16.08.18

Курс за вибором в 11 класі "Зарубіжна література в контексті світового мистецтва"


ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА
В КОНТЕКСТІ СВІТОВОГО МИСТЕЦТВА: навчальна програма курсу за вибором для 11 класу

Укладач:  Федорова Людмила Іванівна,
 учитель зарубіжної літератури
Димерської гімназії Вишгородської
районної державної адміністрації

Пояснювальна записка
Курс за вибором «Зарубіжна література в контексті світового мистецтва» пропонується для учнів 11 класу, розрахований на 35 годин (1 година на тиждень). Курс поглиблює та розширює межі навчального предмету «Зарубіжна література» у 11 класі, тому може вивчатися у профільних класах.
            Об’єкт вивчення курсу – кращі твори зарубіжних письменників, художників, композиторів та скульпторів ХХ століття.
             Мета курсу – залучити учнів до скарбниці світових шедеврів мистецтва ХХ століття, а через неї – до фундаментальних цінностей культури у взаємодії їхніх конкретно-історичних та загальнолюдських значень; задоволення індивідуальних освітніх інтересів, потреб і нахилів кожної дитини.
            Пропонуючи учням кращі твори художньої літератури та мистецтва ХХ століття, курс дає цільне уявлення про мистецькі процеси, їх взаємодію та взаємозбагачення, репрезентує найважливіші етапи розвитку культури (особливо модернізму), а також ознайомить із національною своєрідністю та загальнолюдською цінністю включених до програми творів.
Відповідно до сучасних пріоритетів в українській школі курс за вибором «Зарубіжна література в контексті світового мистецтва» покликаний сприяти формуванню особистості та її духовно-ціннісних орієнтацій, культурно-пізнавальних інтересів, естетичного смаку, а також розширювати кругозір учнів щодо розвитку всесвітньої літератури і мистецтва.

Завдання курсу:
-       навчати учнів сприймати літературний твір як мистецьке явище, розуміти його художню своєрідність, особливості індивідуального стилю автора, розглядати його у контексті розвитку культури взагалі;
-       знайомити із відкриттями зарубіжної літератури та культури ХХ століття, із подальшим перетворенням духовних цінностей, закарбованих у мистецьких творах, в індивідуальний досвід учнів;
-       стимулювати розвиток загально-навчальних і професійних умінь та навичок учнів;
-       розширювати читацький та мистецький досвід школярів, формувати вміння самостійного вибору мистецьких творів, знайомити з кращими перекладами та українськими майстрами перекладу;
-        виховувати в учнів толерантність, повагу до інших національних традицій.
Опанування змісту навчального курсу за вибором «Зарубіжна література в контексті світового мистецтва» передбачає використання різноманітних форм занять та пошуково-дослідницької роботи.
Очікувані результати вивчення курсу за вибором.
Учні отримують знання про:
-       основні періоди культурно-історичного розвитку зарубіжних країн;
-       особливості творчості видатних представників світової культури ХХ століття;
-       поняття і терміни, передбачені програмою;
-       творчість видатних композиторів, художників, скульпторів, відомих представників західної культури у сфері музики, кіно та мультиплікації.
Учні набувають умінь і навичок:
-       висловлювати (письмово та усно) оцінні судження, враження, отримані в результаті спілкування з мистецькими шедеврами країн світу;
-       порівнювати, узагальнювати культурно-мистецькі факти та явища;
-       аргументувати власну позицію щодо художньої вартості та культурної значущості творів мистецтва різних напрямів, стилів і жанрів;
-       знаходити та порівнювати характерні особливості провідних мистецьких стилів різних епох;
-       працювати з різними джерелами, художньою, науково-популярною, довідковою літературою.

ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
11 клас (35 годин, 1 година на тиждень)
К-ть год.
Зміст програмового матеріалу
Вимоги до рівня підготовки учнів
1
3
Література та художня культура ХХ століття.
ХХ століття як літературна епоха, глибинний переворот в естетиці та художній практиці. Формування нових принципів і структур художнього мислення та творчості.
Психологічна та лірична проза. «Гранатовий браслет» О. Купріна – гімн «сильному, як смерть» коханню.
«Гіркоти полину келих». Кохання у повістях О. Купріна «Олеся» та «Суламіф».
Особливості втілення теми кохання у новелі С. Цвейга «Лист незнайомої».
Фридерік Шопен – польський композитор і піаніст.

