26.08.22

Календарно-тематичне планування для 11 класу на І семестр (рівень стандарт).

 

Дата

Тема уроку

Теорія літератури (ТЛ)

Література і культура (ЛК)

Україна і світ (УС)

Елементи компаративістики (ЕК)

Міжпредметні зв’язки (МЗ)

Очікувані результати

ВСТУП

ЛІТЕРАТУРА. МОРАЛЬ. ЛЮДЯНІСТЬ (1 год.)

1

 

Виклики сучасного світу. Значення літератури та культури для

збереження миру й духовності. Роль вітчизняної перекладацької

школи для популяризації світової літератури й формування

українського читача. Літературні премії світу, письменники лауреати та їхній внесок у боротьбу за мир і духовність.

(ТЛ) Діалог культур. Поглиблення поняття про художній

переклад.

(ЛК) Специфіка сучасної культури та роль літератури в ній.

(УС) Видатні українці – популяризатори здобутків літератур

народів світу.

(ЕК) Відмінність понять «національна література» і «світова

література».

(МЗ) Історія.

пояснює сутність діалогу культур, що відбувається за

посередництва художньої літератури;

розуміє значення художньої літератури (оригінальної і

перекладної) для розвитку особистості та суспільства;

висловлює судження щодо значення оригінальної і

перекладної літератури для протистояння викликам сучасного

світу, збереження миру й духовності;

усвідомлює гуманістичний потенціал світової літератури,

значущість праці автора оригіналу та перекладача;

коментує висловлення, думки видатних українців про

зарубіжну літературу, роль читання для формування

особистості й нації;

тлумачить поняття «світова література», «національна література», «художній переклад», «діалог культур»;

наводить і коментує прислів’я, приказки, крилаті вислови

іноземною мовою (якою володіє) про літературу й культуру;

складає і коментує таблиці, схеми;

використовує різні джерела довідкової інформації (словники,

енциклопедії, он-лайн ресурси) для отримання нових знань;

збирає інформацію і готує повідомлення про письменників лауреатів, їхній внесок у розвиток художньої літератури й

утвердження духовності

ЗОЛОТІ СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ (3 год.)

2

 

Німецьке Просвітництво та його вплив на розвиток Європи. Віхи життя та значення діяльності Й. В. Ґете для світової

культури.

(ТЛ) Трагедія. Поглиблення поняття про художній образ.

(ЛК) Утілення трагедії «Фауст» у різних видах мистецтва

(образотворче мистецтво, музика, театр та ін.).

(УС) «Фауст» в Україні: переклади й критика.

(ЕК) Порівняння образів Фауста і Вагнера.

(МЗ) Художня культура

дає стислу характеристику німецькому Просвітництву;

знає основні етапи життєвого і творчого шляху письменника;

розуміє значення творчості Й. В. Ґете у світовому

літературному процесі;

дає загальну характеристику змісту трагедії «Фауст»;

висвітлює питання про популяризацію «Фауста» в Україні;

аналізує ідейно-тематичний зміст, сюжет, особливості

композиції трагедії;

характеризує образи Фауста, Мефістофеля, Маргарити;

визначає жанрову своєрідність твору;

розкриває сутність протистояння Фауста і Мефістофеля;

висловлює ставлення до літературних персонажів;

порівнює образи Фауста і Вагнера; усвідомлює цінність невпинного пошуку  сенсу людського

буття, утіленого в образі Фауста;

обговорює філософсько-етичні проблеми, порушені у творі;

висловлює судження щодо сенсу життя;

аргументує власну позицію щодо проблеми щастя людини та

її реалізації у світі;

обґрунтовує власну думку щодо боріння добра й зла як

рушійної сили розвитку світу;

робить висновки про значення твору для світового

культурного поступу загалом і розвитку українського

культурного середовища зокрема; тлумачить поняття «трагедія»;

розширює свій лексикон, засвоюючи нові слова, вирази,

наявні у творі;

читає уривок з художнього тексту німецькою мовою (за

умови вивчення цієї мови в школі);

зіставляє уривок оригінального тексту з українським

художнім перекладом (за умови вивчення відповідної

іноземної мови в школі);

складає таблиці, схеми;

установлює причиново-наслідкові зв’язки між подіями твору

та еволюцією персонажів;

критично оцінює застарілі способи пізнання природи й

людини, про які йдеться у творі (визнання магії «наукою»,

возведення в абсолют

відірваних від життя уявлень, догм

тощо);

