16.08.18

Факультатив в 10 (11) класі "Київ у житті й творах письменників зарубіжної літератури"


КИЇВ У ЖИТТІ Й ТВОРАХ ПИСЬМЕННИКІВ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ:
програма факультативного курсу для учнів 10-11 класів

Автори: Смотеско Ганна Іванівна,
учитель зарубіжної літератури
Української загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №1;
Ленда Віра Петрівна, методист
 районного методичного кабінету
Обухівського району,
Халупченко Вікторія Олександрівна,
методист навчально-методичного кабінету
української мови та літератури,
світової літератури КНЗ КОР «КОІПОПК»

Пояснювальна записка
Україна здавна приваблювала до себе митців світового письменництва. Нашій Батьківщині присвячували найкращі свої рядки поети, які були вихідцями з різних куточків світу, представники різних країн та епох, які мали певний світогляд, але об’єднує їх одне – вони генії свого часу. Генії, на яких у тій чи іншій мірі вплинула Україна, зокрема Київ, назавжди лишивши свій слід у їхньому житті та творчості. Важливо при вивчені творчості письменників різних культур показати їх зв’язок із Україною, особливо, столицею нашої Батьківщини, одним із найбільших культурних центрів.
Сучасна літературна освіта, як і освіта в цілому, переживає черговий період реформ. Перед середньою загальноосвітньою школою ставиться завдання формувати висококультурну, всебічно розвинену та національно свідому особистість.
Факультативний курс «Київ у житті й творах письменників зарубіжної літератури» для учнів 10-11 класу загальноосвітньої школи, спрямований на вирішення найважливішого завдання сучасної освіти – становлення гармонійної особистості, виховання громадянина, патріота своєї держави.
Головною метою вивчення факультативного курсу є розширення, доповнення, узагальнення знань учнів про зв’язок письменників зарубіжної літератури з Києвом, сприяння творчо-асоціативній діяльності, розвинення дослідницьких та комунікативних навичок. Вплив культурно-історичної спадщини міста на світоглядні, естетичні погляди видатних людей, вивчення літературно-краєзнавчих пам’яток Києва, пов’язаних із світовими письменниками. А також виховання високої читацької та загальної культури, гуманізму й патріотизму, вироблення естетичного смаку, власного світогляду школярів, гордості за власну країну.
Завдання курсу:
- залучати учнів до здобутків світової літератури й культури, досліджувати особисті контакти митців і тісний взаємозв’язок їхнього світогляду з Києвом;
- розвивати дослідницькі та комунікативні навички;
- сприяти творчо-асоціативній діяльності;
- формувати світоглядну позицію школяра на матеріалі кращих зразків зарубіжної літератури;
 - поглибити культурно-освітній рівень учнів;
- формувати гуманізм, високу мораль, естетичні смаки, риси громадянина України, який усвідомлює свою приналежність до світової спільноти.
У 10 класі матеріал курсу вивчатиметься у ІІ семестрі (1 година на тиждень). Такий розподіл зумовлений специфікою профільного навчання: десятикласники у І семестрі адаптуються до нових умов профільної школи.
У 11 класі доцільно вивчити матеріал факультативу в І семестрі (1 година на тиждень). Це дасть змогу поглибити, закріпити знання учнів, отримані на уроках зарубіжної літератури під час вивчення програмового матеріалу, дослідити вплив Києва на світогляд митців, вдосконалити комунікативні вміння й навички.
Запропонований у програмі розподіл навчального часу є орієнтовним, учитель може змінювати його на свій розсуд.
У процесі вивчення факультативного курсу учні знатимуть:
·           зв’язки світових митців зі столицею нашої Батьківщини; захоплення легендарним минулим, дивовижними пам’ятками та природою міста;
·           місця в Києві, зображені у творах письменників;
·           вплив Києва на життєвий та творчий шлях зарубіжних письменників;
·           літературно-краєзнавчі пам’ятки столиці.
умітимуть:
·           на основі прочитаних художніх творів, досліджень літературно-краєзнавчих джерел робити висновки про вплив Києва на життєвий шлях та світосприйняття письменника і на зміст його творів;
·           розкривати особливості передачі митцем національного колориту;
·           усвідомлюватимуть значення літературно-краєзнавчих пам’яток, пов’язаних зі світовими митцями тощо.

ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
10 клас
(17 годин, 1 година на тиждень у ІІ семестрі)
К-ть год.
Зміст програмового матеріалу
Вимоги до рівня підготовки учнів
1
2
Загальна характеристика розвитку світової культури та літератури першої половини ХІХ – поч. XX ст. у тісному зв’язку з Києвом.
Учень (учениця):
знає імена найвидатніших представників світової культури та літератури першої половини ХІХ – поч. XX ст., які перебували у Києві;
захоплюється світовими митцями, легендарним минулим, дивовижними пам’ятками та природою міста.
2
1
Олександр Грибоєдов.
Перебування письменника 1825 року в Києві. Враження від Києва у листі Одоєвському.
Учень (учениця):
розповідає про захоплення письменника природою Києва, Києво-Печерською лаврою, Софійським собором;
називає місце, де зупинявся О. Грибоєдов;
аналізує лист Одоєвському;
висловлює судження щодо пропозицій грузинських депутатів перепоховати прах письменника за межі пантеону письменників на Святій горі;
має уявлення про літературно-краєзнавчі пам’ятки, пов’язані із вшануванням письменника у столиці.
3
2
Олександр Пушкін.
 «Морской берег», «Муза», «Красавица перед зеркалом», «Земля и море», Пісня про віщого Олега», задум поеми «Полтава».
Учень (учениця):
розповідає про два приїзди Пушкіна до Києва;
знає місця, у яких побував поет, відзначає їх на «літературній карті»; характеризує ставлення поета до Києва через його твори, висловлювання;
виразно читає та аналізує вірші «Морской берег», «Муза», «Красавица перед зеркалом», «Земля и море»;
досліджує в поемі «Полтава» епізоди, пов’язані з відвідинами поета Києво-Печерської лаври;
визначає особливості відображення в «Пісні про віщого Олега» національного колориту, історії Київської Русі;
має уявлення про літературно-краєзнавчі пам’ятки, пов’язані із вшануванням письменника.
4
1
Оноре де Бальзак.
Два приїзди письменника до Києва: осінь 1847, зима 1848р. Твір «Лист про Київ».
Учень (учениця):
розповідає про перебування французького письменника в Україні загалом та Києві зокрема;
відображає на «літературній карті» місця перебування письменника;
розповідає про договір Бальзака з однією з паризьких газет щодо фінансування його подорожі до Києва в обмін на дорожні замітки;
аналізує епістолярну спадщину митця;
знає про серію гравюр «Київ часів Бальзака і Ганської», яку створив художник Ларго;
 висловлює власні судження щодо спогадів митця про Київ під час першого приїзду, та про його стосунки з Е. Ганською.
5
2
Микола Гоголь.
Київ на сторінках творів  «Тарас Бульба», «Вій», «Вечори на хуторі біля Диканьки».

Учень (учениця):
знає про українські коріння письменника;
розповідає про наміри Гоголя пов'язати своє життя з Києвом;
відображає на «літературній карті» місця перебування письменника;
аналізує твори письменника, у яких зображений Київ, підтверджує думку цитатами з тексту;
розкриває вплив міста на світосприймання письменника;
повідомляє про місця в Києві, пов’язані з письменником та вшануванням його пам’яті.
6
2
Микола Лєсков.
«Дитячі роки», «Печерські антики» (старожитності).
Учень (учениця):
знає важливі події життєвого і творчого шляху М. Лєскова, пов’язані з Києвом;
розповідає про «службу в Киевской казенной палате», дружбу з іконописцями Києво-Печерської лаври;
відображає на «літературній карті» місця перебування письменника;
характеризує образи головних героїв за оповіданням «Печерські антики»;
аналізує спогади письменника про Київ із твору «Дитячі роки»;
висловлює судження щодо спогадів Лєскова про «останню зустріч і останню розлуку» із Тарасом Шевченком.
7
2
Володимир Короленко.
Тема України в оповіданнях
«Ліс шумить», «У поганому товаристві», «Без язика», повісті «Сліпий музикант».
Учень (учениця):
знає про важливі події життєвого і творчого шляху В. Короленка, пов’язані з Україною;
відображає на «літературній карті» місця перебування письменника;
розповідає про перебування Володимира Короленка у Києві в 1913 році, пов’язане зі «справою Бейліса»;
аналізує українські мотиви повісті «Сліпий музикант», підтверджує відповідь цитатами з тексту;
досліджує оповідання «Ліс шумить», «У поганому товаристві», «Без язика», визначає проблематику та систему образів.
8
1
Ярослав Гашек «Швейк у полоні».