Учень (учениця):
називає основні періоди культурно-історичного розвитку зарубіжних країн;
пояснює особливості творчості видатних представників світової культури; характеризує основні етапи та тенденції розвитку літератури ХХ століття;
аналізує психологічну та ліричну прозу О. Купріна, І. Буніна, С. Цвейга; аргументує власну позицію щодо художньої вартості та культурної значущості творів мистецтва різних напрямів, стилів і жанрів;
висловлює враження, отримані в результаті спілкування з мистецькими шедеврами країн світу;
висловлює ставлення до головних героїв, а також до проблем, що порушуються у творах.
2
3
Модерністська проза початку ХХ століття.
Світоглядні й естетичні засади модерністського мистецтва, його художнє новаторство. Вплив Ф. Кафки на розвиток всесвітньої літератури.
Гравюра Франсиско Гойї «Сон розуму породжує страхіття», живопис Ієроніма Босха, Сальвадора Далі, Пабло Пікассо – як ілюстрації до оповідання Кафки «Перевтілення».
Імпресіонізм – напрям у мистецтві останньої третини ІХ –  початку ХХ століття (Едуард Мане, Клод Мане, Альфред Сіслей, Едгар Дега, Огюст Ренуар).
Марсель Пруст – видатний французький письменник. Історія кохання Сванна. Особливості психологічного аналізу в творі.
Тема мистецтва у творах Джойса та Пруста.
Едіт Піаф – естрадна співачка, майстер французької реалістичної  пісні. Чарівна сила, самодостатність голосу, широта духу, що дали можливість донести до слухачів тріумф любові, тугу розлук, складність долі. Автор книжок, текстів і музики багатьох пісень.
Учень (учениця):
визначає основні засади модерну, його художнє новаторство;
пояснює терміни «модернізм», «імпресіонізм», поняття «потік свідомості», «ремінісценція»; висловлює оцінні судження та враження, особисте ставлення до проблем, що порушуються у творах, аргументуючи свою точку зору прикладами та цитатами з тексту; порівнює витвори мистецтва, що віддзеркалюють культури різних країн.
3
2
Авангардистські та модерністські традиції поезії початку ХХ століття.
Форми зображення світу й відтворення людських почуттів у західній поезії на початку ХХ століття.
«Поезія – це вища алгебра метафор» Ортега Гассет.
Західна культура: живопис – А. Матісс, П. Пікассо, С. Далі, Р. Кент; музика – блюз, джаз, «Бітлз», рок-н-рол, Гершвін; кіно – Філінні, Кубрік, Ж-П. Годар, Бергман; мультиплікація – Уолт Дісней.
Гійом Аполлінер – автор синтезу буття. «Лорелея» – конфлікт мрії та дійсності.
«... знаки пунктуації не мають сенсу, бо справжня пунктуація – ритм і пауза вірша». Збірка «Алкоголі».
Вольфанг Амадей Моцарт – композитор, творець багатьох музичних шедеврів, в яких втілив величні теми («Весілля Фігаро», «Дон Жуан»).
Українська тематика у творчості Р.М. Рільке. «Про паломництво», «Пісня про Правду».
Учень (учениця):
називає представників західної поезії ХХ століття;
розповідає про творчий шлях відомих представників західної культури в сфері живопису, музики, кіно та мультиплікації; характеризує творчість австрійського поета Р.М. Рільке як вияву новітніх течій і тенденцій у поезії; аналізує творчість французького поета Гійома Аполлінера як шлях від неоромантизму до кубофутуризму;
формує уявлення про сутність, види та жанри музичного мистецтва, засвоює основні музичні поняття та відповідні терміни.
4
4
Російський модернізм у ліриці та художній культурі першої половини ХХ століття.
«Срібна доба» російської поезії. Модерністські та авангардистські течії. В. Брюсов, Д. Бальмонт, С. Єсенін, М. Гумільов, О. Мандельштам, М. Цвєтаєва, А. Ахматова, В. Маяковський, В. Хлєбников.
Російська культура кінця ХІХ – початку ХХ століття: музика – Свиридов, І. Стравінський, М. Чюрльоніс, С. Прокоф’єв; живопис, графіка – Бенуа, Борисов-Мусатов, Альтман, Коровін, Петров-Водкін.
Життя і творчість М. Гумільова. Основні мотиви та герой лірики поета.
Життя і творчість Марини Цвєтаєвої. Відображення трагічного характеру століття і долі людини у творчості поетеси.
Велемир Хлєбников, Володимир Маяковський – талановиті поети-футуристи.
Рання лірика В. Маяковського, її своєрідність: трагічний пафос, художні особливості («Ніч», «Послухайте!»). Україна в житті та творчості письменника. Поезії «Долг Украине», «Киев», «Еду».
Українські мотиви у поезії В. Хлєбникова.
Поезія Б. Пастернака – перегук із живописом. Світ природи у поезії Б. Пастернака «Зимова ніч». Тема кохання у творчості письменника «Після дощу», «Серпень». «Музика перепліталася у мене з літературою» Б. Пастернак.
Життя і творчість письменника в Києві. Вплив української поезії на творчість російського поета С. Єсеніна.
Учень (учениця):
називає провідні модерністські та авангардистські течії;
розповідає про відомих представників «срібної доби» російської поезії; характеризує російську культуру кінця ХІХ – початку ХХ століття в сфері живопису, музики, графіки;
аналізує поезії видатних представників «срібного століття»;
визначає у поезії наявність елементів акмеїзму, символізму, футуризму;
висловлює судження про поетичну творчість відомих російських поетів.

