності, втілені в них;
характеризує людські вади, що відтворені в образах.
10.               
1
1926. Грація Деледда (Королівство Італія).
Поетичні твори, в яких із пластичною ясністю описується життя рідного острова.
Учень (учениця):
розповідає про життя та творчість письменника;
аналізує твори, визначаючи їх художню цінність;
вміє працювати в групах, правильно оцінювати відповіді однокласників.
11.               
1
1928. Сігрід Унсет (Норвегія).
Опис скандинавського середньовіччя.
Учень (учениця):
ознайовмлюється з творчістю письменника, особливістю його художньої манери, епохою, літературним напрямом, до якого належав;
вміє аналізувати прочитане, зіставляти і виокремлювати основне.
12.               
1
1929. Томас Манн (Німеччина).
Великий роман "Будденброки", який став класикою сучасної літератури.
Учень (учениця):
розповідає про життя та творчість письменника;
характеризує світобачення Томаса Манна;
висловлює власні судження щодо проблем, порушених у романі.
13.               
1
1932. Джон Голсуорсі (Велика Британія).
Високе мистецтво оповідання, вершиною якого є "Сага про Форсайтів".
Учень (учениця):
знає про життя і творчість письменника;
аналізує зміст роману «Сага про Форсайтів»;
дає характеристику літературним персонажам твору;
досліджує відношення членів сім’ї до кохання, родини, шлюбу та капіталу.
14.               
1
1933. Іван Олексійович Бунін (без громадянства)
Майстерність за допомогою якої він розвиває традиції російської класичної прози.
1938. Перл Бак (США).
Багатогранний, воістину епічний опис життя китайських селян, біографічні шедеври.
Учень (учениця):
знайомиться з творчістю письменників;
характеризує прочитані твори;
порівнює та визначає спільні та відмінні риси створення композицій, системи образів та засобів мовлення у російській та китайській прозі.
15.               
1
1945. Ґабріела Містраль (Чилі).
Поезія істинного почуття, яка зробила її ім'я символом ідеалістичного прагнення для всієї Латинської Америки.
Учень (учениця):
розповідає про життя та творчість письменниці;
виразно читає поетичні твори;
створює асоціативні ряди у презентаційних роботах.
16.               
1
1948. Томас Стернз Еліот (Велика Британія).
Новаторський внесок у сучасну поезію.
Учень (учениця):
простежує життєвий та творчий шлях письменника;
розкриває особливості сюжету його творів;
висловлює власне судження щодо подій і вчинків героїв.
17.               
1
1949. Вільям Фолкнер (США).
Значний та унікальний внесок у розвиток сучасного американського роману.
Учень (учениця):
знайомиться з творчістю американського романіста і новеліста;
виявляє актуальність змісту, естетичну цінність творів.
18.               
1
Майстерність, продемонстрована в творі "Старий і море".
Учень (учениця):
знає основні віхи творчого шляху письменника, сюжет твору;
вміє аналізувати твір із урахуванням його художніх особливостей;
виявляє основну проблематику твору.
19.               
1
1957. Альбер Камю (Франція).
Величезний внесок у літературу, висвітленння значення людської совісті.
Учень (учениця):
простежує життєвий та творчий шлях письменника;
визначає ключові концепти людського буття в художній літературі, значення твору для суспільства, розв’язання моральних проблем особистості.
20.               
1
1958. Борис Леонідович Пастернак (СРСР).
Значні досягнення в сучасній ліричній поезії, продовження традицій великого російського епічного роману.
Учень (учениця):
виявляє актуальність змісту, естетичну цінність творів, художні відкриття письменника;
визначає ключові концепти людського буття в художній літературі, значення твору для суспільства.
21.               
1
1966. Неллі Закс (Швеція).