Учень (учениця):
знає про перебування письменника у складі добровольчого підрозділу чехословаків у Києві;
розповідає про роботу Гашека писарем у газеті «Чехослован»;
відображає на «літературній карті» місця перебування письменника;
повідомляє де і коли було вперше надруковано оповідання «Бравий солдат Швейк у полоні»;
переказує сюжет твору;
аналізує образ головного героя.
9
2
Райнер Марія Рільке.
Твори української тематики:
«Як старий Тимофій співав помираючи», «Пісня про Правду». Відвідини Лаври спричинили появу книги «Книга прощ». «Книги життя чернечого».

Учень (учениця):
розповідає про дві подорожі Рільке до Росії та України; незабутнє враження, яке справило паломництво до Києво-Печерської лаври;
наводить приклади відображення у творах поета національно-культурних елементів, що розкривають своєрідний національний колорит;
аналізує твори української тематики: «Як старий Тимофій співав помираючи», «Пісня про Правду»;
характеризує ліричні образи зазначених творів; 
висловлює судження щодо висловлювання Рільке: "Київ то місто, близьке до Бога". Та наміри оселитися в Києві й прийняти православну віру;
знає факт відвідування могили Т. Шевченка поетом;
 розкриває вплив духовних святинь Києва на світосприймання та розвиток митця.
10
1
Підсумок.
Узагальнення та систематизація вивченого впродовж року матеріалу.
Учень (учениця):
знає письменників світової літератури, які побували у Києві в першій половині ХІХ – поч. XX ст.;
презентує «Літературну карту».

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
10 клас
К-ть год.
Назва розділів, тем
Форма роботи
Форма контролю
1
2
Вступ.
Загальна характеристика розвитку світової культури та літератури  ХІХ ст. у тісному зв’язку з Києвом.
Прес-конференція.

2
1
Розділ І. Київ та Світові класики  першої половини ХІХ – поч. XX ст.
Олександр Грибоєдов.
Перебування письменника 1825 року в Києві.




Літературна вітальня.

Захист учнівських проектів.
3
2
Олександр Пушкін.
 «Морской берег», «Муза», «Красавица перед зеркалом», «Земля и море», Пісня про віщого Олега», задум поеми «Полтава».
Урок-диспут.

«Аукціон знань».
4
1
Оноре де Бальзак.
Два приїзди письменника до Києва: осінь 1847, зима 1848р. Твір «Лист про Київ»;
Комбінований урок із елементами дослідницької роботи.
Дебати.
5
2
Микола Гоголь. Зображення Києва на сторінках творів письменника.

Урок-заочна мандрівка місцями  пов’язаними з письменни-ком.
Доповіді.

6
2
Микола Лєсков. «Дитячі роки», «Печерські антики» (старожитності).
Комбінований урок із елементами дослідницької роботи.

7
2
Розділ ІІ. Світові класики кінця XIX – першої половини XX століття і Київ.
Володимир Короленко. Тема України в оповіданнях.
Урок-інтерпретація.
Захист учнівських проектів: «Віртуаль-ний музей письменни-ка».
8
1
Ярослав Гашек «Швейк у полоні».
Урок-дебати.

9
2
Райнер Марія Рільке. Твори української тематики.
Урок-дослідження.

