03.01.23

КТП для 8 класу на ІІ семестр

 

 

Дата

Тема уроку

 

Очікувані результати

ВІДРОДЖЕННЯ

 

1

 

 Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури.

Учень (учениця):

 знає хронологічні межі Відродження,

особливості світоглядного перевороту того часу, історичний і культурний контекст, роль античності в розвитку літератури;

 визначає риси гуманізму в літературних творах доби Відродження;

 розповідає про ключові віхи життя й

творчості митців, розкриває їхній внесок в історію національних літератур і світової культури;

 дає визначення поняття «сонет», виявляє особливості його структури у творах Ф. Петрарки і В. Шекспіра;

 визначає провідні теми, мотиви в

ліричних творах письменників (сонетах), розкриває специфіку художнього втілення високого почуття кохання;

 характеризує образ ліричного героя в

сонетах Ф. Петрарки, В. Шекспіра;

 зіставляє образи героїнь у сонетах

митців;

 порівнює оригінали й художні переклади сонетів В. Шекспіра (за умови володіння англійською мовою);

 розкриває загальнолюдський зміст вічних образів ренесансних творів (Ромео і Джульєтта, Дон Кіхот і Санчо Панса);

 виявляє жанрові особливості творів

(«Ромео і Джульєтта», «Дон Кіхот»);

 аналізує ліричні твори (цілісно), драматичні і прозові твори (в окремих частинах і цілісно), виявляє в них морально-філософські проблеми, засоби художньої виразності;

 розкриває особливості художньої мови творів (в оригіналах і перекладах), наводить відповідні приклади, цитати;

 знає про втілення сюжетів, образів, мотивів ренесансної літератури у світовому мистецтві (1-2 твори за вибором);

 називає відомих українських перекладачів творів доби Відродження;

 виявляє окремі особливості відтворення перекладачем тексту оригіналу засобами української мови (за умови володіння іноземною мовою).

2

 

Франческо Петрарка. Сонети № 61,132. Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя та героїні. Утілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф.Петрарки.

3

 

Виразне читання напам’ять одного із сонетів Петрарки.

4

 

Вільям Шекспір (1564–1616). Сонети № 66, 116, 130. Виняткова роль В. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва.

5

 

Основні теми сонетів В. Шекспіра – кохання до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (описи природи, змалювання сили почуттів та ін.). Художні особливості сонетів В.

Шекспіра.

6

 

Виразне читання напам’ять одного із сонетів Шекспіра.

7

 

Трагедія «Ромео і Джульєтта»

В. Шекспіра. Історія створення.

8

 

Конфлікт справжнього почуття і забобонів.

9

 

Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція).

10

 

Проблема життя і смерті. Трактування фіналу.

11

 

Гуманістична цінність трагедії

В. Шекспіра, її популярність серед різних поколінь.

12

 

Мігель де Сервантес Сааведра «Дон Кіхот» I частина (огляд, 2-3 розділи за вибором учителя). Історія створення роману, його зв’язок із лицарськими романами, пародійний характер. Особливості сюжету і композиції твору.

13

 

Конфлікт високих прагнень Дон

Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя. Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, у яких утілено високу мрію і прагматизм. «Донкіхотство».

14

 

Синтез різних жанрових ознак у романі (героїчного епосу, лицарського, авантюрно-пригодницького, філософського роману, пародії). Широта філософського змісту твору, можливість його різних тлумачень. Популярність вічних образів.

15

 

Контрольна робота. Твір-роздум на одну із запропонованих тем (за творами Петрарки, Шекспіра, Сервантеса).

БАРОКО І КЛАСИЦИЗМ

 

16

 

Бароко як доба і художній напрям у

європейській літературі й мистецтві.

Видатні представники європейського

бароко та їхні здобутки (огляд).

