12.08.18

Факультатив у 7 класі "Детектив у світовій літературі"




ДЕТЕКТИВ У СВІТОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ:
навчальна програма факультативного курсу
для учнів 7 класу

Кошова Тетяна Миколаївна,
Чала Людмила Миколаївна,
учителі  зарубіжної літератури
                                    Ірпінської   загальноосвітньої
 школи І –ІІІ ступенів  №13
Ірпінської міської ради

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

На сьогоднішній день одним із найпопулярніших жанрів є детектив. Як стверджує   М .Коен, детективи  домінують серед книг, які вийшли в світ протягом більшої частини  ХХ століття.       Залучити учнів до читання детективної літератури, поглибити їхні знання про детектив і покликаний даний факультативний курс. Пропонованою програмою даного  курсу передбачено послідовне й докладне висвітлення історії розвитку детективної літератури, сучасна класифікація детективних творів,             знайомство з майстрами детективного жанру, кіноверсіями детективних творів.
Мета програми – залучити учнів до читання                            детективів, розкрити історію розвитку детективного жанру, специфіку творів даного жанру, розширити знайомство з їх театральними та кінематографічними інтерпретаціями, формувати естетичні смаки, високу читацьку і загальну культуру.
Об'єктом вивчення на факультативних заняттях є тексти детективних творів, їх екранізації; учителю особливу увагу слід звернути на роботу безпосередньо з художнім текстом: уміння аналізувати та інтерпретувати текст, співставляти художній текст з його екранізацією. На заняттях учителеві бажано використовувати елементи пошукової роботи, роботу групах, семінарські заняття, інтерактивні навчальні технології, такі як «пошук інформації», «синтез думок», «спільний проект» тощо.
Завдання курсу: 
-                   поглибити знання учнів про детектив , його види, історію становлення жанру;
-                   познайомити з творчістю найвідоміших майстрів детективного жанру та екранізаціями їхніх  творів;
-                   вчити учнів співставляти літературний твір з його сценічним втіленням;
-                   збагачувати учнів новими знаннями з теорії літератури;
-                   розвивати їхню творчу уяву, уміння працювати з інформаційними джерелами, презентувати власний матеріал, створюючи презентації, інформаційні бюлетені, буклети;
-                   розвивати культурно-освітній рівень учнів.
ПРОГНОЗОВАНІ  РЕЗУЛЬТАТИ
Після вивчення факультативного курсу учні знатимуть:
·                    основні види детективної літератури;
·                    особливості детективної літератури та найвідоміших авторів детективів;
·                    найвідоміші екранізації детективних творів.
Учні умітимуть:
·         характеризувати художньо-образний світ творів;
·         формулювати власні враження від прочитаних творів;
·         самостійно знаходити інформацію для збагачення знань з літератури та інших видів мистецтва, зокрема кіно та театру.
Тематично програмовий матеріал факультативу пов'язаний зі змістом основного курсу «Зарубіжна література» (7 клас «Літературний детектив»), розширює й поглиблює його. Рекомендовано насамперед учням класів з поглибленим вивченням літератури.
Структура програми факультативного курсу
Програма факультативного курсу розрахована на 35 годин на рік (1 год. на тиждень)  та складається з таких розділів:
·  Пояснювальна записка.
·  Змістова частина.
·  Навчально-тематичне планування.
·  Використані джерела.

ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
35 год. на рік, 1 год. на тиждень