усвідомлює прогресивність поглядів Фауста на природу;

усвідомлює цінність самостійного здобуття істини, утіленого в образі Фауста; здійснює самооцінювання результатів власної діяльності,

рефлексію, зіставляючи свої погляди з поглядами головних

персонажів трагедії;

визначає у творі актуальні соціальні проблеми та ідеї; аналізує з позиції сучасного суспільства дві протилежні світоглядні позиції,

утілені в образах Фауста і Мефістофеля;

усвідомлює значення вищих духовних поривань окремої

особистості в розвитку суспільства, цінність активної життєвої позиції, високої мети й наполегливої праці

(«Лиш той життя і волі гідний, хто б’ється день у день за них»);

робить висновки про умови гармонійного розвитку

особистості в соціумі (прагнення до самовдосконалення,

самостійного здобуття істини, гармонійної згоди із собою тощо);

висловлює думку щодо порушених у творі соціальних проблем;

сприймає трагедію «Фауст» у контексті доби Просвітництва

та сучасної культурної ситуації;

аналізує й інтерпретує

 трагедію в аспекті національної

культури та загальнолюдських цінностей;

усвідомлює вплив трагедії «Фауст» на розвиток світової культури;

усвідомлює цінність єдності людини з природою, гармонії зі

світом.

3

 

Історія створення трагедії «Фауст». Особливості

композиції. Проблематика. Жанрова своєрідність твору.

 

4

 

Розвиток мовлення. Усна характеристика літературних героїв. Образ Фауста як утілення динамізму

нової європейської цивілізації. Пошуки сенсу буття й призначення

людини. Опозиція Фауст – Мефістофель. Фауст і Маргарита.

5

 

Контрольна робота. Твір-роздум за трагедією «Фауст» на одну із запропонованих тем.

 

 

МОДЕРНІЗМ

(6 год.)

6

 

Світоглядні й естетичні засади модернізму, його художнє

новаторство. Модерністські явища в художній прозі на початку

ХХ ст. Ф. Кафка, Дж. Джойс і М. Пруст як зачинателі модернізму

в європейській прозі.

Екзщистенціалізм, його філософські засади та представники.

(ТЛ) Модернізм, екзистенціалізм, притча, гротеск.

(ЛК) Утілення сюжетів творів Ф. Кафки й А. Камю у кіно,

анімації, живописі, графіці, музиці та інших видах мистецтва.

Музеї та пам’ятники митцям у різних країнах світу.

(УС) Рецепція творів Ф. Кафки й А. Камю в Україні.

(ЕК) Відгомін ідейних пошуків першої половини ХХ ст. у художніх

творах митців.

(МЗ) Історія, художня культура.

називає засновників модернізму в європейській прозі;

знає світоглядні й естетичні засади модернізму;

розкриває філософські засади екзистенціалізму;

розповідає про основні віхи життя та творчості письменників;

розуміє художнє новаторство митців;

наводить приклади гротеску й притчі в прочитаних творах;

виявляє актуальні проблеми в прочитаних текстах;

характеризує художні образи у творах митців;

досліджує особливості сюжету, композиції, стилю

прочитаних творів;

висвітлює зв’язки творів з естетичними й ідейними

шуканнями доби;

критично ставиться щодо зображеного світового буття як

абсурдного;

робить висновки щодо ролі прочитаних творів для сучасного

читача.

обговорює прочитані твори, тлумачить поняття «модернізм»,

«екзистенціалізм», «гротеск», «притча», готує власні

сентенції щодо прочитаних творів у різних жанрах усного й

письмового мовлення;

на підставі прочитаного виокремлює головну та другорядну

інформацію;

знає та використовує електронні сайти українських бібліотек, де

представлені переклади творів Ф. Кафки і А. Камю;

створює електронну продукцію (мультимедійні презентації, буктрейлери тощо) для популяризації прочитаних творів;

використовує різні джерела довідкової інформації (словники,

енциклопедії, онлайн ресурси) для отримання нових знань;

обговорює прочитані твори в парах і групах, працює в команді;

висловлює власну позицію щодо порушених у творах суспільних та

моральних проблем;

порівнює втілення сюжетів творів Ф. Кафки і А. Камю в

різних видах мистецтва;

розуміє значення читання художньої літератури для

духовного здоров’я людини як засобу протидії насильству,

аморальності, агресії та іншим негативним явищам сучасного

світу.