5
4
Модернізм та авангардизм
у мистецтві першої половини ХХ століття.
Томас Манн – видатний німецький письменник ХХ століття. Реалізм і модернізм у творчості митця. Новела «Маріо і чарівник» – перший антифашистський твір письменника.
Михайло Булгаков – прозаїк і драматург. Київ у житті та творчій долі Булгакова (роман «Біла гвардія», п’єса «Дні Турбіних»). «Магічний реалізм» у творі (компаративний аналіз трагедії Й.В. Гете «Фауст» і роману М. Булгакова «Майстер і Маргарита»).
Гравюри А. Дюрера «Пригода смерті» та живопис 30-х років ХХ століття як ілюстрації до роману М.Булгакова.
Учень (учениця): характеризує творчість видатного німецького письменника Томаса Манна, життєвий та творчий шлях російського прозаїка Михайла Булгакова;
висловлює судження про особливості композиції твору Булгакова – «роман у романі»; «магічний реалізм»;
називає видатних майстрів живопису 30-х років ХХ століття;
висловлює ставлення до вчинку Маріо, а також до проблем, що порушуються в творі, аргументуючи свою точку зору прикладами та цитатами з тексту.
6
4
Пошуки драматургічного самовираження.
Особливості розвитку драматургії. Пошуки форм та змісту драматичних творів. Театри Б. Шоу, Б. Брехта, Е. Йонеско, С. Беккета.
Бернард Шоу – творець соціальної драми-дискусії. Комедія «Пігмаліон», її міфологічна основа, сучасний драматургічний зміст.
Бертольд Брехт – видатний німецький письменник і драматург. «Епічний театр» Брехта, його теоретичні засади та творча практика. Новаторство Брехта-драматурга.
«Драма абсурду» Е. Йонеско «Носороги».
Учень (учениця):
розповідає про особливості розвитку драматургії, творчість Б. Шоу, Б. Брехта;
визначає теоретичні засади «епічного театру», його відмінність від драматичного, теоретичні засади «театру абсурду; характеризує твори видатних драматургів;
виявляє різницю між «епічним театром», «театром абсурду» та драматичним театром.
7
6
Відображення Другої світової війни у літературі та мистецтві.
Трагедія Другої світової війни в творах митців. Музика: Д. Шостакович, радянські пісні часів війни і про війну; живопис: П. Пікассо «Герніка», О. Дейнека «Оборона Севастополя»; скульптура В. Вучетич – меморіальні комплекси у Трептов-парку м.Берліна та на Мамаєвому кургані м. Волгограда.
Кіномистецтво про Другу світову війну. «Велика прогулянка» – Франція, «Містер Піткін в тилу ворога» – Англія, «Гіркий рис» – Італія, «Іваново дитинство» – Росія, «У бій ідуть одні старики». – Україна.
Література про трагедію Другої світової війни. Спогади та мемуари учасників війни; документи Нюрбергського процесу; художня література – Ванда Василевська, Костянтин Симонов, Валентин Распутін, Алесь Адамович; поезія – Олександр Твардовський «Василій Тьоркін», «Я загинув під Ржевом», поетичні збірки Олексія Суркова, Павла Тичини, Андрія Малишка.
Генріх Белль – видатний німецький письменник. Оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...» – втілення абсурдності фашистської агресії. Мистецтво та війна – провідні теми оповідання. Руйнівна сила війни. Знайомство з Україною за трагічних обставин.
Високий антивоєнний та гуманістичний пафос творів В. Бикова та Г. Белля.
Пауль Целан – австрійський письменник. Українське коріння поета. «Фуга смерті».
Учень (учениця):
розповідає про особливості втілення теми Другої світової війни у творах мистецтва; характеризує творчість видатних письменників О. Твардовського, Г. Белля, П. Целана; характеризує героїв кінофільмів, літературних творів; знаходить спільні риси в оповіданнях та віршах про війну німецького, австрійського та російського народів; визначає провідну думку творів про війну; висловлює власну думку з приводу прослуханої музики, переглянутого кінофільму, спектаклю, живописних полотен та скульптурних композицій.
8
3
Література та художня культура другої половини
ХХ століття.
Література другої половини ХХ століття. Розвиток існуючих і виникнення нових літературних течій, напрямів і тенденцій.
Американська поп-культура 60-х – 90-х років ХХ століття: музика, образотворче мистецтво, кіно.
Мистецтво доколумбової Америки. Легенда про «золоту країну» Ельдорадо.
Кубинська румба. Аргентинське танго. Розповсюдження танцю у світі.
Елвіс Преслі – «король рок-н-ролу». Мюзикли.
Творчість естрадних співаків (Майкл Джексон, Мадонна).
Танцювальні стилі, що відтворюють різні історичні періоди життя країни: чарльстон, степ.
Латиноамериканська література другої половини ХХ століття та її всесвітнє значення. Л. Борхес, А. Карпентьєр, Ж. Амаду, П. Неруда, Х. Картасар.
Габріель Гарсія Маркес – видатний колумбійський письменник. Значення його творчості у всесвітній літературі. Філософсько-етичний сенс зустрічі янгола з людьми. «Стариган із крилами» – ідея животворчої сили народного міфологізму.
Учень (учениця):
називає течії та напрями літератури другої половини ХХ століття;
характеризує творчість Габріеля Маркеса;
пояснює всесвітнє значення латиноамериканської літератури другої половини ХХ століття;
розрізняє танцювальні стилі, що відтворюють різні історичні періоди життя країни.
9
3
Постмодернізм.
Постмодернізм – один із найвизначніших напрямків мистецтва кінця ХХ століття.
Лірика Й. Бродського – інтелектуально-філософська поезія другої половини ХХ століття.
Музичні генії. Йоганн Себастьян Бах. Людвіг Ван Бетховен. Бетховен та українська музична культура.