Видатні ліричні й драматичні твори, що розкривають долю єврейського народу.
Учень (учениця):
вміє вступити в дискусію з письменником і аргументувати власну точку зору;
презентуває твори митця.
22.               
1
1968. Ясунарі Кавабата (Японія).
Письменницька майстерність, яка передає суть японської свідомості.
Учень (учениця):
визначає теми та ідеї творчості письменника;
висловлює власну думку щодо проблем, порушених у його творах;
характеризує головних героїв творів;
аргументує власні думки.
23.               
1
1970. Олександр Ісаєвич Солженіцин (СРСР).
Моральна сила, з якою він слідував непорушним традиціям російської літератури.
Учень (учениця):
ознайомлюється з життям і творчістю О.І. Солженіцина;
уміє працювати з прозовим текстом, аналізувати його;
висловлює власне судження щодо тем, порушених у творі.
24.               
1
1972. Генріх Белль (Західна Німеччина).
Творчість, у якій поєднується широке охоплення дійсності з високим мистецтвом створення характерів. Вагомий внеском у відродження німецької літератури.
Учень (учениця):
повідомляє короткі відомості про життя та творчість письменника;
визначає особливості світоглядно-естетичних позицій митця та специфіку їх втілення у творах;
знаходить у творчому доробку письменника ознаки традиційності та новаторства.
25.               
1
1982. Габрієль Гарсія Маркес (Колумбія).
Романи та оповідання, в яких фантазія і реальність, поєднуючись, відображають життя й конфлікти континенту.
Учень (учениця):
визначає характерні риси творчості письменника;
вміє аналізувати твір з урахуванням його своєрідності;
визначає авторську позицію.
26.               
1
1983. Вільям Голдінг (Велика Британія).
Романи-звернення до сутності людської природи, проблеми зла, що об'єднані ідеєю боротьби за виживання.
Учень (учениця):
вміє дискутувати з письменником і аргументувати власну точку зору.
27.               
1
1987. Йосип Бродський (США).
Всеосяжна творчість, пройнята ясністю думки і пристрасністю поезії.
Учень (учениця):
розповідає про життя та творчість письменника;
аналізує поетичні твори, визначаючи їхню художню цінність.
28.               
1
1991. Надін Гордімер (Південна Африка).
Формулювання нобелівського комітету:
своїм епосом принесла величезну користь людству.
Учень (учениця):
готує доповідь про життєвий та творчий шлях Надін Гордімер;
переказує та аналізує твори письменниці;
складає плани-характеристики героїв;
обґрунтовує власні думки, доводить судження.
29.               
1
1993. Тоні Моррісон (США).
Романи американської реальності, що повні мрій та поезії.
Учень (учениця):
знає особливості літературних напрямів;
визначає характерні риси творчості Т. Моррісона;
вміє аналізувати твори з урахуванням їхньої ідейно-художньої своєрідності.
30.               
1
1996. Віслава Шимборська (Польща).
Поезія, яка з точністю описує історичні й біологічні явища в контексті людської реальності.
Учень (учениця):
знайомиться з життям та творчістю письменника;
аналізує поетичні твори, визначаючи їх художню цінність;
вміє виразно читати поетичні твори.
31.               
1
2004. Ельфріде Єлінек (Австрія).
Музичні переливи голосів та відгомонів у романах і п'єсах, які з екстраординарною лінгвістичною ретельністю розкривають абсурдність соціальних кліше та їхньої поглинаючої сили.
Учень (учениця):
удосконалює мовлення;
розвиває сценічні вміння;
працює в групах.
32.               
1
2007. Доріс Лессінг (Велика Британія).
Відображення у творах митця досвіду жінок зі скептицизмом, пристрастю і пророчою силою.
Учень (учениця):
вміє вести літературну дискусію;
презентує біографію та творчість митця;
аналізує сюжети прочитаних творів.

