12.08.18

Факультатив у 5 класі "Казкова мозаїка"




КАЗКОВА МОЗАЇКА:
навчальна програма факультативного курсу
для учнів 5 класу

Костенко Ольга Володимирівна,
учитель зарубіжної літератури
комунального закладу Миронівська   
     загальноосвітня школа I-III ступенів №3;
Майсус Лариса Георгіївна,
учитель зарубіжної літератури
Миронівського НВК;
Тітлова Валентина Іванівна, завідувач РМК 
Миронівської районної ради

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Програма факультативного курсу «Казкова мозаїка» для учнів 5 класу має сприяти розвитку літературної освіти, розширенню читацького світогляду школярів, які починають вивчати новий предмет «Зарубіжна література». Цей курс допоможе вчителю-предметнику прилучити п’ятикласників до читання, формувати мовленнєву й читацьку культуру, комунікативну та літературну компетентності, гуманістичний світогляд, естетичні смаки й ціннісні орієнтації.
Актуальність факультативного курсу полягає в тому, що об’єктом вивчення є казка – найпривабливіший для дітей цього віку жанр і один із найбільш ефективних засобів виховання високої моралі, активної громадянської позиції, формування характеру, усвідомлення істин, відчуття добра і зла. Учні матимуть можливість долучитися до кращих зразків жанру, відкрити у них різноманітність і повноту навколишнього світу, широту людської фантазії. Програма укладена за принципом доповнення і поглиблення навчального матеріалу курсу «Зарубіжна література» для 5 класу. Тексти для читання добираються, враховуючи обсяг твору та читацькі інтереси дітей цього віку.
Основна мета курсу – розширення  знань  п’ятикласників про народну і літературну казку, формування  основних умінь  і навичок  роботи з художнім твором, початкових уявлень про творчість письменників, жанр казки, елементи її змісту і форми, виховання  інтересу до читання.
Факультативний курс «Казкова мозаїка» має вирішувати такі завдання:
-                   навчати учнів розуміти специфіку літератури як мистецтва слова, сприймати літературний твір як естетичне явище у нерозривній єдності форми і змісту, визначати національну своєрідність і загальнолюдську значущість художніх творів;
-                   розвивати усне і писемне мовлення школярів, критичне мислення, естетичний смак;
-                   формувати навички аналізу літературного твору, потребу в систематичному читанні  художніх  творів, здатність насолоджуватися мистецтвом слова;
-                   мотивувати активну навчальну та читацьку діяльність учнів;
-                   розширювати їхній читацький досвід;
-                   виховувати повагу до духовних скарбів людства, увагу до творчості митців.
Особливістю даного факультативного курсу є те, що всі теоретико-літературознавчі поняття розглядаються на уроках зарубіжної  літератури, а паралельно на факультативних заняттях закріплюються під час роботи з додатковими творами, при виконанні практичних завдань. Такий підхід дозволить краще засвоїти складний і принципово новий для п’ятикласників матеріал, допоможе глибше опанувати курс зарубіжної літератури і сприятиме читацькій активності. А це, в свою чергу, дасть можливість розвинути мовну культуру п’ятикласників, які дуже люблять висловлюватися, однак їм бракує активного словникового запасу та лінгвістичної грамотності.
Учителю особливу увагу потрібно зосередити на формуванні умінь і навичок роботи з художнім твором, аргументованого висловлювання. Діяльність повинна будуватися на основі принципів творчої співпраці з учнями, головною формою роботи і оцінювання знань учнів має бути діалог. Програма курсу складається з 2 розділів. Він розрахований на один рік навчання, його зміст реалізується протягом 35 годин (1 год. на тиждень).
Результатами    факультативного курсу «Казкова мозаїка» мають стати:
·                    зацікавленість учнів літературою як явищем мистецтва слова;
·                    всебічний розвиток, духовне збагачення особистості;
·                    розширення знань учнів щодо теми «Казка»;
·                    допомога учням в осмисленні, поглибленні знань про особливості літературного твору;
·                    формування  навичок аналізу літературного твору;
·                    розвиток естетичного смаку, творчого мислення, уяви про сприйняття та оцінку художнього твору;
·                    розвиток творчих  здібностей і комунікативних компетентностей учнів;
·                    формування гуманістичного світогляду.


ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
35 год. на рік, 1 год. на тиждень

Кіль-кість годин
Зміст
Вимоги до рівня підготовки
1
1
Вступ. У казці – увесь світ. Фольклорна казка. Боротьба добра зі злом – головна тема фольклорної казки. Зв’язок казки із старовинними обрядами і міфами. Класифікація казок.
Учень (учениця):                                                     дає визначення поняття «казка»;
називає основні види казок;
пояснює причини їх виникнення, наявність мандрівних сюжетів;
наводить приклади народних казок.
2
1
Казки про тварин як один із найдавніших різновидів казки. Алегоричний зміст казкових образів. Шотландська народна казка «Лисиця і яструб».
Учень (учениця):                                                  характеризує один із найдавніших різновидів казки – казки про тварин; стисло переказує казку;
пояснює алегоричний зміст казкових образів.
3
2
Поетика чарівної казки. Особливості східної казки. Книга «Тисяча і одна ніч». «Чарівна лампа Аладдіна». Звеличення простої людини, яка не боїться труднощів і перемагає зло.
Учень (учениця):                                                    називає характерні риси чарівної казки; розуміє своєрідність східних казок; розповідає про пригоди  Аладдіна; висловлює особисте ставлення до героя.
4
2
Брати Грімм. Старовинні легенди, їхнє відлуння в казковому жанрі. Уславлення любові до праці та інших людських чеснот у казці «Пані Метелиця».
Учень (учениця):                                                     розповідає про діяльність відомих фольклористів - братів Грімм;
стисло відтворює зміст казки;
висловлює враження і власне ставлення до подій і поведінки героїв.
5
1
Російська народна казка «Морозко». Моральні принципи народного світогляду.
Учень (учениця):                                                     розкриває гуманістичний зміст казки, моральні цінності, втілені в ній;
стисло переказує твір;
визначає головну думку твору;  розкриває національний колорит.
6
1
Російська народна казка
«Василиса Прекрасна». Уславлення у казці кращих людських якостей: доброти, мудрості, вірності, працьовитості. Подолання всіх випробувань долі і перемога добра над злом у творі.
Учень (учениця):
переказує зміст казки; характеризує головних героїв; висловлює особисте ставлення до них; пояснює, за яких умов можлива перемога добра над злом.
7
1
Словацька народна казка «Золотоволоска». Звеличення у казці людської доброти, любові та засудження зла і жорстокості. Взаємозв’язок людини і природи у творі.
Учень (учениця):                                                     стисло переказує зміст твору;  наводить приклади звеличення у казці людських чеснот; наводить приклади взаємозв’язку людини і природи у казці.
8
1
Білоруська народна казка «Хведір Набилкін та богатирі». Відображення у казці високих моральних якостей білорусів. Розум і винахідливість – головні помічники у боротьбі зі злом.
Учень (учениця):                                                     розповідає про головного героя та його пригоди; висловлює власну думку щодо подвигів Хведора Набилкіна; доводить, що головними помічниками у боротьбі зі злом мають бути розум і винахідливість.
9
1
Побутові казки. Любов до праці, мудрість, доброта, кмітливість – типові чесноти героїв побутових казок. Стосунки між людьми в українському та світовому фольклорі. Англійська народна казка «Розумна жінка».
Учень (учениця):                                                     називає характерні риси побутової казки; стисло відтворює зміст казки «Розумна жінка»; 
робить висновок про типові чесноти героїв казок даного виду; порівнює стосунки між людьми в українському та світовому фольклорі; розкриває національний колорит казки.
10
1
Казкова веселка. Узагальнення та систематизація знань за темою «Фольклорна казка».
Учень (учениця):                                                   знає зміст вивчених казок;
визначає головну думку,
характеризує казкових персонажів; висловлює враження і власне ставлення до подій і героїв.
11
2
За що ми цінуємо літературні
казки? Особливості літературної казки. «Казки – зовсім не витребеньки...»   Шарль Перро. Художня своєрідність його казок. Збірка «Казки моєї матусі Гусині». Здоровий практицизм, живий розум, спритність і кмітливість – головні якості героїв казки Ш. Перро «Кіт у чоботях».
Учень (учениця):                                                   
пояснює роль казки у  житті;
дає визначення терміну «літературна казка»;
розуміє поняття «автор літературного твору»;
пояснює різницю між фольклорною казкою і літературною; виявляє  особливості побудови казок Ш.Перро;
 переказує художній твір; на основі цитат характеризує персонажів казки; висловлює особисте ставлення до них.
12
3
Казкар міста Оденсе. Вплив народної данської казки на формування письменника. Поєднання побутовості і фантастики у творах Ганса Крістіана Андерсена. «Снігова королева». Герда і Кай, їхні пригоди. Засоби характеристики персонажів у творі. Торжество щирих людських стосунків у казці.