 визначає провідні ознаки бароко як

художнього напряму;

 розкриває специфіку барокового

світосприйняття у прочитаних творах;

 виявляє у поетичному тексті провідні

теми, ідеї, символи бароко, розкриває

їхній філософський зміст;

 аналізує образ ліричного героя вірша,

виявляє засоби його створення (монолог, риторичні питання, заглиблення у внутрішній світ, епітети, метафори та ін.), наводить відповідні цитати;

 розповідає про чинники формування

класицизму як літературного напряму

(історичні, філософські, естетичні);

 називає основні ознаки класицизму,

демонструє їх на прикладі комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич», а також на прикладі творів (1-2 за вибором) класицистичного мистецтва (живопису, архітектури та ін.);

 дає визначення поняття «комедія»,

відрізняє від поняття «трагедія» (що вивчалося раніше);

 виявляє ознаки комедії у творі Мольєра «Міщанин-шляхтич»;

 називає основні теми і проблеми в

комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич»;

 характеризує персонажів комедії

«Міщанин-шляхтич» (окремо і в порівнянні);

 дає визначення понять «сатира», «сарказм», знаходить приклади сатири й сарказму та інших видів комічного (гумор, іронія), установлює їхню роль у тексті;

 розкриває сутність морального уроку,

утіленого митцем засобами комедії;

 виявляє зв’язок комедії Мольєра з

народним мистецтвом.

17

 

Луїс де Гонгора-і-Арготе «Галерник». Утілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля,

блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного героя

18

 

Історичні умови, філософське та естетичне підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму.

19

 

Мольєр – майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво.

20

 

Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич». Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення.

21

 

Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.).

22

 

Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.).

23

 

Розвиток мовлення. Письмова порівняльна характеристика героїв комедії Мольєра.

24

 

Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм) в комедії «Міщанин-шляхтич».

25

 

Розвиток мовлення. Усний твір-роздум «Моральний урок комедії «Міщанин-шляхтич» Мольєра».

26

 

Контрольна робота. Бароко і класицизм. Тест.

ЛІТЕРАТУРА ХХ-ХХІ СТОЛІТТЯ. У ПОЩУКАХ СЕБЕ І ВИСОКОГО ПОЛЬОТУ

 

27

 

Антуан де Сент-Екзюпері «Маленький принц». Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі.

 виявляє актуальність порушених

письменниками тем і проблем;

 розкриває особливості сюжету і

композиції творів, їхні жанрові

ознаки;

 характеризує головних персонажів

твору, визначає засоби їхнього створення у тексті;

 називає жанрові ознаки прочитаних

творів;

 знаходить у прочитаних творах символи та розкриває їхній зміст;

 зіставляє персонажів творів;

 розповідає про свої улюблені книжки,

пояснює свій вибір, визначає їхні художні ознаки.

28

 

Філософський зміст твору «Маленький принц».

29

 

Художні образи твору «Маленький принц».

30

 

Річард Бах «Чайка Джонатан

Лівінгстон». Сюжет твору Р. Баха як

філософська метафора людського буття.

31

 

Алегоричні образи повісті. Утілення

прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана.

32

 

Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі.

33

 

Позакласне читання. Барбара Космовська «Буба». Художній світ

Б. Космовської. Батьки – діти, діди – онуки.

34

 

Позакласне читання. Барбара Космовська «Буба». Ідея поваги й любові до людини. Сімейні цінності у творі.

35

 

Контрольна робота. Література ХХ-ХХІ ст. У пошуках себе і високого польоту. Тест.

ПІДСУМКИ

36

 

Узагальнення та систематизація вивченого у ІІ семестрі.

 знає основні епохи, напрями (їхні ознаки) літературного процесу від античності до XVII ст.;

 аналізує та інтерпретує твори письменників у контексті літературних напрямів і культури доби;

 знає визначення основних літературознавчих понять, що вивчалися протягом 5–8 класу, застосовує їх у процесі аналізу й інтерпретації тексту;

 визначає жанрові ознаки, специфіку

образів, оповіді, мови пропонованих для вивчення творів;

 демонструє вміння порівнювати твори різних видів мистецтва, твори українських і зарубіжних авторів.

37

 

Узагальнення та систематизація вивченого у 8 класі.

38

 

Рекомендація літератури на літо.

 

01.01.23

КТП для 6 класу на ІІ семестр

 

Календарно-тематичне планування

із зарубіжної літератури

для учнів 6 класу

на ІІ семестр 2022/2023 навчального року

учителя зарубіжної літератури

 

 

Складено відповідно до програм, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України

від 03 серпня 2022 року № 698:

ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА. 6 – 9 класи. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти;

ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА. 10 – 11 класи. Рівень стандарту. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти.

 Схвалено на засіданні методичної комісії вчителів суспільно-гуманітарних дисциплін (протокол №  від            )

 

 

6 клас

Дата

Тема уроку

Очікувані результати

 

ЛЮДСЬКІ СТОСУНКИ

 

1

 

Джек Лондон  – автор оповідання «Жага до життя».

