16.08.18

Факультатив в 11 класі "Антивоєнна тематика ХХ століття"


АНТИВОЄННА ТЕМАТИКА В ЛІТЕРАТУРІ
ХХ СТОЛІТТЯ:
навчальна програма факультативного курсу для учнів 11 класу


Автор: Моргунова Людмила Анатоліївна,
 учитель зарубіжної літератури
Борівської загальноосвітньої
 школи І-ІІІ ступенів
Фастівського району

Пояснювальна записка
XX сторіччя – час небаченого технічного прогресу, у якому існує жахливе явище – світові війни, трагедії вражаючого масштабу. Цілком природно, що це знайшло відображення у творчості письменників, особливо тих країн, які безпосередньо брали участь у війнах.
Упровадження даного факультативу до навчального плану обумовлено тим, що в чинній програмі із зарубіжної літератури для 11 класу цьому питанню не приділено достатньо уваги. Відсутнє текстуальне вивчення творів, оглядові теми про Першу світову війну, немає жодного твору про Другу світову війну.
Основною метою факультативу «Антивоєнна тематика в літературі ХХ століття» є ознайомлення старшокласників із творами, які засуджують війну як явище взагалі, протиставляють їй милосердя та гуманізм.
   У ході реалізації мети вирішуються завдання:
ü  формувати в учнів потребу в читанні літературних творів;
ü  удосконалювати вміння аналізу художнього твору в контексті світової культури;
ü  розвивати  мовлення учнів, критичне мислення;
ü  виховувати здатність співчувати, шанувати пам’ять про загиблих.
Програма передбачає проведення традиційних уроків, лекцій, семінарів, узагальнюючих уроків. Форми роботи та контролю, наведені в календарно-тематичному плануванні, мають рекомендаційний характер. Учитель самостійно обирає форму роботи під час проведення заняття, враховуючи рівень підготовки групи, технічні можливості тощо.
Особливий акцент у змісті програми  факультативу зроблено на текстуальне вивчення творів, що є ознакою відповідності сучасним вимогам до організації навчального процесу.
Навчальна програма факультативу пропонується учням 11 класу та розрахована на вивчення протягом одного навчального року по 1 годині на тиждень (35 годин на рік).
У результаті вивчення програмового матеріалу учень знає:
·           найважливіші відомості про історико-культурну добу ХХ століття;
·           головні етапи життєвого та творчого шляху письменників;
·           сюжет, проблематику, системи образів та особливості композиції вивчених творів;
·           головні проблеми духовного життя героїв;
       учень уміє:
·           вдумливо читати, аналізувати та інтерпретувати твори антивоєнного спрямування;
·           обґрунтовувати свою думку з приводу прочитаного;
·           виявляти авторську оцінку зображеного, основні проблеми, порушені у творі, що вивчається;
·           характеризувати героїв твору (аналізувати й обговорювати їхні погляди, вчинки, уявлення про сенс життя);
·           порівнювати твори, що належать до різних національно-культурних традицій, об’єднаних однією темою;
·           визначати роль системи образів у розкритті ідейного змісту твору.

ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
11 клас (35 годин, 1 година на тиждень)
К-ть год.
Зміст програмового матеріалу
Вимоги до рівня підготовки учнів
1
1
Вступ.
ХХ століття – «вік безперервних воєн та революцій» (Т. Манн). Зображення війни в образі страждання народів, різних верств населення, окремої людини.                               
Учень (учениця):
характеризує добу;
висловлює особисте ставлення до проблем, порушених у творчості письменників цього періоду.
2
2
Леонід Андреєв. «Червоний сміх».
 Події російсько-японської війни в творах письменника, їх автобіографічний характер.
Зображення в оповіданні «Червоний сміх» війни як «руху» безглуздого, протиприродного. Фантасмагоричний образ війни. 
Учень (учениця):
знає сюжет твору;
розкриває головну  тему твору;
пояснює  символічне значення назви оповідання;
 висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі.
3
1
Перша світова війна в літературі першої половини ХХ століття.
Тема Першої світової війни - провідна тема творчості європейських письменників. (Огляд).
Учень (учениця):
називає письменників та їхні твори, які мають антивоєнний пафос.