Учень (учениця):                                                     переказує текст казки «Снігова королева»; виявляє прихований зміст;
 дає визначення
поняття «тема», розкриває його на прикладі казки;  розуміє значення антитези як основи побудови твору;  характеризує головних героїв на основі їхніх вчинків.
13
2
Фольклорні джерела казки       В. Гауфа «Гаданий принц». Обробка письменником арабських народних казок. Східний колорит у казці «Гаданий принц». Торжество справедливості як провідна думка казки . Характеристика образів Лабакана та Омара.
Учень (учениця):                                                     називає факти з життя і творчості письменника; переказує текст казки «Гаданий принц»; називає ознаки чарівної казки, знаходить приклади в тексті;
визначає особливості східного колориту в казці;
характеризує героїв на основі їхніх вчинків;
висловлює власну думку про них.
14
2
Гуманістичне звучання і поетична піднесеність ліричних казок
 О. Уайльда.
 Як жити: заради насолоди чи самовіддано?                              Оспівування доброчинності, уславлення людяності і любові у казці «Щасливий принц».
Учень (учениця):                                                    розповідає про життя письменника, називає його твори;
 визначає головну думку твору; розкриває його гуманістичний зміст; характеризує персонажів з використанням цитат; висловлює власну позицію щодо прочитаного; зіставляє свої погляди з авторськими.
15
2
Добрий казкар із Риму. Незвичайні вигадки і веселі повчання у «Казках по телефону» Джанні Родарі.        «Людина, яка хотіла вкрасти Колізей», «Як один перукар купив місто Стокгольм» та ін.
Учень (учениця):                                                      розповідає про життя і творчість  Дж.Родарі; 
переказує зміст казок;  дає характеристики казкових героїв, оцінює їхні вчинки;  розкриває  моральні цінності, які утверджуються в казках.
16
3
Обробка
 С. Маршаком казки видатної чеської письменниці
Б. Нємцової «Дванадцять місяців». Казкові мотиви у п’єсі. Протиставлення образів пасербиці –
з одного боку, та мачухи і її рідної доньки – з другого як втілення боротьби добра і зла. Підлабузництво підлеглих та необмежена влада – головні причини спотворення характеру принцеси. Особливості драматичного твору.
Учень (учениця):                                                      розповідає про життя і творчість
С. Я. Маршака; називає ознаки драматичного твору; дає визначення понять «драматичний твір, «діалог», «монолог», «ремарка»;
 розкриває моральний зміст казки;
дає оцінку людським якостям персонажів з огляду їхніх вчинків, ставлення до роботи, інших людей;
добирає цитатний матеріал для характеристики героїв.
17
2
Світ казок 
О. С. Пушкіна.            Народнопоетична основа «Казки про попа і про робітника його Балду». Уславлення працьовитості, винахідливості як найхарактерніших рис  представників народу.
Учень (учениця):                                                      називає факти з життя поета;
визначає особливості віршованого твору;  встановлює зв’язок народної та літературної казок; стисло переказує зміст твору;
 здійснює порівняльну характеристику персонажів, опираючись на цитати з твору;
з’ясовує авторське відношення до героїв.
18
2
Диво напередодні Нового року. Світ добра і краси, фантазії і мрії. Ернест Теодор Амадей Гофман. «Лускунчик і Мишачий король». Гімн людській доброті, милосердю, щедрості та доброзичливості. Поєднання реалістичного (побутового) і фантастичного в казці.
Учень (учениця):                                                      розповідає про життя і творчість письменника; визначає жанрові особливості казки, фантастичні та реалістичні елементи у ній;
 дає визначення понять «тема», «ідея», розкриває їх у творі; оцінює вчинки героїв, аргументує свою точку зору;
 знаходить в тексті цитати, які ілюструють ставлення автора казки до  героїв.
19
2
Протиставлення справжньої краси, багатства душі красі зовнішній у казці У. Діснея «Білосніжка та семеро гномів». Зображення у казці вірності, віри в перемогу любові й добра.
Учень (учениця):                                                      називає мультиплікаційні твори У. Діснея; виявляє особливості інтерпретації казкових образів; переказує текст казки та виділяє в ньому тему та ідею;   характеризує героїв на основі їхніх вчинків, ставлення до них оточуючих, авторської оцінки; спираючись на текст, доводить, що істинною красою є багатство душі, щирість, доброта.
20
1
Захаріас Топеліус – відомий фінський письменник. «Казка про старого гнома». Замок та його мешканці. Жадібність та «довгий язик» - причини нещасть людей.
Учень (учениця):                                                      називає факти з життя письменника; розповідає про свої враження від казки; переказує текст; пояснює ідею твору; дає характеристику персонажів, опираючись на цитати.

