12.08.18

Факультатив у 6 класі "У світі пригод"



У СВІТІ ПРИГОД:
 навчальна програма факультативного курсу
для учнів 6 класу

                                                        Корж Катерина   Михайлівна,
                                                        Агеєва Світлана Григорівна,
                                                           учителі зарубіжної літератури
                                                          Клюківської ЗОШ І-ІІ ступенів       
                                                          та Височанського НВО «ЗОШ
                                                           І-ІІІ ступенів-дитячий садок»
Тетіївської районної ради

                                   ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

            Програма факультативного курсу «У світі пригод» пропонується учням 6 класу  загальноосвітніх навчальних закладів  за рахунок годин варіативної частини навчального плану.   Програма розрахована на 17  годин на рік (0,5 год. на тиждень) .
            Тема подорожі й пригод дуже часто використовується в художній літературі. Вона приваблює письменників не тільки прихованою в ній цікавинкою і не тільки заради можливості розважити читача. Ухопившись за ниточку пригод, він відкриває для себе інші, не менш важливі теми.                
Люди завжди прагнули до мандрівок і пригод, до відкриття незнайомих земель і прихованих таємниць. Усе це знайшло відтворення у жанрі пригодницького роману, в основу якого покладено незвичайні пригоди персонажів, які відбуваються у світі, сповненому випробувань і стихій.
Людину, яка любить читати, притягують захоплюючі історії. Так було завжди. Стрімкий розвиток подій, зміна лаштунків, неочікуване в характері та поведінці героя захоплюють своєю непередбаченістю. Любов до великої серйозної літератури в дитинстві часто починається саме з уміння насолоджуватися творами з карколомними пригодами й незвичайними подорожами. Коли й куди відбувається та подорож – байдуже. Кожен з нас завжди поруч з героями творів, де б вони не подорожували. І незабаром ми повертаємося подумки до описаних подій, бажаючи вкотре їх пережити разом з улюбленими персонажами.
Об’єкт вивчення – провідні твори письменників різних країн, які не внесені до шкільної програми із зарубіжної літератури, але заслуговують ознайомлення з їх тематикою і персонажами. Для багатьох учнів середніх класів чи не єдиним джерелом інформації вивчення предмету є підручник. Та маючи лише програмовий матеріал, він не може задовольнити широкі   потреби школярів. Для збагачення їх кругозору, збільшення читацької активності і розширено круг творів для вивчення.
Мета факультативу - залучення школярів до скарбниці світової культури, глибше ознайомлення їх з визначними зразками художньої літератури по темі «Пригоди і фантастика», прищеплення їм бажання, відірвавшись від комп’ютерних ігор і бойовиків, із зацікавленням читати пригодницькі  твори світових геніїв.
Навчальна програма факультативу «У світі пригод» має здійснювати такі  завдання: 
-                   знайомити учнів  із провідними творами письменників різних країн по темі «Пригоди і фантастика»;
-                   підвищувати інтерес учнів до читання і розширювати їхній читацький досвід;
-                   на прикладах героїв творів навчати дітей сміливості, мужності, людяності, вірності, відданості своїй меті;
-                   завдяки читанню пригодницьких творів пробуджувати в школярах інтерес до вивчення шкільних дисциплін та природи далеких, маловідомих країн;
-                   оцінювати вчинки людей, життєві ситуації, в які потрапляють герої прочитаних творів , з точки зору загальноприйнятих норм і цінностей;
-                   емоційно «проживати» текст кожного вивченого твору, висловлювати свої емоції;
-                   формувати в учнів душевні якості, що роблять юне покоління здатним в майбутньому витримувати боротьбу зі злом і підступами.
Незважаючи на те, що на факультативних заняттях учні в основному працюють з текстами літературних творів, це не применшує важливості засвоєння школярами певного обсягу відомостей про життя письменників, добу написання творів, художні системи, до яких вони належать. Однак учителю особливу увагу слід звернути на роботу безпосередньо з художнім текстом. Важливе не стільки механічне запам’ятовування сюжетних ліній і різноманітних фактів із літературних творів, скільки їхній аналіз та
інтерпретація, уміння учня бачити художні деталі, розуміти творчий задум письменника та оцінювати особливості його реалізації, насолоджуватись самим процесом читання. Саме така робота допоможе школярам сприйняти літературу як мистецтво слова. Потрібно формувати школяра не як пасивного споживача певного обсягу даної інформації, а як особистість, здатну самостійно її здобувати, поновлювати, коригувати та інтерпретувати протягом усього свого життя.
Підбір авторів дозволяє учителю акцентувати увагу на моральних і естетичних цінностях кожного твору.
Для опрацювання на заняттях винесені кращі зразки англійської (Д.Дефо, Р.Стівенсон), французької (Жуль Верн, Густав Емар ), американської (Ф.Купер), шведської (Астрід Ліндгрен), польської (А.Шклярський), російської (О.Бєляєв) літератур.
               Основними формами і методами занять є розповідь учителя, бесіда з учнями, ігрові вправи по змісту творів, творчі дискусії , підсумкове узагальнення.
Зміст програми відповідає психофізіологічними особливостям учнів 6 класу, перелік художніх творів для вивчення укладений відповідно до їх вікових особливостей.
ПРОГНОЗОВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Учні знатимуть:
·                    визначення основних літературознавчих понять;
·                    національний колорит вивчених творів, їх характерні риси;
·                    основні ознаки різних літературних жанрів;
·                    особливості композиції та сюжету творів різних жанрів;
·                    окремі відомості з життя письменників;
·                    твори мистецтва, в яких утілено літературні образи й сюжети;
·                    історію створення певного літературного твору;
·                    взаємозв’язки української літератури з іншими літературами (на рівні окремих спільних рис жанрів, тем, образів та ін.);
·                    імена авторів та відомих українських перекладачів вивчених творів.
Учні вмітимуть:
·                    визначати характерні риси творів різних жанрів, розрізняти їх за художніми особливостями;
·                    виразно читати тексти, в тому числі в особах;
·                    визначати тему, ідею, головну думку прочитаного;
·                    визначати особливості композиції творів;
·                    переказувати тексти фрагментарно й цілісно;
·                    висловлювати враження і власне ставлення до подій твору;
·                    характеризувати та порівнювати образи персонажів, оцінювати їхні вчинки, моральні якості;
·                    розкривати національний колорит твору, окремі засоби його створення;
·                    інтерпретувати образи та сюжети;
·                    порівнювати твори, знаходити в них спільні й відмінні елементи;
·                    визначати окремі художні засоби створення образів персонажів (портрет, вчинки, мова тощо);
·                    визначати ставлення автора до персонажа;
·                    розповідати історію створення того чи іншого твору;
·                    порівнювати твори в перекладах різних авторів, а також порівнювати твори різних видів мистецтва.

ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
17 год. на рік, 0,5 год. на тиждень

№ п/п
Кіль-кість
годин
Зміст навчального матеріалу
Вимоги до рівня підготовки учнів
1
1
Вступ
Пригодницька література.
Головні ознаки.  Різновиди.
Теорія літератури. Поняття про пригодницький роман.

Учень (учениця):
знає основні ознаки пригодницької літератури її різновиди;
дає визначення пригодницького роману
2
4
Розділ 1. З літератури Англії.
Творчість  Д Дефо. Життєвий і творчий шлях  письменника.
 «Робінзон Крузо». Читання та аналіз уривку твору. Гімн цивілізованій прагматичній людині та її праці. Пригоди та екзотика в романі. Роман Дефо як започаткування «робінзонад».
Творчість  Р. Стівенсона.
Біографічна довідка. Могутня сила духу.
 «Викрадений» , «Острів скарбів» (1 твір за вибором учителя).  Читання та аналіз уривку твору. Риси характеру персонажів. Вплив рис характеру персонажу на його вчинки.

Учень (учениця):
знає та виділяє характерні риси творчості англійських письменників;
сюжет та особливості композиції творів;  основні теми творів;
вміє визначати ідейно-художню роль елементів твору;
орієнтується у літературознавчих поняттях;.
характеризує героїв творів;
аналізує вплив оточення,  місце, ситуацію на становлення характеру людини
визначає авторське ставлення до героїв творів;
аргументує власні думки;
складає відгуки про літературний твір.
3
4
Розділ 2.   З літератури  Франції.
Творчість  Жуля Верна.
Життєвий і творчий шлях  письменника – першого у світі наукового фантаста.
 «Подорож до центру Землі». Читання та аналіз уривку твору. Змалювання величної картини світу у фантастичній формі. Уславлення величі науки і знань.
Густав Емар — французький письменник. Автор пригодницьких романів, один із класиків жанру вестерн у літературі. 
«Трапери Арканзасу». Пригоди та романтика Дикого Заходу.  Риси характеру персонажів. Вплив рис характеру персонажу на його вчинки.