4
4
Анрі Барбюс. «Вогонь».
Загальна характеристика життя і творчості письменника.
Відображення в романі «Вогонь» жахів імперіалістичної війни. Символіка назви. Образи героїв, головний конфлікт роману. Прозріння простих солдат – як головний задум твору. Засудження антигуманної сутності війни.
Учень (учениця):
повідомляє короткі відомості про життя і творчість А. Барбюса;
знає сюжет роману;
розкриває головну  тему твору;
пояснює  символічне значення назви роману;
 визначає основний конфлікт твору;
 характеризує героїв;
висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі.
5
1
Загальна характеристика літератури «втраченого покоління». Поняття «втрачене покоління». 



Учень (учениця):
дає визначення поняття література «втраченого покоління»;
пояснює, кого і чому називають «втраченим поколінням».
6
4
Еріх Марія Ремарк. «На Західному фронті без змін».
Е.М. Ремарк – один із найпопулярніших письменників ХХ століття. Романи про війну. «На Західному фронті без змін» – зображення долі  молодого покоління, що стало  жертвою Першої світової війни. Пауль Боймер та його друзі. Дегероїзація війни в романі.
Учень (учениця):
 повідомляє короткі відомості про життя і творчість Е.М. Ремарка;
знає сюжет твору;
розкриває головну  тему та конфлікт роману;
 характеризує героїв,
висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі.
7
3
Ернест Хемінгуей. «Прощавай, зброє!».
 Тема хиткості й незахищеності людського щастя в романі «Прощавай, зброє!». Реалістичне зображення військових буднів у творі. Індивідуалістичний характер протесту проти війни. Стриманість та лаконізм розповіді, точність деталей.
Учень (учениця):
знає сюжет твору;
 розкриває тему твору;
визначає основний конфлікт роману;
 аналізує образи;
висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі.
8
2
Олекса Кобець (Олексій  Варавва). «Записки полоненого. Пригоди і вражіння учасника Першої світової війни» літературна пам’ятка про Першу світову війну на матеріалі особистого досвіду.  Ліризм і глибока гуманність твору.
Учень (учениця):
знає сюжет твору;
 розкриває тему твору; визначає основний конфлікт роману, аналізує образи, висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі.
9
1
Василь Стефаник. Новели «Діточа пригода» та  «Пістунка». Події Першої  світової війни та долі дітей. Тема насильницької смерті в дитячому світі.
Учень (учениця):
знає сюжет оповідань;
 розкриває  тему творів; аналізує образи;
 висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі.
10
1
Друга світова війна в літературі ХХ століття.
Друга світова війна – одна з найтрагічніших подій ХХ століття. Протест проти самої сутності війни як насильства над людиною, проти війни, яка знищує в людині людське. (Огляд)
Учень (учениця):
називає письменників  фронтового покоління та їхні твори, які мають антивоєнний пафос.