10
1
Підсумок.
Презентація «Літературної карти».
Конференція .

ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
11 клас
(17 годин, 1 година на тиждень у І семестрі )
К-ть год.
Зміст програмового матеріалу
Вимоги до рівня підготовки учнів
1
1
Загальна характеристика розвитку світової культури та літератури в ХХ ст. у тісному зв’язку з Києвом.
Учень (учениця):
знає імена найвидатніших представників світової культури ХХ ст., які перебували у Києві;
відзначає вплив історичної, культурної спадщини міста на світосприймання світових митців.
2
2
Шолом-Алейхем.
 «Тевє молочник», «Дачна кабала».
Учень (учениця):
знає про українське коріння письменника;
розповідає про трагічні сторінки у житті  Шолом-Алейхема, які змусили його емігрувати;
відображає на «літературній карті» місця перебування письменника;
наводить приклади з творів митця, в яких присутній український колорит;
 характеризує проблематику роману «Тев’є молочник»;
осліджує в оповіданні «Дачна кабала» національний колорит; висловлює судження щодо заповіту письменника;
 розкриває роль Києва в житті письменника.
3
2
Анна Ахматова.
Київський зошит поезій Ахматової «Вечер». «Киев», «У кладбища», «Направо пылил пустырь». «На руке его много блестящих колец...», «Став мені рідше сниться, слава богу...», «Моїй сестрі», «Підійшла до соснового лісу».
Учень (учениця):
знає про українське коріння поетеси;
досліджує тему Київських храмів у віршах;
розкриває вплив Києва на світогляд поетеси.
4
3
Михайло Булгаков.
Роман «Біла гвардія», «Дні Турбінних», нариси «Київ-місто».
Учень (учениця):
знає про українське коріння письменника;
відображає на «літературній карті» місця перебування письменника;
знаходить приклади зображення Києва на сторінках роману  «Біла гвардія», п’єси «Дні Турбінних»;
 висловлює судження про проблему, порушену в романі «Біла гвардія»;
самостійно аналізує нарис «Київ-місто».
5
1
Віктор Некрасов.

Повість «В окопах Сталинграда», нариси «По обе стороны океана», «Записки роззяви».

Учень (учениця):
знає про українське коріння письменника;
 відображає на «літературній карті» місця перебування письменника;
розповідає про історію створення книги «Записки роззяви»;
досліджує київські мотиви нарису;
 характеризує образи героїв повісті «В окопах Сталинграда», висловлює особисте ставлення до проблем, порушених утворі;
визначає проблематику нарису «По обе стороны океана»; висловлює судження щодо виступу письменника на мітингу в дні відзначення річниці масових розстрілів у Бабиному Ярі; підпису колективного листа, спрямованого на захист В’ячеслава Чорновола; виключення (1972р.) з партії та Спілки письменників;
має уявлення про літературно-краєзнавчі пам’ятки, пов’язані із вшануванням поета.
6
2
Олександр Купрін. Збірка нарисів «Київські типи»,  збірка оповідань
«Мініатюри», («Нічліг» і «Брегета»), 1898 рік – в газеті «Киянин» друкується повість «Олеся».

Учень (учениця):
знає головні віхи життєвого і творчого шляху О. Купріна, пов’язані з Києвом;
відзначає на «літературній карті» місця перебування письменника;
характеризує образи з нарисів «Київські типи», які відображали «істотні межі строкатої міської бувальщини і людей «дна»»;
досліджує оповідання «Нічліг» і «Брегета»; визначає проблематику повісті «Яма», висловлює своє ставлення щодо проблеми, порушеної в творі.
7
1

Борис Пастернак. Київські враження відображено у віршах: «Балада», «Ірпінь», «Літо», «Роками», «Опять Шопен не ищет выгод».

Учень (учениця):
знає про перебування Бориса Пастернака у Києві та Ірпені; розповідає, що поет єдиний Нобелівський лауреат, який присвятив місту прекрасні поетичні рядки «Опять Шопен не ищет выгод»;
читає й аналізує поетичні твори «Балада», «Ірпінь», «Літо», «Роками»; ілюструє враження поета від Києва поетичними рядками з поезій.
8
2
Костянтин Паустовський
оповідання «На воді», «Четверо», «Повість про життя», («Далекі роки», «Тривожна юність»).
Учень (учениця):
знає, що Костянтин Паустовський  прямий нащадок гетьмана Петра Конашевича Сагайдачного по батьківській лінії;
розповідає про перший київський період життя Паустовського;
 показує на мапі Києва місця, де жив, навчався, творив письменник;
знайомиться з першими оповіданнями письменника «На воді», «Четверо», аналізує їх; наводить приклади «київських пейзажів» в оповіданнях «Далекі роки», «Тривожна юність»;
висловлює судження щодо зміни рішення в 1965 р. Нобелівського комітету про присудження премії Костянтину Паустовському, яку в останню хвилину вручили М. Шолохову через дипломатичні інтриги Радянського Союзу; має уявлення про літературно-краєзнавчу пам’ятку пов’язану із вшануванням митця.
9
1
Володимир Маяковський.
Поетичні твори, присвячені Україні: «Київ», «Борг Україні», «Нашому юнацтву».

Учень (учениця):
знає про візит В. Маяковського до Києва із літературними концертами у 1913, 1914, 1924р.;
читає та аналізує поезії, присвячені Києву; висловлює ставлення до проблеми, що порушена в поезії «Борг Україні»;
розкриває вплив українського національного духу, культури на світосприйняття поета; висловлює судження щодо повідомлення з газети «Киевская мысль»;
 повідомляє, що твори В. Маяковського в різні часи перекладали українською мовою М. Вороний, М. Бажан, Д. Павличко та інш.; власні твори поету присвячували М. Рильський, В. Сосюра, Л. Костенко та інші.
10
1
Підсумок.
Узагальнення та систематизація вивченого впродовж року матеріалу. Презентація літературної карти.
Учень (учениця):
знає письменників світової літератури, які побували в Києві в ХХ ст.;
 переказує зміст вивчених творів;
презентує «Літературну карту».

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
11 клас
К-ть год.
Назва розділів, тем
Форма роботи
Форма контролю
1
1
Вступ. Загальна характеристика розвитку світової культури та літератури в ХХ ст. у тісному зв’язку з Києвом.
Урок-подорож.

2
2
Розділ І. Світові класики з українським корінням.
Шолом-Алейхем.
«Тев’є-молочник», «Дачна кабала».
Урок-заочна мандрівка місцями, пов’язаними з письменни-ком.
«Аукціон знань».

3
2
Анна Ахматова.
Київський зошит.
Урок-роздум.

Творчі роботи.
4
3
Михайло Булгаков.
Роман «Біла гвардія», «Дні Турбінних», нариси «Київ-місто».
Урок-екскурсія до музею М. Булгакова


5
1
Віктор Некрасов.
Повість «В окопах Сталинграда», нариси «По обе стороны океана».
Комбінований урок із елементами дослідницької роботи.
Творчий звіт.

6
2
Розділ ІІ Світові класики середини XXст.
Олександр Купрін.
Збірка нарисів «Київські типи».  
Урок-дослідження.

Дискусія в стилі телевізійного ток-шоу.

7
1
Борис Пастернак.
Київські враження поета.
«Рольова гра» (інтерв’ю з письменни-ком).

8
2
Костянтин Паустовський.
Оповідання «На воді», «Четверо», «Повість про життя».
Літературна вітальня.

Захист проектів.

9
1
Володимир Маяковський.  
Поетичні твори, присвячені Україні

Лист до письменника.

10
1
Підсумок.

Презентація «літературної карти».
Використані джерела
1. Більчук М. Українські та зарубіжні письменники : Розповіді про життя і творчість / М. Більчук. Тернопіль, 2008. С. 225-226.
2. Бойко І.З. Короленко і Україна / І.З. Бойко. – К., 1957.С. – 48.
3. Братко В. Путешествие по булгаковскому городу. Материалы к уроку-экскурсии / В. Братко // Всесвітня література і культура в навчальних закладах. – 2001. - №4. – С. 21 – 26.
4. Віленський Ю. З Віктором Некрасовим у Києві й Парижі : (київський період життя письменника) / Ю. Віленський // Голос України. – 2010. – № 69. – С. 20.
5. Волинець І. М. «Пригорнись душею до Вкраїни…» / І.М. Волинець // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2007. - №1. – С. 10-12.
6. Волинець І. М. Методика вивчення літературного краєзнавства в курсі зарубіжної літератури у старших класах загальноосвітньої школи : Дис. канд. пед. Наук : 13.00.02 Волинець Ірина Миколаївна. – К., 2008. – 280 с.
7. М. Гоголь і Україна : збірник наукових праць / Полтавський державний педагогічний ун-т ім. В. Г. Короленка; ред. О.М. Ніколаєнко. – Полтава : АСМІ, 2009. 117 с.

8. Золозов А. Київські роки Костянтина Паустовського / А. Золозов. //Тайны прошлого. – 2013. № 26 С.14 .

9. Кальницкий М. Киевская старина / М. Кальницкий // Галицкие контракты. – 2013. №28.

10. Ковальчук И. Писательские места // Сегодня. 2013. С. 11.
11. Ковбасенко Ю. І. Україна в житті і творчості письменників / Юрій Іванович Ковбасенко // МА. – 2002. №2. – С. 31-37.
12. Кудрявцев Л. Паустовський нащадок запорозьких козаків / Л.  Кудрявцев // Освіта України. 2001. 31 січ. С. 9.
13. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-методич. посібник. За ред. О.І.Пометун. – К. : А.С.К., 2005 – 192 с.
14. Програми курсів за вибором і факультативів зі світової літератури 8-11 класи. Книга 1 Заг. ред. К.В. Таранік-Ткачук, І. П. Дворницької. – Тернопіль : Мандрівець, 2011. – 336 с.
15. Терлецький В. Київ Миколи Гоголя: До 200-річчя від дня народження письменника / В. Терлецький // Київ. – 2008. – № 9/10. – С. 2–3.
16. Рада І.М. Київ у творах зарубіжних письменників / І. М. Рада // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2001. №5.
17. Яременко В. Короленко і Київ. / В. Яременко // Персонал. – 2010. № 40.
18. Иванова Н.Б. Борис Пастернак. Времена жизни / Н. Б. Иванова. – М. : Время, 2007. – 460 с.
19. Трубников А. М. Город : пейзаж, мотивы Киева по роману М. Булгакова : книга-альбом / А. М. Трубников. – К. : Аванпост-Прим, 2005. – 61 с.: ил.
20. Електрона бібліотека класичної літератури. [Електронний ресурс]    Режим доступу:   http://www.klassika.ru/
21. Иностранцы о Киеве [Електронний ресурс]    Режим доступу: http://geo.ladimir.kiev.ua
22. Микола Лєсков. Сила віри [Електронний ресурс]    Режим доступу:  http://www.glas.org.ua/
23. Виртуальный музей. В.Г. Короленко [Електронний ресурс]    Режим доступу: http://vmkor.ru/
24. Паустовский К.Г. Коротко о себе [Електронний ресурс]    Режим доступу:   http://studyport.ru/
25. М.Булгаков, В.Некрасов Міські прогулянки - Интересный Киев [Електронний ресурс]    Режим доступу:  www.interesniy.kiev.ua
26. Київський зошит А. Ахматової [Електронний ресурс]    Режим доступу:  http://www.interesniy.kiev.ua/kiev.pravda.com.ua
27. Музей Шолом-Алейхема у Києві [Електронний ресурс]    Режим доступу:  http://www.sholom-aleichem.kiev.ua
28. О. Куприн [Електронний ресурс]    Режим доступу:  http://www.yunilibr.rv.ua
29. Пушкін і Київ [Електронний ресурс]    Режим доступу:  http://www.ocls.kyivlibs.org.ua