21
1
Латиський письменник
Імант Зієдоніс та його збірка «Кольорові казки». «Синя казка». Якого кольору мрії?                        «Сіра казка». Барвисті веселки із сірої дощової хмари.                     
Учень (учениця):                                                      висловлює враження від особи письменника та його казок;
формулює тему та ідею кожної казки; виявляє художньо-виражальні засоби,
які використовує автор;
демонструє вміння бачити в довкіллі прекрасне в процесі виконання завдань творчого характеру.
22
1
У країні літературних героїв. Урок узагальнення і систематизації знань з теми «Літературна казка».
Учень (учениця):                                                      знає зміст вивчених казок;
 визначає головну думку,
характеризує казкових персонажів; висловлює враження і власне ставлення до подій і героїв.                                              


НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

№ уроку
Назва розділів, тем
Форма  роботи
Форма контролю
1
Вступ. У казці – увесь світ. Фольклорна казка. Боротьба добра зі злом – головна тема фольклорної казки. Зв’язок казки із старовинними обрядами і міфами. Класифікація казок.
Конкурс знавців фольклорної казки.                 Порівняння фольклорних казок народів світу з українськими.  Робота в творчих групах з таких питань: Навіщо потрібно вивчати фольклор?           У чому полягає головний конфлікт народної казки?

2
Казки про тварин як один із найдавніших різновидів казки. Алегоричний зміст казкових образів. Шотландська народна казка «Лисиця і яструб».
Усний диктант «Упізнай за ознаками вид казки».            Робота в творчих групах: підготувати інсценізацію казки.

3
Поетика чарівної казки. Особливості східної казки. Книга «Тисяча і одна ніч». «Чарівна лампа Аладдіна».
Бесіда з елементами коментованого читання.               Перегляд та обговорення м/ф за мотивами казки.
Інсценізація уривків з казки «Чарівна лампа Аладдіна».
4
«Чарівна лампа Аладдіна». Звеличення простої людини, яка не боїться труднощів і перемагає зло.
Літературна вікторина «Чи уважні ви читачі?»              Переказ твору від імені головного героя. Колективне складання простого плану характеристики образу на основі підготовлених запитань учителя.               Обговорення варіантів продовження казки.

5
Брати Грімм. Старовинні легенди, їхнє відлуння в казковому жанрі. «Пані Метелиця».
Виразне читання казки в особах.  Робота в мікрогрупах: обговорити ряд запитань та дати відповіді на них. Питання для обговорення: Чим відрізняються німецька казка «Пані Метелиця» та українська казка «Дідова дочка і бабина дочка»?          Чому в різних народів є схожі казки?
Написання сценарію фільму за мотивами казок братів Грімм.
6
Уславлення  любові до праці та інших людських чеснот у казці «Пані Метелиця».
Складання порівняльної характеристики головних персонажів казки у вигляді таблиці.            Робота з текстом в мікрогрупах: знайти приклади працьовитості головної героїні та ледарства рідної доньки вдови.                Словесне малювання: створити портретну характеристику кожного з героїв казки.

7
Російська народна казка «Морозко». Моральні принципи народного  світогляду.
Стислий переказ твору.              Перегляд та обговорення фрагментів х/ф за мотивами казки.                  Інсценізація окремих фрагментів казки.