7

 

Життя і творчий шлях Ф. Кафки. Зображення відчуження

особистості в новелі «Перевтілення». Характерні риси стилю Ф. Кафки, поєднання

реалістичних і міфологічних елементів у гротескному світі.

8

 

Образ Грегора Замзи:

проблемність, метафоричність, символічність. Розкриття у творі

світового буття як абсурдного. Особливості композиції, функції

фантастики.

9

 

Віхи життя й особливості світогляду А. Камю.

10

 

Роман «Чума»:

проблематика, сюжет і композиція, притчевість твору, алегоризм

образів і ситуацій.

11

 

Розвиток мовлення. Твір-роздум за романом «Чума» на одну із запропонованих тем.

ШЕДЕВРИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ЛІРИКИ

ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. (5 год.)

12

 

Розмаїття течій модернізму й авангардизму в європейській ліриці

XX ст. Ґійом Аполлінер – поет-авангардист. Зв’язок поезії митця з

естетикою кубізму, своєрідність «сюрреалізму» письменника,

його художні новації в царині лірики. Збірки «Алкоголі. Вірші

1898 – 1913 рр.», «Каліграми. Вірші Миру і Війни». Специфіка

віршованої форми каліграм («Зарізана голубка й водограй»). Тема

кохання й часу у вірші «Міст Мірабо». Верлібр у творчості Ґійома

Аполлінера.

(ТЛ) Вірш, поема, авангардизм, ліричний герой (героїня).

(ЛК) Національне і загальнолюдське у віршах митців.

(УС) Видатні поети Європи першої половини XX ст. і Україна.

(ЕК) Образи й мотиви світової культури (Біблії, мистецтва,

філософії, фольклору) у творах поетів.

(МЗ) Історія, художня культура.

дає стислу характеристику модернізму й авангардизму в

літературі;

знає течії модернізму й авангардизму, їхніх видатних

представників, основні етапи життєвого і творчого шляху

письменників;

визначає провідні теми й мотиви в ліриці митців;

розкриває особливості світобачення письменників;

характеризує образи ліричних героїв (героїнь);

висвітлює зв’язки поетів з Україною, українські теми й мотиви в їхній ліриці;

обґрунтовує власне судження, обстоює думку в обговоренні

(дискусії);

робить висновки щодо загальнолюдського й національного в

ліриці поетів;

знає українські переклади творів митців, визначає їхню

художню специфіку;

має загальні уявлення про своєрідність оригіналів творів

митців (специфіка назв, синтаксису, ритмомелодики,

образності тощо);

порівнює модернізм і авангардизм (у вигляді схеми, таблиці);

створює літературний портрет письменника, представляє свою

роботу у вигляді самостійно створеної продукції (презентації,

обкладинки видання, постера тощо);

створює рекламу улюбленого поетичного твору або збірки

(книжки) митця;

визначає роль творчої спадщини поетів у ствердженні суспільно

значущих ідей для свого часу та сучасності;

розкриває сутність авторської позиції,

аналізує літературні явища в контексті доби, у зв’язках з

історією літератури й культури;

знає і коментує твори різних видів мистецтва в аспекті розвитку

течій модернізму й авангардизму;

усвідомлює цінність духовно-емоційного світу людини,

значення поезії для її розвитку; осмислює взаємозв’язок усього живого на світі, важливість

збереження природи як середовища, необхідного для життя людини.

13

 

Райнер Марія Рільке (1875 – 1926). «Згаси мій зір…», «Орфей,

Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея» (огляд).

Своєрідність поглядів і поетики Р. М. Рільке. Діалог ліричного

героя з Богом («Згаси мій зір…»). Переосмислення античних

міфів у віршах митця («Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети

до Орфея»). Філософський характер і художня довершеність

лірики поета.

14

 

Віхи творчого шляху й художні здобутки Ф. Ґарсіа Лорки.

Жанрове розмаїття його лірики. Яскраві образи й символи у

віршах поета. Своєрідність художнього світу Ф. Ґарсіа Лорки.

15

 

Читання напам’ять віршів Г. Аполлінера та Р. М.Рільке.

16

 

Контрольна робота. Модернізм. Шедеври світової лірики першої половини ХХ століття. Тест

 

 

17

 

Позакласне читання.

Манн Т. «Маріо і чарівник». Засудження тоталітарного режиму.