11
3
Василь Биков. «Сотников».
Тема Великої Вітчизняної війни у творчості білоруського письменника. Проблема морального вибору в повісті «Сотников». Людина в екстремальних ситуаціях. Образи Сотникова та Рибака. 
Учень (учениця):
повідомляє короткі відомості про життя і творчість В. Бикова;
знає сюжет повісті;
розкриває тему твору, визначає основний конфлікт;
 характеризує героїв,
висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі.
12
4
Віктор Некрасов. «В окопах Сталінграда».
Життя і творчість талановитого вигнанця. Правда війни в повісті «В окопах Сталінграда». Автобіографічний характер твору. Розкриття трагедії війни через долі окремих людей. Протест проти сталінських методів війни, бездарних комісарів. Високий антивоєнний та гуманістичний пафос твору.
Учень (учениця):
повідомляє короткі відомості про життя і творчість В. Некрасова;
знає сюжет повісті;
розкриває тему твору, визначає основний конфлікт;
 характеризує героїв,
висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі.
13
2
Тадеуш  Боровський. «А у нас, в Аушвіці…».  
Т.Боровський – польський письменник, в’язень табору «Аушвіц-Біркенау». «А у нас, в Аушвіці…»  збірка оповідань про жахіття концентраційного табірного комплексу. Страшні факти тогочасної дійсності як  загальне тло розповіді. Втрата в’язнями табору людської подоби. (3 оповідання на вибір учителя).
Учень (учениця):
повідомляє короткі відомості про життя і творчість письменника;
знає сюжет оповідань;
розкриває тему збірки; характеризує героїв;
висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі.
14
3
Костянтин  Воробйов. «Це ми, Господи!.»
Автобіографічний характер повісті «Це ми, Господи!..» Страшні картини фашистського полону в повісті.
Учень (учениця):
повідомляє короткі відомості про життя і творчість К. Воробйова;
знає сюжет повісті;
розкриває тему твору; характеризує героїв;
висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі.
15
2
Генріх Белль. «Де ти був, Адаме?».
Ідея відповідальності в повісті «Де ти був, Адаме?». Символічний зміст назви твору.

Учень (учениця):
розкриває тему твору;
визначає авторську позицію;
знаходить у тексті приклади втілення теми відповідальності кожного німця за війну;
пояснює символічний зміст назви.
16
1
Підсумок.
Узагальнення та систематизація вивченого протягом року матеріалу.
Учень (учениця):
називає письменників та твори про війну;
 пояснює, у чому полягає антивоєнний, гуманістичний пафос вивчених творів, засуджує війну та її жорстокість, співчуває людському горю, поважає людину.

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
                                                         
К-ть год
Назва розділів, тем
Форма роботи

Форма контролю 
1
1
Вступ.  ХХ століття – «вік безперервних воєн і революцій» (Т. Манн). Зображення війни в образі страждання народів, різних верств населення, окремої людини.
Міні-лекція; екскурс в історію (доповіді учнів).

2
1
Леонід Андреєв. «Червоний сміх».
Події російсько-японської війни в творчості письменника, автобіографічний характер.
Аналітична бесіда за твором.

3
1
Зображення в оповіданні «Червоний сміх» війни як «руху» безглуздого, протиприродного. Фантасмагорич-ний образ війни. 
Написання асоціативного етюду, викликаного образом «червоного сміху».

4
1
Тема Першої світової війни – провідна  тема в творчості європейських письменників. (Огляд).
Запис тез або конспекту лекції вчителя.
Добір ілюстратив-ного матеріалу до тематичного блоку.
5
1
Анрі Барбюс. «Вогонь».
Загальна характеристика життя і творчості письменника.
Презентація творчості письменника.

6
1
Відображення в романі «Вогонь» жахів імперіалістичної війни. Символіка назви.
Аналітична бесіда за змістом роману.

7
1
Образи героїв роману.  Головний конфлікт роману. 
Складання плану розповіді про героїв роману.

8
1
Прозріння простих солдат – як головний задум роману. Засудження антигуманної сутності війни.
Аналіз ключових епізодів за заздалегідь поставленими запитаннями .

9
1
Загальна характеристика літератури «втраченого покоління». Поняття «втрачене покоління».   
Запис тез або конспекту лекції вчителя.
Написання анотації до прочитаного твору.
10
1
Еріх Марія Ремарк. «На Західному фронті без змін».
Е.М. Ремарк – один із найпопулярніших письменників ХХ століття. Романи письменника про війну.
Лекція з презентацією життєвого і творчого шляху письменника; узагальнююча бесіда.

