12.08.18

Спецкурс в 11 класі "Російськомовна література України ХХ - початку ХХІ століть"


РОСІЙСЬКОМОВНА ЛІТЕРАТУРА УКРАЇНИ
XX – ПОЧАТКУ XXI СТОЛІТЬ:
навчальна програма спецкурсу для учнів 11 класів

Укладачі: Вишняк Валентина Іванівна,
учитель зарубіжної літератури
Маловільшанської загальноосвітньої школи
I-III ступенів № 2 Білоцерківської міської ради,
Халупченко Вікторія Олександрівна,
методист навчально-методичного кабінету
української мови та літератури,
світової літератури КНЗ КОР «КОІПОПК»

Пояснювальна записка
На початку XXI століття в українському літературознавстві російськомовні художні твори, написані українцями впродовж ХIX-XX століть, починають досліджуватися в контексті розвитку національного письменства. Унікальність російськомовної літератури полягає в тому, що розвиток її проходить в українському річищі: в ній знайшли своє втілення й осмислення  національна історія, міфологія, усна народна творчість, етнографія, література, народний дух, світогляд, мораль.
Тому саме в 11 класі, коли в учнів сформовано поняття про закономірності розвитку світового літературного процесу, необхідно в рамках навчальної програми спецкурсу «Російськомовна література України ХХ – початку ХХI століть» узагальнити та поглибити знання старшокласників про творчість російськомовних митців; розкрити вплив українських реалій на життєвий шлях, світосприйняття й творчість майстрів слова, які пов’язані з Україною. Таке вивчення курсу сприятиме формуванню світогляду старшокласників, вихованню національної самосвідомості, розвитку читацької культури. Програма пропонується для учнів 11 класів – 17 годин на І семестр (1 години на тиждень).
  Мета курсу – ознайомлення старшокласників із ключовими постатями російськомовних митців України та їхніми творами; поглиблення; формування розуміння історичного процесу розвитку зарубіжної літератури; розвиток  аналітичного та критичного мислення.
Завдання курсу:
-     досліджувати специфіку відображення  української дійсності та національного колориту в творах  ключових постатей письменників України;
-     формувати цілісне уявлення про світовий літературний процес та внесок митців України в його розвиток;
-      розвивати  культурологічні компетенції старшокласників;
-      вдосконалювати читацьку культуру школярів;
-      сприяти громадянському, патріотичному вихованню підлітків.
Результати навчання учнів після вивчення спецкурсу
Учні повинні знати:
-     внесок сучасних  російськомовних авторів  у скарбницю української та зарубіжної літератури;
-     ставлення російських письменників до України як джерела натхнення та  розвитку творчості.
Учні повинні вміти:
-     аналізувати художні твори в єдності змісту і форми;
-     досліджувати  різножанрові  художні твори, застосовуючи елементи лінгвоаналізу та компаративного аналізу;
-     презентувати життєвий  шлях та доробок митця;
-     писати  критичні статті, реферати, есе та інші творчі роботи.

ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
11 клас (17 годин, 1 година тиждень)
К-ть год.
Зміст програмового
матеріалу
Вимоги до рівня підготовки учня
1
1
Вступ.
Загальна характеристика російсько-українських літературних звязків  XX – початку XXI століть: від авангардизму до постмодернізму.
Масова та елітарна література.
Учень (учениця):
називає найвизначніших представників російської літератури, які безпосередньо чи опосередковано були пов’язані з Україною;
висловлює судження щодо взаємозв’язків російських митців із Україною.
2
1
Російськомовні прозаїки в Україні першої половини ХХ століття: старше покоління.
(Огляд творчості).
Етері Басарія, Валентина Єрмолова, Анатолій Крим, Володимир Бушняк, Станіслав Славич.
Учень (учениця):
знає біографію та дає загальну характеристику творчості одного з письменників;
виявляє вплив української дійсності на світосприйняття письменника, його життя і творчість.
3
1
Володимир Бушняк.
Повісті, оповідання. Роман «Стамбульський зазивала».
Учень (учениця):
знає біографію письменника;
дає характеристику творчості митця;
розкриває зміст та проблеми роману;
аналізує морально-етичні проблеми суспільства за творами В. Бушняка різних років.
4
1
Літературні процеси 70-90-х років ХХ століття.
Внесок середнього покоління прозаїків. (Огляд творчості).
Андрій Курков, Сергій Пономаренко, Марина Муляр, Лада Лузіна, Євгенія Чуприна, Хелена Танассон, Володимир Нестеренко, Сергій Головачев, Юрій Цаплін та ін.
Учень (учениця):
дає загальну характеристику діяльності митців у літературному процесі 70-90-х років ХХ ст.;
знає біографію та дає загальну характеристику творчості одного з письменників.