8
Російська народна казка «Василиса Прекрасна». Уславлення у казці кращих людських якостей: доброти, мудрості, вірності, працьовитості. Подолання всіх випробувань долі і перемога добра над злом у творі.
Бесіда за прочитаною казкою, з'ясування її теми, головної думки.              Характеристика персонажів за поданим планом.          Анкетування «Наскільки сучасними є вимоги до казкових героїв?»        

9
Словацька народна казка «Золотоволоска». Звеличення у казці людської доброти, любові та засудження зла і жорстокості. Взаємозв’язок людини і природи у творі.
Переказ казки від імені головного героя. Самостійне складання простого плану характеристики образу головного героя. Робота в мікрогрупах: виявити приклади взаємозв'язку людини і природи в творі.

10
Білоруська народна казка «Хведір Набилкін та богатирі». Відображення у казці високих моральних якостей білорусів. Розум і винахідливість – головні помічники у боротьбі зі злом.
Стислий переказ твору.                   Словесне малювання: створення портретної характеристики головного героя казки.                              Розподільчий диктант: риси характеру записати у дві колонки («Хведір Набилкін» та «Справжній герой»).              Міні-диспут «Яким повинен бути справжній герой?»       
Вернісаж літературних героїв.
11
Побутові казки. Любов до праці, мудрість,доброта, кмітливість – типові чесноти героїв побутових казок. Стосунки між людьми в українському та світовому фольклорі. Англійська народна казка «Розумна жінка».
Стислий переказ твору.             Самостійне складання простого плану казки.           Робота в мікрогрупах: скласти тести для виявлення змісту казки; сформулювати основні ознаки побутової казки.

12
Казкова веселка. Узагальнення та систематизація знань за темою «Фольклорна казка».
Виконання різнорівневих завдань.
Тестування, встановлення співвідношень, відповіді на запитання.
13
За що ми цінуємо літературні казки? Особливості літературної казки. «Казки – зовсім не витребеньки...» Шарль Перро. Художня своєрідність його казок. Збірка «Казки моєї матусі Гусині». «Кіт у чоботях».
Вікторина «Сторінками казок Ш. Перро». Створення порівняльної схеми-таблиці «Літературна і фольклорна казки».               Бесіда з елементами коментованого читання.           Розв'язання кросворду.

14
Здоровий практицизм, живий розум, спритність і кмітливість – головні якості  героїв казки Ш. Перро «Кіт у чоботях».
Презентація казки з опорою на власні ілюстрації.       Переказ ключових епізодів казки.   Перегляд фрагментів мультфільму «Кіт у чоботях» та їх обговорення.

15
Казкар міста Оденсе. Вплив народної данської казки на формування письменника. Поєднання побутовості і фантастики у творах  Г. К. Андерсена. «Снігова королева».
Усна подорож книжковою виставкою. Вікторина «Упізнай героя за реплікою».    Робота у творчих групах: розбити текст казки на епізоди та до кожного підібрати епіграф із запропонованого переліку, пояснити свій вибір.

16
Герда і Кай, їхні пригоди. Засоби характеристики персонажів у творі.
Переказ казки від імені одного з героїв: «У володіннях Снігової королеви», «Як я шукала Кая?»    Складання плану характеристики літературного героя.                 Робота над деталями твору, що розкривають образи головних героїв.              Створення детальної карти подорожі Герди.

17
Торжество щирих людських стосунків у казці Г. К. Андерсена «Снігова королева».
Конкурс аплікацій і малюнків за мотивами казки «Снігова королева». Перегляд  фрагментів кінофільму за мотивами казки та їх обговорення.      Інсценізація у творчих групах окремих епізодів казки.
Інсценізація  уривків з казки «Снігова королева».
18
Фольклорні джерела казки В. Гауфа «Гаданий принц». Обробка письменником  арабських народних казок. Східний колорит у казці.
Інтерв'ю з автором.            Переказ ключових епізодів казки. Вікторина «Знайди в тексті…»

19
Торжество справедливості як провідна думка казки В. Гауфа «Гаданий принц». Характеристика образів Лабакана та Омара.
Характеристика образів Омара і Лабакана за допомогою прийому «Прокрустове ложе». З'ясування особистих позицій учнів стосовно центральної проблеми твору за допомогою технології «Мікрофон».    Рольова гра «Діалог з героями казки».