11
-
12
2
«На Західному фронті без змін» – зображення  долі  молодого покоління, яке стало  жертвою Першої світової війни.
Бесіда за змістом роману; аналіз ключових епізодів

13
1
Пауль Боймер та його друзі.  Дегероїзація війни в романі.
Розповідь про головного героя.
Твір-характерис-тика персонажа.
14
1
Ернест Хемінгуей. «Прощавай, зброє!».
 Тема хиткості й незахищеності людського щастя в романі «Прощавай, зброє!».
Аналітична бесіда за змістом роману;  аналіз ключових епізодів.

15
1
Реалістичне зображення військових буднів в романі.
Складання  плану усної відповіді; добір прикладів, що стосуються теми.

16
1
Індивідуалісти-чний характер протесту проти війни. Стриманість та лаконізм розповіді, точність деталей.
Складання плану розповіді про головного героя.
Створення візитівки твору.
17
1
Олекса Кобець (Олексій Варавва). «Записки полоненого.  Пригоди і вражіння учасника Першої світової війни» – літературна пам’ятка про Першу світову війну на матеріалі особистого досвіду.  
Бесіда за змістом твору.

18
1
Ліризм і глибока гуманність твору.
Аналіз ключових епізодів.

19
1
Василь Стефаник. Новели «Діточа пригода» та  «Пістунка». Події Першої  світової війни та долі дітей. Тема насильницької смерті в дитячому світі.
Урок-конференція.
Написання відгуку.
20
1
Друга світова війна – одна з найтрагічніших подій ХХ століття. Протест проти самої сутності війни як насильства над людиною, проти війни, яка знищує в людині людське. (Огляд)
Запис тез або конспекту лекції вчителя.
Добір ілюстратив-ного матеріалу до тематичного блоку.
21
1
Василь Биков. «Сотников».
Тема  Великої Вітчизняної війни у творчості білоруського письменника.
Презентація творчості письменника; узагальнююча бесіда.

22
1
Проблема морального вибору в повісті «Сотников». Людина в екстремальних ситуаціях.
Складання  плану усної відповіді.

23
1
Образи Сотникова та Рибака. 
Порівняльний аналіз; складання плану характеристи-ки героїв.
Розгорнуті відповіді на запитання.
24
1
Віктор Некрасов. «В окопах Сталінграда».
В. Некрасов – життя і творчість талановитого вигнанця.
Презентація творчості письменника; запис тез матеріалів презентації.

25
1
Правда війни в повісті «В окопах Сталінграда». Автобіографічний характер твору. 
Аналіз ключових епізодів.

26
1
Розкриття трагедії війни через долі окремих людей.
Складання плану розповіді про героїв повісті.

27
1
Протест проти сталінських методів війни, бездарних комісарів. Високий антивоєнний і гуманістичний пафос твору.
Коментування окремих уривків.
Розгорнуті відповіді на запитання.
28
1
Тадеуш Боровський. «А у нас, в Аушвіці…». (3 оповідання на вибір). Т. Боровський – польський письменник, в’язень табору «Аушвіц-Біркенау». «А у нас, в Аушвіці…»збірка оповідань про жахіття концентраційного табірного комплексу.
Вільна бесіда за змістом прочитаних оповідань.

29
1
Страшні факти тогочасної дійсності як  загальне тло розповіді. Втрата в’язнями табору людської подоби.
 Добір прикладів, що стосуються теми.
Написання листа авторові.
30
-
31
2
Костянтин Воробйов. «Це ми, Господи!».
Автобіографічний характер повісті «Це ми, Господи!..»
Презентація творчості письменника; запис тез матеріалів презентації.

32
1
Страшні картини фашистського полону в повісті.
Коментування окремих уривків.
Написання листа-маніфесту.
33
1
Генріх Белль. «Де ти був, Адаме?»

Розповідь про письменника, бесіда за прочитаною повістю.

34
1
Ідея відповідальності кожного німця в повісті «Де ти був, Адаме?». Символічний зміст назви твору.
Вільна бесіда за змістом повісті.