5
1
Андрій Курков.
Життя і творчість. «Пікнік на льоду», «Львівська гастроль Джиммі  Хендрікса», «Остання любов президента». Оповідання «Золоті ножиці із пригорщі  снігу».

Учень (учениця):
знає головні віхи життєвого та творчого шляху А. Куркова,
характеризує ставлення митця до України та української мови,
розкриває особливості відтворення образів українського світу в романах «Пікнік на льоду», «Львівська гастроль Джиммі Хендрікса», «Остання любов президента»;
характеризує морально-етичние наповнення оповідання «Золоті ножиці із пригорщі снігу».
6
1
Розвиток жанру фентезі.
Лада Лузіна.
Життя і творчість. Цикл романів «Київські відьми». «Київські відьми. Меч і хрест».

Учень (учениця):
знає головні віхи життя та творчості письменниці;
характеризує її ставлення  до історії Києва в романах циклу «Київські відьми»;
визначає особливості відображення національно-культурних компонентів, що розкривають український колорит її творів.
7-8
2
Молоде покоління письменників початку ХХI століття.  Тематика творчості. (Огляд).
Яна Дубинянська, Олена Мордовіна, Ада Самарка, Платон Бєсєдін, Всеволод Непогодін, Олексій Нікітін, Володимир Рафеєнко.
Яна Дубинянська. «Три дні в Сиренополі», «Проект «Миссури».
Учень (учениця):
презентує творчість одного прозаїка XXI століття;
висловлює враження від його творчої манери;
пише відгук на один із прочитаних творів;
досліджує творчу манеру  Я. Дубинянської:
знає зміст творів;
визначає головну думку та проблеми, порушені у творах.
9-10
2
Творчість російськомовних письменників-фантастів. Огляд.
Марина та Сергій Дяченки, Олді Генрі Лайон (Олег Ладиженський, Дмитро Громов), Андрій Валентинов (Шмалько), Олександр Зорич (дует Дмитра Гордевського та Яни Боцман).
Учень (учениця):
знає біографії письменників та їх основні твори;
визначає стильові особливості творчості 1-2 авторів;
складає відгук про один із творів сучасної російськомовної фантастики.

11
1
Російськомовна українська поезія та особливості її розвитку. Поети старшого покоління.
Микола Ушаков.
 Життя і творчість. Збірки «Киев»,  «Стихи о шевченко». Книга ліричних нарисів «Повесть быстро текущих лет.
Учень (учениця):
знає основні віхи життя і творчості М. Ушакова;
характеризує його ставлення до української поезії зокрема до творів П. Тичини;
аналізує вірші
«Стихи о шевченко», «П.Г. Тычине».
12
1
Леонід Вишеславський. Життя і творчість. Збірки «Сковородиновский круг», «Близкая звезда»; твори українською мовою – «Українська сповідь».
Учень (учениця):
знає основні віхи життя Л. Вишеславського;
характеризує окремі твори поета;
висловлює власне ставлення до проблем, порушених автором.
13
1
Борис Чичибабін (Полушин) − поет-шістдесятник. Перший період творчості: збірки «Молодость», «Мороз и солнце», «Гармония», «Плывёт Аврора».
Другий період творчості: збірки «Мои  шестидесятые», «82 сонета и 28 стихов о любви», «Цветение картошки».
Учень (учениця):
 знає основні віхи життя Б. Чичибабіна;
характеризує окремі твори поета різних періодів творчості;
висловлює власне ставлення до проблем, порушених автором.