33.               
1
2009. Герта Мюллер (Німеччина).
Зосередженість у поезії, щирість у прозі описів життя знедолених.
Учень (учениця):
розповідає про життя та творчість письменниці;
виразно читає поетичні твори.
34.               
1
2013. Еліс Манро (Канада).
Майстер сучасної розповіді.
2014. Патрік Модіано (Франція).
Мистецтво розкриття невловимого в людській долі, зображення життя в окупації.
Учень (учениця):
розповідає про життєвий і творчий шлях письменників;
розкриває особливості творчої манери митців.

35.               
1
Узагальнення та систематизація вивченого впродовж року матеріалу.
Учень (учениця):
розуміє закономірності перебігу літературного процесу, взаємодію різних напрямів і течій, родів та жанрів;
орієнтується у світі художньої літератури та культури;
виявляє сучасні тенденції в національній та світовій культурі й літературі;
знає сучасних авторів та їхні твори.

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

№ з/п
К-ть год.
Назва розділів, тем
Форма роботи
Форма контролю
1.
1
Історія Нобелівської премії. Альфред Нобель як видатна особистість.
Лекція вчителя.
Використання відео- та аудіо матеріалів.

2.
1
1901. Рене Сюллі-Прюдом (Франція).
Видатні літературні досягнення, високий ідеалізм, художню досконалість і незвичайне поєднання душевності й таланту.
Розповідь учителя.
Використання відео- та аудіо матеріалів.


3.
1
1907. Джозеф Редьярд  Кіплінг (Велика Британія).
Спостережливість, яскрава фантазія, зрілість ідей та видатний талант оповідача.
Індивідуальні повідомлення учнів.

4.
1
1909. Сельма Лагерлеф (Швеція).
Данина високому ідеалізму, яскравій уяві та духовному проникненню, що вирізняють усі її твори.
Робота в групах.
Захист презентацій.
5.
1
1911. Моріс Метерлінк (Бельгія).
Драматичні твори, відзначені багатством уяви і поетичною фантазією.
Інсценізація творів.

6.
1
1913. Рабіндранат Тагор (Індія).
Чуттєві, оригінальні й прекрасні вірші, в яких із винятковою майстерністю відобразилося поетичне мислення.
Конкурс виразного читання.
Оцінювання виразного читання віршів.
7.
1
1920. Кнут Гамсун (Норвегія).
Монументальний твір "Плоди землі" про життя норвезьких селян, що зберегли свою вікову прихильність до землі та вірність патріархальним традиціям.
Евристична бесіда.
Використання відео- та аудіо матеріалів.


8.
1
1921. Анатоль Франс (Франція).
Блискучі літературні досягнення, відмічені вишуканістю стилю, глибоко вистражданим гуманізмом та істинно галльським темпераментом.
Францівські читання (оригіналів і перекладів).
Засідання круглого столу.
9.
1
1925. Джордж Бернард Шоу (Велика Британія).
Творчість, відзначена ідеалізмом і гуманізмом, іскрометна сатира, яка поєднується з винятковою поетичною красою.
Літературна читальня.

10.
1
1926. Грація Деледда (Королівство Італія).
Поетичні твори, в яких описується життя рідного острова, а також глибина підходу до людських проблем в цілому.
Групова робота.
Взаємо-контроль.
11.
1
1928. Сігрід Унсет (Норвегія).
Опис скандинавського середньовіччя.
Розповідь учителя.
Використання відео- та аудіо матеріалів.

12.
1
1929. Томас Манн (Німеччина).
Великий роман "Будденброки", який став класикою сучасної літератури.
Евристична бесіда.
Використання відео- та аудіо матеріалів.
Написання листа письменни-ку.
13.
1
1932. Джон Голсуорсі (Велика Британія).
Високе мистецтво оповідання, вершиною якого є "Сага про Форсайтів".
Лекція вчителя.


Робота з текстом.

14.
1
1933. Іван Олексійович Бунін (без громадянства).
Майстерність, із якою він розвиває традиції російської класичної прози.
1938. Перл Бак (США).
Багатогранний, воістину епічний опис життя китайських селян, біографічні шедеври.
Порівняльний аналіз творів російської та китайської прози.

15.
1
1945. Ґабріела Містраль (Чилі).
Поезія істинного почуття, що зробила її ім'я символом ідеалістичного прагнення для всієї Латинської Америки.
Розповідь учителя.


Аналіз поетичних творів.
Складання кросворду.
16.
1
1948. Томас Стернз Еліот (Велика Британія).
Новаторський внесок у сучасну поезію.
Літературна читальня.

17.
1
1949. Вільям Фолкнер (США).
Значний та унікальний внесок у розвиток сучасного американського роману.
«Коло думок».

18.
1
Майстерність, яка продемонстрована у творі "Старий і море".
Асоціативні ряди.
Презента-ційні роботи.
19.
1
1957. Альбер Камю (Франція).
Величезний внесок у літературу, висвітленння значення людської совісті.
Філософські роздуми, словесні баталії.

20.
1
1958. Борис Леонідович Пастернак (СРСР).
Значні досягнення в сучасній ліричній поезії, продовження традицій великого російського епічного роману.
Проектна робота.
Захист проектної роботи.
21.
1
1966. Неллі Закс (Швеція).
Видатні ліричні й драматичні твори, що розкривають долю єврейського народу.
Літературний вернісаж.

22.
1
1968. Ясунарі Кавабата (Японія).
Письменницька майстерність, яка передає суть японської свідомості.
Словесне малювання.

23.
1
1970. Олександр Ісаєвич
 Солженіцин (СРСР).
Моральна сила, з якою він слідував непорушним традиціям російської літератури.
Порівняльний аналіз.