Учень (учениця):
розповідає про творчість Й. Бродського; характеризує твори музичних геніїв Й.С. Баха та Л. Ван Бетховена, М. Скорика, Б. Лятошинського; порівнює витвори мистецтва, що віддзеркалюють культури різних країн;
визначає специфіку музичного мистецтва, його основні види, жанри та форми.
10
1
Міжнародні мистецькі премії.
Міжнародні літературні премії та їхній вплив на розвиток всесвітньої літератури. Лауреати Нобелівської премії у галузі літератури. Міжнародні мистецькі премії у галузі кіно та образотворчого мистецтва.
Учень (учениця):
називає лауреатів Нобелівської премії у галузі літератури, Міжнародні мистецькі премії у галузі кіно.
11
1






















1
Українська перекладацька школа.
Українська перекладацька школа та її найвидатніші представники. Письменники-перекладачі: Леся Українка, Іван Франко, Ольга Кобилянська, Максим Рильський, Микола Бажан, Агатангел Кримський.
Професійні перекладачі: Борис Тен, Микола Лукаш, Григорій Качура, Михайло Терещенко, Андрій Содомора, Ігор Серебряков, Андрій Перепадя.

Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.
Учень (учениця):
називає найвидатніших представників української перекладацької школи
порівнює оригінал із перекладом;
уміє правильно передавати стилістичний та синтаксичний характер, семантичний настрій твору, а також аналізувати його.