35
1
Узагальнення та систематизація вивченого протягом року матеріалу.
Семінар.
Захист проектів.
Використані джерела
1.      Волошина Н. Й. Наукові основи методики літератури : навчально-методичний посібник. / Н. Й. Волошина, О. М. Бандура, О. А. Гальонка та інші. – К. : Ленвіт, 2002. – 344 с.
2.      Ісаєва О. О. Теорія і технологія розвитку читацької діяльності старшокласників у процесі вивчення зарубіжної літератури : монографія / О. О. Ісаєва. – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2003. – 380 с.
3.      Кабан Л. В. Положення про навчальні програми для забезпечення варіативної складової навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів Київської області / Л. В. Кабан // Інформаційно-методичний збірник управління освіти і науки Київської ОДА та КОІПОПК.– 2011. – № 5 (127). – С. 10-24.
4.      Кабан Л. В. Рекомендації щодо створення авторської (адаптованої) програми навчального курсу / Л. В. Кабан // Інформаційно-методичний збірник управління освіти і науки Київської обласної державної адміністрації та КОІПОПК. – Біла Церква, 2003. - № 5. – С.53-54.
5.      Мірошниченко Л. Ф. Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах : підручник. / Л. Ф. Мірошниченко. – К. : Вища школа, 2007. – 415 с.
6.      Технологія розробки навчальної програми : методичні рекомендації / укладач Л. В. Кабан. – Біла Церква : КОІПОПК, 2008. – 48 с. – (Серія «Бібліотека педагога-новатора». Вип.1).

Література для вчителя про Першу світову війну

1.      Гуляев H. A. История немецкой литературы / Н. А. Гуляев. – М. : Наука, 1975. – 412 с.
2.      Затонский Д. В. Ремарк / Д. В. Затонский // История немецкой литературы в 5 т. – Т. 5 (1918–1945). – М. : Наука, 1976.
3.      Затонский Д. В. Художественные ориентиры XX века / Д. В. Затонский. – М. : Сов. писатель, 1988. – 416 с.
4.      Зверев А. М. Американский роман 20–30-х годов / А. М. Зверев. – М. : Худож. лит., 1982. – 256 с.
5.      Кашкин И. А. Эрнест Хемингуей / И. А. Кашкин. – М. : Худож. лит., 1966. – 320 с.
6.      Урнов М.В. Ричард Олдингтон / М.В. Урнов. – М. : Высш. школа, 1968. – 78 с.
7.      Урнов М. В. Вехи традиции в английской литературе / М. Урнов – М. : Худож. лит., 1986. – 385 с.
8.      Финкельштейн И. Л. Хемингуэй-романист / И. Л. Финкельштейн. – Горький, 1974.- 216 с.

Література для вчителя про Другу світову війну
  1. Гальдер Ф. Военный дневник, т. 2. / Ф. Гальдер. – М. : Воениздат, 1969. – 512 с.
2.      Тіппельскірх фон Курт. Історія другої світової війни / Курт фон Тіппельскірх. – М. : АСТ, 1999. – 800 с.
  1. Рейнгард К. Поворот под Москвой. Крах гитлеровской стратегии зимой 1941-1942 года / Клаус Рейнгард. – М., 1980. – 310 с.
  2. Соколов Б. В. Цена победы. Великая Отечественная война : неизвестное об известном. М., 1991. – 176 с.
  3. Вейльхенфельд Г. Г. Альманах німецької літератури / Г. Г. Вейльхенфельд. – К., 1993. – 167 с.

Література для учнів
Адамович А.М. «Хатинська повість».
Биков В. «Знак біди».
Бондарєв Ю.В. «Гарячий сніг».
Воннегут  Курт «Бійня номер п’ять, або хрестовий похід дітей».
Васильєв Б. «А завтра була війна».
Воробйов К.Д.  «Убиті під Москвою».
Гроссман В. «Життя і доля».
Мерль Роберт  «Уік-енд на березі океану».
Олдінгтон Р. «Смерть героя».
Юнгер Е. «В сталевих грозах».