14
1
Розвиток поезії в пострадянському культурному просторі.
Огляд творчості  лауреатів літературниї  премій імені М. Ушакова та Л. Вишеславського.
Учень (учениця):
анонсує творчість 1-2 поетів-лауреатів літературних премій;
пише критичну статтю про його (їх) творчість.
15-16
2
«Фестиваль сучасної поезії».
 Творчість рейтингових поетів за версією журналу «Шо» 2014 року: Андрій Поляков, Борис Херсонський.

Учень (учениця):
анонсує творчість 1-2 поетів-сучасників лауреатів літературних премій;
пише критичну статтю (есе) про його  творчість.
17
1
Підсумкове заняття.
Узагальнення та систематизація вивченого.
Учень (учениця):
висловлює власну думку про спецкурс;
узагальнює і підсумовує вивчене;
складає власну творчу роботу (ілюстрація, читацький щоденник, читацьке портфоліо тощо) на основі вивченого;
захищає свою дослідницьку роботу.

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

К-ть год.
Назва розділів, тем

Форма роботи
Форма контролю
1











2










3





4














5








6







7













8




9-10













11















12








13
















14-15








16








17


1











1










1





1














1








1







1













1




2














1















1








1
















2









1








1
Вступ. Загальна характеристика російсько-українських літературних зв’язків ХХ – початку ХХI століть: від авангардизму до модернізму. Масова та елітарна література.

Російськомовні прозаїки в Україні першої половини ХХ століття: старше покоління. (Огляд творчості). Етері Басарія,  Валентина Єрмолова, Анатолій Крим, Володимир Бушняк, Станіслав Славич.
В. Бушняк. Повісті, оповідання. Роман «Стамбульский зазывала».

Літературні процеси 70-90 років ХХ століття. Внесок середнього  покоління прозаїків. Огляд.
Андрій Курков, Сергій Пономаренко, Марина Муляр, Лада Лузіна, Євгенія Чуприна, Хелена Танассон, Володимир Нестеренко, Сергій Головачев, Юрій Цаплін.
А. Курков «Пикник на льду», «Львівська гастроль Джимі Хендрікса», «Остання любов президента». Оповідання «Золоті ножиці із пригорщі снігу».
Розвиток жанру фентезі.
Лада Лузіна.
Цикл романів «Київські відьми».
«Київські відьми. Меч і хрест».

Молоде покоління письменників початку ХХI століття. Тематика творчості, художні знахідки. Огляд.
Яна Дубинянська, Олена Мордовіна, Ада Самарка, Платон Бєсєдін, Всеволод Непогодін, Олексій Нікітін, Володимир Рафєєнко.
Я. Дубинянська «Три дні в Сиренополі»,
«Проект «Миссури».
Творчість російськомовних письменників-фантастів. Огляд.
Марина та Сергій Дяченки, Олді Генрі Лайон (Олег Ладиженський, Дмитро  Громов), Андрій Валентинов (Шмалько), Олександр Зорич (дует Дмитра Гордевського та Яни Боцман).

Російськомовна українська поезія та особливості її розвитку (перша половина ХХ ст..) Поети старшого покоління.
Микола Ушаков. Життя і творчість. Збірки поезій «Киев», «Стихи о шевченко». Книга ліричних нарисів «Повесть быстро текущих лет».
Леонід Вишеславський. Життя і творчість. Збірки «Сковородинский круг», «Близкая звезда». Твори українською мовою «Українська сповідь».
Борис Чичибабин (Полушин) – поет-шістдесятник. Перший період творчості: збірки «Молодость», «Мороз и солнце», «Гармония», «Плывёт Аврора».
Другий період творчості: збірки «Мои шестидесятие», «82 сонета и 28 стихов о любви», «Цветение картошки».