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

К-ть. год
Зміст навчального матеріалу
Форма роботи
Форма контролю
  1


1
Література та художня культура ХХ століття.
ХХ століття як літературна епоха, глибинний переворот в естетиці та художній практиці. Формування нових принципів та структур художнього мислення і творчості. Психологічна та лірична проза. «Гранатовий браслет» О. Купріна – гімн «сильному, як смерть» коханню. Роль музики А. Моцарта у творі.



Лекція, урок-портрет.

  2
1
«Гіркоти полину келих». Кохання у повістях О. Купріна «Олеся» та «Суламіф».
Семінар.
Міні-тест.
  3
1
Особливості втілення теми кохання у новелі С. Цвейга «Лист незнайомої», І. Буніна «Легке дихання». Фридерік Шопен – польський композитор і піаніст.
Урок-дослідження.
Літературний диктант.
  4


1
Модерністська проза початку ХХ століття.
Світоглядні та естетичні засади модерністського мистецтва, художнє новаторство образного світу у творі. Вплив Ф. Кафки на розвиток всесвітньої літератури. Гравюра Франсиско Гойї «Сон розуму породжує страхіття», живопис Ієроніма Босха, Сальвадора Далі, Пабло Пікассо – як ілюстрації до оповідання Ф. Кафки «Перевтілення».
Презентація доби.
Усне опитування.
  5
1
Імпресіонізм – напрям у мистецтві останньої третини ХІХ – початку ХХ століття (Едуард Мане, Клод Моне, Альфред Сіслей, Едгар Дега, Огюст Ренуар). Марсель Пруст – видатний французький письменник. Історія кохання Сванна. Особливості психологічного аналізу в творі.
Творчий проект.
Усне опитування, аналіз твору.
  6
1
Тема мистецтва у творах Джойса та Пруста. Едіт Піаф – естрадна співачка, майстер французької реалістичної пісні. Чарівна сила, самодостатність голосу, широта духу, що дали можливість донести до слухачів тріумф любові, тугу розлуки, складність долі. Автор книжок, текстів і музики багатьох пісень.
Презентація, візитки митців.
Аналіз творів.
  7




1
Авангардистські та модерністські традиції поезії початку
ХХ століття.
Форми зображення світу й відтворення людських почуттів у західній поезії на початку ХХ століття. «...поезія – це вища алгебра метафор» Ортега Гассет. Західна культура: живопис (А. Матісс, П. Пікассо, С. Далі, Р. Кент); музика – блюз, джаз, «Бітлз», рок-н-рол, Гершвін; кіно (Філінні, Кубрік, Ж-П. Годар, Бергман); мультиплікація (Уолт Дісней).
Виставка картин, прослухову-вання музичних творів.
Літературно-музичний диктант.
  8
1
Гійом Аполлінер – автор синтезу буття. «Лорелея» – конфлікт мрії й дійсності. «...знаки пунктуації не мають сенсу, бо справжня пунктуація – ритм і пауза вірша». Збірка «Алкоголі». Вольфанг Амадей Моцарт – композитор, творець музичних шедеврів, в яких втілив величні теми («Весілля Фігаро», «Дон Жуан»).
Урок-бесіда.
Усне опитування.
  9




1
Російський модернізм у ліриці та художній культурі першої половини ХХ століття.
 «Срібна доба» російської поезії. Модерністські та авангардистські течії. В. Брюсов, Д. Бальмонт, С. Єсенін, М. Гумільов, О. Мандельштам, М. Цвєтаєва, А. Ахматова, В. Маяковський, В. Хлєбников.
Російська культура кінця ХІХ – початку ХХ століття: музика (Свиридов, І. Стравінський, М. Чюрльоніс, С. Прокоф’єв); живопис, графіка (Бенуа, Борисов-Мусатов, Альтман, Коровін, Петров-Водкін. Життя та творчість М. Гумільова). Основні мотиви та герой лірики поета.
Презентація «срібної доби».
Тестування.
  10
1
Життя і творчість Марини Цвєтаєвої. Відображення трагічного характеру століття та долі людини у творчості М. Цвєтаєвої.
Вплив української поезії на творчість російського поета С. Єсеніна.
Урок-концерт.
Аналіз поезій.
11
1
Велемир Хлєбников, Володимир Маяковський – талановиті поети-футуристи. Українські мотиви у поезії В. Хлєбникова. Рання лірика В. Маяковського, її своєрідність: трагічний пафос, художні особливості («Ніч», «Послухайте!»). Україна в житті й творчості письменника. Поезії «Долг Украине», «Киев», «Еду».
Урок-екскурсія, презентація.
Міні-тести.
  12
1
Поезія Б. Пастернака – перегук із живописом. Світ природи у творі «Зимова ніч». Тема кохання в творчості Б. Пастернака «Після дощу», «Серпень». «Музика перепліталася у мене з літературою» Б. Пастернак. Життя і творчість письменника в Києві.
Урок-бесіда, урок-«пейзаж».
Дослідження та аналіз поетичних творів.
  13