Учень (учениця):
знає та виділяє характерні риси творчості французьких письменників;
сюжет та особливості композиції творів; основні теми творів;
вміє визначати ідейно-художню роль елементів твору;
орієнтується у літературознавчих поняттях;.
характеризує героїв творів;
аналізує вплив оточення,  місце, ситуацію на становлення характеру людини
визначає авторське ставлення до героїв творів;
аргументує власні думки;
складає відгуки про літературний твір.
4
2
Розділ 3.  З літератури США.
Джеймс Фенімор Купер  – видатний автор історичних «індіанських» романів циклу «Шкіряна панчоха» («Піонери», «Останній із могікан», «Прерія», «Слідопит», «Звіробій»).
Місце дії роману «Останній із могікан», головні герої, їхня мужність і чесність, Майстерність змалювання подій, захоплюючий сюжет, пізнавальне значення роману.


 Учень (учениця):
знає та виділяє характерні риси творчості американського письменника;  сюжет та особливості композиції твору; основну тему твору;
вміє визначати ідейно-художню роль елементів твору;
орієнтується у літературознавчих поняттях;.
характеризує героїв роману;
аналізує вплив оточення,  місце, ситуацію на становлення характеру людини;
визначає авторське ставлення до героїв творів;
аргументує власні думки;
складає відгуки про літературний твір.
5
1
Розділ 4.    З літератури Швеції.
А́стрід А́нна Емі́лія Лі́ндгрен — шведська дитяча письменниця. Біографічна довідка.
«Расмус - волоцюга». Пригодницький світ дитинства у творі. Характери дійових осіб.

Учень (учениця):
знає та виділяє характерні риси творчості швецької письменниці;
сюжет та особливості композиції твору;  основну тему твору;
вміє визначати ідейно-художню роль елементів твору;
характеризує героїв твору;
аналізує вплив оточення,  місце, ситуацію на становлення характеру людини
визначає авторське ставлення до героїв творів;
аргументує власні думки;
складає відгуки про літературний твір.
6
2
З літератури Польщі.
Альфред Шклярський- відомий польський письменник. «Пригоди Томека Вільмовського». «Томек в країні кенгуру». Захопливі пригоди юного мандрівника Томека і його дорослих друзів.
 Характери дійових осіб.

Учень (учениця):
знає та виділяє характерні риси творчості А. Шклярського;
сюжет та особливості композиції твору;   основну тему твору;
вміє визначати ідейно-художню роль елементів твору;
характеризує героїв твору;
аналізує вплив оточення,  місце, ситуацію на становлення характеру людини
визначає авторське ставлення до героїв твору;
аргументує власні думки;
складає відгуки про літературний твір.
7
2
Розділ 6.  З літератури Росії.
Олекса́ндр Рома́нович Бєля́єв — російський письменник-фантаст, один із засновників наукової фантастики. Відомий також як «російський Жуль Верн».
«Острів Затонулих кораблів». Загадкові подорожі по морю. Риси  характеру персонажів.

Учень (учениця):
знає та виділяє характерні риси творчості О.Бєляєва;
сюжет та особливості композиції твору;  основну тему твору;
вміє визначати ідейно-художню роль елементів твору;
характеризує героїв твору;
аналізує вплив оточення,  місце, ситуацію на становлення характеру людини
визначає авторське ставлення до героїв твору;
аргументує власні думки;
складає відгуки про літературний твір.
8
1
Підсумкове заняття.
Підсумок. Узагальнення та систематизація вивченогопротягом року матеріалу.
Учень (учениця):
узагальнює і аналізує вивчений матеріал.



НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

№п/п
К-сть год
Назва розділів, тем
Форма роботи
Форма роботи
1
1
Вступ.   Пригодницька література. Головні ознаки.  Різновиди.  Поняття про пригодницький роман.
Лекція з елементами бесіди.


Крос-ворд.

2
1
Із  літератури Англії.      
 Життєвий і творчий шлях  Д. Дефо. «Робінзон Крузо». Гімн цивілізованій прагматичній людині та її праці. Читання та аналіз уривку твору.
Інтерв'ю   з    письменни-ком.
Коментоване читання.


Тести.

3
1
Пригоди та екзотика в романі «Робінзон Крузо». Роман Дефо як започаткування «робінзонад».
Бесіда.
Відгук про літературний твір.
Відгук про літературний твір.

4
1
Р. Стівенсон.  Біографічна довідка. Могутня сила духу. «Викрадений»або «Острів скарбів».  Романтика подорожей і пригод у романі.
Презентація.
Літературна гра-подорож.


5
1
Викрадений» або «Острів скарбів». Читання та аналіз уривку твору. Риси характеру персонажів.
Бесіда. Портрет літературного героя.

Лист до героя.

6
1
Із  літератури Франції.                       Життєвий і творчий шлях  письменника Жуля Верна – першого у світі наукового фантаста. «Подорож до центру Землі». Змалювання величної картини світу у фантастичній формі.
Зустріч з письменником у літературній вітальні.

Створення презентації творчос
ті Ж. Верна.

7
1
«Подорож до центру Землі». Уславлення величі науки і знань. Читання та аналіз уривку твору.
Коментоване читання. Літературна гра «Я – художник».
Відпові-ді на запитан-ня.


8
1
Густав Емар — французький письменник, автор пригодницьких романів, один із класиків жанру вестерн   у   літературі. «Трапери Арканзасу».  Пригоди та романтика Дикого Заходу.
Літературна гра «Я – письменник».
Тести.
9
1
«Трапери Арканзасу». Риси характеру персонажів. Вплив рис характеру персонажу на його вчинки.
Бесіда. Портрет літературного героя.

Інсценізація уривку твору.

10
1
Із літератури США.   Джеймс Фенімор Купер  – видатний автор історичних «індіанських» романів циклу «Шкіряна панчоха». «Останній із могікан». Місце дії роману, захоплюючий сюжет, головні герої, їхня мужність і чесність.
Інтерв'ю   з    письменни-ком.
Бесіда



11
1
«Останній із могікан». Майстерність змалювання подій, пізнавальне значення роману.
Літературно – художня панорама.

Усний переказ епізоду твору.

12
1
Із літератури Швеції. А́стрід А́нна Емі́лія Лі́ндгрен — шведська дитяча письменниця. «Расмус-волоцюга». Пригодницький світ дитинства у творі. Характери дійових осіб.
Презентація.
Анкета літературного героя.


13
1
Із літератури Польщі. Альфред Шклярський- відомий польський письменник. «Пригоди Томека Вільмовського». «Томек в країні кенгуру». Захопливі пригоди юного мандрівника Томека і його дорослих друзів.
Рольова гра
Бесіда.

Тести.

14
1
«Томек в країні кенгуру» Захопливі пригоди юного мандрівника Томека і його дорослих друзів. Характери дійових осіб
Відгук про літературного героя.

Лист до героя.

15
1
Із літератури Росії.   Олекса́ндр Рома́нович Бєля́єв — російський письменник-фантаст, один із засновників наукової фантастики, «російський  Жуль Верн».«Острів Затонулих кораблів». Загадкові подорожі по морю.
Розповідь учителя.


16
1
«Острів Затонулих кораблів». Риси  характеру персонажів
Портрет літературного героя.


17
1
Підсумок. Узагальнення та систематизація вивченого протягом року матеріалу
Засідання у літературному кафе.
Відгук про улюблю-ний твір.

            
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
 1.  Вулис А. З. В мире приключений. Поэтика жанра. / А. Вулис. — М. : Советский писатель, 1986. — 384 с.
2. Галич О. Теорія літератури: підручник / О. Галич, В. Назарець, Є. Васильєв;  за наук. ред. Олександра Галича. — К. : Либідь, 2001. — 488 с.
3. Климова В. Навчити учня критично мислити - означає якнайкраще підготувати його до самостійного життя. // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. - 2007.- № 10. – 24 с.
4. Краткая литературная энциклопедия : в 9-ти т. / главн. ред. А. А. Сурков. - М. :  Сов. энциклопедия, 1968. — Т. 5. — 974 с. 
5..Лотман Ю. М. Массовая литература как историко-культурная проблема. // Лотман Ю. М. Избранные статьи : в 3-х т. / Ю. М. Лотман — Таллинн : Александра, 1992. — Т. 3. — 1992. — 468 с.
6. Мельник А. О. Ігри на уроках зарубіжної літератури // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. -2005.- № 6. – 15 с.
8. Мошенская Л. О. Жанры приключенческой литературы. Генезис и поэтика:  автореф. дис на соискание учѐной степени канд. филол. наук : 10.01.08 «Теория литературы» / Мошенская Лидия Олеговна. — М., 1983. — 24 с.
9. Подорож без кінця : літ.-критич. статті / упоряд. М. Славинський. — К. : Рад. письменник, 1986. — 279 с.
10. Особливості пригодницького роману Р.Стівенсона [Електронний ресурс] .- Режим доступу : http://ua-referat.com/ – Назва з екрану.   
11. Пригодницька література [Електронний ресурс].- Режим доступу :
html  skripnikmarina.ucoz.ua_tbkp/literatura… - Назва з екрану.   
12. Робінзонада головного героя роману Даніеля Дефо «Життя й незвичайні та дивовижні пригоди мореплавця Робінзона Крузо» [Електронний ресурс] / Allscience. – Режим доступу : http://allscience.info/download.php?id=82614. – Назва з екрану.