20
Гуманістичне звучання і поетична піднесеність ліричних казок О.Уайльда. «Щасливий принц». Як жити: заради насолоди чи самовіддано?
Створення усного виступу «Слово про        О.Уайльда».      Усний стислий переказ твору «Щасливий принц».   Евристична бесіда.               Виконання інтерактивної вправи «Акваріум» за питанням, винесеним у тему заняття.

21
Оспівування доброчинності, уславлення людяності і любові у казці «Щасливий принц».
Експрес-опитування.       Усна розповідь про героя з цитуванням та переказом окремих фрагментів казки.           Створення діафільму на основі малюнків учнів.

22
Добрий казкар із Риму. Незвичайні вигадки і веселі повчання у «Казках по телефону» Джанні Родарі.
Розповідь про письменника «Яким я уявляю собі                   Дж.Родарі?»    Бесіда з елементами коментованого читання окремих казок письменника.

23
«Людина, яка хотіла вкрасти Колізей», «Як один перукар купив місто Стокгольм» та ін.
Робота в мікрогрупах: дати відповідь на питання «Казки – це лише цікаві розповіді для розваги дітлахів чи історії із серйозним змістом?»       Конкурс на кращий усний переказ однієї з казок                Дж. Родарі.

24
Обробка                          С. Маршаком казки видатної чеської письменниці Б.Нємцової «Дванадцять місяців». Казкові мотиви у п’єсі. Особливості драматичного твору.
Інтерв'ю з письменником. Переказ ключових епізодів п'єси-казки.               Літературна вікторина «Кому з героїв належать ці слова?»           Робота у творчих групах: знайти у казці-п'єсі           С. Маршака мотиви народної словацької казки.

25
Протиставлення образів пасербиці – з одного боку, та мачухи і її рідної доньки – з другого, як втілення боротьби добра і зла.
Робота в групах над описом героя відповідно до питань, підготовлених учителем.         Складання порівняльної характеристики героїнь казки. Перегляд та обговорення фрагментів х/ф за мотивами п'єси-казки.

26
Підлабузництво підлеглих та необмежена влада – головні причини спотворення характеру принцеси.
Евристична бесіда на основі запитань учителя.           Інсценізація окремих фрагментів твору.              Презентація афіші до уявного спектаклю за п'єсою-казкою.

27
Світ казок                    О. С. Пушкіна. Народнопоетична основа «Казки про попа і про робітника його Балду».
Творча розповідь про письменника з елементами театралізації.    Переказ твору від імені одного з персонажів.   Бесіда за прочитаною казкою, з'ясування її теми, головної думки.

28
Уславлення працьовитості, винахідливості як найхарактерніших рис представників народу в казці           О. С. Пушкіна.
Колективне складання плану казки.                   Складання порівняльної характеристики персонажів.    Робота в мікрогрупах: користуючись таблицею-схемою, довести, що «Казка про попа і про робітника його Балду» - соціально-побутова.

29
Диво напередодні Нового року. Світ добра і краси, фантазії і мрії.             Е. Т. А. Гофман. «Лускунчик і Мишачий король».  Гімн людській доброті, милосердю, щедрості та доброзичливості.
Творча розповідь про письменника з елементами театралізації.     Переказ ключових епізодів казки. Евристична бесіда щодо первісного враження від знайомства з казкою.           Перегляд та обговорення фрагментів м/ф  за мотивами казки.

30
Поєднання реалістичного (побутового) і фантастичного в казці «Лускунчик і Мишачий король».
Створення діафільму на основі малюнків учнів.                 Робота в групах: проаналізувати чарівну казку, користуючись таблицею-схемою. Рольова гра "Зустріч літературних героїв».

31
Протиставлення справжньої краси, багатства душі красі зовнішній у казці       У. Діснея «Білосніжка та семеро гномів».
Створення усного виступу «Чарівний світ казок У.Діснея». Стислий переказ твору.               Перегляд фрагментів мультфільму «Лускунчик» та їх обговорення.    Порівняльна характеристика Білосніжки та її мачухи.