Учень (учениця):

 визначає актуальні проблеми у прочитаних творах, висловлює власне ставлення до порушених

письменниками питань, розкриває їхню актуальність;

 виявляє особливості сюжету і композиції творів, визначає

кульмінаційні моменти;

 характеризує ставлення

персонажів до світу, природи,

людей;

 пояснює вчинки героїв та героїнь, мотиви їхньої поведінки;

 розкриває внутрішні порухи,

поривання, ; мрії й прагнення

персонажів

 пояснює символічний зміст назв творів;

 дає визначення поняття «художня деталь», знаходить художні деталі та встановлює їхню роль у тексті (змалювання персонажів,

розкриття внутрішнього стану,

увиразнення авторської ідеї та ін.);

 дає визначення понять «гумор», «іронія», розуміє схожість і різницю між ними, виявляє гумор та іронію в текстах, значення для розкриття образів персонажів,

авторської позиції;

 вирізняє в окремих епізодах

підтекст, визначає прихований

зміст висловлювання, обґрунтовує свою думку;

 коментує окремі факти життєвої і творчої біографії митців;

 порівнює образи, знаходить їх спільні й відмінні риси;

 зіставляє літературні твори з

екранізаціями, ілюстраціями.

2

 

Проблеми життя і смерті, дружби й зрадництва  в оповіданні «Жага до життя».

3

 

Характеристика героїв оповідання «Жага до життя».

4

 

Описи природи та їхня роль у тексті. Значення назви оповідання.

5

 

Анна Ґавальда  – авторка повісті «35 кіло надії».

6

 

Теми школи, родини, життєвого покликання особистості.

7

 

Ґрегуар Дюбоск на шляху дорослішання (переживання самотності й нерозуміння з боку інших, пошук власної духовної сутності та улюбленої справи). Складні випробування та їх роль у формуванні характеру підлітка.

8

 

Образ дідуся Леона як моральний приклад і опора для хлопчика. Відкритий фінал повісті.

9

 

Ульф Старк – автор повісті «Чи вмієш ти свистати, Юганно?»

10

 

Проблеми самотності (дітей і дорослих), ставлення до літніх людей у творі.

11

 

Образи дітей (Ульф, Берра) і дідуся Нільса, встановлення духовного зв’язку між ними. Світ добра, людяності, милосердя, який герої творять власноруч.

12

 

Сенс назви твору. Значення символів (шовкова хустка, краватка, повітряний змій та ін.).

13

 

Контрольна робота. Твір-роздум на одну із запропонованих тем (за творами Дж. Лондона, А. Гавальди, У. Старка).

 

 

ПОЕТИЧНЕ БАЧЕННЯ СВІТУ

 

14

 

Мацуо Басьо. Хайку. Відображення японських уявлень про красу в поезії митця. Лаконізм форми та широта

художнього змісту хайку.

 виразно читає твори поетів в українських перекладах та іноземною мовою (за умови володіння нею);

 висловлює враження від прочитаного, а також емоції й почуття, що виникли від зустрічі з поезією;

  визначає особливості розвитку сюжету (ліричного – не тільки перебіг зовнішніх подій, а передовсім плин образів, почуттів, емоцій, думок);

 виявляє особливості жанру та художньої мови у творах письменників (використання епітетів, метафор, повторів, інверсії тощо);

 знаходить у поетичних текстах художні деталі, виявляє їхню роль у розкритті картин природи, станів ліричного героя;

 визначає провідні теми, мотиви, ідеї прочитаних творів;

 усвідомлює специфіку розуміння краси в різних культурах на прикладі поетичних творів;

 називає імена видатних українських перекладачів творів зарубіжних поетів, демонструє майстерність їхніх художніх

перекладів, барви української мови.

15

 

Зображення станів природи в ліриці М. Басьо. Роль художньої деталі. Підтекст.

16

 

Виразне читання напам’ять 3-4 хайку Мацуо Басьо.

17

 

Роберт Бернс (1759–1796). «Моє серце в верховині…». Ідея любові до батьківщини у вірші Р. Бернса

18

 

Антитеза (рідний край –чужина). Елементи фольклору (традиційні образи, постійні епітети, повтори та ін.).

19

 

Виразне читання напам’ять вірша «Моє серце в верховині…».

20

 

Джанні Родарі (1920–1980) – автор вірша  «Листівки з видами міст».