№ п/п
Зміст програмового
матеріалу
Вимоги до рівня
підготовки учнів
1
ВСТУП
Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів. Витоки детективної літератури. Готичний роман, твори  В. Годвіна «Пригоди Калеба Вільямса»,  Є. Відока «Записки».
Учень (учениця):
 дає визначення жанру «детектив», виявляє його характерні ознаки  на прикладі прочитаних творів;
знає про історію виникнення і формування жанру у світовій літературі, видатних представників детективної літератури.
2
Інтелектуальний або логічний детектив. Е. А. По – засновник жанру детективу у світовій літературі.  «Вбивство на вулиці Морг» (1841), «Таємниця Марі  Роже» (1843), «Украдений  лист» (1844). Образ Огюста Дюпена; ознаки інтелектуального детективу у творах, екранізації творів Е. По.
Учень (учениця):
 знає зміст творів; виявляє особливості сюжету і композиції творів Е.А. По;
характеризує головних персонажів твору;  
розуміє поняття «точка зору»,
виявляє у творах різні точки зору (персонажів, оповідача) на події, зіставляє їх;
порівнює екранізації творів з художнім текстом.
3
Агата Крісті – королева детективу. Життєвий і творчий шлях письменниці.  Еркюль Пуаро та міс Марпл як найвідоміші детективи, їхні методи розслідування злочинів. Тандем Еркюль Пуаро Гастінгс як віддзеркалення дуету Шерлока Холмса і доктора Ватсона. Роман «Десять негренят» як один із найкращих творів Агати Крісті, так званий «детектив закритого виду». Особливості композиції твору, засоби створення атмосфери загадковості, екранізація роману.
Учень (учениця):
 розповідає про ключові віхи життя письменниці;
 називає її найвідоміші твори, характеризує відомих детективів письменниці;
визначає причини надзвичайної популярності творів Агати Крісті.
4
Вілкі Коллінз як засновник «джентльменського детективу». Життєвий і творчий шлях письменника його творча спадщина.   Роман «Місячний камінь» - перший твір «джентльменського детективу».  Риси класичного детективу, пригодницького та авантюрного роману у творі.
Учень (учениця):
 розповідає про творчість В. Коллінза;  
знаходить риси класичного детективу, пригодницького та авантюрного роману у творі В. Коллінза.
5
Джеймс Хедл Чейз – «батько «поліцейського роману». Життєві віхи письменника. Огляд творчості.  Екранізації романів Чейза. Роман «Ні орхідей для міс Блендіш» - перший роман автора.
Учень (учениця):
 називає найвідоміші твори Джеймса Чейза;  
аналізує особливості стилю письменника.
6
Історичний детектив. Особливості історичного детективу. Представники жанру історичного детективу.  Гілберт Кіт Честертон цикл  творів про отця Брауна.
Учень (учениця):
 називає авторів історичного детективу;
визначає його особливості; розповідає про творчість Гілберта Честертона; характеризує головних персонажів творів.
7
Соціально-психологічний детектив. Творчість Жоржа Сіменона.  Роман «Мій друг Мегре». Образ комісара Мегре. Екранізації творів Ж. Сіменона.
Учень (учениця):
 знає основні відомості про життя і творчість Ж. Сіменона;  
характеризує образ комісара Мегре;  
знає найвідоміші екранізації творів Ж. Сіменона;
 порівнює екранізацію твору з його текстом;  
пояснює особливості екранного втілення задуму автора.
8
Авантюрно-поліційний детектив.  Моріс Леблан Пригоди Арсена Люпена. («Арешт Арсена Люпена», «Арсен Люпен проти Херлока Шолмса» чи будь-який інший твір). Екранізація творів про Арсена Люпена.
Учень (учениця):
 називає найвідоміші твори Моріса Леблана, відомі екранізації його творів;
характеризує образи персонажів творів;  висловлює своє ставлення до героїв творів.
9
Іронічний, або пародійний детектив.  Особливості  іронічного детективу, найвідоміші творці іронічного детективу.  Роман Дональда  Вестлейка «Проклятий смарагд».  Екранізації творів.
Учень (учениця):
 називає авторів іронічного детективу;  
визначає стильові особливості творів;
 знаходить інформацію про екранізації творів та презентує її.
10
Фантастичний детектив.  Найвідоміші автори фантастичного детективу. Кір Буличов  серія «ІнтерГпол»   («Дитячий острів», «На півшляху до прірви», «Замах на Тесея») (за вибором учнів та вчителя).
Учень (учениця):
 визначає особливості фантастичного детективу;
 знаходить у творах елементи фантастики;
 розповідає про творчість Кіра Буличова;  
знає зміст творів та  дає власну оцінку вчинкам героїв.
11
Повторення та узагальнення вивченого матеріалу.
Учень (учениця):
  готує презентації чи творчі роботи та захищає їх

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

№/№
К-ст
годин
Назва розділів, тем
Форма роботи
Форма
контролю

2
Вступ
1
1
Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів.
Лекція з елемента-ми бесіди.

2
1
Витоки детективної літератури. Готичний роман, твори  В. Годвіна «Пригоди Калеба Вільямса»,  Є. Відока «Записки».
Робота в парах, групах, творча презента-
ція.


13
Інтелектуальний або логічний детектив
3
1
Е. А. По – засновник жанру детективу у світовій літературі. Ознаки інтелектуального детективу у творах письменника.
Лекція з елемента-ми бесіди.
Творча візитівка письмен-
ника.
4
1
  «Вбивство на вулиці Морг» Особливості сюжету і композиції творів.
Робота з текстом, евристич-
на бесіда.

5
1
 «Таємниця Марі  Роже», «Украдений  лист»   Образ Огюста Дюпена.
Робота з текстом, творчі завдання.

6
1
 Найвідоміші екранізації творів Е. А. По.
Перегляд та обговоренння екраніза-цій творів.

7

1
Агата Крісті – королева детективу. Життєвий і творчий шлях письменниці.
Робота в парах.

8
1
«Таємниця єгипетської гробниці»  Образ Еркюля Пуаро.  Особливості його методу.
Інтерв'ю з літератур- ним героєм.
Творча візитівка
твору.
9

1
Тандем Еркюль Пуаро - Гастінгс як віддзеркалення дуету Шерлока Холмса і доктора Ватсона.
Бесіда, робота в творчих групах
Складання порівняль-ної характеристики образів.
10
1
«Забуте вбивство». Міс Марпл – жінка-детектив. Гострий розум і спостережливість основа її успіху в розслідуванні злочинів.
Колектив-не складання плану.