Розвиток поезії в пострадянському культурному просторі.
Огляд творчості лауреатів літературних премій імені М. Ушакова та Л. Вишеславського.
«Фестиваль сучасної поезії».
 Творчість рейтингових поетів ХХI століття за версією журналу «Шо» 2014 року:
Андрій Поляков, Борис Херсонський.
Підсумкове заняття.
Узагальнення та систематизація вивченого.

Презентації.










Аналіз літ. критичних статей, презентація творчості окремих авторів.




Презентації.









Презентації, аналіз одного твору (на вибір).
















Культуроло-гічний аналіз твору.







Презентації.

















Презентації.













Презентації.








Лінгвоаналіз поетичного твору.




Лінгвоаналіз поетичного твору.







Лінгвоаналіз поетичного твору.















Презентації.









Презентації,
лінгвоаналіз окремих творів.



























Відгуки, доповіді на основі критич-них матеріа-лів.










Самостій-ний аналіз одного-двох творів.












Відгуки, есе, повідом-лення на основі критич-них статей у періодиці.



Передмо-ва до твору (за вибором учня).















Дослідже-ння особли-востей творчості окремого автора.









Відгук, написа-ння передмо-ви до видання творів поета.




















Критична стаття про творчість одного автора.




Виступ на
урок-конфере-нцію.



Круглий стіл.

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
1.    Гопман В. Л. Фентезі / Л. В.  Гопман // Коротка літературна енциклопедія термінів і понять. – М., 2001
2.    Козара О. В. феномен постмодернізму : спроба визначення естетичної функції / О. В. Козара // Зарубіжна література в школах України. – 2005. − № 6 – С.18-20.
3.    Литвиненко Т. Лабіринт – символ естетики постмодернізму : До проблеми цієї міфологеми в літературі ХХ ст. / Т. Литвиненко // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2004. - № 3. – С.32-35.
4.    Литвиненко Т.М. Національна міфологія в українській російськомовній фантастиці межі ХХ –XXI століть / Тетяна Миколаївна Литвиненко // Філологічні  науки :  зб. наук. праць. – Суми : Вид-во Сум ДПУ ім. А.С.Макаренка, 2009. – С.355−361.
5.    Михеда П. В., Мазепа Н. Р. История русскоязычной литературы Украины. Какова она? / П. В. Михеда, Н. Р. Мазепа. // Радуга. – Киев, 2006. - № 3. – С.138-149.
6.    Сокол Л. Гіпертекст і постмодерністський  роман / Л. Сокол // Слово і час. – 2002. − № 11. – С.76-80.
7.    Шарговська О. Українська фантастика : дзеркало суспільних очікувань і страхів чи незалежна естетична реальність? / О. Шарговська // Дніпро. – 2009. − № 8. – С.170-173.
8.    Шахова  К. Модернізм та постмодернізм у ХХ столітті. Проблеми взаємозв’язку та взаємозалежності / К. Шахова. // Зарубіжна література в школах України. – 2002, № 4.
11. Електронна поетична бібліотека – Режим доступу: http://article.da/ru/ (російською мовою).
12. Козлик Игорь. История русскоязычной литературы Украины. Какова она? [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://refdb.ru/look/2540641.htm
13. Чёрный И. Materetmagistra (Размышления о фантастике вообще и современной фантастике Украины в частности) [Електронний ресурс ] / Игорь Чёрный. // фантастика 2001: Сборник прозы и публицистики. – М. : АСТ, 2001. – С.484-491. – Режим доступу : http://fandom.rusf.ru/about_fan/cherny_05.htm.