24.
1
1972. Генріх Белль (Західна Німеччина).
Творчість, в якій поєднуються широке охоплення дійсності з високим мистецтвом створення характерів.
Практичне заняття.


«Мозковий штурм».
Взаємо-оцінювання.
25.
1
1982. Габрієль Гарсія Маркес (Колумбія).
Романи та оповідання, в яких фантазія та реальність, поєднуючись, відображають життя і конфлікти континенту.

Диспут.
26.
1
1983. Вільям Голдінг (Велика Британія).
Романи-звертання до сутності людської природи і проблеми зла, що об'єднані ідеєю боротьби за виживання.
Конкурс презентацій.

27.
1
1987. Йосип Бродський (США).
Всеосяжна творчість, пройнята ясністю думки і пристрасністю поезії.
Евристична бесіда.
Використання відео- та аудіо матеріалів.


28.
1
1991. Надін Гордімер (Південна Африка).
Формулювання нобелівського комітету.
Робота в парах.

29.
1
1993. Тоні Моррісон (США).
Романи американської реальності, повні мрій та поезії.
Евристична бесіда.
Використання відео- та аудіо матеріалів.

30.
1
1996. Віслава Шимборська (Польща).
Поезія, яка з граничною точністю описує історичні й біологічні явища в контексті людської реальності.
Виразне читання та аналіз віршів.
Літературна вітальня.
31.
1
2004. Ельфріде Єлінек (Австрія).
Музичні переливи голосів і відгомонів у романах та п'єсах, які з екстраординарною лінгвістичною ретельністю розкривають абсурдність соціальних кліше та їх поглинаючої сили.
Асоціації в презентаціях.
Усне малювання
32.
1
2007. Доріс Лессінг (Велика Британія).
Зображення у творах досвіду жінок зі скептицизмом, пристрастю і пророчою силою.
Диспут.
Складання сенканів.

1
2009. Герта Мюллер (Німеччина).
Зосередженість у поезії, щирість у прозі описів життя знедолених.
Проектна робота.

33.
1
2013. Еліс Манро (Канада).
Майстер сучасної розповіді.
2014. Патрік Модіано (Франція).
Мистецтво, з яким він розкриває невловиме в людській долі та показує життя в окупації.
Літературна вітальня «Без минулого немає майбутнього».

34.
1
Узагальнення та систематизація вивченого впродовж року матеріалу.
Круглий стіл.
Презентація творчих робіт.

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
1.                   
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) із поглибленим вивченням зарубіжної літератури. 8-9 класи. / За загальною науковою редакцією  Д.С. Наливайка, керівник авторського колективу Ю.І. Ковбасенко; програму підготували : Ю.І. Ковбасенко, Г.М. Гребницький, Н.О. Півнюк, Г.В. Бітківська, К.Н. Баліна.
2.                   
Світова література. 10-11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Суспільно-гуманітарний, художньо-естетичний напрями. Академічний рівень / Укладачі : Ю.І. Ковбасенко – керівник авторського колективу; Г.М. Гребницький, Т.Б. Недайнова, К.Н. Баліна, Г.В. Бітківська, І.А. Тригуб, О.О. Покатілова.  – К. : Грамота, 2011.
3.                   
Світова література. 10-11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям. Профільний рівень / Укладачі : Ю.І. Ковбасенко – керівник авторського колективу; Г.М. Гребницький, Т.Б. Недайнова, К.Н. Баліна, Г.В. Бітківська, І.А. Тригуб, О.О. Покатілова. – К. : Грамота, 2011.
4.                   
Алхімія слова живого. Французький роман (1945-2000) [Текст] : навч. посіб. / авт. упоряд. В. І. Фесенко. К. : Промінь, 2005. 384 с.
5.                   
Всесвітня література в школах України. [Електронний ресурс] – Режим доступу:
6.                   
Газета "Литература". [Електронний ресурс] – Режим доступу: lit.1september.ru/index.php
7.                   
Електронна бібліотека. [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.bookz.ru
8.                   
Зарубіжна література в школах України. [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.zl.kiev.ua
9.                   
 Учительський журнал on-line. [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.teacherjournal.com.ua
10.               
Шкільні твори з української та зарубіжної літератури. [Електронний ресурс] // Біографії зарубіжних письменників. – Режим доступу: www.tvory.net.ua/zarubizhna_literatura/biografii