11
1
Роман «Десять негренят» як один із найкращих творів Агати Крісті, так званий «детектив закритого виду». Особливості композиції твору.
Літератур-на вікторина «Кому з героїв належать ці слова?»          

12
1
Засоби створення атмосфери загадковості, екранізація роману.
Гра «Обери позицію».

13
1
Вілкі Коллінз як засновник «джентльменського детективу». Життєвий і творчий шлях письменника його творча спадщина.
Робота в творчих групах.

14
1
Роман «Місячний камінь» -перший твір «джентльменського детективу».
Робота з текстом, пошукова робота.

15
1
Риси класичного детективу, пригодницького та авантюрного роману у творі.
Робота в мікрогру-пах: знаходження рис класично-
го детективу, пригодни-
цього та авантюрно-го роману у творі «Місячний камінь».
Написання фанфіка за романом.

2
Поліцейський детектив
16
1
Джеймс Хедлі Чейз – «батько «поліцейського роману». Життєві віхи письменника. Огляд творчості Чейза.
Мультиме-дійна презента
ція.

17
1
Роман «Ні орхідей для міс Блендіш» Особливості стилю  письменника. Екранізації романів Чейза.
Робота з текстом, пошукова робота.
Створення інформаційного вісника.

2
Історичний детектив
18
1
Особливості історичного детективу. Представники жанру історичного детективу.
Лекція з елемента-ми бесіди.

19
1
Гілберт Кіт Честертон цикл  творів про отця Брауна. Огляд творчості
Презента-
ція творчості.
Тестові завдання.

3
Соціально-психологічний детектив
20
1
Творчість Жоржа Сіменона.  Роман «Мій друг Мегре».
Робота з художнім текстом.

21
1
Образ комісара Мегре.
Пошукова робота.
Презента-ція творчих робіт.
22
1
Екранізації творів Ж. Сіменона.
Створення презента-
цій.
Написання сценарію фільму.

2
Авантюрно-поліційний детектив
23
1
Моріс Леблан. Життєвий та творчий шлях письменника. Найвідоміші твори письменника. «Арешт Арсена Люпена».
Розповідь учителя, колективна робота.

24

1
Особливості сюжету твору, образ Арсена Люпена.  Екранізації творів про Арсена Люпена.
Робота з текстом, пошукова робота.
Візитівка твору.

4
Іронічний або пародійний детектив
25
1
Особливості  іронічного детективу, найвідоміші творці іронічного детективу.
«Мікро-фон», робота в групах.

26
1
Роман Дональда  Вестлейка «Проклятий смарагд» .
Робота з текстом, пошукова робота.

27
1
Сюжет та композиція роману.
Дискусія, «Обери позицію».

28

1
Екранізація твору Вестлейка, співставлення художнього тексту з кіно версією.
Перегляд та обговорен-ня екраніза-
ції твору.


4
Фантастичний детектив
29
1
Особливості фантастичного детективу. Найвідоміші автори фантастичного детективу.
Розповідь учителя, робота в творчих групах.

30
1
 Кір Буличов – автор фантастичного детективу. Огляд творчості письменника.
Добір інформації про К. Буличова для «учнівської Вікіпедії».

31
1
Серія творів «ІнтерГпол»   «Дитячий острів». («На півшляху до прірви», «Замах на Тесея») (за вибором учнів чи вчителя).
Робота з художнім текстом.
Анкета літератур
ного героя.
32
1
Образ головної героїні твору. Стильові особливості твору.
Пошукова робота.

33
3
Повторення та узагальнення вивченого
Проектна діяльність.
Рольова гра "Зустріч детективів».
Презента
ція творчих проектів.

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА

1. Літературний словник-довідник. – К., 1997. – 605 с.
2. Словник української мови. Т. 2. – К.: Наукова думка, 1971. –258 с.
3. Давиденко Г. Й., Чайка О. М. Історія зарубіжної літератури ХІХ – початку ХХ століття: навчальний посібник. – К. : Центр учбової літератури, 2007. – 400 с.
4.Наливайко Д. С, Шахова К. О. Зарубіжна література XIX сторіччя. Доба романтизму: підручник. — К : Заповіт, 1997.— 464 с.
5. Шахова К. Дивні манери надпопулярного жанру // Зарубіжна література – 1998. – червень 21. – С. 1-2
6.  Новікова Н., Барабан О. Символіка детективу // Зарубіжна література. – 21.06.1998.
7. Кузнєцов Ю., Іванов А. Детектив: занепад чи розквіт? // Всесвіт. – № 10. – 1990. – С. 155-163
8. Кукса Г. М. Історія розвитку та типологія жанру детективу у контексті світової літератури // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка – Випуск № 15. - 2004. – С. 150-154.
9 Навчальні матеріали он-лайн [Електронний ресурс] . - Режим доступу : http://pidruchniki.com
10. Розвиток детективного жанру  у світовій літературі [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.rusnauka.com
11. Вікіпедія [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki/