№ |
Дата |
Тема уроку |
Теорія
літератури (ТЛ) Література і культура
(ЛК) Україна і світ
(УС) Елементи
компаративістики (ЕК) Міжпредметні
зв’язки (МЗ) |
Очікувані
результати |
ВСТУП ОРИГІНАЛЬНА
І ПЕРЕКЛАДНА ЛІТЕРАТУРА В СУЧАСНОМУ СВІТІ (1 год.) |
||||
1 |
|
Значення
художньої літератури для людини й людства XXI ст. Формування
читача в епоху цифрових технологій. Оригінали й переклади
художніх творів, їхня роль у розвитку особистості. Перекладна
література як важливий складник вітчизняної культури й чинник
формування української нації. |
(ТЛ) Автор,
читач, художній переклад, діалог культур. (ЛК)
Використання Інтернету для розширення кола читання. (УС) Українські
бібліотеки. Електронні ресурси українських бібліотек. (ЕК) Відмінності
перекладного твору від оригінального. (МЗ)
Інформатика, художня культура. |
розуміє значення
художньої літератури для розвитку суспільства та особистості; знає особливості
художнього перекладу, його різновиди; з’ясовує
сутність діалогу автора й читача, діалогу культур у процесі читання художньої
літератури; уміє
користуватися фондами бібліотек, зокрема електронних мережевих
бібліотек; усвідомлює
духовні цінності, утілені у творах літератури й мистецтва; тлумачить
поняття «автор», «читач», «діалог культур», «оригінал», «художній
переклад»; знає вислови
зарубіжних митців про літературу й культуру іноземною мовою
(за умови володіння нею); на підставі
прочитаного виокремлює головну та другорядну інформацію; знає електронні
сайти українських бібліотек, використовує їх у процесі навчання
й читання художньої літератури; створює
електронну продукцію (презентації, буктрейлери тощо) для
популяризації улюблених книжок; використовує
різні джерела довідкової інформації (словники, енциклопедію,
он-лайн ресурси) для отримання нових знань; толерантно
ставиться до культурних надбань інших народів; усвідомлює роль
художньої літератури для світового культурного поступу; розуміє значення
читання художньої літератури для духовного
здоров’я людини як спосіб протидії насильству, агресії та іншим
негативним явищам сучасного світу. |
ЗОЛОТІ
СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ (7 год.) |
||||
2 |
|
Етапи й шедеври
античності (огляд). Міфологічні,
пригодницькі й побутові елементи в «Одіссеї»Гомера. Уславлення
людського розуму, вірності, винахідливості й допитливості.
Засудження беззаконня, насильства й несправедливості
та самовпевненості й марнославства. |
(ТЛ) Міф, епічна
поема, вічний образ, трагедія. (ЛК) Утілення
поем Гомера і Данте, трагедії В. Шекспіра у творах
мистецтва. (УС) Українські
переклади творів. Уплив літератури античності й Відродження на
українську літературу. Гомерівські, дантівські й шекспірівські
мотиви у творчості українських поетів. (ЕК) Порівняння
образів, оригіналу й перекладу (фрагментів – за умови володіння
учнями іноземною мовою). (МЗ) Історія,
художня культура |
дає стислу
характеристику літератури античності та Відродження; називає видатних
представників античної та ренесансної культур; знає основні
відомості про Гомера, Данте і В. Шекспіра; розуміє вплив
творчості Гомера, Данте і В. Шекспіра на українську
літературу й світовий літературний процес; дає загальну
характеристику змісту творів; називає імена відомих українських
перекладачів творів античності й
Відродження; аналізує ідейно-тематичний зміст, сюжет, особливості композиції,
проблематику поем «Одіссея» та «Божественна комедія» (за
прочитаними уривками), трагедії «Гамлет»; визначає
міфологічні, пригодницькі й побутові елементи в «Одіссеї»; характеризує
стиль гомерівської оповіді, концепцію світу і людини в
«Божественній комедії», образи Одіссея і Гамлета, жанрову
своєрідність творів; висловлює
ставлення до літературних персонажів; аргументує, чому
образ Гамлета став «вічним»; визначає
провідні мотиви трагедії «Гамлет», роль монологів у розкритті образу
головного героя; узагальнює
результати аналізу творів, свої знання про літературу
античності й Відродження; обговорює філософсько-етичні проблеми, порушені у
творах; висловлює
судження щодо проблем праведного благочестивого
життя (за «Божественною комедією») та морального
вибору в житті людини (за трагедією «Гамлет»); оцінює чинники
(цінності, ідеали, стани) духовного життя і вчинків
літературних персонажів; робить висновки
про значення прочитаних творів для світового
культурного поступу в цілому і розвитку українського
культурного середовища зокрема. тлумачить поняття
«трагедія», «міф», «епічна поема», «вічний образ»; збагачує власне
мовлення крилатими висловами з «Одіссеї» та «Гамлета»;
читає
уривок із трагедії «Гамлет» англійською мовою (за умови володіння
цією мовою); порівнює уривки
оригіналу та перекладу трагедії «Гамлет» (за умови володіння
англійською мовою); установлює
причиново-наслідкові зв’язки між подіями твору; застосовує
цифрові технології для пошуку необхідної інформації; створює
електронну продукцію (презентації, афіші тощо) для популяризації
прочитаних творів; використовує
різні види читання (повільне, виразне, коментоване,
повторне, вибіркове); здійснює
самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію,
зіставляючи свої погляди з поглядами головних персонажів
трагедії «Гамлет»; визначаєу творах
актуальні соціальні проблеми та ідеї; оцінює стосунки
Гамлета і зображеного у шекспірівській трагедії
соціуму; висловлює думку
щодо порушених у прочитаних творах соціальних
проблем; сприймає
прочитані твори в контексті відповідної доби й сучасної
культурної ситуації; аналізує та
інтерпретує твори в аспекті національної культури та
загальнолюдських цінностей; усвідомлює роль
античності і Відродження в розвитку української і
світової культури. |
3 |
|
Розвиток
мовлення. Усна характеристика літературного героя. Образ Одіссея. |
||
4 |
|
Специфіка
італійського Відродження, його основні етапи, представники. Роль Данте
Аліґ’єрі в історії європейської культури. Поема «Божественна
комедія» як філософсько-художній синтез середньовічної
культури й утілення ідей раннього Відродження. Особливості
композиції поеми. |
||
5 |
|
Концепція світу
й людини. Алегоричний
зміст образів та епізодів. Жанрова своєрідність твору. |
||
6 |
|
Ренесанс в
Англії. Здобутки й представники. Здобутки драматургії В. Шекспіра.
Філософські та моральні проблеми в
трагедії «Гамлет». Провідні мотиви твору. Художній простір (данське
королівство як символ). |
||
7 |
|
Гамлет – вічний
образ світової
літератури. |
||
8 |
|
Багатогранність шекспірівських
характерів. Відкритість
твору в часі, його рецепція та інтерпретації в наступні епохи. |
||
9 |
|
Контрольна
робота. Твір-роздум за вивченими творами на одну із запропонованих тем. |
|
|
ПРОЗА
Й ПОЕЗІЯ ПІЗНЬОГО РОМАНТИЗМУ ТА ПЕРЕХОДУ ДО РЕАЛІЗМУ XIX СТ. (6 год.) |
||||
10 |
|
Романтизм у
Німеччині. Е. Т. А. Гофман як представник гротескної течії
романтизму. Віхи мистецького
шляху. |
(ТЛ) Гротеск,
фантастика, соціальна сатира, психологізм, верлібр. (ЛК) Утілення
образів літературних творів у різних видах мистецтва. (УС)
Майстерність українських перекладів ліричних творів В. Вітмена. Уплив
В. Вітмена на українську поезію. (ЕК) Зіставлення
образів персонажів, оригіналів і перекладів. (МЗ) Історія,
українська мова, художня культура. |
розуміє
особливості розвитку романтизму, специфіку його течій у
національних літературах і творчості митців; знає українських
перекладачів та українські переклади прочитаних
творів, визначає в них засоби художньої виразності; виявляє жанрові
ознаки прочитаних творів; визначає
особливості взаємодії різних елементів (романтичних і
реалістичних) у творах письменників; аналізує
провідні теми, проблеми, мотиви творів; коментує,
характеризує, інтерпретує образи персонажів та засоби їх створення; виявляє
особливості індивідуального стилю митців; зіставляє
образи, засоби виразності; виявляє традиції
й новаторство митців на тлі літературного процесу; висловлює власну
думку щодо порушених у творах проблем; усвідомлює
гуманістичні цінності доби романтизму (пріоритет особистості, свободи,
мистецтва, людських почуттів та ін.); пояснює сутність
понять і фактів, пов’язаних із розвитком романтизму; бере участь у
дискусії стосовно проблем, порушених у творах; читає тексти
(уривки) іноземною мовою (за умови володіння порівнює оригінали й переклади
(у фрагментах); складає таблиці,
схеми на підставі прочитаних творів; установлює
причиново-наслідкові зв’язки подій та образів; самостійно
знаходить і систематизує інформацію про літературні
твори та явища; використовує
цифрові технології для розширення уявлень про творчість
письменників; виявляє
соціальні явища, які знайшли відбиток у творах, аналізує
авторську позицію щодо соціальних проблем; оцінює стосунки
романтичних героїв і соціуму; усвідомлює
цінність активної життєвої позиції; розглядає твори
письменників на тлі історико-літературного процесу, у
зв’язках з історією культури; з’ясовує роль
пейзажів у творах романтизму, визначає ставлення
представників романтизму до природи. |
11 |
|
Протиставлення
філістерів та ентузіастів як провідний
конфлікт творчості Е. Т. А. Гофмана. Особливості сюжету й
композиції повісті «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер». |
||
12 |
|
Гротескні
образи. Викривальний зміст твору.Символіка. |
||
13 |
|
Розвиток
мовлення. Твір-роздум за повістю Гофмана на одну із запропонованих тем. |
||
14 |
|
Розвиток
романтизму в США, видатні представники. Місце В. Вітмена в літературному процесі
США. Особливості світобачення
митця. Зв’язок збірки «Листя трави» з історією та життям Америки.
Тематика, проблематика, композиція збірки «Листя трави». |
||
15 |
|
Образ ліричного
героя. Символи. Традиції й художнє
новаторство В. Вітмена. |
||
16 |
|
Контрольна
робота. Проза й поезія пізнього романтизму та переходу до реалізму ХІХ ст.
Тести. |
||
17 |
|
Позакласне
читання. Гофман Е. Т. А. «Золотий горнець». Протистояння поетів,
ентузіастів та філістерів. |
|
|