1
Модернізм та авангардизм у мистецтві першої половини ХХ століття.
Томас Манн – видатний німецький письменник ХХ століття. Реалізм і модернізм у творчості. Новела «Маріо і чарівник» – перший антифашистський твір письменника.
Урок-бесіда.
Комбіновані завдання.
  14
1
Михайло Булгаков – прозаїк і драматург. Київ у житті та творчій долі Булгакова (роман «Біла гвардія», п’єса «Дні Турбіних»).
Навчальна екскурсія до музею М. Булгакова.
Міні-тести.
  15
1
«Магічний реалізм» (компаративний аналіз трагедії Й. Гете «Фауст» та роману М. Булгакова «Майстер і Маргарита»).
Урок самостійної роботи учнів.
Самостійна робота.
  16
1
Гравюри А. Дюрера «Пригода смерті» та живопис 30-х років ХХ століття як ілюстрації до роману М. Булгакова.
Урок-виставка.
Вікторина.
  17



1
Пошуки драматургічного самовираження.
Особливості розвитку драматургії. Пошуки форм та змісту драматичних творів. Театри Б. Шоу, Б. Брехта, Е. Йонеско, С. Беккета.
Лекція .
Тести.
  18
1
Бернард Шоу – творець соціальної драми-дискусії. Комедія «Пігмаліон», міфологічна основа, сучасний драматургічний зміст.
Урок-театр.
Комбінована робота.
 19
  1
Бертольд Брехт – видатний німецький письменник і драматург. «Епічний театр» Брехта, його теоретичні засади та творча практика. Новаторство Брехта-драматурга.
Урок-лекція.

20
  1
«Драма абсурду» Е. Йонеско «Носороги».
Урок-театр.
Аналіз твору.
21
 


1
Відображення Другої світової війни у літературі та мистецтві.
 Трагедія Другої світової війни в творах митців. Музика Д. Шостаковича, радянські пісні часів війни і про війну; живопис П. Пікассо «Герніка», О. Дейнека «Оборона Севастополя»; скульптура В.Вучетич – меморіальні комплекси у Трептов-парку м. Берліна та на Мамаєвому кургані м. Волгограда.
Урок-виставка, урок-екскурсія.
Усне опитування.
22
 1
Кіномистецтво про Другу світову війну. «Велика прогулянка» – Франція, «Містер Піткін в тилу ворога» – Англія, «Гіркий рис» – Італія, «Іваново дитинство» – Росія, «У бій ідуть одні старики» – Україна.
«Урок-кіножурнал».
Міні-тести.
23
 1
Література про трагедію Другої світової війни. Спогади і мемуари учасників війни; документи Нюрбергського процесу; художня література – Ванда Василевська, Костянтин Симонов, Валентин Распутін, Алесь Адамович; поезія – Олександр Твардовський «Василій Тьоркін», «Я загинув під Ржевом», поетичні збірки Олексія Суркова, Павла Тичини, Андрія Малишка.
«Усний журнал» –презентація літературних творів.
Вікторина.
24
 1
Генріх Белль – видатний німецький письменник.
Оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...» – втілення абсурдності фашистської агресії.
Урок-бесіда.
Міні-тести.
25
 1
Мистецтво та війна – провідні теми оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...». Руйнівна сила війни. Знайомство з Україною за трагічних обставин. Високий антивоєнний та гуманістичний пафос творів В. Бикова та Г. Белля.
Лекція.

26
  1
Пауль Целан – австрійський поет. Українське коріння поета. «Фуга смерті».
Візитка поета.
Аналіз твору.
27
 


1
Література та художня культура другої половини ХХ століття.
Література другої половини ХХ століття. Розвиток існуючих і виникнення нових літературних течій, напрямів і тенденцій. Американська поп-культура 60-х – 90-х років ХХ століття: музика, образотворче мистецтво, кіно.
Літературна реклама.

28
  1
Мистецтво доколумбової Америки. Легенда про «золоту країну» Ельдорадо. Кубинська румба. Аргентинське танго. Розповсюдження танцю у світі. Елвіс Преслі – «король рок-н-ролу». Мюзикли. Творчість  естрадних співаків (Майкл Джексон, Мадонна).
Урок-концерт.

29
  1
Танцювальні стилі, що відтворюють різні історичні періоди життя країни: чарльстон, степ. Латиноамериканська література другої половини ХХ століття та її всесвітнє значення. Л. Борхес, А. Карпентьєр, Ж. Амаду, П. Неруда, Х. Картасар.
Урок-екскурсія.
Усне опитування.
30
  1
Габріель Гарсія Маркес – видатний колумбійський письменник. Його місце у всесвітній літературі. Філософсько-етичний сенс зустрічі янгола з людьми. «Стариган із крилами» – ідея животворящої сили народного міфологізму.
Урок-лекція, урок-бесіда.
Комбіновані завдання.
31
  1
Постмодернізм.
Постмодернізм – один із найвизначніших напрямків мистецтва кінця ХХ століття. Лірика Й. Бродського – інтелектуально-філософська поезія другої половини ХХ століття.
Проектна робота.
Аналіз творчості.
32
  1
Музичні генії. Йоганн Себастьян Бах. Людвіг Ван Бетховен. Бетховен і українська музична культура.
Урок-концерт.
Вікторина.
33
 

1
Міжнародні мистецькі премії.
Міжнародні літературні премії та їх вплив на розвиток всесвітньої літератури. Лауреати Нобелівської премії у галузі літератури. Міжнародні мистецькі премії у галузі кіно та образотворчого мистецтва.
Урок-лекція.
Міні-тести.
34
 

1
Українська перекладацька школа.
Українська перекладацька школа та її найвидатніші представники. Письменники-перекладачі: Леся Українка, Іван Франко, Ольга Кобилянська, Максим Рильський, Микола Бажан, Агатангел Кримський. Професійні перекладачі: Борис Тен, Микола Лукаш, Григорій Качура, Михайло Терещенко, Андрій Содомора, Ігор Серебряков, Андрій Перепадя.
Урок-бесіда.

35
  1
Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.
Колоквіум.


Використані джерела
1.     Бичко А. К. Теорія та історія світової та вітчизняної культури : курс лекцій / А. К. Бичко. – К. : Либідь, 1992. – 392 с.   
2.      Владич Л. В. Живопис та його жанри / Л. В. Владич. – К. : Держвидав. образотв. мистецтва, 1960. –  48 с.
3.        Волощук Є. Вивчення зарубіжної літератури в 11 кл. : посібник / Є.  Волощук. – К. : Освіта, 2002. – 185 с.
4.      Сак Л. М. Західноєвропейський живопис ХІVXVIII ст. : альбом / Л. М. Сак, О. К. Школяренко. – К. : Мистецтво, 1986. 109 с.
    5. Уліщенко В.В. Зарубіжна проза ХХ століття в школі : посібник / В. В. Уліщенко. – Х. : Світ дитинства, 2002. –  205с.
     6.  Художня культура 10-11 кл. : програма для класів гуманітарного профілю загальноосвітніх навчальних закладів. / Масол Л., Миропольська Н. –  К. : Шкільний світ, 2001. –  84с.   
7.      Концепція 12-річної загальної середньої школи [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://pedlib.com.ua
8.      Література та мистецтво : персональний сайт вчителя Турчинової С.Л. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://iskustvo-i-lit.ucoz.ru
9.       Національна доктрина розвитку освіти України в ХХІ столітті // [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://zakon.rada.gov.ua

Рекомендована література для  вчителя
1.      Рада І. М.  «Смійтеся люди!...» (Цікаве із життя великих письменників) / І.М. Рада // Зарубіжна література. – 1999. 3. – с.6
2.      Тараник К., Шевченко Т. Кубофутуризм та сюрреалізм… / К.В. Тарантк, Т.І. Шевченко. // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2001. – № 4. – С. 2-6
3.       Цвірова Т. Д. Ігрові форми та методи на уроках світової літератури : посібник / Т. Д. Цвірова.   К. : Країна мрій, 2008. – 45 с.
4.       Світ літератури : персональний сайт вчителя Химинець А. А. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://svitliteraturu.ucoz.ua