32
Зображення у казці вірності, віри в перемогу любові й добра.
Переказ твору за малюнками учнів.                    Робота в мікрогрупах: дослідити і порівняти призначення казкових персонажів (гномів і богатирів) з казки про Білосніжку і «Казки про мертву царівну і сімох богатирів»  О. С. Пушкіна.    Інсценізація у творчих групах окремих епізодів казки.

33
Захаріас Топеліус – відомий фінський письменник. «Казка про старого гнома». Замок та його мешканці. Жадібність та «довгий язик» - причини нещасть людей.
Стислий переказ твору.                   Бесіда з елементами коментованого читання.           Складання простого плану казки.                Гра «Казкова плутанина».      Складання сенкану.

34
Латиський письменник        Імант Зієдоніс та його збірка «Кольорові казки». «Синя казка». Якого кольору мрії?            «Сіра казка». Барвисті веселки із сірої дощової хмари.
Евристична бесіда щодо первісного враження від знайомства з казками               
І. Зієдоніса.          Словесне малювання: конкурс обкладинок до казок письменника;  колективне складання сценарію мультиплікаційного фільму за мотивами казок.
Написання сценарію фільму.
35
У країні літературних героїв. Урок узагальнення і систематизації знань з теми «Літературна казка».
Написання творчої роботи на тему   «Мій улюблений літературний герой».
Твір «Мій улюблений літературний герой».



ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА

1.                  Державний Стандарт базової і повної загальної середньої освіти [Електронний ресурс] // Режим доступу :
2.                  Концепція літературної освіти [Електронний ресурс] // Режим доступу : http://uchni.com.ua>literatura/13315/index.html
3.                  Світова література. 5-9 класи.  Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання / авт. к-тив : О. М. Ніколенко (кер.) К. В. Тараннік-Ткачук, С. П. Фоміна, О. В. Ревнивцева, Т. П. Сегеда, Н. В. Оніщенко / К. : Видавничий дім «Освіта», 2013. – 80 с.
4.                  Зарубіжна література: плани-конспекти для 5 класу за програмою для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (для 12-річної школи) / [упоряд.
Н. В. Химера; за наук. ред. Н. І. Клокар]. – Біла Церква: КОІПОПК, 2005. – 152 с.
5.                  Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / [за заг. ред. О.В.Овчарук]. – К. : «К.І.С.», 2004. – С. 105-108.
6.                  Методичні матеріали до уроків світової літератури в 5 класі (з мультимедійними додатками): навчальний комплект / [за заг. ред.  Н. В. Химери]. – Біла Церква: ТОВ «Офсет», 2013. – 180 с. + DVD – диск : мультимедійні додатки до 70 уроків.
7.                  Світова література: підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є. В. Волощук. – К. : Генеза, 2013. – 256 с.
8.                  У світі зарубіжної літератури / [упоряд. Л. Ф. Мірошніченко, О. О.Ісаєва,    Ж. В. Клименко]. – К. : Просвіта, 1998. –23 с.                                                                            
9.                  Хрестоматія зі світової літератури / [упоряд. О. М. Ніколенко, Т.М.Конєва,      О. В. Орлова]. – К. : Грамота, 2013. – 243 с.

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА ДЛЯ УЧНІВ

1. Андерсен Г. К. Снігова королева [Електронний ресурс] // Режим доступу :  http://andersen.com.ua/ua_snigova_koroleva.Html
2. Гофман Е. Т. А. Лускунчик і Мишачий король [Електронний ресурс] // Режим доступу :
3. Дісней У. Білосніжка і сім гномів [Електронний ресурс] // Режим доступу :
4. Маршак С. Я.  Дванадцять місяців [Електронний ресурс] // Режим доступу :
5. Перро Ш. Кіт у чоботях [Електронний ресурс] // Режим доступу : http://multfilmy-dlya-ditey.org.ua/povnometrazhni/kit-u-chobotyah-online.html
6. Російська народна казка «Морозко» [Електронний ресурс] // Режим доступу : http://bigcinema.tv/movie/morozko.html
7. Уайльд О. Щасливий принц [Електронний ресурс] // Режим доступу : http://myltiki.at.ua/news/shhaslivij_princ/2011-03-19-1826
8. Чарівна лампа Аладдіна [Електронний ресурс] // Режим доступу : http://moviestape.com/katalog_multfilmiv/multfilm/2691-aladdin.html