21

 

Широта світу та його сприйняття ліричним героєм вірша. Листівки як символ широти світу й прагнення до його відкриття.

22

 

Контрольна робота. Поетичне бачення світу. Тест.

ОБРАЗ МАЙБУТНЬОГО В ЛІТЕРАТУРІ

 

23

 

Рей Дуглас Бредбері «Усмішка». Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні.

 виразно читає текст і визначає головну думку прочитаного, підтверджує її прикладами, цитатами з тексту;

 називає основні ознаки фантастичної літератури та виявляє їх у прочитаних творах;

 характеризує образи головних героїв фантастичних оповідань Р. Бредбері та Р. Шеклі;

 установлює сутність конфлікту поміж героєм і світом (Том і натовп, Кліві й неземна цивілізація);

 характеризує образи майбутнього

у творах письменників;

 зіставляє персонажів фантастичних творів (Том і Кліві);

 висловлює свою думку щодо майбутнього людства, ролі літератури й мистецтва в майбутньому.

24

 

Образ Тома, його динаміка. Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору

25

 

Розвиток мовлення. Усний твір-роздум «Сутність конфлікту між Томом і натовпом».

26

 

Роберт Шеклі (1928–2005). «Запах думок». Утвердження сили людської думки у творі

27

 

Духовне й фізичне випробування Кліві. Роздуми автора про майбутнє людини та людства. Гуманістичний зміст оповідання – віра в перемогу людського розуму.

28

 

Розвиток мовлення. Письмовий твір «Порівняльна характеристика Тома і Кліві».

СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА. ЗРОСТАННЯ І ВЗАЄМИНИ ЗІ СВІТОМ.

 

29

 

Крістіне Нестлінґер – авторка твору «Конрад, або Дитина з бляшанки».

 розповідає про основні події сюжету творів, виокремлює в них кульмінаційні моменти;

 визначає актуальні проблеми у творах митців, пов’язані зі зростанням дитини, її взаєминами з колективом, світом дорослих;

 висловлює і пояснює свою точку зору щодо вчинків персонажів, їхніх стосунків;

 визначає жанрові ознаки (казки, повісті, роману) в прочитаних творах;

 виявляє риси характерів героїв у

життєвих випробуваннях;

 осмислює поняття «добро» і «зло»,

«життя» і «смерть», «любов» і «ненависть», «милосердя» і «байдужість» під час інтерпретації художніх образів, епізодів прочитаних творів, розмірковує

про вибір життєвої позиції, моральні цінності;

 порівнює образи дітей і підлітків у

прочитаних протягом року творах,

називає своїх улюблених персонажів і висловлює власне ставлення до них;

 розповідає про свої улюблені твори сучасних письменників, виявляє в них актуальний зміст;

 розуміє значення категорії «художність» для оцінки творів масового мистецтва.

30

 

Незвичайність образу Конрада, риси його характеру.

31

 

Конрад і його становлення у світі.

32

 

Утілення творів сучасної літератури у кіно, ілюстраціях та ін.

33

 

Позакласне читання. М. А. Г. Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас». Фантастична країна Усландія та її мешканці (король, Лукас, пан Ермель, пані Ваас та ін.)

34

 

Позакласне читання. М. А. Г.  Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас». Моральні цінності, що стверджуються у творі (дружба, кохання, сім’я, повага до інших, любов до батьківщини).

35

 

Контрольна робота. Образ майбутнього в літературі. Сучасна література. Зростання і взаємини зі світом. Тест.

ПІДСУМКИ

 

36

 

Узагальнення та систематизація вивченого у ІІ семестрі.

 знає авторів і українських перекладачів творів зарубіжних письменників, що вивчалися протягом року;

 розкриває ідейно-художній зміст,

актуальність прочитаних творів, їхні сюжетно-композиційні особливості, систему образів, жанрову своєрідність (окремих жанрів – оповідання, повість,

роман, хайку та ін.);

 знає визначення основних літературознавчих понять, що вивчалися протягом 5–6 класу, застосовує їх у процесі аналізу й інтерпретації текстів (окремих фрагментів і компонентів –

образів, сюжетів та ін.);

 демонструє вміння порівнювати твори літератури та їхнє втілення в різних видах мистецтва;

 усвідомлює взаємозв’язки української літератури з іншими літературами (на рівні окремих спільних рис міфології, жанрів (байка та ін.), тем (природа та ін.),

образів (дітей та ін.) тощо)